Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fabrik
Moderator: Redaktion
Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fabrik
Denna kanske redan har länkats här på forumet men jag tyckte det var en intressant artikel om hur Volkswagen tror att dem kan få lägre batterikostnad än Tesla utan egen fabrik. Dem har designat sina batteripacketet så att man kan stoppa i både små cylindriska som Tesla, eller stora platta liknande Nissan Leaf. På detta sätt så kan dem enkelt byta mellan dem olika modellerna beroende på vilken tillverkare som erbjuder bäst pris och dem blir inte fast vid en typ som Tesla blir med sin fabrik. Dem vill alltså att batteriföretagen ska tävla mot varandra och på så sätt få ner priset istället för att Volkswagen ska behöva bygga en egen fabrik. Dem tror att dem på detta sätt kan få bättre och billigare batteri än Tesla som kommer vara fast med sin fabrik. Vilket som är det vinnande konceptet får vi se i framtiden men jag skulle inte döma ut deras metod i första taget.
http://seekingalpha.com/article/3001906 ... ttery-cost
http://seekingalpha.com/article/3001906 ... ttery-cost
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
Säker ett vinnande kort ur prissynpunkt men jag är övervägande orolig för hur det kommer påverka kvalitén. Många tillverkare av datorer och dylikt sätter i olika komponenter efter tillgång och pris. Kommer ihåg att Xbox360 kunde få dvd-läsare från ett antal tillverkare och hade man otur fick man en som hade svårt att läsa skivor osv. Man vill inte ha ett nåndagsex av batteriet precis 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
Ja det är ju inget märkvärdigt egentligen. Det är så många jobbar i olika branscher. Kan ju lätt bli som chpaulin skriver att det blir varierande kvalitet.
I vilket fall som helst så kommer nog batteriutveckling en att gå framåt snabbt nu. Nu kommer fabriker och utvecklare att inse att det finns möjlighet till mycket större volymer än tidigare tack vare elbilarna, och därför lägga mer pengar på utvecklingen.
I vilket fall som helst så kommer nog batteriutveckling en att gå framåt snabbt nu. Nu kommer fabriker och utvecklare att inse att det finns möjlighet till mycket större volymer än tidigare tack vare elbilarna, och därför lägga mer pengar på utvecklingen.
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
Det är lite som att inte tillverka sin egen motor utan designar bilen så att den funkar med bägge konkurrenternas. Oavsett vem som vinner så kommer de vara där som två, är kanske en bra strategi?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
Det Volkswagen och andra traditionella biltillverkare inte fattar är att en elbils viktigaste del är batterierna. Det är de och styrkretsarna som bestämmer bilens egenskaper mer än själva elmotorn.
Att som VW säga att vi kan stoppa i vilket som helst batteri i våra bilar vi råkar hitta är som att säga att i bensin versionen av bilarna kan vi stoppa i vilket som helst billig bensinmotor vi råkar hitta på marknaden.

Att som VW säga att vi kan stoppa i vilket som helst batteri i våra bilar vi råkar hitta är som att säga att i bensin versionen av bilarna kan vi stoppa i vilket som helst billig bensinmotor vi råkar hitta på marknaden.

- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
Lite grann som att någon uppfinner korven för att konkurrera med oxfilén. Man kan ju stoppa in lite vad man vill i denTiborBlomhall skrev:Det Volkswagen och andra traditionella biltillverkare inte fattar är att en elbil viktigaste del är batterierna. Det är de och styrkretsarna som bestämmer bilens egenskaper mer än själva elmotorn.
Att som VW säga att vi kan stoppa i vilket som helst batteri i våra bilar vi råkar hitta är som att säga att i bensin versionen av bilarna kan vi stoppa i vilket som helst billig bensinmotor vi råkar hitta på marknaden.

Driver sajten Car.info
- elmotor_mattias
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
- Ort: Ystad
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
Lite grann som att någon uppfinner korven för att konkurrera med oxfilén. Man kan ju stoppa in lite vad man vill i den
.[/quote]
Haha, klockren liknelse

Haha, klockren liknelse

Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Model S P85D 2015
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
Helt rätt.TiborBlomhall skrev:Det Volkswagen och andra traditionella biltillverkare inte fattar är att en elbils viktigaste del är batterierna. Det är de och styrkretsarna som bestämmer bilens egenskaper mer än själva elmotorn.
Att som VW säga att vi kan stoppa i vilket som helst batteri i våra bilar vi råkar hitta är som att säga att i bensin versionen av bilarna kan vi stoppa i vilket som helst billig bensinmotor vi råkar hitta på marknaden.
Det som tesla lagt mest krut på sedan starten är Just batterierna. Elmotorn är ju inget märkvärdigt egentligen.
Tror i och för sig inte att dom bara kommer stoppa i vilket batteri som helst. Det behöver ju inte tvunget bli dåligt. Men det känns som dom det kan bli varierande kvalitet om dom väljer att plocka från flera leverantörer.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
För att inte snacka om mardrömmen med programvaran i laddare, drivkretsar etc service måste hålla reda på med halvdussinet olika batterifabrikater i samma bilmodell kommer ge.
Nä, VW snackade verkligen i nattmössan där.
Hoppas det bara är en desperat bortförklarning till varför de inte har en gigafabrik och inte nåt de faktiskt tror på.
Nä, VW snackade verkligen i nattmössan där.
Hoppas det bara är en desperat bortförklarning till varför de inte har en gigafabrik och inte nåt de faktiskt tror på.
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
Haha sjuukt kul. VW-korvenFranz skrev:Lite grann som att någon uppfinner korven för att konkurrera med oxfilén. Man kan ju stoppa in lite vad man vill i den.

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
Sen har väl denna nyhet åxå gått genom en journalist som inte fattat vad han läser för att sen skrivas om till nått helt annat.
Ska VW lägga 107 miljarder på att utveckla elbilar så kommer dom förhoppningsvis inse att batterierna är den viktigaste komponenten innan dom börjar leverera bilar med dåliga batterier.

Ska VW lägga 107 miljarder på att utveckla elbilar så kommer dom förhoppningsvis inse att batterierna är den viktigaste komponenten innan dom börjar leverera bilar med dåliga batterier.
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
Om VW tänker erbjuda mer än fem års garanti på batterierna i sina bilar gör de nog klokt i att på något sätt säkerställa kvaliteten. Kan bli väldigt kostsamt för dem annars.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
Men det kan säkert funka lite som att Dell kan sälja datorer med Intel eller AMD processorer, kanske? Men de kommer vara tvåa på bollen hela tiden.
- G F
- Teslaägare
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
- Ort: Halmstad
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
Men det skulle jag vilja, för köpa in komponenter till produktionen på öppna marknaden för att pressa priset, det fungerar bara när det är köparens marknad. När det blir rusning efter elbilar (vilken månad som helst nu) och alla bilfabriker vill producera elbilar i mängder, då är de rökta!vigge50 skrev:Vilket som är det vinnande konceptet får vi se i framtiden men jag skulle inte döma ut deras metod i första taget.
http://seekingalpha.com/article/3001906 ... ttery-cost

Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
VW har redan idag 8års garanti på batterierna...
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
Känns som att det också är viktigt att inte glömma det som står längs ner i artikeln, dvs att författaren har blankat TSLA och fått hela resan etc betald av VW så att den känns lite vinklad är nog inte konstigt...
Sedan kan jag bara hålla med tidigare inlägg att det kan ju vara en bra strategi att köpa in komponenter om det finns i överflöd och det är en "stapelvara" men jag har svårt att se att det kommer att finnas en öppen marknad med överflöd av batterier i framtiden. Det kommer ju inte heller att vara speciellt attraktivt för Panasonic, Samsung etc att investera mängder med pengar att bygga ut kapacitet om det inte är vettiga marginaler på dessa batterier.
Sedan kan jag bara hålla med tidigare inlägg att det kan ju vara en bra strategi att köpa in komponenter om det finns i överflöd och det är en "stapelvara" men jag har svårt att se att det kommer att finnas en öppen marknad med överflöd av batterier i framtiden. Det kommer ju inte heller att vara speciellt attraktivt för Panasonic, Samsung etc att investera mängder med pengar att bygga ut kapacitet om det inte är vettiga marginaler på dessa batterier.
Re: Hur Volkswagen ska få billigare batteri än Tesla utan fa
Och specielltinte om dem vet att det finns risk att dem tappar samarbetet två år senare, att ha kontrakt som gäller under lång tid kan vara en klar fördel i detta fallet.Dan skrev:Känns som att det också är viktigt att inte glömma det som står längs ner i artikeln, dvs att författaren har blankat TSLA och fått hela resan etc betald av VW så att den känns lite vinklad är nog inte konstigt...
Sedan kan jag bara hålla med tidigare inlägg att det kan ju vara en bra strategi att köpa in komponenter om det finns i överflöd och det är en "stapelvara" men jag har svårt att se att det kommer att finnas en öppen marknad med överflöd av batterier i framtiden. Det kommer ju inte heller att vara speciellt attraktivt för Panasonic, Samsung etc att investera mängder med pengar att bygga ut kapacitet om det inte är vettiga marginaler på dessa batterier.