Autostyrning snart här??
Moderator: Redaktion
Re: Autostyrning snart här??
Grymt för så kan man ta sig en sup och bilen kan köra hem! Dvs den dagen det är lagligt att bilen kör helt själv.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Det blir som förr hästen hittade hem självhybris skrev:Grymt för så kan man ta sig en sup och bilen kan köra hem! Dvs den dagen det är lagligt att bilen kör helt själv.
Kom bara ihåg att spänna för kärran riktigt annars slutar det i gropen
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

I fredags fick jag namnet på den person på Transportstyrelsen som är bäst lämpad att svara på om autostyrningen är tillåten eller inte. Jag har jagat den personen hela dagen idag men inte fått tag på honom, jag ska testa igen imorgon.
En annan person som jag pratade med på myndigheten trodde att det hela hängde på bilens typgodkännande. Om detta godkännande även innefattade autostyrning så skulle det vara okej, annars inte. Jag har försökt hitta nån databas över typgodkännanden men inte lyckats. Numera är tydligen typgodkännanden gemensamma över hela EU vilket i så fall borde innebära att om autostyrning är med i typgodkännanden nånstans inom EU så gäller det även i Sverige. Allt med viss reservation för att den jag pratade med inte hade full koll och hänvisade till den andra personen, den som jag inte har fått tag på.
En annan person som jag pratade med på myndigheten trodde att det hela hängde på bilens typgodkännande. Om detta godkännande även innefattade autostyrning så skulle det vara okej, annars inte. Jag har försökt hitta nån databas över typgodkännanden men inte lyckats. Numera är tydligen typgodkännanden gemensamma över hela EU vilket i så fall borde innebära att om autostyrning är med i typgodkännanden nånstans inom EU så gäller det även i Sverige. Allt med viss reservation för att den jag pratade med inte hade full koll och hänvisade till den andra personen, den som jag inte har fått tag på.
Nu har jag pratat med Transportstyrelsen och enligt dem så är det inga problem att använda självstyrning så länge som föraren är medveten om allt som sker och är beredd att ta över om nånting skulle hända.
+1Stripe68 skrev:Nu har jag pratat med Transportstyrelsen och enligt dem så är det inga problem att använda självstyrning så länge som föraren är medveten om allt som sker och är beredd att ta över om nånting skulle hända.
Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
Precis som en Autopilot på ett flygplan.Stripe68 skrev:Nu har jag pratat med Transportstyrelsen och enligt dem så är det inga problem att använda självstyrning så länge som föraren är medveten om allt som sker och är beredd att ta över om nånting skulle hända.