Snack om att kapa 10% på importen av bilarna! Kan klirra gott i kassan om det går igenom

Moderator: Redaktion
Jag är högst tveksam till den mannens agenda. Tullavgifterna på utomamerikanska bilar skyddar den inhemska produktionen av pickuper, som väl är den enskilt största gruppen bilar i USA? han bryr ju sig som bekant inte ett dugg om omvärlden, utan fokuserar på USA (eller ja......på sig själv)Geni87 skrev:Hm, det förutsätter ju att USA med Trump vid rodret plockar bort och/eller sänker tullar på andra varor från EU. Jag är skeptisk men blir väldigt positivt överraskad om det skulle hända. Det vore fint om vi kunde ha låga eller inga tullar, förutsatt att det gäller åt bägge håll.
Exakt. 25% tar de ut på importen av pickisar för att skydda F-150 och de andra... Har svårt att ta den mannen på allvar av många anledningar. Men ett exempel var ju när han lipade på Tyskland för att Amerikaner kör fler Tyska bilar än vad Tyskar kör Amerikanska. Han glömde då kanske att produkten i sig kan ha något med saken att göra. Att BMW är USA:s största bilexportör (från deras fabrik i SC) säger väl allt om den Amerikanska bilindustrins förmåga att producera produkter som folk utanför USA vill ha. Tesla har ju bevisat att det faktiskt går att bygga Amerikanska bilar som även Européer vill ha, vi är lite kräsna bara.Jeppe_E skrev:Jag är högst tveksam till den mannens agenda. Tullavgifterna på utomamerikanska bilar skyddar den inhemska produktionen av pickuper, som väl är den enskilt största gruppen bilar i USA? han bryr ju sig som bekant inte ett dugg om omvärlden, utan fokuserar på USA (eller ja......på sig själv)Geni87 skrev:Hm, det förutsätter ju att USA med Trump vid rodret plockar bort och/eller sänker tullar på andra varor från EU. Jag är skeptisk men blir väldigt positivt överraskad om det skulle hända. Det vore fint om vi kunde ha låga eller inga tullar, förutsatt att det gäller åt bägge håll.
Wilson skrev:Så länge som vi i Europa tar ut en tull om 10% på amerikanska bilar men USA endast tar ut 2,5% på våra bilar, fattar jag att det skaver en del hos amerikanarna. OK pickisarna tar de mer betalt för, men jag tror inte att det är anledningen till att det inte finns någon europeisk Silverado-motsvarighet. Bättre att slopa tullarna och låta bästa produkten vinna.
Fast.. då skulle ju jänkarna förloraWilson skrev:Så länge som vi i Europa tar ut en tull om 10% på amerikanska bilar men USA endast tar ut 2,5% på våra bilar, fattar jag att det skaver en del hos amerikanarna. OK pickisarna tar de mer betalt för, men jag tror inte att det är anledningen till att det inte finns någon europeisk Silverado-motsvarighet. Bättre att slopa tullarna och låta bästa produkten vinna.