HemPC avtal för elbilar
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
HemPC avtal för elbilar
Jag har sett det nämnas på flera platser i diskussioner att det pågår snack om ett "elbilsavtal" gjort efter HdmPC modellen i flera kommuner, men inte mycket mer än så. Därav denna tråd!
Vilka sysslar med sådant idag? Finns det mer information att tillgå? Berätta gärna!
Vilka sysslar med sådant idag? Finns det mer information att tillgå? Berätta gärna!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: HemPC avtal för elbilar
Vet att det läggs en sådan motion i Umeå för kommunens anställda. Tveksamt om det går igenom dock.Teslaspolen skrev:Jag har sett det nämnas på flera platser i diskussioner att det pågår snack om ett "elbilsavtal" gjort efter HdmPC modellen i flera kommuner, men inte mycket mer än så. Därav denna tråd!
Vet att Rickard Nordin, Centern gillar iden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vad är skillnaden emot Personalbil, alltså en förmånsbil där du själv står för alla kostnader.
Samma sak i stort sett. Men då är det helt plötsligt legitimt för en vanlig hederlig knegare att utnyttja det. Arbetare som tidigare inte haft det som alternativ.LarsL skrev:Vad är skillnaden emot Personalbil, alltså en förmånsbil där du själv står för alla kostnader.
Min fru får t.ex inte skaffa sig en förmåns/personalbil på grund av policy, det är reserverat till de absolut högsta hönsen endast.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Ja men det är inte realistiskt att göra i en handvändning12man skrev:Varför utesluta alla pensionärer?
Nej gör som Norge
Dessa avtal går alltså att göra detta på kommunal nivå, utan att behöva blanda in högre nivåer?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Teslaspolen skrev:Ja men det är inte realistiskt att göra i en handvändning12man skrev:Varför utesluta alla pensionärer?
Nej gör som Norge
Dessa avtal går alltså att göra detta på kommunal nivå, utan att behöva blanda in högre nivåer?
Ett förslag är att istället för Centerns förslag om 100.000kr i elbilsstöd. (70.000kr efter 6 månader, 30.000kr efter 4 år).
Ta dessa 30.000kr istället och ger en liten skatteminskning på 30.000kr vid "hemPC" avtal.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ta bort alla förmåner vid förmånsbil/personalbil och sänk eller slopa momsen, beroende på var det blir kostnadsneutralt. Ska vi lägga bidraget på förmånsbilarna så borde det vara tillåtet för vem som helst att ordna med avdraget på sin inkomst, oavsett vad arbetsgivaren säger.
Eller egentligen... börja stiftalagar som hjälper omställningen. Gör det förbjudet att neka någon ett ladduttag så att alla lägenhetsboende får laddplats.
Eller egentligen... börja stiftalagar som hjälper omställningen. Gör det förbjudet att neka någon ett ladduttag så att alla lägenhetsboende får laddplats.
Själv har jag ännu inte lyckats förstå hur förmånsvärdet kan vara lika för tjänstebil som personalbil. Nog borde väl förmånen värderas lägre när föraren gör bilen kostnadsneutral för företaget?
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Tjänstebil är faktiskt något annat, det är det polisen har eller rörmokaren kanske, alltså en bil som används helt i tjänsten och aldrig privat.
En personalbil är en förmånsbil där de skattemäsaiga fördelarna kvarstår men du står för kostnaden och inte företaget. Företaget ger dig inte mer lön utan du använder den lön du har till att finnansiera bilen. Vinsten i personalbil är att elbilar värderas lägre skattemässigt än vad de kostar privat så du betalar mindre skatt.
En personalbil är en förmånsbil där de skattemäsaiga fördelarna kvarstår men du står för kostnaden och inte företaget. Företaget ger dig inte mer lön utan du använder den lön du har till att finnansiera bilen. Vinsten i personalbil är att elbilar värderas lägre skattemässigt än vad de kostar privat så du betalar mindre skatt.
Menade förmånsbil.
Likväl är det kostnadsmässigt förmånligare att ha en ren förmånsbil dvs då företaget står för en högre del av kostnaden varav min lön inte påverkas. Att även en personalbil utgör en förmån ifrågasätter jag inte. Jag kan bara inte förstå att förmånen är den samma.
Likväl är det kostnadsmässigt förmånligare att ha en ren förmånsbil dvs då företaget står för en högre del av kostnaden varav min lön inte påverkas. Att även en personalbil utgör en förmån ifrågasätter jag inte. Jag kan bara inte förstå att förmånen är den samma.
Model ≡ reservation 31/3 -16
Fast du byter ju byter ju lägre lön mot en förmån ovanpå det, så att du totalt sett betalar mindre. Skillnaden är ju om förmånen läggs som en löneökning eller som en omfördelning av din nuvarande lön. Det påverkar inte det skattegrundande värdet på förmånen.
Men så klart är det förmånligare att få 50 000 kr/mån än 40 000 kr/mån i lön.
Men så klart är det förmånligare att få 50 000 kr/mån än 40 000 kr/mån i lön.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Förmånen representerar värdet av att kunna nyttja bilen privat. Det värdet är ju detsamma oavsett om arbetsgivaren också tycker att du har så stor nytta av bilen i tjänsten att de står för de kostnaderna.Dadid skrev:Menade förmånsbil.
Rent matematiskt stämmer det också, ärligt talat. Om du tar en personalbil istället för högre lön så ger förmånsvärdet att det blir en hyfsat korrekt beskattning i det scenariot, även om du genom att välja elbil eller laddhybrid kommer undan rätt mycket av skatten. Om det skulle vara lägre förmånsvärde på personalbil hade det ju blivit orimligt förmånligt att löneväxla bort lön mot en bil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com