Edis på elbil forum har lagt upp följande bild på var Clever planerar ställa sina laddstationer i Sverige:
Ödeshög, Ljungby och Markaryd är strategiska platser längs E4 som saknar snabbladdare idag (för andra elbilar än Tesla).
Laddarna på övriga orter blir också välkomna för att skapa redundans.
Som Teslaägare vill man ju såklart att de ska bygga där Tesla inte bygger, typ Norrlands inland, fast det är ju förståeligt att de bygger där trafiken finns och inte i första hand satsar på Teslaägare som vill toppa upp någon gång per år.
Att det byggs ut alternativ är lysande. Hoppas nu bara att de kommer med vettiga betalningslösningar, men det verkar ju tyvärr som att det bara är deras eget laddkort som gäller, och inte min käpphäst att de måste klara av kreditkortsbetalningar också (men kanske till ett högre pris än om man använder deras speciallösning).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja, senast vi använde Clevers nät var för ett par år sedan när vi bilade runt i Danmark, tog de betalt per kWh... Ca 8kr / kWh kostade det då... Inte billigt precis, men den resan gjorde vi för att testa
Ja, senast vi använde Clevers nät var för ett par år sedan när vi bilade runt i Danmark, tog de betalt per kWh... Ca 8kr / kWh kostade det då... Inte billigt precis, men den resan gjorde vi för att testa
Har förvisso nackdelen om något som laddar långsamt, typ en Zero mc eller en laddhybrid står och blockerar utan ekonomiskt incitament att flytta på sig. Samtidigt är det bra att laddoperatören får incitament att grejerna kan ladda på med bra effekt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Även om CLEVER är dyra så bygger de ju faktiskt. Verkar vara stabila ägare också. Bra att de bygger så möjlighet finns att kunna åka på längre turer med vanliga elbilar. Så att en ICE bil inte blir ett måste som en extra bil. Förhoppningsvis så sprider sig CLEVER till fler länder så småningom. Kanske priset sjunker när de får konkurens så småningom.
Jag har inga problem med Clevers och de andra bolagens priser. Att ladda ute kostar naturligtvis mer än att ladda hemma, precis som en kopp kaffe kostar tio gånger så mycket på ett café än hemma.
Bäst prismodell är dock Teslas, med engångssumma när man köper bilen sedan "gratis" bilens livslängd ut.
Jo, men skulle du köpa ett "Tesla abonnemang" till din Leaf? Laddar du ute så ofta att det är värt det? Kanske är betydligt lönsammare att betala de där överpriserna på kWh.
Man kanske inte skulle betala 20,000 kronor i efterhand, nej.
Men 20,000 kronor inbakat i bilens pris? Det låter mer lockande. Jag vet, dumt, kostar lika mycket, men så är mänskliga hjärnan funtad.
Speciellt om nån säljare kör med kampanj typ "gratis laddning ingår"
Idag finns det massor med folk som köper fossilbilar där ett års gratis bensin "ingår i bilens pris" - på samma sätt skulle livstids gratis laddning också kunna ingå.
Jag har inga problem med Clevers och de andra bolagens priser. Att ladda ute kostar naturligtvis mer än att ladda hemma, precis som en kopp kaffe kostar tio gånger så mycket på ett café än hemma.
Bäst prismodell är dock Teslas, med engångssumma när man köper bilen sedan "gratis" bilens livslängd ut.
Det här! Jag har hört alldeles för många som reagerat över höga laddpriser och resonerat som så att "men vad är poängen med en elbil om elen kostar lika mycket som bensin?" Det är ju ett väldigt missvisande resonemang, eftersom man oftast laddar mycket billigare. Men bara för att ha möjligheten att snabbladda och ta sig vidare de få gånger man behöver det är det ju värt att betala bra mycket mer än vad man betalar när man laddar hemma.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag laddade 10 kWh idag på vattenfalls ChaDeMo i Kista, det kostade 40 kr - ungefär lika mycket som kebaben jag åt medan jag laddade.
Jag kan tänka mig att betala mer per kWh om en laddstation erbjuder hög effekt. Man oftast kan underhålla sig med käk en 40-60 min men att inte få mer än 10 kWh på tiden det tar att äta en kebab och sen betala 40kr för det låter inte super. Med 10 kWh kommer man med en förbrukning på 200Wh/km 5 mil vilket gör att kostnaden blir 8kr/mil i detta fall. Jag hade som sagt tyckt att det var ok med det priset/kWh om du fick 30+ kWh under samma tid men inte för ynka 10 kWh. Tiden det tar att ladda känns mer viktigt en vad det kostar per kWh.
Jag var och tankade dieselbilen i veckan och när jag stod där och kände mig fosiläcklig så upplevde jag att de ~3 minuterna det tog att tanka fullt (vilket ger mig ~100mil) var snabbt Visst man blev ruinerad på kuppen men hade det tagit 40 min och jag fått i 3 liter för 45kr så hade jag skrotat den på plats
Hur snabbt kan man ladda upp en S85 med ChaDeMo från 10-90%? Är det görbart utan en trerätters?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Jättebra att laddnätverk byggs upp som gör det möjligt för fler elbilar än Tesla att komma ta sig runt och så att man kan använda elbilen som enda bil. Angående priset på ladd-el kan det knappast vara högre än ca hälften av vad det kostar att köra med en billig diesel. Dvs max 2,50 till 3 kr per kWh. Ett högre pris skulle förhindra övergången till ett fossilfritt samhälle och innebär garanterat samma sak som att skjuta sig i foten?
Tesla har fortfarande ett oslagbart koncept som det är oförståelig att andra inte kopierar eller köper in sig i.
Jättebra att laddnätverk byggs upp som gör det möjligt för fler elbilar än Tesla att komma ta sig runt och så att man kan använda elbilen som enda bil. Angående priset på ladd-el kan det knappast vara högre än ca hälften av vad det kostar att köra med en billig diesel. Dvs max 2,50 till 3 kr per kWh. Ett högre pris skulle förhindra övergången till ett fossilfritt samhälle och innebär garanterat samma sak som att skjuta sig i foten?
Tesla har fortfarande ett oslagbart koncept som det är oförståelig att andra inte kopierar eller köper in sig i.
Nu bygger väl dock avståndet mellan Teslas laddare på att det faktiskt fungerar fint att åka från en laddare till nästa. Bilar som fixar 20 mil i motorvägsfart utöver Teslas bilar är väl försvinnande få?
Jag misstänker att jag personligen kommer betala mycket mer för elen via superchargers än vad jag hade gjort för motsvarande diesel om man slår ut 20000 kr över de kWh jag tankar, ärligt talat. Men det gör inte så mycket. Det viktiga är att jag vet att jag kan göra långresor när jag vill och inte är begränsad.
Så som jag kör idag skulle jag nog använt superchargers max en gång om året. Men sen tror jag också att Teslan kommer att förändra mina körvanor rätt rejält, så den som lever får se...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag tror också att man kommer köra mycket mer när man har fri tillgång till superchargers. Det verkar som de flesta medlemmar här tar bilen mycket mer än vad som är nödvändigt
Frågan är om Tesla gör sig själv en otjänst genom att erbjuda fri tillgång till superchargers? Inser såklart att det är en grym fördel om man kör mycket men som det diskuterats i andra trådar så riskerar man att det blir trångt på vissa SuC. Hade man istället haft kraftigt reducerade priser på elen där kanske vi sett mindre "local charging". Alternativt ha ett separat abonnemang eller liknande.
Undrar om Model 3 får samma upplägg som 40 och 60kWh-modellerna hade i början med SuC access som tillval.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22