apkungen skrev:Tibor, hur går det med Leafen? Hittar ingen tråd eller något där jag får info om den så att mitt vetgiriga sinne stillas
Tack den går kanonbra!
Jag håller mig från att flooda
Tesla Club Sweden med historier om min Leaf...
Vilken Leaf är det du har köpt? Det verkar som att LEAF ACENTA är väldigt prisvärd. Man får mycket lättare att leva med elen då iom styrning via mobil, bra navigeringssystem med medelelanvändning och sånt.
Det är en Japanbyggd Acenta från 2013. Ja, mobilstyrningen är väldigt användbar, förutom ett antal "hur tänkte de nu?":
- man kan
starta laddning via mobilen, men inte
stoppa den
- man kan inte ange laddnivå, laddar alltid upp till 100% (timerstyrda laddningen kan man dock välja mellan 80% och 100%)
- den är lååååååååångsam, de gångerna den öht funkar
Vilken årsmodell ska man satsa på? 2013 blev den förbättrad skrev du, ingår även värmepumpen i den årsmodellen?
Ja den blev förbättrad 2013, så 2014 årsmodell är att föredra framför de tidigare. De började också tillverka dem i England då. De engelska Leafarna har värmepump och något större bagageutrymme (batteriet tar mindre plats). De är också lite effektivare med nån mils längre räckvidd. Jag är dock supernöjd med min 2013 också.
Hur går det med laddningen hemma? Hur mycket har du kört? Provat några chademoladdare? Hur mycket effekt får man ut och hur lång tid tar det i verkligheten? Finns det någon chademo som fortfarande är gratis?
Laddning hemma är superenkelt, bara sticka in i vägguttaget. De 10A standardladdsladden drar klarar varenda vägguttag av att lämna.
Jag har ställt in nattlig laddning (bilen har timerstyrd laddning man kan ställa in) till 80% varje natt med start 22:00.
Och varje morgon 7:45 startar klimat och tempererar bilen medan den är fortfarande väggansluten. (Det ni Tesla-ägare! I Leaf
kan man ställa in timerstyrd klima!

)
Jag kör dagligen sammanlagt ca 5 mil till och från jobbet å så, så jag slipper all slags räckviddsångest och behöver inte snålköra. Jag kör dock alltid i ECO-läge, motorn är tillräckligt kraftfull för vardagsbruk även så. Sen när jag vill ha lite "insane" kopplar jag över till D och stampar gasen i botten
På helgerna har det blivit längre turer, som till Uppsala och liknande. Uppsala är lagom långt (från de norra förorterna jag bor i) att man kan hålla 110 km/h och ändå komma fram, sen får man snabbladda i Uppsala innan man åker hem igen.
Snart ska jag åka till Västerås också, då får man nog sänka till 90 km/h. Och till hösten ska jag till
Köpenhamn och OECR... (oecr.org)
CHAdeMO är min bästa vän, jag har laddat bilen halvdussinet gånger nu. Laddarna hos Nissan-försäljarna är gratis (och man får gratis automatkaffe också hos dem). Laddarna på McDonalds och liknande kostar dryga 50 spänn men väl värda varje krona - man laddar ju inte så ofta så man betalar gärna "överpriset" för att få kunna ladda på halvtimme! På halvtimme är man uppe i 90% batteri där laddningen automatiskt avbryts. Upplevelsen är alltså Supercharger-aktig... fast man kan inte åka så långt efteråt förstås.
Några publika laddstolpar har jag däremot så gott som aldrig använt. Ser inte riktigt vitsen med dem iom Leafens laddare på 3.6 kW... måste stå typ hela dagen för att ladda. Jag har laddat en gång i 3 timmar när jag ändå skulle till ett ställe och passade då på. Fick då ihop typ 9 kWh. Jippi.
Köper du Leaf och kan välja så se till att du skaffar 7.2 kW laddaren.
Jag skulle säga att iaf på sommaren så kommer jag 14 mil i stadstrafik och 7 mil på motorväg. Min medelförbrukning är 1.5 kWh/mil. Jag har dock oftast kört utan AC hittills - det har varken varit kallt så man slapp värma bilen eller varit varmt så man behövde kyla den.
Mycket frågor på en gång där :p vore supertacksam för svar

. Tack för en bra sida och forum för övrigt!

Tack för de uppmuntrande orden!