Grattis...

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Re: Grattis...

Inlägg av Wahll »

dstr skrev:
Jag var och tittade på Leaf'en och deras "mini-van" igår. Det var farligt nära att jag slog till på van'en. Dom har ett attraktivt leasingerbjudande (som går ut idag) på båda modellerna.

Hade van'en haft dubbla räckvidden (20 mil istället för 10) så hade jag kört därifrån i en.

Verkar som de förlängt erbjudandet en månad
Från Nissan.se "Erbjudandet gäller ett begränsat antal bilar och fram till 30/04/2015. En uppläggningskostnad på 595 kr och 55 kr per månad i faktureringsavgift tillkommer. Kontakta din Nissan-återförsäljare för mer information.
"
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Leo skrev:
Bara en notis. Här hört att just denna ev-sladd haft en hel del strul. Tror att den som ursprunglugen sålde den i Sverige valde att sluta med den pga det. OBS! Jag vet inte så mycket övrigt om det men kolla på Norska elbilsforumet och det svenska under Leaf-delens å finns det säkert massor av info där.

Oavsett så är det nog väldigt smidigt att slippa klumpen och kunna ladda 16A vid behov på publika laddare.

Finns ju Svensktillverkade "charge-amp" eller vad de nu heter med samma ide också för Leaf=typ1 kontakt.
Jag har både den äldre orangea kabeln och den nya blå kabeln från Charge-Amps, och funktionsmässigt är jag jättenöjd med dem. Gedigna men smidiga, bra att kunna välja laddström, och fruktansvärt skönt att inte ha en stor klump på kabeln. Det finns en funktion för stöldskydd också, att man kan ställa in en kod till kabeln, men den har jag inte bemödat mig att aktivera.

Jag har tyvärr haft en del strul. Bägge de ursprungliga kablarna jag beställde från början gick sönder, den ena efter någon månad, den andra efter lite mer än ett halvår, men de hanterade returerna väldigt bra och professionellt, så det har inte inneburit någon större olägenhet för mig (de skickade bud med en ny kabel som kom redan dagen efter, och tog med sig den trasiga tillbaks).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Lite lätt OT, men är det någon som har erfarenhet av nv200 el?
Letar efter nya arbetsbilar till teknikerna.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Tars skrev:
Som jag nämnt tidigare i tråden så sneglade jag på en sådan nyligen. Den känns dock lite väl burkig samt relativt "liten" och räckvidden på 10 mil blir för klent för oss.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

dstr skrev:
Tars skrev:
Som jag nämnt tidigare i tråden så sneglade jag på en sådan nyligen. Den känns dock lite väl burkig samt relativt "liten" och räckvidden på 10 mil blir för klent för oss.
Man kanske ska köpa till ett extra batteripack, men då ryker garantin. Finns ju hacks för prius att stoppa i mer batteri.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Tars skrev:
Jag har bara tittat på en, men ja tyckte den värkar trevlig. Verkar vara bygd efter måttet på euro pallar, så man får in en sån i alla fall :)
Kör du under 10mil/dag tycker ja du ska prova
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Tibor, hur går det med Leafen? Hittar ingen tråd eller något där jag får info om den så att mitt vetgiriga sinne stillas :lol:

Vilken Leaf är det du har köpt? Det verkar som att LEAF ACENTA är väldigt prisvärd. Man får mycket lättare att leva med elen då iom styrning via mobil, bra navigeringssystem med medelelanvändning och sånt. Vilken årsmodell ska man satsa på? 2013 blev den förbättrad skrev du, ingår även värmepumpen i den årsmodellen?

Hur går det med laddningen hemma? Hur mycket har du kört? Provat några chademoladdare? Hur mycket effekt får man ut och hur lång tid tar det i verkligheten? Finns det någon chademo som fortfarande är gratis?

Mycket frågor på en gång där :p vore supertacksam för svar :). Tack för en bra sida och forum för övrigt! :roll:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

apkungen skrev:
Tibor, hur går det med Leafen? Hittar ingen tråd eller något där jag får info om den så att mitt vetgiriga sinne stillas :lol:
Tack den går kanonbra!
Jag håller mig från att flooda Tesla Club Sweden med historier om min Leaf... :oops:
Vilken Leaf är det du har köpt? Det verkar som att LEAF ACENTA är väldigt prisvärd. Man får mycket lättare att leva med elen då iom styrning via mobil, bra navigeringssystem med medelelanvändning och sånt.
Det är en Japanbyggd Acenta från 2013. Ja, mobilstyrningen är väldigt användbar, förutom ett antal "hur tänkte de nu?":
- man kan starta laddning via mobilen, men inte stoppa den
- man kan inte ange laddnivå, laddar alltid upp till 100% (timerstyrda laddningen kan man dock välja mellan 80% och 100%)
- den är lååååååååångsam, de gångerna den öht funkar :roll:
Vilken årsmodell ska man satsa på? 2013 blev den förbättrad skrev du, ingår även värmepumpen i den årsmodellen?
Ja den blev förbättrad 2013, så 2014 årsmodell är att föredra framför de tidigare. De började också tillverka dem i England då. De engelska Leafarna har värmepump och något större bagageutrymme (batteriet tar mindre plats). De är också lite effektivare med nån mils längre räckvidd. Jag är dock supernöjd med min 2013 också.
Hur går det med laddningen hemma? Hur mycket har du kört? Provat några chademoladdare? Hur mycket effekt får man ut och hur lång tid tar det i verkligheten? Finns det någon chademo som fortfarande är gratis?
Laddning hemma är superenkelt, bara sticka in i vägguttaget. De 10A standardladdsladden drar klarar varenda vägguttag av att lämna.
Jag har ställt in nattlig laddning (bilen har timerstyrd laddning man kan ställa in) till 80% varje natt med start 22:00.
Och varje morgon 7:45 startar klimat och tempererar bilen medan den är fortfarande väggansluten. (Det ni Tesla-ägare! I Leaf kan man ställa in timerstyrd klima! ;) )

Jag kör dagligen sammanlagt ca 5 mil till och från jobbet å så, så jag slipper all slags räckviddsångest och behöver inte snålköra. Jag kör dock alltid i ECO-läge, motorn är tillräckligt kraftfull för vardagsbruk även så. Sen när jag vill ha lite "insane" kopplar jag över till D och stampar gasen i botten :lol:
På helgerna har det blivit längre turer, som till Uppsala och liknande. Uppsala är lagom långt (från de norra förorterna jag bor i) att man kan hålla 110 km/h och ändå komma fram, sen får man snabbladda i Uppsala innan man åker hem igen.
Snart ska jag åka till Västerås också, då får man nog sänka till 90 km/h. Och till hösten ska jag till Köpenhamn och OECR... (oecr.org) :shock:

CHAdeMO är min bästa vän, jag har laddat bilen halvdussinet gånger nu. Laddarna hos Nissan-försäljarna är gratis (och man får gratis automatkaffe också hos dem). Laddarna på McDonalds och liknande kostar dryga 50 spänn men väl värda varje krona - man laddar ju inte så ofta så man betalar gärna "överpriset" för att få kunna ladda på halvtimme! På halvtimme är man uppe i 90% batteri där laddningen automatiskt avbryts. Upplevelsen är alltså Supercharger-aktig... fast man kan inte åka så långt efteråt förstås.

Några publika laddstolpar har jag däremot så gott som aldrig använt. Ser inte riktigt vitsen med dem iom Leafens laddare på 3.6 kW... måste stå typ hela dagen för att ladda. Jag har laddat en gång i 3 timmar när jag ändå skulle till ett ställe och passade då på. Fick då ihop typ 9 kWh. Jippi. :roll:

Köper du Leaf och kan välja så se till att du skaffar 7.2 kW laddaren.

Jag skulle säga att iaf på sommaren så kommer jag 14 mil i stadstrafik och 7 mil på motorväg. Min medelförbrukning är 1.5 kWh/mil. Jag har dock oftast kört utan AC hittills - det har varken varit kallt så man slapp värma bilen eller varit varmt så man behövde kyla den.
Mycket frågor på en gång där :p vore supertacksam för svar :). Tack för en bra sida och forum för övrigt! :roll:
Tack för de uppmuntrande orden! :oops:
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Wow vilket svar tibor tibor!!! Tack
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Hur gick det att köra till Västerås? Hur långt blev det exakt? 10 mil? Vad körde du för hastighet och vilken förbrukning hade du? Mina föräldrar bor i Västerås så det är intressant att veta om man tar sig dit? Går det att få takräcke till leafen?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Västerås-turen har inte blivit av än men jag återkommer om den efteråt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Takräcke verkar det finnas gott om. Googla bara "Nissan Leaf takräcke" får du upp flera förslag.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

apkungen skrev:
Hur gick det att köra till Västerås? Hur långt blev det exakt? 10 mil? Vad körde du för hastighet och vilken förbrukning hade du? Mina föräldrar bor i Västerås så det är intressant att veta om man tar sig dit? Går det att få takräcke till leafen?
Jag körde leaf från linköping till dalarö med endast en snabb laddning i sillekrog över lunch :) de gick bra, hadde 9% kvar på batteriet när jag kom fram till snabladdaren.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Dalarö, Haninge?

Hur långa blev delsträckorna.och hur fort åkte du?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

apkungen skrev:
Dalarö, Haninge?

Hur långa blev delsträckorna.och hur fort åkte du?
Japp, i haninge
på vägen ner va ja skraj (första långturen) så ja toppade up på varenda laddare ja kunde (nissan i skärholmen, sillekrog, nyköping, norrköping) (kostade 60spänn totalt)
Men på vägen tilbaka tenkte ja prova att bara ladda på sillekrog där de va gratis.
Körde utflycktsvägen upp till nyköping (landsväg där de e mäst 90) men gör jag om det kör jag nog motorvägen i 90-100 i stellet, de e mycket kortare och man tjänar nog mer på att hålla jämn fart än att bromsa ner till 30 i städer och axa upp igen.

De blev runt 15mil till sillekrog (ladda till 92%) och sen 10 mil till dalarö
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Ok. Snyggt. Kanske blir en leaf trots allt :). Har hört att man bara kommer sju mil i lite högre hastigheter men du kom ju klart längre än så. På 15mils ströckan, hur mycket mariginal hade du och va du orolig nånting?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

jag hadde 9% marginal när ja rulla in till sillekrog, inte orolig men lite smått tvivlande innan nyköping kanske, men ja hadde ju möjligheten att stannat på preem i nyköping om det hadde sett mörkt ut.
Ska bli intresant att prova samma tur på vintern :)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

De fins faktist snabbladdare så man har backups längs den sträckan i alla fall
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vilka laddare kan man använda med en leaf? Chademo, shukko och mode 2? inte 3-fas va? den tar emot 3,6 eller 6,6kW va? 230v 16a = 3,3 men vad är det som ger 6,6? Är det 230*32 = 7,6 o så stryps lite bort?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

apkungen skrev:
Vilka laddare kan man använda med en leaf? Chademo, shukko och mode 2? inte 3-fas va? den tar emot 3,6 eller 6,6kW va? 230v 16a = 3,3 men vad är det som ger 6,6? Är det 230*32 = 7,6 o så stryps lite bort?
Du har alldeles rätt! Lite svinn får man räkna med...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
18650

Inlägg av 18650 »

apkungen skrev:
Notera att 6.6kW är tillval som på tok för få bilar har. :evil: Det kräver även 32A 1fas för den som inte redan listat ut det. :P
BMW i3 REX i väntan på Model3
18650

Inlägg av 18650 »

apkungen skrev:
Ok. Snyggt. Kanske blir en leaf trots allt :). Har hört att man bara kommer sju mil i lite högre hastigheter men du kom ju klart längre än så. På 15mils ströckan, hur mycket mariginal hade du och va du orolig nånting?
Leaf med ett i Teslasammanhanget litet batteri blir väldigt väderberoende. Står månen fel kan man tappa 5mil ungefär. 15mil är ovanligt att man lyckas med. Skulle snarare säga 10mil som ett all round, skall vi på Teslaspråk kalla det typical range. 10mil tar man sig om man inte dummar sig med motorväg, ösregn eller extrem värme/kyla. Vid vinterväder tar det nog 1mil räckvidd per gång man kliver ur bilen på vägen pga nedkylning av kupén. På samma sätt kan man vid gynnsamt väder och lite medvind ta sig över 10mil med 110km/h på GPS. Jag tror ni som äger en Leaf håller med mig här.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Skriv svar