Blir din bästa bil en elbil?
Moderator: Redaktion
Blir din bästa bil en elbil?
Nu går det att rösta på Teknikens världs Facebook-sida ja/nej om din bästa bil blir en elbil.
Det är ju klart min bästa bil är en elbil. Och det lär bli Så i framtiden också, Jag röstade Ja, även min NÄSTA bil blir ju El.
Det är ju klart min bästa bil är en elbil. Och det lär bli Så i framtiden också, Jag röstade Ja, även min NÄSTA bil blir ju El.
Senast redigerad av Mats, redigerad totalt 2 gång.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Blir din bästa bil en elbil?
Märkligt formulerad fråga.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Rolig felstavning! De ville väl skriva Nästa men det autocorrectades till Bästa. Eller om det var journalistens undermedvetna.
Om nu ändå folk har uppfattat det som nästa, så är det ju lite beklämmande att 76% har röstat nej. Men det är väl också en tydlig indikation på att folk generellt tycker att det är för dyrt och verkar för krångligt med elbilar.TiborBlomhall skrev:Rolig felstavning! De ville väl skriva Nästa men det autocorrectades till Bästa. Eller om det var journalistens undermedvetna.
Är ju tyvärr så. Satt häromdagen och undrade om vi inte borde byta vår i3 mot en större och mer praktisk bil. En några år gammal V70 eller liknande. Då skulle vi slippa skjutsa sopor till återvinningen i Teslan, få rejäla bakdörrar, bättre krocksäkerhet, möjlighet att ta den istället för Teslan om man ska nånstans där det är problem med laddningen... Finns en mängd fördelar. Ja till och med dragkrok.Jeppe_E skrev:Om nu ändå folk har uppfattat det som nästa, så är det ju lite beklämmande att 76% har röstat nej. Men det är väl också en tydlig indikation på att folk generellt tycker att det är för dyrt och verkar för krångligt med elbilar.TiborBlomhall skrev:Rolig felstavning! De ville väl skriva Nästa men det autocorrectades till Bästa. Eller om det var journalistens undermedvetna.

Men sen körde jag en bit i den och kände att va fan. Den är ju klockren!
Kampanjen mot elbilar har ju gått in i overdrive de senaste månaderna så jag förstår om många ”bilintresserade” börjar tveka. För det är väl en majoritet av ”bilintresserade” som kollar på Teknikens Värld Facebook.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Sidan är nu uppe i ca: 40% positiva till elbilar
Det ser ut som siffrorna ändras gansk snart? Fler som tänker efter före?
https://m.facebook.com/268206481260/pos ... f=104&_rdr
Det ser ut som siffrorna ändras gansk snart? Fler som tänker efter före?
https://m.facebook.com/268206481260/pos ... f=104&_rdr
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Nä snarare tvärt-om?LarsL skrev:Kampanjen mot elbilar har ju gått in i overdrive de senaste månaderna så jag förstår om många ”bilintresserade” börjar tveka. För det är väl en majoritet av ”bilintresserade” som kollar på Teknikens Värld Facebook.
Kan inte tänka mig att fördel elbil skulle gå bakåt??

Jag tycker att skitsnacket runt elbilar har ökat kraftigt, både på Facebook och på jobbet. Nästan varje gång jag nämner bilar eller trafik så kommer det upp någon dynga om barnarbete i Litiumgruvor eller hur hemskt smutsiga batterier är eller hur brandfarliga de är eller hur oerhört farligt strålning det kommer från en Tesla osv osv... det har defenetivt ökat.TeslaTissel skrev:Nä snarare tvärt-om?LarsL skrev:Kampanjen mot elbilar har ju gått in i overdrive de senaste månaderna så jag förstår om många ”bilintresserade” börjar tveka. För det är väl en majoritet av ”bilintresserade” som kollar på Teknikens Värld Facebook.
41% nu hjälpte till. Kommer aldrig mer att äga en dinosaurie bil
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Ta det inte personligt, från dessa grupper menar jag. Det är bättre visa på de positiva effekterna än att behandla dem som idioter.LarsL skrev:Jag tycker att skitsnacket runt elbilar har ökat kraftigt, både på Facebook och på jobbet. Nästan varje gång jag nämner bilar eller trafik så kommer det upp någon dynga om barnarbete i Litiumgruvor eller hur hemskt smutsiga batterier är eller hur brandfarliga de är eller hur oerhört farligt strålning det kommer från en Tesla osv osv... det har defenetivt ökat.TeslaTissel skrev:Nä snarare tvärt-om?LarsL skrev:Kampanjen mot elbilar har ju gått in i overdrive de senaste månaderna så jag förstår om många ”bilintresserade” börjar tveka. För det är väl en majoritet av ”bilintresserade” som kollar på Teknikens Värld Facebook.
För de är lika mycket knäppskallar som mig.
- Jag var också en tårt-nöt innan jag började ta reda på mer fakta kring dagens elbilar och de möjligheter de har.
När till exempel rapporter om kobolten kom för några år sedan tog jag givetvis reda på om det var sant, och det visade sig att andelen kobolt i tillverkningen i själva verket var ganska låg redan då, jämfört med hur mycket kobolt som annars förekommer i en lång rad andra produkter därute. När jag sedan hade skrivit en artikel om det här själv och sett alla fördelar med vad elbilar innebär för resten av samhällsutvecklingen, - i täta diskussioner med en av mina bästa vänner som är stadsarkitekt och hans planer för storstädernas utvecklingsmöjligheter och dessutom gemensamt gottade ned oss i klimatförändringarna, - och planerade släppa en bok om det. Ja, då brinner jag för just detta!
Så ta för tusan inte ned flaggan utan jobba på, vi har allt att vinna! Då menar jag att alla vinner i längden på en omställning bort från fossilt tänkande.
BOKSTAVLIGEN!
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Vad tjänar ni på att gå in och ta över en omröstning? Är det inte bättre att den avspeglar verkligheten hos de som frekvent besöker sidan?
Påminner lite om SD-svansen där allt ska anpassas efter sin egna världsbild.
Personligen så hade jag velat att min nästa bil skulle vara en elbil, men jag vet samtidigt att det inte kommer vara det då jag inte är tillräckligt ideologiskt driven för att ta kompromisserna.
Personligen så hade jag velat att min nästa bil skulle vara en elbil, men jag vet samtidigt att det inte kommer vara det då jag inte är tillräckligt ideologiskt driven för att ta kompromisserna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
dd88 skrev:Vad tjänar ni på att gå in och ta över en omröstning? Är det inte bättre att den avspeglar verkligheten hos de som frekvent besöker sidan?
Se min kommentar ovan och...
Ideologi spelar ingen roll i det här fallet.
Då sätter vi genast oss själva på pottkanten i det att vi skall klaccificera varenda kommentar.
Det är för mycket på spel nu!
Tror också ALLA vinner på hyfsat sakliga och realistiska uttalanden/kommentarer. Om tex räckvidd, ekonomiska förutsättningar hos ”medelsvensson” osv. Det gäller från båda sidor i debatten.
Vi är många elbilsförare som gärna underskattar hur elbilar kanske råkar passar just OSS ovanligt bra. När det gäller tex Ekonomiskt/praktiskt/anpassningsvilja/laddmöjligheter/körbeteende/gillar ”ny” teknik osv. Därav är valet enkelt för just OSS. Däremot tror jag faktiskt att vi som grupp, särskilt Teslaförare, inte riktigt är ”statistiskt vanliga” enligt ovanstående förutsättningar. Vi kör nog fler mil, har oftare eget bolag/möjlighet välja dyr företagsbil, bor så att vi enkelt kan ladda hemma osv.
Sen att väldigt många ”fossilkramare” inte räknar korrekt, inte vill, inte förstår, inte lyssnar är en annan femma
Vi är många elbilsförare som gärna underskattar hur elbilar kanske råkar passar just OSS ovanligt bra. När det gäller tex Ekonomiskt/praktiskt/anpassningsvilja/laddmöjligheter/körbeteende/gillar ”ny” teknik osv. Därav är valet enkelt för just OSS. Däremot tror jag faktiskt att vi som grupp, särskilt Teslaförare, inte riktigt är ”statistiskt vanliga” enligt ovanstående förutsättningar. Vi kör nog fler mil, har oftare eget bolag/möjlighet välja dyr företagsbil, bor så att vi enkelt kan ladda hemma osv.
Sen att väldigt många ”fossilkramare” inte räknar korrekt, inte vill, inte förstår, inte lyssnar är en annan femma

Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Det positiva är att de som inte förstår ändå blir väldigt nyfikna, vi har ju sett det i antalet reservationer och den hype kring Tesla Model 3’s lansering det blev när den kom till Sverige äntligen.Leo skrev:Tror också ALLA vinner på hyfsat sakliga och realistiska uttalanden/kommentarer. Om tex räckvidd, ekonomiska förutsättningar hos ”medelsvensson” osv. Det gäller från båda sidor i debatten.
Det tråkiga är att väldigt många reservationer aldrig aktiverades när många trodde att det inte blir någon ”billigare” Model 3.
Det var en miss av Tesla att inte erbjuda möjlighet till dragkrok, och att man inte aviserade att enklare versioner av Model 3 faktiskt kommer, och när.
Fördel elbil trots allt, men vi bör hjälpas åt nu när chansen finns. Klimatfrågan är gigantiskt viktig.

Motsätter mig kraftfullt att det handlar om ideologi!dd88 skrev:Personligen så hade jag velat att min nästa bil skulle vara en elbil, men jag vet samtidigt att det inte kommer vara det då jag inte är tillräckligt ideologiskt driven för att ta kompromisserna.
Det är precis amma skitsnack som fanns runt de som tidigt insåg att IPhone och Apples produkter runt det var vilseledda sekterister som var lurade av pastor Jobs. Jag trodde det var så men insåg, efter dotterns kampanj, att det är helt underbart när saker bara fungerar ihop utan trassel. Folk kommer inse det samma med elbilar... så småningom.
Skrev bara att jag inte är tillräckligt ideologiskt driven att köpa en elbil i dagsläget, men det är även ett personligt val. Hade ”allt varit samma”, förutom att en bil var fossil och den andra eldriven så hade jag tagit elbilen utan att tveka. Nu finns det inget elektriskt alternativ som är nära nog, hade det handlat om ideologin så hade jag kunnat göra vissa uppoffringar, men nu är jag inte tillräckligt troende för det.LarsL skrev:Motsätter mig kraftfullt att det handlar om ideologi!dd88 skrev:Personligen så hade jag velat att min nästa bil skulle vara en elbil, men jag vet samtidigt att det inte kommer vara det då jag inte är tillräckligt ideologiskt driven för att ta kompromisserna.
Det är precis amma skitsnack som fanns runt de som tidigt insåg att IPhone och Apples produkter runt det var vilseledda sekterister som var lurade av pastor Jobs. Jag trodde det var så men insåg, efter dotterns kampanj, att det är helt underbart när saker bara fungerar ihop utan trassel. Folk kommer inse det samma med elbilar... så småningom.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast i dagsläget börjar det ju bli mer eller mindre samma för en väldigt stor del av befolkning, iaf så lika att det handlar mer om vilken typ av bil i allmänhet man vill ha. En Porsche 911 är ju väldigt olik en Kia Ceed diesel till att börja med så det finns got om plats inom variationen mellan fossilbilar där elbilar passar in.dd88 skrev:Skrev bara att jag inte är tillräckligt ideologiskt driven att köpa en elbil i dagsläget, men det är även ett personligt val. Hade ”allt varit samma”, förutom att en bil var fossil och den andra eldriven så hade jag tagit elbilen utan att tveka. Nu finns det inget elektriskt alternativ som är nära nog, hade det handlat om ideologin så hade jag kunnat göra vissa uppoffringar, men nu är jag inte tillräckligt troende för det.
Då handlar det inte om ideologi så mycket som vilken drivlina man föredrar helt enkelt. Jag kör elbil för att jag tycker att det helt enkelt är trevligare att köra, kommer aldrig gå tillbaka till segheten igen. Förutom för kanske någon rolig sportbil där det handlar mer om manuell växling osv, kanske en klassisk 911 eller liknande.
Jag är sjukt ideologiskt driven, att betala för att tanka är fel.... det ska va gratis... 

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Det är på väg att vända nu. Alla de stora biltillverkarna har eldrivna modeller på gång, och om några år så kommer batteritillgången att öka dramatiskt. Jag tror på en exponentiell försäljningskurva för elbilarna den närmaste femårsperioden.
Men vi är inte riktigt där än. För de allra flesta är elbilar fortfarande inte aktuella av flera anledningar:
1) De som vill ha en begagnad bil. Varje år köps det knappt 400 000 nya bilar i Sverige medan antalet begbilsaffärer ligger på nästan 1,2 miljoner. En ny bil är helt enkelt för dyr för en majoritet av svenskarna. Eftersom elbilarna är så nya ut på marknaden så finns det inte så många begagnade, särskilt inte av den senaste generationen som har ordentlig räckvidd. Visst, man kan få en äldre Leaf hyfsat billigt, men den passar inte alla.
2) De som vill ha en bil med dragkrok, eller en kombi, eller en skåpbil med bra räckvidd, eller en pickup eller en minibuss eller... Ja, listan på elbilstyper som saknas är fortfarande längre än de som finns. Det här kommer såklart att lösa sig med tiden, men nu var frågan (antagligen) "blir din NÄSTA bil en elbil?" och så länge det bara finns några få modeller att välja på och ingen av dem passar en så blir det ju så att man landar i ett nej.
3) De som har (oftast inbillade) superspeciella behov, kör 100 mil per dag och absolut inte kan stanna i 40 minuter och ladda var tredje timme. Dessa brukar vi (med all rätt) göra oss lustiga över här på forumet - men jag tror vi gör oss själva en otjänst genom att utgå ifrån att alla elbilsnobbare tillhör denna kategori när de i själva verket kanske tillhör kategori 1 eller 2.
4) De som tycker synd om barnarbetarna i Kongo eller är orolig för alla kolgruvor som elbilarna kommer kräva och därför kör fossildrivet för miljöns skull. Den här kategorin är inte på riktigt. De skiter i miljön idag och de kommer skita i den imorgon också. Så fort elbilarna är billigare och bättre kommer de byta, var så säkra.
Jag vet faktiskt inte hur jag skulle rösta. Idag äger jag ingen bil men jag hoppas jag kommer ha råd med en elbil den dagen jag behöver köpa en.
Men vi är inte riktigt där än. För de allra flesta är elbilar fortfarande inte aktuella av flera anledningar:
1) De som vill ha en begagnad bil. Varje år köps det knappt 400 000 nya bilar i Sverige medan antalet begbilsaffärer ligger på nästan 1,2 miljoner. En ny bil är helt enkelt för dyr för en majoritet av svenskarna. Eftersom elbilarna är så nya ut på marknaden så finns det inte så många begagnade, särskilt inte av den senaste generationen som har ordentlig räckvidd. Visst, man kan få en äldre Leaf hyfsat billigt, men den passar inte alla.
2) De som vill ha en bil med dragkrok, eller en kombi, eller en skåpbil med bra räckvidd, eller en pickup eller en minibuss eller... Ja, listan på elbilstyper som saknas är fortfarande längre än de som finns. Det här kommer såklart att lösa sig med tiden, men nu var frågan (antagligen) "blir din NÄSTA bil en elbil?" och så länge det bara finns några få modeller att välja på och ingen av dem passar en så blir det ju så att man landar i ett nej.
3) De som har (oftast inbillade) superspeciella behov, kör 100 mil per dag och absolut inte kan stanna i 40 minuter och ladda var tredje timme. Dessa brukar vi (med all rätt) göra oss lustiga över här på forumet - men jag tror vi gör oss själva en otjänst genom att utgå ifrån att alla elbilsnobbare tillhör denna kategori när de i själva verket kanske tillhör kategori 1 eller 2.
4) De som tycker synd om barnarbetarna i Kongo eller är orolig för alla kolgruvor som elbilarna kommer kräva och därför kör fossildrivet för miljöns skull. Den här kategorin är inte på riktigt. De skiter i miljön idag och de kommer skita i den imorgon också. Så fort elbilarna är billigare och bättre kommer de byta, var så säkra.
Jag vet faktiskt inte hur jag skulle rösta. Idag äger jag ingen bil men jag hoppas jag kommer ha råd med en elbil den dagen jag behöver köpa en.
Ideologiskt driven? Av vad? Tanken att man offrar sig när man kör elbil är felaktig som jag ser det. Tvärtom. Man måste vara ideologisk för att stå ut med segheten, vibrationerna och bullret...
Beror ju helt på vilka preferenser man har, och jag påstår inte på något sätt att uppoffringen ligger i att det är en elbil utan snarare att nuvarande utbud av elbilar inte träffar rätt.Verdi skrev:Ideologiskt driven? Av vad? Tanken att man offrar sig när man kör elbil är felaktig som jag ser det. Tvärtom. Man måste vara ideologisk för att stå ut med segheten, vibrationerna och bullret...
Men för att inte hamna för långt ifrån huvudfrågan, ”varför gå in och manipulera en undersökning”, så är det ju uppenbart (iaf i mina ögon) att det just då blir ideologiskt. Min fråga är då vad man tror sig tjäna på det.
Verdi skrev:Ideologiskt driven? Av vad? Tanken att man offrar sig när man kör elbil är felaktig som jag ser det. Tvärtom. Man måste vara ideologisk för att stå ut med segheten, vibrationerna och bullret...
Fast grejen är ju att eftersom de egenskaperna är något som alltid varit, så är det ju en standard som man inte behöver "stå ut med" Det bara är. Det är ju först när man testar något annorlunda som man inser vad man faktiskt har missat och eftersom folk inte testar, så vet de inte vad de missar

- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Jerka skrev:Det är på väg att vända nu. Alla de stora biltillverkarna har eldrivna modeller på gång, och om några år så kommer batteritillgången att öka dramatiskt. Jag tror på en exponentiell försäljningskurva för elbilarna den närmaste femårsperioden.
Flera av dina punkter är bra sammanfattade!
Tar upp (2). då det är flera saker i den kommentaren, och självklart är det nog så att de flesta faktiskt inte känner till ännu att det redan finns 100% elfordon redan nu i dessa kategorier. Typ hantverkare-bilar, mindre transportbilar etc. Sedan är ju inte 100% eldrift enbart kopplat till personbilar, Grävmaskiner, traktorer, nu finns många lastbils-tillverkare som till exempel Daimler, Tesla och etc etc. Vi kommer se en vardag omkring inom inte så lång framtid som man bara inte kunde tänka sig. Så det ser positivt ut trots allt.
Själv är jag ideologiskt driven, jag kör en bil utan dragkrok. Det är en kompromiss som jag inte gärna ville göra.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07