Sverige överväger förbjuda försäljning av Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Re: Sverige överväger förbjuda försäljning av Tesla

Inlägg av TeslaTissel »

TiborBlomhall skrev:
Officiell dementi från Transportstyrelsen:

https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhets ... -om-tesla/
Transportstyrelsen kommer inte att temporärt förbjuda försäljning av Tesla i Sverige. Ärendet som handlar om ett säkerhetssystem i bilmodellen Model S är nu avslutat hos myndigheten.

I media har framkommit uppgifter om att Transportstyrelsen överväger att tillfälligt förbjuda försäljning av Tesla i Sverige eftersom det har funnits oro för att fordonet har allvarliga trafiksäkerhetsbrister. Sverige kan som medlemsland i EU förbjuda försäljning av ett fordon under sex månader om det finns sådana misstankar. Det är dock inte aktuellt.

– Detta är ett ärende som vi följt under tre år och som vi nu avslutar eftersom vi ser att risken för olyckor med autopilotsystemet minskat, säger Anders Gunneriusson, senior rådgivare på Transportstyrelsen.

Lagt ut den dementin på ”Fejken” också och meddelat andra forum. ;)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

...och så kom det på TV4 nyheterna 22...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

bonath skrev:

Länk? Trött man blir!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

bonath skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nu kan väl knappt ens en officiell dementi från Transportstyrelsen hjälpa :roll:
Jag hatar när jag har rätt :(
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Har mailat Aftonbladet.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Och nu även ansvarig för artikeln på SvD är mailad till.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Idag har SvD artikeln i papperstidningen - inklusive en blänkare på förstasidan med samma clickbait-rubrik...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jag har skickat mejl till ansvarig utgivare för SvD och redaktionschefen för SvD Näringsliv:
Hej!

Er artikel "Sverige överväger förbjuda försäljning av Teslabilar" som dök upp på er sajt igår blev ju snabbt avslöjad som en tidningsanka
https://www.svd.se/sverige-overvager-fo ... teslabilar

Till och med Transportstyrelsen själva gick ut med en officiell dementi:
https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhets ... -om-tesla/

Därför var det ytterst förvånande att samma artikel dök upp i dagens papperstidning under rubriken "Försäljningen av Teslabilar kan stoppas".

Vänligen förklara hur tryckandet av en dementerad artikel är förenlig med ert motto "Sveriges kvalitetssajt för nyheter".

Vänliga Hälsningar,
/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Inte för att det spelar någon roll egentligen. Skadan är ju redan skedd så att säga :roll:
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Det finns en framtid också.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Väntade bara på att få höra det vid fikabordet på jobbet... men som tur var vågade ingen nämna det. Brukar iofs ta 2-3 veckor innan någon ska upplysa mig om ”dåliga” elbilsnyheter.
Användarvisningsbild
Ptesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peder89808

Inlägg av Ptesla »

Jag har fått höra spydiga kommentarer baserade på artikeln från ett gäng med bekanta de senaste dagarna. Lite tröttsamt.

Det är för mig sorgligt att så många (många i övrigt fullständigt vettiga) människor vill "sätta dit" Tesla och andra elbilar och vi som propagerar för dem på samtliga gunder.

Jag tror det i grund och botten är undermedveten avundsjuka, dåligt samvete och rädsla för förändring som manifesterar sig i olika (tokiga) tankebanor:

1. Avundsjuka: Det är dyrt med elbilar, jag har inte råd - därför ska jag klanka ner på elbilar och elbilister
2. Mindrevärdeskomplex: De där elbilisterna har listat ut något som inte jag har (att det faktiskt i många fall är billigare med elbil) - tills jag fattar det själv måste jag motarbeta dem (annars känner jag ju mig dum)
3. Dåligt samvete: Jag har (undermedvetet) dåligt samvete för att jag åker runt och sprutar cancerframkallande rök ner i lungorna på mina medmänniskor - för att förtrycka de känslorna måste jag hitta argument för att smutskasta de som valt att inte göra det

Etc etc. Listan kan göras låååååång, och det sorgliga är att detta tyvärr är högst mänskliga karaktärsdrag.
Senast redigerad av Ptesla, redigerad totalt 2 gång.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Fick svar från SvD:
Hej Tibor,

Jag fick ditt mejl om vår artikel om Tesla vidarebefordrat till mig. För din info: vi har i dag skrivit en artikel om Transportstyrelsens beslut att avsluta ärendet om Tesla – ett beslut som fattades efter att vår artikel publicerades (beslutet fattades, vågar jag påstå, på grund av vår artikel). Vi har också lagt till en faktaruta i ursprungsartikeln där det framgår att Transportstyrelsen har avslutat ärendet.

Tusen tack för ditt engagemang!

Med vänlig hälsning,

Peter Alestig
Nyhetschef SvD Näringsliv
Arkiveras under avdelning Goddag Yxskaft.

(Skulle de bara skyllt på att dementin kom 20:45 på kvällen skulle det varit fullt förståeligt, ärligt.)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

TiborBlomhall skrev:
Fick svar från SvD:

(beslutet fattades, vågar jag påstå, på grund av vår artikel)

Peter Alestig
Nyhetschef SvD Näringsliv
Arkiveras under avdelning Goddag Yxskaft.
(Skulle de bara skyllt på att dementin kom 20:45 på kvällen skulle det varit fullt förståeligt, ärligt.)[/quote]

Va??

Men saknar han helt självinsikt? - Yeah, right. Transportstyrelsen läser SvD och agerar på en felaktig nyhetsartikel... Jomenseruatt.... :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar