Autostyrning snart här??

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re: Autostyrning snart här??

Inlägg av hybris »

Grymt för så kan man ta sig en sup och bilen kan köra hem! Dvs den dagen det är lagligt att bilen kör helt själv.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

hybris skrev:
Grymt för så kan man ta sig en sup och bilen kan köra hem! Dvs den dagen det är lagligt att bilen kör helt själv.
Det blir som förr hästen hittade hem själv

Kom bara ihåg att spänna för kärran riktigt annars slutar det i gropen
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

I fredags fick jag namnet på den person på Transportstyrelsen som är bäst lämpad att svara på om autostyrningen är tillåten eller inte. Jag har jagat den personen hela dagen idag men inte fått tag på honom, jag ska testa igen imorgon.

En annan person som jag pratade med på myndigheten trodde att det hela hängde på bilens typgodkännande. Om detta godkännande även innefattade autostyrning så skulle det vara okej, annars inte. Jag har försökt hitta nån databas över typgodkännanden men inte lyckats. Numera är tydligen typgodkännanden gemensamma över hela EU vilket i så fall borde innebära att om autostyrning är med i typgodkännanden nånstans inom EU så gäller det även i Sverige. Allt med viss reservation för att den jag pratade med inte hade full koll och hänvisade till den andra personen, den som jag inte har fått tag på.
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Nu har jag pratat med Transportstyrelsen och enligt dem så är det inga problem att använda självstyrning så länge som föraren är medveten om allt som sker och är beredd att ta över om nånting skulle hända.
Användarvisningsbild
Jonnen
Teslaägare

Inlägg av Jonnen »

Stripe68 skrev:
Nu har jag pratat med Transportstyrelsen och enligt dem så är det inga problem att använda självstyrning så länge som föraren är medveten om allt som sker och är beredd att ta över om nånting skulle hända.
+1

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Stripe68 skrev:
Precis som en Autopilot på ett flygplan.
Skriv svar