Undvik norska Servicecenter

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Undvik norska Servicecenter

Inlägg av binsell-gerdin »

Tänkte dela med mig av trassel jag haft så kanske andra slipper gå i fällan. I korthet; 28/12 hämtade jag efter år av trånande ut vår helt nya S75D, 3 dagar innan vi fick vårt första barn (härligt med en fossilfri generation).

Bilen uppfyllde våra högt ställda förväntningar... i 8 dagar. Sen slutade den ta emot laddning, laddaren lyste rött och säkringen gick hemma. Kollade 2 publika laddare innan jag ringde road assistance. De trevliga holländarna undrade om jag inte kunde svänga förbi närmsta SC dagen efter. Eftersom vi bor i Östersund blev de svårt.

De ordnade bärgning men föreslog Trondheim som är knappt halva distansen som till Upplands-Väsby så jag tänkte det var smart. Det var det inte. Laddaren var trasig. De hade inga på lager. Nu är delen hemma men de har inte tid att laga bilen pga för låg kapacitet och har ingen aning om när de kan fixa den. Bilen har stått hos dem i 3 veckor och det verkar kunna bli minst ett par till. Den trevliga norskan medgav att de har stora kapacitetsproblem.

Summa summarum, det går nog snabbare på hemmaplan och vi behöver ett SC norr om Stockholm! Nu har jag gnällt klart. Bilen var fantastisk så länge den tog laddning.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av Jeppe_E »

Jösses.. 3 veckor... Någon borde göra något.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av EnTraktor »

3 veckor?! Jag har väntat i drygt 10 månader på delar till mina Falkon Wing Doors ska dyka upp i Upplands Väsby.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av Jeppe_E »

EnTraktor skrev:
3 veckor?! Jag har väntat i drygt 10 månader på delar till mina Falkon Wing Doors ska dyka upp i Upplands Väsby.
Jamen dåså, då är det ju okej att vara utan sin splitternya bil i en månad, minst....
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av Remuz »

Jeppe_E skrev:
EnTraktor skrev:
3 veckor?! Jag har väntat i drygt 10 månader på delar till mina Falkon Wing Doors ska dyka upp i Upplands Väsby.
Jamen dåså, då är det ju okej att vara utan sin splitternya bil i en månad, minst....
Jag väntade 49 dagar på kablage (full harness). Det var dock inkl jobbet som tog 4 dagar.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12035
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av HelectriC »

Inget nytt det här, jag körde låne-Tesla stora delar av 2017, totalt tror jag det blev nästan 1500mil. Var på semester i Österrike och runt omkring innan dom hade fixat min bil. Hoppas du har fått lånebil?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av OfarligTesla »

På 3 veckor brukar man ju inte ens få en tid så att någon kan kolla på bilen hos de vanliga tillverkarna. Ja det suger men de flesta biltillverkare suger på den punkten verkar det som.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
På 3 veckor brukar man ju inte ens få en tid så att någon kan kolla på bilen hos de vanliga tillverkarna. Ja det suger men de flesta biltillverkare suger på den punkten verkar det som.
Problemet är att om man får akuta problem och inte märkesverkstaden inte kan/har tid att åtgärda så finns det hundratals andra verkstäder som kan fixa. Till skillnad då mot Tesla.

Det börjar ju gruffas rejält i USA nu, när det börjar märkas att servicenätverket inte alls är i nivån av vad den borde vara. Om det redan är bekymmer med de relativt få Teslor (ja, relativt) som finns i Sverige så ser jag det som bekymrande när nu trean börjar säljas. När bilparken av Teslor helt plötsligt fördubblad, så bör ju också serviceorganisationen växa motsvarande
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av frippe »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
På 3 veckor brukar man ju inte ens få en tid så att någon kan kolla på bilen hos de vanliga tillverkarna. Ja det suger men de flesta biltillverkare suger på den punkten verkar det som.
Problemet är att om man får akuta problem och inte märkesverkstaden inte kan/har tid att åtgärda så finns det hundratals andra verkstäder som kan fixa. Till skillnad då mot Tesla.

Det börjar ju gruffas rejält i USA nu, när det börjar märkas att servicenätverket inte alls är i nivån av vad den borde vara. Om det redan är bekymmer med de relativt få Teslor (ja, relativt) som finns i Sverige så ser jag det som bekymrande när nu trean börjar säljas. När bilparken av Teslor helt plötsligt fördubblad, så bör ju också serviceorganisationen växa motsvarande
Det gör det inte alltid. Vi fick akuta problem med vår vw och den firman som försäkringsbolaget brukade anlita för sina reparationer, icke märkesverkstad sa att just det jobbet fick/kunde bara märkesverkstäderna sköta. Så det var bara snällt att ställa sig i milslång kö hos dem.

Nu är vinsten med större service organisationer att det finns flera märkesverkstäder. Den vw verkstad som finns i min region suger väldigt mycket. Så vi fick åka 20mil till annan serviceverkstad.

Men visst har teslas serviceorganisation problem. Men de stora problemen verka mest bestå av att reservdelar inte finns tillgängliga.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
På 3 veckor brukar man ju inte ens få en tid så att någon kan kolla på bilen hos de vanliga tillverkarna. Ja det suger men de flesta biltillverkare suger på den punkten verkar det som.
Problemet är att om man får akuta problem och inte märkesverkstaden inte kan/har tid att åtgärda så finns det hundratals andra verkstäder som kan fixa. Till skillnad då mot Tesla.

Det börjar ju gruffas rejält i USA nu, när det börjar märkas att servicenätverket inte alls är i nivån av vad den borde vara. Om det redan är bekymmer med de relativt få Teslor (ja, relativt) som finns i Sverige så ser jag det som bekymrande när nu trean börjar säljas. När bilparken av Teslor helt plötsligt fördubblad, så bör ju också serviceorganisationen växa motsvarande
Jag skulle inte låta vilken kvartersverkstad som helst jobba på en ny bil med garanti ändå så att det finns hjälper ju inte direkt att det finns massa oberoende. Det måste vara en auktoriserad och de har oftast rätt lång väntetid helt enkelt.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av tehjimos »

Körde upp med sommardäck på en Tesla loaner till Lofoten... vädret ändrade sig rätt snabbt och hemvägen genom Sverige var snöstorm och -12 medans det var 3-5 plusgrader i Norge. Ringde Tromsö och kunde köra upp dit och dom bytte ut sommardäcken på 22" till 19" dubbdäck. Hur smidigt o bra som helst! Toppen service hos Tesla Tromsö.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av binsell-gerdin »

HelectriC skrev:
Inget nytt det här, jag körde låne-Tesla stora delar av 2017, totalt tror jag det blev nästan 1500mil. Var på semester i Österrike och runt omkring innan dom hade fixat min bil. Hoppas du har fått lånebil?
Jodå, men det är ett Diesel-lok så det känns förstås trist. Klart saker kan gå sönder och att de inte alltid har delar på lager. Bara frustrerande att nu är delen på plats men de kan inte säga om det tar 1 vecka eller en månad. Det har också utlovats telefonuppdateringar om läget som aldrig kommer utan jag får ringa för att få veta nåt. Det hade nog också varit lite lättare att smälta om bilen varit äldre än en vecka... Men det lär väl lösa sig tids nog. Tesla Trondheim behöver ökad kapacitet, det är iaf tydligt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av Jeppe_E »

frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
På 3 veckor brukar man ju inte ens få en tid så att någon kan kolla på bilen hos de vanliga tillverkarna. Ja det suger men de flesta biltillverkare suger på den punkten verkar det som.
Problemet är att om man får akuta problem och inte märkesverkstaden inte kan/har tid att åtgärda så finns det hundratals andra verkstäder som kan fixa. Till skillnad då mot Tesla.

Det börjar ju gruffas rejält i USA nu, när det börjar märkas att servicenätverket inte alls är i nivån av vad den borde vara. Om det redan är bekymmer med de relativt få Teslor (ja, relativt) som finns i Sverige så ser jag det som bekymrande när nu trean börjar säljas. När bilparken av Teslor helt plötsligt fördubblad, så bör ju också serviceorganisationen växa motsvarande
Det gör det inte alltid. Vi fick akuta problem med vår vw och den firman som försäkringsbolaget brukade anlita för sina reparationer, icke märkesverkstad sa att just det jobbet fick/kunde bara märkesverkstäderna sköta. Så det var bara snällt att ställa sig i milslång kö hos dem.

Nu är vinsten med större service organisationer att det finns flera märkesverkstäder. Den vw verkstad som finns i min region suger väldigt mycket. Så vi fick åka 20mil till annan serviceverkstad.

Men visst har teslas serviceorganisation problem. Men de stora problemen verka mest bestå av att reservdelar inte finns tillgängliga.
VW verkstäder suger väl generellt sett? Det är en av anledningarna att jag aldrig någonsin mer kommer att välja en VAG-bil. Men jag är väl bortskämd av Volvo. Jag har 5 Volvohandlare inom 5 mils radie och aldrig haft bekymmer med service eller åtgärder.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Undvik norska Servicecenter

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
På 3 veckor brukar man ju inte ens få en tid så att någon kan kolla på bilen hos de vanliga tillverkarna. Ja det suger men de flesta biltillverkare suger på den punkten verkar det som.
Problemet är att om man får akuta problem och inte märkesverkstaden inte kan/har tid att åtgärda så finns det hundratals andra verkstäder som kan fixa. Till skillnad då mot Tesla.

Det börjar ju gruffas rejält i USA nu, när det börjar märkas att servicenätverket inte alls är i nivån av vad den borde vara. Om det redan är bekymmer med de relativt få Teslor (ja, relativt) som finns i Sverige så ser jag det som bekymrande när nu trean börjar säljas. När bilparken av Teslor helt plötsligt fördubblad, så bör ju också serviceorganisationen växa motsvarande
Det gör det inte alltid. Vi fick akuta problem med vår vw och den firman som försäkringsbolaget brukade anlita för sina reparationer, icke märkesverkstad sa att just det jobbet fick/kunde bara märkesverkstäderna sköta. Så det var bara snällt att ställa sig i milslång kö hos dem.

Nu är vinsten med större service organisationer att det finns flera märkesverkstäder. Den vw verkstad som finns i min region suger väldigt mycket. Så vi fick åka 20mil till annan serviceverkstad.

Men visst har teslas serviceorganisation problem. Men de stora problemen verka mest bestå av att reservdelar inte finns tillgängliga.
VW verkstäder suger väl generellt sett? Det är en av anledningarna att jag aldrig någonsin mer kommer att välja en VAG-bil. Men jag är väl bortskämd av Volvo. Jag har 5 Volvohandlare inom 5 mils radie och aldrig haft bekymmer med service eller åtgärder.
Jag köpte förra sommaren en V60 D4(nya VEA motorn). Läst att V60 var den av Volvos modeller som hade minst strul, men det gällde tyvärr inte min...

Kändes som det var nya problem varje gång man satte sig i bilen.
Första veckan skulle den servas, men Volvo hade inte tid närmaste veckorna så det blev mekonomen.
Dåligt val tydligen då de hade i fel olja och för mycket. Dessutom fastande den på liften, så de fick manuellt ”skruva” ner den.
Någon månad senare började den hacka vid gaspådrag. Försökte ”bränna ur” den och det verkade hjälpa då.
Men ytterligare någon månad senare gick den bara hackigt på tomgång efter start, gick inte komma ur garaget då den tvärdog vid gaspådrag. Bärgning...
Upplands Motor bytte bl.a. EGR på den, och efter det började den dra olja som fan. Fick fylla på efter ca 150-200 mil gång på gång.
Såg aldrig nått spill under, och tyckte avgaserna luktade annorlunda så antog den brände upp den...
Jag klagade hos Volvo men fick inget gehör.
Hade även ett malande ljud i framvagnen som Volvo tog duktigt betalt för att felsöka, men inte hittade vad det berodde på.
Sen började VOC bråka ibland.
Batteriet blev dåligt....
Gav upp och sålde skiten....

Long story short: vad man än köper för bil så kan det bli ett riktigt jävelskap.
Om man tror att ett visst märke är i det närmaste problemfritt så lurar man bara sig själv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
På 3 veckor brukar man ju inte ens få en tid så att någon kan kolla på bilen hos de vanliga tillverkarna. Ja det suger men de flesta biltillverkare suger på den punkten verkar det som.
Problemet är att om man får akuta problem och inte märkesverkstaden inte kan/har tid att åtgärda så finns det hundratals andra verkstäder som kan fixa. Till skillnad då mot Tesla.

Det börjar ju gruffas rejält i USA nu, när det börjar märkas att servicenätverket inte alls är i nivån av vad den borde vara. Om det redan är bekymmer med de relativt få Teslor (ja, relativt) som finns i Sverige så ser jag det som bekymrande när nu trean börjar säljas. När bilparken av Teslor helt plötsligt fördubblad, så bör ju också serviceorganisationen växa motsvarande
Det gör det inte alltid. Vi fick akuta problem med vår vw och den firman som försäkringsbolaget brukade anlita för sina reparationer, icke märkesverkstad sa att just det jobbet fick/kunde bara märkesverkstäderna sköta. Så det var bara snällt att ställa sig i milslång kö hos dem.

Nu är vinsten med större service organisationer att det finns flera märkesverkstäder. Den vw verkstad som finns i min region suger väldigt mycket. Så vi fick åka 20mil till annan serviceverkstad.

Men visst har teslas serviceorganisation problem. Men de stora problemen verka mest bestå av att reservdelar inte finns tillgängliga.
VW verkstäder suger väl generellt sett? Det är en av anledningarna att jag aldrig någonsin mer kommer att välja en VAG-bil. Men jag är väl bortskämd av Volvo. Jag har 5 Volvohandlare inom 5 mils radie och aldrig haft bekymmer med service eller åtgärder.
Jag köpte förra sommaren en V60 D4(nya VEA motorn). Läst att V60 var den av Volvos modeller som hade minst strul, men det gällde tyvärr inte min...

Kändes som det var nya problem varje gång man satte sig i bilen.
Första veckan skulle den servas, men Volvo hade inte tid närmaste veckorna så det blev mekonomen.
Dåligt val tydligen då de hade i fel olja och för mycket. Dessutom fastande den på liften, så de fick manuellt ”skruva” ner den.
Någon månad senare började den hacka vid gaspådrag. Försökte ”bränna ur” den och det verkade hjälpa då.
Men ytterligare någon månad senare gick den bara hackigt på tomgång efter start, gick inte komma ur garaget då den tvärdog vid gaspådrag. Bärgning...
Upplands Motor bytte bl.a. EGR på den, och efter det började den dra olja som fan. Fick fylla på efter ca 150-200 mil gång på gång.
Såg aldrig nått spill under, och tyckte avgaserna luktade annorlunda så antog den brände upp den...
Jag klagade hos Volvo men fick inget gehör.
Hade även ett malande ljud i framvagnen som Volvo tog duktigt betalt för att felsöka, men inte hittade vad det berodde på.
Sen började VOC bråka ibland.
Batteriet blev dåligt....
Gav upp och sålde skiten....

Long story short: vad man än köper för bil så kan det bli ett riktigt jävelskap.
Om man tror att ett visst märke är i det närmaste problemfritt så lurar man bara sig själv.
Så Mekonomen fyllde på fel olja och för mycket och sen började motorn gå dåligt. Inget annat som Mekonomen gjorde fel? Nästan rätt är också fel och naturligtvis var det bilens fel att den fastnade på liften )eftersom du tar upp detta som ett argument till varför bilen var dålig). Jag hade inte kört Volvo om jag tyckt de var dåliga. Jag säger inte att de är perfekta, men mina upplevelser av Volvo (6 st) är övervägande positiva. Det finns säkerligen Teslaägare som är lika nöjda, jag bara nämner att servicenätet är en tydlig brist hos Tesla.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av frippe »

Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
På 3 veckor brukar man ju inte ens få en tid så att någon kan kolla på bilen hos de vanliga tillverkarna. Ja det suger men de flesta biltillverkare suger på den punkten verkar det som.
Problemet är att om man får akuta problem och inte märkesverkstaden inte kan/har tid att åtgärda så finns det hundratals andra verkstäder som kan fixa. Till skillnad då mot Tesla.

Det börjar ju gruffas rejält i USA nu, när det börjar märkas att servicenätverket inte alls är i nivån av vad den borde vara. Om det redan är bekymmer med de relativt få Teslor (ja, relativt) som finns i Sverige så ser jag det som bekymrande när nu trean börjar säljas. När bilparken av Teslor helt plötsligt fördubblad, så bör ju också serviceorganisationen växa motsvarande
Det gör det inte alltid. Vi fick akuta problem med vår vw och den firman som försäkringsbolaget brukade anlita för sina reparationer, icke märkesverkstad sa att just det jobbet fick/kunde bara märkesverkstäderna sköta. Så det var bara snällt att ställa sig i milslång kö hos dem.

Nu är vinsten med större service organisationer att det finns flera märkesverkstäder. Den vw verkstad som finns i min region suger väldigt mycket. Så vi fick åka 20mil till annan serviceverkstad.

Men visst har teslas serviceorganisation problem. Men de stora problemen verka mest bestå av att reservdelar inte finns tillgängliga.
VW verkstäder suger väl generellt sett? Det är en av anledningarna att jag aldrig någonsin mer kommer att välja en VAG-bil. Men jag är väl bortskämd av Volvo. Jag har 5 Volvohandlare inom 5 mils radie och aldrig haft bekymmer med service eller åtgärder.
Ja, vw har ett riktigt kasst servicenätverk i Sverige. Eller kanske jag var bortskämd från saab som jag kom innan ifrån. Där tyckte jag det alltid var lätt att få tid och det var bra service överlag. Men så gick de konkurs också.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av JonasPersson »

Bor också i Östersund (typ) och försökte anlita Trondheim för att byta batteri på vår dåvarande MS85. Ringde ett antal gånger men kom bara till telefonsvarare. Lämnade 3 meddelanden totalt och de ringde aldrig upp. Då är det bättre att ta en "nojestripp" till Stockholm för där har jag alltid blivit bemött på ett bra sätt.

Håller verkligen med om att "Norrland" behöver ett (eller två) servicecenter.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av Zalman3 »

42 Tesla tjänster lediga i Sverige nu.

https://www.tesla.com/sv_SE/careers/sea ... &country=2
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 apr 2016 13:01

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av PerH »

Jag har väntat i snart 2,5år på att Få fel tillrättade sedan bilen var ny... Lackfel,Falk dörrar,torkare mm Teslas service finns mkt övrigt att önska. Men bilen går


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av bullen »

I våras hade jag bokat tid för service av Roadstern i Bærum en måndag då jag skulle tillbringa veckan i Oslo. Lämnade på måndag fm o fick stå i kö över en timme för o lämna den. Ringde på fredag fm för o kolla att den va klar. Då hade dom inte ens börjat med den. Lyckades få ut den ändå så att jag kunde ta mig hem. Fick tillbaka den med 25% SOC. Skitkul med 25 mil hem o ingen snabbladdning.... aldrig mer service i Norge
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5468
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av chaffis75 »

Kan bara säga att de skiljer från verkstad till verkstad.

Ägen en Volvo där gul lampa för motor tändes en dag påväg till jobbet. Ringer bilia i lund då de är närmast, de meddelar att de kan titta på de om någon vecka trots att bilen går ner i något fel säkert läge på motorn, och blir jätte slö.
Ringer då till Volvo i Sjöbo. De fixar tid vid lunchtid.. Åker dit de kollar och säger datorn pekar på denna delen för 10000 kr men jag tror inte på datorn utan de är nog denna temp sensorn för 2500 kr. Jag kan ha den till imorgon, du får en lånebil gratis här sålänge.. Dagen efter hämtar jag bilen och felet har inte återkommit sedan dess.

Ja detta är anledningen varför jag vill köpa en Volvo just där igen.. Tyvärr har de ju ingen med bara el så de får vänta ett tag till på affär från min sida men jag är väldigt nöjd med servisen.
Och jo de kan skilja mycket på servicen från verkstad till verkstad..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
Problemet är att om man får akuta problem och inte märkesverkstaden inte kan/har tid att åtgärda så finns det hundratals andra verkstäder som kan fixa. Till skillnad då mot Tesla.

Det börjar ju gruffas rejält i USA nu, när det börjar märkas att servicenätverket inte alls är i nivån av vad den borde vara. Om det redan är bekymmer med de relativt få Teslor (ja, relativt) som finns i Sverige så ser jag det som bekymrande när nu trean börjar säljas. När bilparken av Teslor helt plötsligt fördubblad, så bör ju också serviceorganisationen växa motsvarande
Det gör det inte alltid. Vi fick akuta problem med vår vw och den firman som försäkringsbolaget brukade anlita för sina reparationer, icke märkesverkstad sa att just det jobbet fick/kunde bara märkesverkstäderna sköta. Så det var bara snällt att ställa sig i milslång kö hos dem.

Nu är vinsten med större service organisationer att det finns flera märkesverkstäder. Den vw verkstad som finns i min region suger väldigt mycket. Så vi fick åka 20mil till annan serviceverkstad.

Men visst har teslas serviceorganisation problem. Men de stora problemen verka mest bestå av att reservdelar inte finns tillgängliga.
VW verkstäder suger väl generellt sett? Det är en av anledningarna att jag aldrig någonsin mer kommer att välja en VAG-bil. Men jag är väl bortskämd av Volvo. Jag har 5 Volvohandlare inom 5 mils radie och aldrig haft bekymmer med service eller åtgärder.
Jag köpte förra sommaren en V60 D4(nya VEA motorn). Läst att V60 var den av Volvos modeller som hade minst strul, men det gällde tyvärr inte min...

Kändes som det var nya problem varje gång man satte sig i bilen.
Första veckan skulle den servas, men Volvo hade inte tid närmaste veckorna så det blev mekonomen.
Dåligt val tydligen då de hade i fel olja och för mycket. Dessutom fastande den på liften, så de fick manuellt ”skruva” ner den.
Någon månad senare började den hacka vid gaspådrag. Försökte ”bränna ur” den och det verkade hjälpa då.
Men ytterligare någon månad senare gick den bara hackigt på tomgång efter start, gick inte komma ur garaget då den tvärdog vid gaspådrag. Bärgning...
Upplands Motor bytte bl.a. EGR på den, och efter det började den dra olja som fan. Fick fylla på efter ca 150-200 mil gång på gång.
Såg aldrig nått spill under, och tyckte avgaserna luktade annorlunda så antog den brände upp den...
Jag klagade hos Volvo men fick inget gehör.
Hade även ett malande ljud i framvagnen som Volvo tog duktigt betalt för att felsöka, men inte hittade vad det berodde på.
Sen började VOC bråka ibland.
Batteriet blev dåligt....
Gav upp och sålde skiten....

Long story short: vad man än köper för bil så kan det bli ett riktigt jävelskap.
Om man tror att ett visst märke är i det närmaste problemfritt så lurar man bara sig själv.
Så Mekonomen fyllde på fel olja och för mycket och sen började motorn gå dåligt. Inget annat som Mekonomen gjorde fel? Nästan rätt är också fel och naturligtvis var det bilens fel att den fastnade på liften )eftersom du tar upp detta som ett argument till varför bilen var dålig). Jag hade inte kört Volvo om jag tyckt de var dåliga. Jag säger inte att de är perfekta, men mina upplevelser av Volvo (6 st) är övervägande positiva. Det finns säkerligen Teslaägare som är lika nöjda, jag bara nämner att servicenätet är en tydlig brist hos Tesla.
Men hur snett läser du egentligen?
Det var ju du som tog upp som ett argument att man med andra bilar, dvs inte tesla, kan ta dom till vilket ställe som helst för åtgärd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
kontakten2

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av kontakten2 »

Mina erfarenheter från Norge

Stavanger fördärvade bilen mer än lagade den.

Kristiansand var förträffligt. Proffsiga och realistiga tidsplaner :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12035
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Undvik norska Servicecenter

Inlägg av HelectriC »

I Bergen är Kokstad SC väldigt duktiga och har alltid fixat fel eller återkommit senare för att fixa. Enda problemet är att det där med att återkomma kan ta lååååång tid. Just nu har jag faktiskt eskalerat ett ärende för att jag helt enkelt inte får något svar på när jag ska in igen. Jag är rädd de helt glömmer det om det går för lång tid. När jag var inne i december fick jag bekräftat vad felet var och att delar behöver beställas samt ny tid bokas in. Har efter det försökt få svar via e-post när ny tid är aktuell men efter ett påminnelsemail i veckan sen slutet av december så kände jag det var på tiden att eskalera för att få svar.
Nu ska de bygga ett till gigant-SC och då får vi hoppas även svarstider blir bättre.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar