Tesla 3 köparna mycket nöjda i Usa
Moderator: Redaktion
Tesla 3 köparna mycket nöjda i Usa
Tesla 3 köparna är mycket nöjda i Usa.
Det har nu sålts över 100.000 Tesla 3 sedan 1 juli 2017 i Usa.
Hur många av alla dessa köpare har sålt sin Tesla 3?
Det är mycket vanligare att BMW och Audi folket sålt sin bil jämfört med Tesla köparna.
"Really, the way to look at this is that potentially 40 times as many BMW owners are dumping their new 3 Series as Tesla owners are doing with their Model 3s."
"There are about 30 times as many Audi owners dumping their A4s as Tesla owners."
"But really, the statistics show that Tesla Model 3 owners are very happy with their cars and keeping them. Demand is very strong for the newest Tesla. For BMW and Audi? Not so much."
https://cleantechnica.com/2019/01/06/te ... car-sales/
Intressant är att 75% av köparna Q4 var de som inte reserverat sin bil. Om ca 500.000 personer reserverat sin bil, så borde marknaden för Tesla 3 vara runt 2 miljoner.
"75% of sales in the 4th quarter were not reservations. "
Det har nu sålts över 100.000 Tesla 3 sedan 1 juli 2017 i Usa.
Hur många av alla dessa köpare har sålt sin Tesla 3?
Det är mycket vanligare att BMW och Audi folket sålt sin bil jämfört med Tesla köparna.
"Really, the way to look at this is that potentially 40 times as many BMW owners are dumping their new 3 Series as Tesla owners are doing with their Model 3s."
"There are about 30 times as many Audi owners dumping their A4s as Tesla owners."
"But really, the statistics show that Tesla Model 3 owners are very happy with their cars and keeping them. Demand is very strong for the newest Tesla. For BMW and Audi? Not so much."
https://cleantechnica.com/2019/01/06/te ... car-sales/
Intressant är att 75% av köparna Q4 var de som inte reserverat sin bil. Om ca 500.000 personer reserverat sin bil, så borde marknaden för Tesla 3 vara runt 2 miljoner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla 3 köparna mycket nöjda i Usa
Jag tycker naturligtvis att allt det där låter bra, men vilka alternativ till sin bil har dom som köpt en model 3 egentligen? Jämfört med
antalet alternativ om man köper en BMW eller Audi osv? Skillnaden är gigantisk liksom, det finns ju inte ens en nyare modell att byta till från Tesla (än alltså)...
Och jag tror man ska vara lite försiktig med att dra några slutsatser från just Q4, det var ju ett mycket speciellt kvartal om man säger så, men visst
är det trevliga siffror
(incitament trappas ner, antalet som vill köpa en dyrare modell börjar minska dvs den delen av kön krymper, man behövde inte längre en reservation för att beställa en bil osv)
antalet alternativ om man köper en BMW eller Audi osv? Skillnaden är gigantisk liksom, det finns ju inte ens en nyare modell att byta till från Tesla (än alltså)...
Och jag tror man ska vara lite försiktig med att dra några slutsatser från just Q4, det var ju ett mycket speciellt kvartal om man säger så, men visst
är det trevliga siffror

(incitament trappas ner, antalet som vill köpa en dyrare modell börjar minska dvs den delen av kön krymper, man behövde inte längre en reservation för att beställa en bil osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det är ju "alltid" extraordinära omständigheter runt Tesla.Bjelke skrev:Jag tycker naturligtvis att allt det där låter bra, men vilka alternativ till sin bil har dom som köpt en model 3 egentligen? Jämfört med
är det trevliga siffror
Visst kan Tesla 3 försäljningen minska lite i USA nu när bidragen sjunker, men Europa och Kina kommer ju istället.
Det som är imponerande är att S och X försäljningen hålls uppe så bra. Man skulle ju tro att folk köper den billigare trean istället.
Dessutom att många S och X byts in.
Tolkar dessa siffror som ett styrkebesked att många som nu köpt en Tesla 3 i USA, som inte reserverat sin bil och kanske därför inte är en fanboy, utan mera en vanlig Svensson, behållt sin bil, och är mycket nöjd, trots att det är ett ganska stort steg att gå över till eldrift.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja nog fan är det ett styrkebeskedZalman3 skrev:Det är ju "alltid" extraordinära omständigheter runt Tesla.Bjelke skrev:Jag tycker naturligtvis att allt det där låter bra, men vilka alternativ till sin bil har dom som köpt en model 3 egentligen? Jämfört med
är det trevliga siffror
Visst kan Tesla 3 försäljningen minska lite i USA nu när bidragen sjunker, men Europa och Kina kommer ju istället.
Det som är imponerande är att S och X försäljningen hålls uppe så bra. Man skulle ju tro att folk köper den billigare trean istället.
Dessutom att många S och X byts in.
Tolkar dessa siffror som ett styrkebesked att många som nu köpt en Tesla 3 i USA, som inte reserverat sin bil och kanske därför inte är en fanboy, utan mera en vanlig Svensson, behållt sin bil, och är mycket nöjd, trots att det är ett ganska stort steg att gå över till eldrift.

Och det lär inte se sämre ut framöver heller

Och det där med att behålla sin bil tror jag kommer att se ännu bättre ut om något år, dom första har ju bara haft bilarna drygt ett år, jag tror inte många kommer att byta dom på ett bra tag till heller, och när
dom gör det kan det mycket väl bli en annan Tesla (model Y tex). Många av dom kommer nog att köpa ytterliga en elbil till familjen, men då kan det kanske bli ett annat märke i en del fall, mycket beroende
på när det billigaste 3:an dyker upp...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det normala annars för en avgasbil är när man kört den en 1-2 månader och 200mil så har den tappar ca 20% av sitt värde.
Och efter 3 år och 4.500mil så har den tappar ca 50%.
Så inte för Tesla i allmänhet och i synnerhet inte för Tesla 3.
Priset hålls uppe av att det finns så många fler köpare än säljare.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
Jag sålde ju vår X, men insåg rätt snabbt att jag inte kunde vara utan en Tesla och köpte en S75D efter ett par månader.
Folk får säga vad dom vill om dålig kvalité etc etc. Jag är i alla fall såld på Tesla. Då har jag ändå ägt och kört det mesta genom åren.
Att jag sålde X:en var egentligen ett misstag. Skulle enbart ha sålt vår Panamera Turismo 4-E istället. Aldrig mer en hybrid för min del!
Kan tilläggas att jag aldrig har ägt och kört så långt med en och samma bil som jag gjorde med X:en.
Folk får säga vad dom vill om dålig kvalité etc etc. Jag är i alla fall såld på Tesla. Då har jag ändå ägt och kört det mesta genom åren.
Att jag sålde X:en var egentligen ett misstag. Skulle enbart ha sålt vår Panamera Turismo 4-E istället. Aldrig mer en hybrid för min del!
Kan tilläggas att jag aldrig har ägt och kört så långt med en och samma bil som jag gjorde med X:en.
Jaja, så kan man ju också använda data...
Model 3 har funnits i... 15 månader? Inte många som säljer sin bil efter så kort tid. Sen är det dessutom så att BMW 3 och Audi A4 är väl inte bilar i samma segment? Snarare M3 och RS4?
När man köper något dyrt, så tenderar man att vara mer nöjd.
Finns inte en enda Koenigsegg till salu på Autotrader, de ägarna måste ju vara extremt nöjda med sina bilar.
Det finns 2 st 340i till salu i Freemont
Det finns 4 stycken Tesla Model 3 till salu i samma riktnummerområde
Slutsats: BMW 340-ägarna är dubbelt så nöjda med sina bilar.

Model 3 har funnits i... 15 månader? Inte många som säljer sin bil efter så kort tid. Sen är det dessutom så att BMW 3 och Audi A4 är väl inte bilar i samma segment? Snarare M3 och RS4?
När man köper något dyrt, så tenderar man att vara mer nöjd.
Finns inte en enda Koenigsegg till salu på Autotrader, de ägarna måste ju vara extremt nöjda med sina bilar.
Det finns 2 st 340i till salu i Freemont
Det finns 4 stycken Tesla Model 3 till salu i samma riktnummerområde
Slutsats: BMW 340-ägarna är dubbelt så nöjda med sina bilar.

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
M3 och RS4 säljs inte i 140.000 ex per år i USA.
Skulle folk tycka att Tesla 3 är skit, skulle definitivt fler finnas till salu på beg marknaden.
Skulle folk tycka att Tesla 3 är skit, skulle definitivt fler finnas till salu på beg marknaden.
Det spelar väl ingen roll, likväl som man använder BMW 3-serien (som innehåller många nivåer/motorer) så kan man extrapolera data från en ensam modell.Zalman3 skrev:M3 och RS4 säljs inte i 140.000 ex per år i USA.
Model 3 är inte skit, tvärtom. En väldigt fin/bra bil. Men som sagt, investerar man i något dyrt, så ligger det (ofta) i sakens natur att man känner sig mer nöjd. Dessutom är det ju inte konstigt att det finns så få till salu, eftersom den bara funnits ute på marknaden i 15 månader. Det är ju väldigt få som säljer sin bil efter mindre än ett år.
Beroende på vilka sidor man tittar på så verkar det ju i varje fall finnas 3-4 gånger så många BMW 340 -2018 till salu som det finns Model 3 LR i USA, sedan vet jag inte hur många nya det såldes av BMW 340 förra året i USA men jag gissar på att det var färre än Tesla. Även om man tittar på andrahandspriserna så ligger model 3 väldigt högt i listpriserna, typ från 45 tusd och upp. Då kostade dessa ca 51 tusd nya minus 7.500 usd i skattelättnad. Så får dom ut dessa priser så har dom ju gått jämt ut efter ca 2000 mil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svårt att säga något då man bör ha jämförelser med andra märken. Annars är det väl trevligt att folk är nöjda (fast det hör till folk vill inte säga att de är missnöjda när de gjort en så stor investering. Fast samtidigt om det skulle vara katastrofal så hade folk slagit på stora trumman) Det enda jag sett är repade lack på bilar. om det hade varit många som tyckt att model 3 var urusel så finns det inte en chans att man inte skulle märkt det. Fast det stora testet brukar vara efter 1 års ägande.
Det är kanske det som många tror att de kan göra. Frågan är väl mer om de får bilarna sålda för det priset. Det är ju inte speciellt lång väntetid för en ny Model 3. Man har ju fortfarande 3750 USD i incitament, och dessutom har ju Tesla sänkt priset med 2000 Usd så en ny bil kostar således bara kanske 1000 usd över de priserna.Pontus skrev:Beroende på vilka sidor man tittar på så verkar det ju i varje fall finnas 3-4 gånger så många BMW 340 -2018 till salu som det finns Model 3 LR i USA, sedan vet jag inte hur många nya det såldes av BMW 340 förra året i USA men jag gissar på att det var färre än Tesla. Även om man tittar på andrahandspriserna så ligger model 3 väldigt högt i listpriserna, typ från 45 tusd och upp. Då kostade dessa ca 51 tusd nya minus 7.500 usd i skattelättnad. Så får dom ut dessa priser så har dom ju gått jämt ut efter ca 2000 mil.
Den stora frågan jag personligen ställer mig (och det gäller alla bilar), är varför man säljer den efter 1 år. Då är ju värdeminskningen som värst. Hur som helst, så är ju inte utbudet stort och det finns väl en anledning till varför de som vill sälja, försöker bli av med den. Jag har fått intrycket av TV-serierna (säkert en nidbild) att det är många som tar bilen som leasing och sen inte kan betala, varpå det kommer en indrivare och hämtar bilen. Det slipper väl Tesla, eftersom de inte i dagsläget erbjuder denna typen av finansiering.
Men det är säkert så, rent generellt att Teslaägarna är mer nöjda än andra. Däremot är väl kundomdömmet sjunkade pga de problemen de haft med defekter och bemötande. Men det betyder ju inte att man säljer bilen för det.
Om det 1. fanns 500 000 personer med en reservation, 2. det "bara" har sålts 100 000 bilar, och 3. 75% av köparna i Q4 inte var reservationshållare, då tyder väl 1+2+3 snarare på att väldigt många av de som reserverat inte kan tänka sig att köpa i nuläget. Eller? Hur kommer du fram till att marknaden är 2 miljoner bilar?Zalman3 skrev:Intressant är att 75% av köparna Q4 var de som inte reserverat sin bil. Om ca 500.000 personer reserverat sin bil, så borde marknaden för Tesla 3 vara runt 2 miljoner.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag skrev en grej om resultat angående andrahandsvärde på elbilar via en engelsk artikel för ett par dagar sedan:Zalman3 skrev:Det normala annars för en avgasbil är när man kört den en 1-2 månader och 200mil så har den tappar ca 20% av sitt värde.
Enligt bedömare i England verkar priserna för begagnade elbilar stiga. Ett exempel är Nissan Leaf av 2015 års modell, en elbil som fungerar väldigt bra med nöjda ägare och sjunkit långsamt i värde liknande bilar med förbränningsmotor. Men plötsligt har trenden vänt enligt
Länk: http://blog.ho-form.se/?p=8102