Däckval?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Däckval?

Inlägg av Crappy »

Pirelli eller Nokia?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Däckval?

Inlägg av Legato »

Nokian alla dagar när man bor i Sverige... Hade Pirellis på min 330e,de var verkligen inte bra i vinterväglag. Teslas säljare delade min åsikt när jag var där idag för övrigt. Båda skulle ha Nokian på sina.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare

Inlägg av dbar »

Jag tog Hakka på mina också, pirelli-sulorna är egentligen till för mellaneuropa.
Model 3 LR Vit FSD+AccBoost såld
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nokian alla dagar, kört R2 både på min gamla sportigare bil och nu på Model S. Visst är de lite mjuka och inte världens styvaste i skarpa kurvor, men jag kör inte heller så inspirerat på vintern att jag hålls tillbaka på lite mjukare däck.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Intresseanmälde Hacka dubbat. Isiga norlandsväger och isig uppfart där vi bor avgör.
18" .
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
JosefAlex
Teslaägare

Inlägg av JosefAlex »

Kommer välja Nokia Hakka R3 på 18" odubbat, bor i Göteborg. Min svåger jobbar med däck och kör på R2orna och är mycket nöjd så känns som rätt/lätt val.
Kör: Svart Volvo S60 Bi-fuel (2007)
Reserverade: 28 feb 2017 Beställde: 7 dec 2018
LR AWD Pearl White Multi Coat, 19" Sportfälgar, Svart interiör, EAP.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Då blir det Nokia odubbat
Tack
Bara de ringer någon djävla gång
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Inlägg av ippodrome »

Jag kör nu på Hakka R2 och hade tänkt mig R3’orna men lutar nu åt Continental ContactViking 7 då två olika däckgubbar sagt att dom anser dom passa bättre.
Ska tydligen vara stabilare, däckens sidoväggar pallar bättre Model3’s vrid och vikt vid acceleration och svängar.

ContactViking har fått fina betyg av flera testare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

ippodrome skrev:
Jag kör nu på Hakka R2 och hade tänkt mig R3’orna men lutar nu åt Continental ContactViking 7 då två olika däckgubbar sagt att dom anser dom passa bättre.
Ska tydligen vara stabilare, däckens sidoväggar pallar bättre Model3’s vrid och vikt vid acceleration och svängar.

ContactViking har fått fina betyg av flera testare. Bild
Jag körde på Conti på nya bilen och det var så jäkla stor skillnad att jag faktiskt i Torsdags la på det på gamla bilen också fast den hade riktigt fina däck sedan förra vintern.
Däcken som han la på i Torsdags är förresten Contisilent dubbade som inte fanns för bara några månader sedan :mrgreen:
(inte för att det var så jäkla stor skillnad, dubbat låter ju mycket hur man än gör, speciellt på en Tesla som är ganska dåligt ljudisolerad)
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Körde Nokian hakka tidigare och de var värdelösa, alldeles för mjuka på allt annat än supervinterväglag. Fick lång bromssträcka och dåliga kurvegenskaper. Kör nu på pirelli och är ofta uppe i högfjället, funkar mycket bra! Kommer aldrig välja Nokian på tung elbil igen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Jag kör med Nokian WR A4 21" på min S P90D. Innan hade jag Pirelli Sottozero 3. Jag tycker Nokian däcken är bättre och tystare. Dessutom mycket billigare.

På Xen har jag Goodyear Ultragrip Performance Gen1. De fungerar lysande och jag körde t.o.r Zug (CH) - Stockholm i julhelgen utan problem. Det var ordentligt vinterväder större delen av sträckan och i Stockholmstrakten medans vi var där. Gick hur bra som helst.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
jan_b

Inlägg av jan_b »

I valet och kvalen om jag ska köra dubbat eller ej. Har tidigare bara kört dubbat och varit nöjd med det men jag tror jag kommer åka nedåt europa vintertid någon gång närmsta 36m och det ställer till det lite. Sen undrar jag hur dubbarna klarar lite inspirerad 4WD körning? Sitter dom kvar? 8-)
Model3LR

Inlägg av Model3LR »

Har en bil med Sottozero 3 nu och kommer välja det till Teslan också. På en prestandabil tycker jag att det ska vara den typen av däck för att bilen ska trivas. Kör en annan bil med fler hästar och awd med 21” Nokian nordisk friktion och den slingrar sig vid gaspådrag när det är torrt eller fuktigt underlag. Känns inte alls lika stabil.

Men hade jag bott i Kiruna hade valet sett annorlunda ut. ;)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

jpetters skrev:
Jag kör med Nokian WR A4 21" på min S P90D. Innan hade jag Pirelli Sottozero 3. Jag tycker Nokian däcken är bättre och tystare. Dessutom mycket billigare.

På Xen har jag Goodyear Ultragrip Performance Gen1. De fungerar lysande och jag körde t.o.r Zug (CH) - Stockholm i julhelgen utan problem. Det var ordentligt vinterväder större delen av sträckan och i Stockholmstrakten medans vi var där. Gick hur bra som helst.
Hur upplever du Nokia WR A4 jämfört med Sottozero 3 gällande stabilitet och slingrighet vid kraftigt gaspådrag?
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Har kört Tesla på både Nokian R2 och Nokian 8 (hjälp vilket liv), körde en BMW 530 förra vintern på sydeuropeiska däck, fungerade otroligt bra för mig som bor i Mälardalen och inte åker upp till fjällen. Kommer att göra detsamma på M3:an.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare

Inlägg av Latt »

Jag kommer köpa Nereus vinterdäck till min 3:a
Model S 100D
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Tellus skrev:
jpetters skrev:

Hur upplever du Nokia WR A4 jämfört med Sottozero 3 gällande stabilitet och slingrighet vid kraftigt gaspådrag?
Ingen större skillnad men upplever en liten fördel för Nokian WR A4 i dessa avseenden. Jag har dock inte testat dem parallellt, så inte helt vetenskapligt gjord jämförelse.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar