Virtual Engine Sound System
Moderator: Redaktion
Virtual Engine Sound System
Hur kommer det sig att det inte finns några trådar om VESS här på forumet? Har läst i dagspressen att alla elbilar måste ha det inom kort, om inte redan. Är det bara fake news eller gör vi som strutsen?
Model 3 LR AWD
Re: Virtual Engine Sound System
Nejdå, det kommer. Kommer att vara ett EU-krav på bilar som är tillverkade... efter 30 juni 2019? Hyundai implementerade det direkt på Kona (kanske ett krav i Korea?). Model 3 är förberedd för det.perre skrev:Hur kommer det sig att det inte finns några trådar om VESS här på forumet? Har läst i dagspressen att alla elbilar måste ha det inom kort, om inte redan. Är det bara fake news eller gör vi som strutsen?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skiten har funnits länge på Nissan Leaf men det går att stänga av med LeafSpy.
Hoppas fortfarande att Tesla kommer med roliga valbara ljud i linje med deras nyligen släppa CarFarts. Förhoppningsvis får ett gäng fisande elbilar folk att inse det korkade i att medvetet skapa störande ljud från annars tysta bilar.
Hoppas fortfarande att Tesla kommer med roliga valbara ljud i linje med deras nyligen släppa CarFarts. Förhoppningsvis får ett gäng fisande elbilar folk att inse det korkade i att medvetet skapa störande ljud från annars tysta bilar.
Vill kunna ha detta som ljudeffekt:
Perfekt när man ligger och rullar långsamt bakom avgasbilar.
Självklart måste det vara valbart, måste vara något mer uppmuntrande till avgaslösa medtrafikanter.
Perfekt när man ligger och rullar långsamt bakom avgasbilar.
Självklart måste det vara valbart, måste vara något mer uppmuntrande till avgaslösa medtrafikanter.

Innebär det att jag klarar mig om jag köper Model 3 före 30 juni? Eller slår de bara på det med en uppdatering. Bara det inte åsamkar säljstoppJeppe_E skrev:Nejdå, det kommer. Kommer att vara ett EU-krav på bilar som är tillverkade... efter 30 juni 2019? Hyundai implementerade det direkt på Kona (kanske ett krav i Korea?). Model 3 är förberedd för det.perre skrev:Hur kommer det sig att det inte finns några trådar om VESS här på forumet? Har läst i dagspressen att alla elbilar måste ha det inom kort, om inte redan. Är det bara fake news eller gör vi som strutsen?

Model 3 LR AWD
Förmodligen ja. Plastkåpan under bilen har ett högtalargaller (eller snarare raster utstansat) men ingen högtalare ditsatt på den bilen jag såg i ett youtubeklipp. Gissar att även om det inte är en jättekostnad, så väntar Tesla med det tills det är absolut nödvändigt.perre skrev:Innebär det att jag klarar mig om jag köper Model 3 före 30 juni? Eller slår de bara på det med en uppdatering. Bara det inte åsamkar säljstoppJeppe_E skrev:Nejdå, det kommer. Kommer att vara ett EU-krav på bilar som är tillverkade... efter 30 juni 2019? Hyundai implementerade det direkt på Kona (kanske ett krav i Korea?). Model 3 är förberedd för det.perre skrev:Hur kommer det sig att det inte finns några trådar om VESS här på forumet? Har läst i dagspressen att alla elbilar måste ha det inom kort, om inte redan. Är det bara fake news eller gör vi som strutsen?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=12953perre skrev:Hur kommer det sig att det inte finns några trådar om VESS här på forumet? Har läst i dagspressen att alla elbilar måste ha det inom kort, om inte redan. Är det bara fake news eller gör vi som strutsen?
- TiborBlomhall
Förresten träffade jag en blind när jag var ute och provkörde Model 3.
Hon kom fram till övergångsstället som korsade gatan framför mig. Hon stannade till vid trottoarkanten. Jag saktade ner och stannade. Då höjde hon handen till tack och gick över gatan.
Hon kunde utan problem höra min "farligt tysta" elbil.
(Nej, bilen hade inte nån oljudgenerator. Än. Ännu en anledning att köpa elbil innan hösten.)
Hon kom fram till övergångsstället som korsade gatan framför mig. Hon stannade till vid trottoarkanten. Jag saktade ner och stannade. Då höjde hon handen till tack och gick över gatan.
(Nej, bilen hade inte nån oljudgenerator. Än. Ännu en anledning att köpa elbil innan hösten.)
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag försöker se lite förvånad ut men lyckas inte ens med det, klart som fan att dom hör oss, och om dom inte gör det så beror det på att alla andra bilar och lastbilar låter för mycket.TiborBlomhall skrev:Förresten träffade jag en blind när jag var ute och provkörde Model 3.
Det här framstår som mer och mer tramsigt för varje gång man tänker på det

Precis som sagts flera gånger så vill vi väl ha bort (o)ljud från vår miljö och inte tvärtom?
Det vore mer logiskt med lagkrav på backkameror på alla bilar.
Möjligen skulle jag kunna tänka mig en knapp för att generera lite ljud när jag själv bedömer det som att det kan behövas, vilket även det har framförts flera gånger (och ganska
många som moddat sina bilar just så).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
Nej något lite mer diskret.
Chevy Volt hade förutom sin tuta även en lite mer diskretare "chirp" för att påkalla uppmärksamhet:
Chevy Volt hade förutom sin tuta även en lite mer diskretare "chirp" för att påkalla uppmärksamhet:
- Bjelke
- Teslaägare
Ett motorcykelljud skulle nog märkasperre skrev:Hur kommer det sig att det inte finns några trådar om VESS här på forumet? Har läst i dagspressen att alla elbilar måste ha det inom kort, om inte redan. Är det bara fake news eller gör vi som strutsen?
Gärna variabelt!

Model S P85D,
Jag håller med dig, ungefär.Bjelke skrev:Exakt
Räcker det inte att man har en sån här setup:
https://m.youtube.com/watch?v=lv8wqnk_TsA
Gillar verkligen idén med "snäll" tuta. Skulle behöva det på min lilla gata. Tanterna o gubbarna hör inte alltid men man vill ju inte tuta på dem...
https://m.youtube.com/watch?v=lv8wqnk_TsA
Gillar verkligen idén med "snäll" tuta. Skulle behöva det på min lilla gata. Tanterna o gubbarna hör inte alltid men man vill ju inte tuta på dem...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Med tanke på de löjliga argumenten som lyfts fram så anser jag det är hög tid att vi även säkerställer de gångtrafikanter och cyklister (ser även bilister...) som har hörlurar på sig och på så sätt isolerar sig från sin omgivning. Så med andra ord så måste vi även ljudsätta gångtrafikanter som rör sig ute i körbanan samt lite mer ljud på cyklisterna också även om de också får sin dos av problemet

Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
- Bjelke
- Teslaägare
Sinnessjukt roligt ju!Jerker skrev:superrolig video...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
Den här lagen som verkar komma i de flesta delar världen är så jäkla dum, tyvärr ivrigt påhejad av organisationer för blinda bland annat. Den gäller för övrigt allt som kan köra helt elektriskt, alltså inte bara BEV:ar. Har diskuterats många gånger i olika trådar på forumet. 

- TiborBlomhall
- Bjelke
- Teslaägare