Blir tokig på Teslas förvärme
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Blir tokig på Teslas förvärme
Lite irriterad på avsaknaden av framsteg från Tesla på det här området som, för mig i alla fall, känns helt självklart...
Här om dagen var jag uppe en sväng i stugan i Trysil, Fageråsen. Inga problem direkt, förutom nu. Vi har en trasig fas på laddaren, så bilen tvärvägrar att ladda på enfas (och i trefas så får man två av tre faser) vilket innebar att vi inte kunde ladda vid huset då vi inte har något uttag för trefas utomhus än. Nåja, åkte dit, bilen fick stå utomhus under natten i -9 grader och så var det bara att finna mig i att ladda i Sälen på vägen hem.
Men, nu till problemet att Teslas inte låter en styra hur bilen ska förvärmas. Kupén kan jag förvärma en 5-10 minuter innan avfärd, men batteriet hade jag behövt värma minst någon timme innan, men det går så klart inte. Vilket slutade med att jag fick bromsa ned för en 3 kilometer lång, brant backe från fjälltoppen och ner i dalen, helt utan regen då bilen var iskall då den fått för sig att bara värma kupén och inte batteriet den här gången...
När ska dom låta en styra det som man vill? Jag vill kunna styra kupé, stol, ratt och batterivärme individuellt och av/på som jag vill!
Här om dagen var jag uppe en sväng i stugan i Trysil, Fageråsen. Inga problem direkt, förutom nu. Vi har en trasig fas på laddaren, så bilen tvärvägrar att ladda på enfas (och i trefas så får man två av tre faser) vilket innebar att vi inte kunde ladda vid huset då vi inte har något uttag för trefas utomhus än. Nåja, åkte dit, bilen fick stå utomhus under natten i -9 grader och så var det bara att finna mig i att ladda i Sälen på vägen hem.
Men, nu till problemet att Teslas inte låter en styra hur bilen ska förvärmas. Kupén kan jag förvärma en 5-10 minuter innan avfärd, men batteriet hade jag behövt värma minst någon timme innan, men det går så klart inte. Vilket slutade med att jag fick bromsa ned för en 3 kilometer lång, brant backe från fjälltoppen och ner i dalen, helt utan regen då bilen var iskall då den fått för sig att bara värma kupén och inte batteriet den här gången...
När ska dom låta en styra det som man vill? Jag vill kunna styra kupé, stol, ratt och batterivärme individuellt och av/på som jag vill!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Skrev det i en annan tråd, men de ska åtminstone låta oss få valet att värma sätena snart. Hoppas också på mer individuell styrning.
https://electrek.co/2018/11/21/tesla-ne ... es-winter/
https://electrek.co/2018/11/21/tesla-ne ... es-winter/
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Håller helt med. Enligt senaste Elon tweets ska det vara förbättringar på gång snart.
Så kanske kommer mer.
Så kanske kommer mer.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Om vi pratar irriterande saker där så tycker jag de värsta är när frun ställt ner fläkten på min och det göra att värme tar en evighet och man inser det för sent.
Sedan att förvärmen inte ens går att starta om batteriet är ner på eller under 100km räckvidd.
Sedan att förvärmen inte ens går att starta om batteriet är ner på eller under 100km räckvidd.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Precis. 20%-gränsen borde man kunna få ställa in själv. 10% ? 15? Upp till dig.Pontus skrev:Om vi pratar irriterande saker där så tycker jag de värsta är när frun ställt ner fläkten på min och det göra att värme tar en evighet och man inser det för sent.
Sedan att förvärmen inte ens går att starta om batteriet är ner på eller under 100km räckvidd.
Instämmer även med tidigare att själv få bestämma om man vill att rattvärme ska gå igång automatiskt och att kunna sätta igång rumpvärme i förväg (som förhoppningsvis kommer enl Elons tweet).
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Instämmer där med. Dumt att bilen bestämmer om du får förvärma eller inte på 20% redan även på en 100D; det är nästan lika mycket räckvidd som vår gamla Leaf hade vid 100% laddning...
Exempel från verkliga livet: Varit på middag hos släkt. Det är -15 grader ute och bilen har kanske 17-18% kvar och jag har 3-4 km landsväg hem. Varför ska jag behöva lida med kall bil när jag vet med all säkerhet att elen räcker gott och väl till dit jag ska ladda?
Jag kan förstå att det är en säkerhetsfunktion så att ingen ska ladda ur sitt batteri helt och sen komma ut till en död bil, men kom igen nu...
Exempel från verkliga livet: Varit på middag hos släkt. Det är -15 grader ute och bilen har kanske 17-18% kvar och jag har 3-4 km landsväg hem. Varför ska jag behöva lida med kall bil när jag vet med all säkerhet att elen räcker gott och väl till dit jag ska ladda?
Jag kan förstå att det är en säkerhetsfunktion så att ingen ska ladda ur sitt batteri helt och sen komma ut till en död bil, men kom igen nu...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Har man Performance (eller gäller det alla bilar?) kan man väl alltid slå på förvärmning av batteriet manuellt i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Endast P modeller, och den värmer batteriet för mycket, till 50 (?) grader, och endast inne ifrån bilen, inte via appen. Duger liksom inte när lösningen är så enkel...Svenssons skrev:Har man Performance (eller gäller det alla bilar?) kan man väl alltid slå på förvärmning av batteriet manuellt i bilen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Fick en förklaring till varför man inte kan förvänta bilen när batteriet är nere på 20% eller lägre. Dumma amerikaner brukade tydligen sätta på värmen upprepade gånger i 5-6 timmar i sträck och på så sätt fick Tesla åka ut och bogsera bilar i tid och otid även om det var ett handhavande fel.
När jag så att dom bara var dum och fick skylla sig själva så vände och vredan på sig och så även om dom är "naiva" så måste vi ta hand om det
När jag så att dom bara var dum och fick skylla sig själva så vände och vredan på sig och så även om dom är "naiva" så måste vi ta hand om det
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Teslaspolen skrev:Lite irriterad på avsaknaden av framsteg från Tesla på det här området som, för mig i alla fall, känns helt självklart...
Här om dagen var jag uppe en sväng i stugan i Trysil, Fageråsen. Inga problem direkt, förutom nu. Vi har en trasig fas på laddaren, så bilen tvärvägrar att ladda på enfas (och i trefas så får man två av tre faser) vilket innebar att vi inte kunde ladda vid huset då vi inte har något uttag för trefas utomhus än. Nåja, åkte dit, bilen fick stå utomhus under natten i -9 grader och så var det bara att finna mig i att ladda i Sälen på vägen hem.
Men, nu till problemet att Teslas inte låter en styra hur bilen ska förvärmas. Kupén kan jag förvärma en 5-10 minuter innan avfärd, men batteriet hade jag behövt värma minst någon timme innan, men det går så klart inte. Vilket slutade med att jag fick bromsa ned för en 3 kilometer lång, brant backe från fjälltoppen och ner i dalen, helt utan regen då bilen var iskall då den fått för sig att bara värma kupén och inte batteriet den här gången...
När ska dom låta en styra det som man vill? Jag vill kunna styra kupé, stol, ratt och batterivärme individuellt och av/på som jag vill!
Vad vinner du, utom möjligen möjligheten till regen, på att förvärra batteriet? Extremfallet att man står på en bergstopp och därmed skulle ha Jytte av någon tiondels kWh för att man använder regen på nervägen känns som ett specialfall som jag anser att Tesla helt kan strunta i.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Slippa bromsa hela vägen ned. Det är en sådan där backe där man inte ska bromsa utan då motorbromsa/köra med regen.oscfor skrev:Teslaspolen skrev:Lite irriterad på avsaknaden av framsteg från Tesla på det här området som, för mig i alla fall, känns helt självklart...
Här om dagen var jag uppe en sväng i stugan i Trysil, Fageråsen. Inga problem direkt, förutom nu. Vi har en trasig fas på laddaren, så bilen tvärvägrar att ladda på enfas (och i trefas så får man två av tre faser) vilket innebar att vi inte kunde ladda vid huset då vi inte har något uttag för trefas utomhus än. Nåja, åkte dit, bilen fick stå utomhus under natten i -9 grader och så var det bara att finna mig i att ladda i Sälen på vägen hem.
Men, nu till problemet att Teslas inte låter en styra hur bilen ska förvärmas. Kupén kan jag förvärma en 5-10 minuter innan avfärd, men batteriet hade jag behövt värma minst någon timme innan, men det går så klart inte. Vilket slutade med att jag fick bromsa ned för en 3 kilometer lång, brant backe från fjälltoppen och ner i dalen, helt utan regen då bilen var iskall då den fått för sig att bara värma kupén och inte batteriet den här gången...
När ska dom låta en styra det som man vill? Jag vill kunna styra kupé, stol, ratt och batterivärme individuellt och av/på som jag vill!
Vad vinner du, utom möjligen möjligheten till regen, på att förvärra batteriet? Extremfallet att man står på en bergstopp och därmed skulle ha Jytte av någon tiondels kWh för att man använder regen på nervägen känns som ett specialfall som jag anser att Tesla helt kan strunta i.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Förstår att du vill ha regen, men det är verkligen inga problem att använda Teslas bromsar för en sådan backe. Vidare är ju ytterligare en specialare att du just nu inte har tillgång till laddning. Hade din haft det hade problemet inte funnits. Jag tycker Tesla gör helt rätt som styr funktionalitetet utan att ge gem,ene man hundratals val att göra.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Visserligen sant. Men, även med laddning så blir det för det mesta hälften av all regen, inte normalt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Och varför värmer den inte speglarna? Varm skön, isfri bil. Nästan.
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Sätt på värmning av rutorna så försvinner det där bums.kallekula skrev:Och varför värmer den inte speglarna? Varm skön, isfri bil. Nästan.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Som skrivits tidigare, slå på bakrutevärmaren så tinar den även upp backspeglarna
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Ja det vet jag men den kan jag väl inte slå på från mobilen?Bjelke skrev:Som skrivits tidigare, slå på bakrutevärmaren så tinar den även upp backspeglarna
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Näe det stämmer, men för mig brukar den aktiveras automagiskt vid en viss temp, typ allt under nollan men vet inte säkert, när man slår på värmen i bilen via appen alltså...kallekula skrev:Ja det vet jag men den kan jag väl inte slå på från mobilen?Bjelke skrev:Som skrivits tidigare, slå på bakrutevärmaren så tinar den även upp backspeglarna
Eller minns jag fel nu? Bakrutan går helt säkert igång men nu blev jag osäker på om backspeglarna aktiveras samtidigt i det läget...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Jag tycker att man ska få välja mer själv!
Typ någon undermeny med avancerade inställningar.
Startar värmen i bilen automagiskt kl 16, brukar komma ifrån jobb typ 16.20 - 16.40, detta fungerar kanon (dock ingen teslafiness)
Stannar vid affären på vägen hem, slår på "Keep värme ON", kommer tillbaka till bilen ca 20min senare, varm o go, detta fungerar kanon (teslafiness)
Stannar sedan till på valfritt ställe, GLÖMMER slå på "Keep värme ON", kommer tillbaka till bilen 20 - 90min senare, kall o djävlig, (avsaknad av teslafiness)
Vill ha avancerad undermeny där jag kan ställa "When leaving car, keep AC(heat/cold) ON for, 15min - 30 min - 45 min - 1 hour - ....
Detta har tom bättre effekt på sommaren, så det borde även folk från "Southern California" kunna ta till sej
Typ någon undermeny med avancerade inställningar.
Startar värmen i bilen automagiskt kl 16, brukar komma ifrån jobb typ 16.20 - 16.40, detta fungerar kanon (dock ingen teslafiness)
Stannar vid affären på vägen hem, slår på "Keep värme ON", kommer tillbaka till bilen ca 20min senare, varm o go, detta fungerar kanon (teslafiness)
Stannar sedan till på valfritt ställe, GLÖMMER slå på "Keep värme ON", kommer tillbaka till bilen 20 - 90min senare, kall o djävlig, (avsaknad av teslafiness)
Vill ha avancerad undermeny där jag kan ställa "When leaving car, keep AC(heat/cold) ON for, 15min - 30 min - 45 min - 1 hour - ....
Detta har tom bättre effekt på sommaren, så det borde även folk från "Southern California" kunna ta till sej
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Hmm... Ja det har ju hänt en del sedan förra året. Jag backar ut från min uppfart så därför reagerar jag om speglarna inte är snö/isfria. Även om det löser sig 3 minuter senare så är det för lång tid. Idag var det nog exakt 0 grader så möjligt att bakutan inte värmdes. Vi får se vad som händer nästa gångBjelke skrev:Näe det stämmer, men för mig brukar den aktiveras automagiskt vid en viss temp, typ allt under nollan men vet inte säkert, när man slår på värmen i bilen via appen alltså...kallekula skrev:Ja det vet jag men den kan jag väl inte slå på från mobilen?Bjelke skrev:Som skrivits tidigare, slå på bakrutevärmaren så tinar den även upp backspeglarna
Eller minns jag fel nu? Bakrutan går helt säkert igång men nu blev jag osäker på om backspeglarna aktiveras samtidigt i det läget...
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Ok, förstår jag det här rätt?
Man kan inte via appen sätta på värme på fram- eller bakruta, utan det ska på något sätt göras av bilen själv vid en viss temperatur? Om så, vid vilken temperatur sker det?
I morse var det -7 när jag kom ut till bilen. Kupén var varm och skön men rutor och speglar täckta av is. Det tar ju inte förskräckligt lång tid att få bort det när man väl, inne i bilen, sätter på rut-värmen, men ändå . . . . . Går det att styra via appen?
Jag noterade vidare att jag hade en symbol tänd i appen vilken jag antar visar på att bilen värmer batteriet. Jag levde i tron att det endast var p-modellerna som gjorde det. Är det så att alla modeller värmer batterierna och om så vad är kriterierna för detta? Kan man styra det?
//T
Man kan inte via appen sätta på värme på fram- eller bakruta, utan det ska på något sätt göras av bilen själv vid en viss temperatur? Om så, vid vilken temperatur sker det?
I morse var det -7 när jag kom ut till bilen. Kupén var varm och skön men rutor och speglar täckta av is. Det tar ju inte förskräckligt lång tid att få bort det när man väl, inne i bilen, sätter på rut-värmen, men ändå . . . . . Går det att styra via appen?
Jag noterade vidare att jag hade en symbol tänd i appen vilken jag antar visar på att bilen värmer batteriet. Jag levde i tron att det endast var p-modellerna som gjorde det. Är det så att alla modeller värmer batterierna och om så vad är kriterierna för detta? Kan man styra det?
//T
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Egentligen konstigt, varför kunna dra igång rumpvärmen, men inte rutvärmen i appen? Helt tokig prioritering.Delta1 skrev:Ok, förstår jag det här rätt?
Man kan inte via appen sätta på värme på fram- eller bakruta, utan det ska på något sätt göras av bilen själv vid en viss temperatur? Om så, vid vilken temperatur sker det?
I morse var det -7 när jag kom ut till bilen. Kupén var varm och skön men rutor och speglar täckta av is. Det tar ju inte förskräckligt lång tid att få bort det när man väl, inne i bilen, sätter på rut-värmen, men ändå . . . . . Går det att styra via appen?
Jag noterade vidare att jag hade en symbol tänd i appen vilken jag antar visar på att bilen värmer batteriet. Jag levde i tron att det endast var p-modellerna som gjorde det. Är det så att alla modeller värmer batterierna och om så vad är kriterierna för detta? Kan man styra det?
//T
Model Y LR.
Model S70D
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Korrekt, man kan (idag iaf) inte styra dessa saker själv utan bilen väljer det, och det verkar dessutom variera över tid hur det funkar (alltså det ändras vid diverse updates)...Delta1 skrev:Ok, förstår jag det här rätt?
Man kan inte via appen sätta på värme på fram- eller bakruta, utan det ska på något sätt göras av bilen själv vid en viss temperatur? Om så, vid vilken temperatur sker det?
I morse var det -7 när jag kom ut till bilen. Kupén var varm och skön men rutor och speglar täckta av is. Det tar ju inte förskräckligt lång tid att få bort det när man väl, inne i bilen, sätter på rut-värmen, men ändå . . . . . Går det att styra via appen?
Jag noterade vidare att jag hade en symbol tänd i appen vilken jag antar visar på att bilen värmer batteriet. Jag levde i tron att det endast var p-modellerna som gjorde det. Är det så att alla modeller värmer batterierna och om så vad är kriterierna för detta? Kan man styra det?
//T
Angående batterivärmare så funkar den lika på alla bilar (dvs automagiskt, ej manuellt i appen), däremot är det bara P-modeller som kan aktivera den manuellt för att få ut maximal prestanda (max. power-läge).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Blir tokig på Teslas förvärme
Alla Teslabilar värmer batteriet, förutsatt att range mode är på OFF. Batteriet värms då alltid (?) när man kör , men bara när bilen känner för det när man förvärmer via appen. Vilket ofta resulterar i för mycket energi till kupèvärme och alldeles för lite, om något alls, till batterivärme.Delta1 skrev:Ok, förstår jag det här rätt?
Man kan inte via appen sätta på värme på fram- eller bakruta, utan det ska på något sätt göras av bilen själv vid en viss temperatur? Om så, vid vilken temperatur sker det?
I morse var det -7 när jag kom ut till bilen. Kupén var varm och skön men rutor och speglar täckta av is. Det tar ju inte förskräckligt lång tid att få bort det när man väl, inne i bilen, sätter på rut-värmen, men ändå . . . . . Går det att styra via appen?
Jag noterade vidare att jag hade en symbol tänd i appen vilken jag antar visar på att bilen värmer batteriet. Jag levde i tron att det endast var p-modellerna som gjorde det. Är det så att alla modeller värmer batterierna och om så vad är kriterierna för detta? Kan man styra det?
//T
Kriteriet verkar baserat på utetemperatur, oftast alldeles för konservativt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A