Tesla tillverkar fler Tesla 3 per vecka nu

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Tesla tillverkar fler Tesla 3 per vecka nu

Inlägg av Zalman3 »

Tesla tillverkar fler Tesla 3 per vecka nu när man lanserar Tesla 3 både i Europa och Kina.

Man snittar över 5000 bilar per vecka nu mot ca 4500 bilar per vecka under Q4 2018.

Tesla Model 3 Tracker
https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar

Re: Tesla tillverkar fler Tesla 3 per vecka nu

Inlägg av Henrik Torphammar »

Man planade ut ett bra tag strax över 4000/vecka. Kanske för att fila på effektiviteten istället för att forcera antalet. Nu verkar det ta fart uppåt igen. (tittar på bloombergs tracker några gånger per vecka) Har många gånger funderat på Varför Bloomberg säger strax över 4000 medan fan boy media typ electrek säger 7000. Dock verkar Bloomberg ha prickat ganska så väl med facit i handen, så jag tror på deras snitt. Sn har man säkert gjort stötar på 7000st kortare perioder.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Ja det är väl precis det, 4000 i snitt, 7000 är rekord.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
Man planade ut ett bra tag strax över 4000/vecka. Kanske för att fila på effektiviteten istället för att forcera antalet. Nu verkar det ta fart uppåt igen. (tittar på bloombergs tracker några gånger per vecka) Har många gånger funderat på Varför Bloomberg säger strax över 4000 medan fan boy media typ electrek säger 7000. Dock verkar Bloomberg ha prickat ganska så väl med facit i handen, så jag tror på deras snitt. Sn har man säkert gjort stötar på 7000st kortare perioder.
Man får nog hålla isär siffrorna lite, när Electrek skriver 7000 i veckan så brukar de poängtera att det inkluderar Model S och X, alltså runt 5000 Model 3 i veckan.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Precis som sagt 7000 brukar väl vara totalt antal Teslor, dvs inte bara model 3. Har dom verkligen lyckats toppa med hela 7000 model 3 på en vecka?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Pontus skrev:
Precis som sagt 7000 brukar väl vara totalt antal Teslor, dvs inte bara model 3. Har dom verkligen lyckats toppa med hela 7000 model 3 på en vecka?
Nej jag tror ni har rätt att det är totalt inkl S+X.

Tesla/Elon har sagt vid något tillfälle att de nu siktar på att nå 8000 Model 3 i veckan. Och om de hade kommit upp i 7000 i veckan så hade de nog pratat mycket mer om hur nära de är.

Men just nu ligger takten på runt 5000 i veckan. Frågan är om det behövs mer, för det verkade som att efterfrågan på de lyxigare varianterna börjar bli mättat. De flesta väntar på den "billiga" varianten.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Feddan skrev:
Pontus skrev:

Tesla/Elon har sagt vid något tillfälle att de nu siktar på att nå 8000 Model 3 i veckan. Och om de hade kommit upp i 7000 i veckan så hade de nog pratat mycket mer om hur nära de är.

Men just nu ligger takten på runt 5000 i veckan. Frågan är om det behövs mer, för det verkade som att efterfrågan på de lyxigare varianterna börjar bli mättat. De flesta väntar på den "billiga" varianten.
Tesla ska även balansera efterfrågan i Kina i samband med fabriken där. Är lite nyfiken på hur de tänker där när man inte ska tillverka de dyrare modellerna i den fabriken. Kan det t.o.m bli så att man kommer att exportera SR från Kina till Europa ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Laban skrev:
Feddan skrev:
Pontus skrev:

Tesla ska även balansera efterfrågan i Kina i samband med fabriken där. Är lite nyfiken på hur de tänker där när man inte ska tillverka de dyrare modellerna i den fabriken. Kan det t.o.m bli så att man kommer att exportera SR från Kina till Europa ?
Jag fick ju på tassen när jag tidigare nämnde detta som ett alternativ. Jag tror inte att Tesla kan köra samma stil som med lanseringen av SR. Att köra leveranser till USA först i 1,5 år, innan den släpps i resten av världen. Även om nu plåster kommer i form av MR-modellen (maj/juni?) så tror jag att skillnaden på ca 85000 kr är för liten för att den modellen skall bli en storsäljare i EU. Om inte SR släpps ut till resten av världen innan 2021 så tror jag att det kommer att finnas väldigt många alternativ, vilket gör att SR kan få svårt att sälja.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nä, behovet av att släppa en billigare version är ju minst lika stort i EU som i USA. Kön för LR och P verkade ju bli avverkad på någon månad, typ.

Det Tesla skulle kunna göra är att släppa LR med dragkrok, då skulle de säkert kunna få en månads eller två med den versionen.
Skriv svar