Och ja, jag vet redan att det är vansinnigt att köpa en Tesla med min körsträcka men den blir nog inte dyrare än nuvarande bil

Moderator: Redaktion
Tack för svar. Det jag tänkte på var väl då kanske främst om själva batterierna i sig tappar laddning över tiden även om det inte sker något energiuttag. Att dom minskar om det är funktioner som använder strömmen är väl i sig inte orimligt.danni skrev:Ja, den drar en del även när den bara står. Det kallas "vampire drain" på engelska. På det amerikanska forumet har jag sett siffror runt 1-3 kWh per dag som försvinner. Det går dock ställa in bilen att vara strömsnålare när den är parkerad genom att slå av bilens kommunikationssystem (bara nattetid eller hela tiden) men då tar det längre tid för dem att starta när man kommer till bilen och man kan inte komma åt den via mobilappen.
Batterierna tappar väl inte särskilt mycket om det inte sker något energiuttag, men min poäng var kanske mer att det alltid sker energiuttag. Bilen använder ström även när den står parkerad (mindre om du slår på energisparfunktionerna). Det är ju det du måste räkna med, hur mycket ström som faktiskt försvinner i verkligheten, inte något teoretiskt värde baserat på om du kunde få bilen att inte dra någon ström alls.improwise skrev:Tack för svar. Det jag tänkte på var väl då kanske främst om själva batterierna i sig tappar laddning över tiden även om det inte sker något energiuttag. Att dom minskar om det är funktioner som använder strömmen är väl i sig inte orimligt.danni skrev:Ja, den drar en del även när den bara står. Det kallas "vampire drain" på engelska. På det amerikanska forumet har jag sett siffror runt 1-3 kWh per dag som försvinner. Det går dock ställa in bilen att vara strömsnålare när den är parkerad genom att slå av bilens kommunikationssystem (bara nattetid eller hela tiden) men då tar det längre tid för dem att starta när man kommer till bilen och man kan inte komma åt den via mobilappen.
Finns det förresten något automatiskt "low battery" mode som stänger av allt utom vitala funktioner vid låg batterinivå så att man iaf har en chans att ta sig till ett laddställe?
Är det någon annan här som har en Tesla under liknande förutsättningar som jag har, dvs i garage i storstad utan laddmöjlighet och kan dela med sig av egna erfarenheter och observationer om hur väl det fungerar? Gissar att den typiska köparen är någon som bor i vill<es och/eller har laddmöjlighet på arbetsplatsen.
Jo, ska väl säga att jag långt ifrån bestämt mig för att det är motiverat att skaffa en Tesla men som egenföretagare gör det vansinnigt låga förmånsvärdet en hel del för ekvationen, i synnerhet som räntan på sparkontona är typ icke existerande i dagsläget. Men kanske Teslan gör att jag kör mer än idagjoel80 skrev:Stackars Tesla som inte ska få bli körd mer än typ 50 mil i månaden!
Känns ju nästan som ett brott att slösa en sån bil på att stå stilla i ett garage.
Blir rätt dyra mil också om man räknar värdeminskningen...
Det är ju inte speciellt bra att låta någon bil stå långa perioder.improwise skrev:Tack för alla svar. Låter som det kanske finns skäl för mig att avvakta med Teslan då, kanske främst för att jag så sällan kör bil men även för att det inte verkar lika oproblematiskt med batterierna som för ett fossilt bränsle när det gäller att bilen blir stående nån vecka.
Ja vill mig minnas att någon på det här forumet hadde en tesla i garage utan ladmöjlighet (i alla fall till en början)improwise skrev:Tack för alla svar. Låter som det kanske finns skäl för mig att avvakta med Teslan då, kanske främst för att jag så sällan kör bil men även för att det inte verkar lika oproblematiskt med batterierna som för ett fossilt bränsle när det gäller att bilen blir stående nån vecka.
Osäker på om det stämmer. Med kylan. Enda behovet att värma när det är kallt är väl på grund av kylvätskan runt batteriet. Därför de rekommenderar att man inte ska stå utan ström längre än 24 timmar under -30 grader. 15 km per dygn låter mycket. På första dygnet kan det ju se ut så eftersom man tappar range för att batteriet blir kallt. Men det får man ju "tillbaka" när det blir varmare. Så tvivlar på att det under en vecka försvinner 15 km per dygn.bylund skrev:Yttertemperaturen spelar stor roll för hur mycket man tappar. På vintern har jag tappat runt 15 km ett dygn när den var parkerad ute i -15°C. Den håller batterierna tempererade, kyler eller värmer de för att de ska hålla så länge som möjligt (alltså livslängden på batterierna, inte laddningen). Om det är behagliga 18 grader så tappar man några km på ett dygn.
Så svaret är, att oavsett vad du gör i övrigt så är det alltid ett visst energiuttag, och det är större ju kallare det är (eller om det med svenska mått skulle vara extremt varmt).
Du kan ha bilen stående i flera månader, det är absolut ingenting att vara orolig för. Det finns massor skrivet om detta - många är i samma situation.improwise skrev:Tack för alla svar. Låter som det kanske finns skäl för mig att avvakta med Teslan då, kanske främst för att jag så sällan kör bil men även för att det inte verkar lika oproblematiskt med batterierna som för ett fossilt bränsle när det gäller att bilen blir stående nån vecka.
Detta var bara jämförelse av siffrorna i Typical range från att jag lämnade bilen tills jag kom tillbaka, och den var "Always Connected". Kan vara andra anledningar än batterivärme att den drog lite extra (typ att den fick för sig att köra kupévärmen plöstsligt, jag har sett luftkonditioneringen vara igång utan uppenbar anledning mitt i natten vid andra tillfällen), och detta var ju bara en enstaka observation. Det var inte någon snöflinga på batteriet, men du menar att det skriver ner några km i alla fall som man kan få tillbaka?sondell skrev:Osäker på om det stämmer. Med kylan. Enda behovet att värma när det är kallt är väl på grund av kylvätskan runt batteriet. Därför de rekommenderar att man inte ska stå utan ström längre än 24 timmar under -30 grader. 15 km per dygn låter mycket. På första dygnet kan det ju se ut så eftersom man tappar range för att batteriet blir kallt. Men det får man ju "tillbaka" när det blir varmare. Så tvivlar på att det under en vecka försvinner 15 km per dygn.bylund skrev:Yttertemperaturen spelar stor roll för hur mycket man tappar. På vintern har jag tappat runt 15 km ett dygn när den var parkerad ute i -15°C. Den håller batterierna tempererade, kyler eller värmer de för att de ska hålla så länge som möjligt (alltså livslängden på batterierna, inte laddningen). Om det är behagliga 18 grader så tappar man några km på ett dygn.
Så svaret är, att oavsett vad du gör i övrigt så är det alltid ett visst energiuttag, och det är större ju kallare det är (eller om det med svenska mått skulle vara extremt varmt).
Med energy saving mode och inte Always connected så ska man väl kunna vara nere på 3-4 km per dyng i vampire drain.
Det är tyvärr mil jag skriver och menar. 163 mil på 5 dagar. Det är en stor vampyr!!bylund skrev:Menar du 30 km och inte mil? Annars snackar vi nog inte vampire drain.
Det låter mycket om det är 30 km/dag över tid. Någon enstaka gång ibland har jag sett extra mycket tapp första dygnet för att sedan vara stabilt på några km per dygn.