Rimlig offert på model 3 som personalbil?
Moderator: Redaktion
Har precis fått en offert på model 3 awd lr med autopilot och vinterdäck från leaseplan genom min arbetsgivare. Missar jag något när jag försöker räkna själv? Missar teslakalkylen något eller är det leasplan, alternativt ger de mig bara ett dåligt erbjudande?
1 500 Uppskattad total körsträcka per år i mil inklusive vinterdäck.
11 540 Per månad Summa (inklusive moms):
varav
10 360 Leasingkostnad per månad
1 180 Fasta och rörliga kostnader per månad
0 Ej reducerat förmånsvärde
4 750 Nettolöneavdrag:
- 1 623 Skattebesparing via arbetsgivaren:
5 167 Bruttolöneavdrag:
- 1 873 Inkomstskattebesparing:
Din uppskattade nettokostnad enligt kalkyl: 8 044
Att jämföra med min egen beräkning på teslakalkylen med samma ingångsvärden. (Lagt på 55000 för autopilot och 20000 för vinterdäck som extrautrustning.)
Total kostnad: 9 662 kr per månad
Varav bruttolöneavdrag 7 352 kr per månad
Nettolöneavdrag 1 720 kr per månad
Min nettokostnad per månad 6 572 kr per månad
varav
4 750 Nettolöneavdrag:
5 167 Bruttolöneavdrag:
Att jämföra med min egen beräkning på teslakalkylen med samma ingångsvärden. (Lagt på 55000 för autopilot och 20000 för vinterdäck som extrautrustning.)
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Rimlig offert på model 3 som personalbil?
Dannis bluffsajt är avslöjad! 

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
perkabolo skrev:Har precis fått en offert på model 3 awd lr med autopilot och vinterdäck från leaseplan genom min arbetsgivare. Missar jag något när jag försöker räkna själv? Missar teslakalkylen något eller är det leasplan, alternativt ger de mig bara ett dåligt erbjudande?
varav
4 750 Nettolöneavdrag:
5 167 Bruttolöneavdrag:
Ett kanontips kommer här!
https://www.teslakalkylen.com/dashboard

Det är väl en fråga om vilket restvärde som sätts och vilken cost-of-Capital som leaseplan sätter?
Har liknande fundering.
Ville kolla upp Kia e-Niro som personalbil via Autolease och fick offertförslag omkring 5000kr/mån i ca. nettokostnad. Runt 3600kr/mån när jag räknar på samma konfiguration på teslakalkylen.se
Ville kolla upp Kia e-Niro som personalbil via Autolease och fick offertförslag omkring 5000kr/mån i ca. nettokostnad. Runt 3600kr/mån när jag räknar på samma konfiguration på teslakalkylen.se
Vad är det för skattebesparing som det syftas på med nettolöneavdraget?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Kostnaden för bolaget är väl:
0,9 x 11540 = 10386
+
0,3142 x 5035 = 1582
Totalt: 11968 kr
Om det ska bli neutralt så borde väl löneavdraget bli:
Bruttolöneavdrag: 7414 kr om du har 30% tjänstepension.
Tillkommer det kostnader för försäkring så kanske avdrag blir mer.
Sedan är frågan om leasingkostnaden är ok eller inte?
0,9 x 11540 = 10386
+
0,3142 x 5035 = 1582
Totalt: 11968 kr
Om det ska bli neutralt så borde väl löneavdraget bli:
Bruttolöneavdrag: 7414 kr om du har 30% tjänstepension.
Tillkommer det kostnader för försäkring så kanske avdrag blir mer.
Sedan är frågan om leasingkostnaden är ok eller inte?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vart lite förvånad när skillnaden från teslakalkylen var så stor, men också att det verkar vara billigare att köra med privat finansiering via DnB, (visserligen då med en kontantinsats).
Det har ju talats om att det ska vara förmånligt att ta den som personalbil iom det låga förmånsvärdet, men åtminstone i det här fallet verkar det inte stämma.
Det har ju talats om att det ska vara förmånligt att ta den som personalbil iom det låga förmånsvärdet, men åtminstone i det här fallet verkar det inte stämma.
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Jag har tagit in offerter för personalbil på min LR, Deep Blue, AP + Vinterhjul. Alla landade på i stort sett samma nettokostnad, 7.200 - 7.400. Räknat på 2000 mil och 36 månader. Det blir LeasePlan och jag har fått bekräftat av dem att min sammanställning nedan stämmer.
Model 3 2019 - LR - AWD - Premium - AP - Deep Blue
V70 Bi-fuel 2005
Vem tar restvärdesrisken/upsiden på leasingen och vad är restvärdet satt till?MartinH skrev:Jag har tagit in offerter för personalbil på min LR, Deep Blue, AP + Vinterhjul. Alla landade på i stort sett samma nettokostnad, 7.200 - 7.400. Räknat på 2000 mil och 36 månader. Det blir LeasePlan och jag har fått bekräftat av dem att min sammanställning nedan stämmer.
LeasPlan tar den och restvärdet är ca 240 kkr. Det går då att köpa loss till "förmånligt" pris om jag vill, men det lär jag inte med att göra eftersom Elon inte alltid håller vad han lovar.... Jag är nästan lika "krokbenägen" som Jerker...kangru skrev:Vem tar restvärdesrisken/upsiden på leasingen och vad är restvärdet satt till?

Model 3 2019 - LR - AWD - Premium - AP - Deep Blue
V70 Bi-fuel 2005
Uhh typ 30% restvärde efter 3år!?MartinH skrev:LeasPlan tar den och restvärdet är ca 240 kkr. Det går då att köpa loss till "förmånligt" pris om jag vill, men det lär jag inte med att göra eftersom Elon inte alltid håller vad han lovar.... Jag är nästan lika "krokbenägen" som Jerker...kangru skrev:Vem tar restvärdesrisken/upsiden på leasingen och vad är restvärdet satt till?
Det låter galet lågt, som om leaseplan tänkt tjäna en rejäl hacka på dig... de lär får betydligt mer om/när de säljer den i andrahand...
Normalt är ju en bil värd ca 50% efter 3år, och med tanke på att detta är en long range EV kommer den nog vara hög efterfrågan på som beggad.
Med det sagt lär man inte få så högt restvärde vid finansiering nånstans, förutom hos Tesla med Model S/X, men runt 40 borde väl vara rimligt åtminstone?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ok, det förklarar allt. Ta risken själv och sätt restvärdet i leasingen till 40-50% och spara mellanskillnaden privat.MartinH skrev:LeasPlan tar den och restvärdet är ca 240 kkr. Det går då att köpa loss till "förmånligt" pris om jag vill, men det lär jag inte med att göra eftersom Elon inte alltid håller vad han lovar.... Jag är nästan lika "krokbenägen" som Jerker...kangru skrev:Vem tar restvärdesrisken/upsiden på leasingen och vad är restvärdet satt till?
Fick svar nu från Autolease angående min Personalbils fråga på Kia e-Niro.
Restvärdet var satt till 39% vilket förklarar varför det blev så dyrt förslag. Var tydligen inte heller förhandlingsbart....
Restvärdet var satt till 39% vilket förklarar varför det blev så dyrt förslag. Var tydligen inte heller förhandlingsbart....
Om marknaden översvämmas av billiga elbilar om 3 år.Kevork skrev:Fick svar nu från Autolease angående min Personalbils fråga på Kia e-Niro.
Då är det vanskligt att lova ett högt restvärde
på ett 3-årigt leasingavtal.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Först och främst måste du se till så värdena i Teslakalkylen matchar dina faktiska värde. Framförallt verkar du fått ett skitdåligt restvärde av leasingbolaget, verkligen under all kritik lågt. Här är en kalkyl som jag tror ligger rätt nära det du angivit: https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 00097e3bbeperkabolo skrev:Har precis fått en offert på model 3 awd lr med autopilot och vinterdäck från leaseplan genom min arbetsgivare. Missar jag något när jag försöker räkna själv? Missar teslakalkylen något eller är det leasplan, alternativt ger de mig bara ett dåligt erbjudande?
varav
4 750 Nettolöneavdrag:
5 167 Bruttolöneavdrag:
Där landar du på en nettokostnad på 7800 kr per månad, så då är diffen helt plötsligt väldigt liten. Men den kostnaden inkluderar dina bränslekostnader också. Jag ser inte riktigt var kostnaden 8044 kommer ifrån i dina siffror. Med dina siffror får jag en kostnad för själva avtalet som blir (11540-4750)/1,3142*0,5+4750 = ca 7300 kr per månad i nettokostnad, före privata utgifter som elförbrukning.
Men 30% alltså, ni får säga till leasingbolagen att skärpa sig. Min Model S sålde jag efter 2,5 år och 5500 mil för nästan 70% av nypriset. 30% restvärde är ocker. Nu är det ju troligen operationell leasing och då kan man förvänta sig lite lägre restvärde, men det här är ändå inte okay.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag förstår faktiskt bolagens rädslor och deras låga restvärden. Vad ska de göra? De förstår inte det här och när VW lova svinbilliga elbilar om några år så är det klart de drar öronen åt sig.
Det enda man kan göra är att ta risken själv istället och välja finansiell leasing. Gärna direkt från Tesla (DNB) för då får man i regel bättre ränta och så också.
Det enda man kan göra är att ta risken själv istället och välja finansiell leasing. Gärna direkt från Tesla (DNB) för då får man i regel bättre ränta och så också.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Japp, mycket vettigare att ta risken själv. Men det är oftast inte möjligt om det är en personalbil det gäller, och man vill kunna dra nytta av låga förmånsvärden. Då får man köpa bilen privat istället - men det är en ännu sämre deal än personalbil med dåligt restvärde.Verdi skrev:Jag förstår faktiskt bolagens rädslor och deras låga restvärden. Vad ska de göra? De förstår inte det här och när VW lova svinbilliga elbilar om några år så är det klart de drar öronen åt sig.
danni skrev:Japp, mycket vettigare att ta risken själv. Men det är oftast inte möjligt om det är en personalbil det gäller, och man vill kunna dra nytta av låga förmånsvärden. Då får man köpa bilen privat istället - men det är en ännu sämre deal än personalbil med dåligt restvärde.Verdi skrev:Jag förstår faktiskt bolagens rädslor och deras låga restvärden. Vad ska de göra? De förstår inte det här och när VW lova svinbilliga elbilar om några år så är det klart de drar öronen åt sig.
Är det alltså operationell leasing som är normalt när det gäller personalbilar?
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Det är nog olika... Jag tolkar det som att jag har en finansiell leasing?Verdi skrev:danni skrev:Japp, mycket vettigare att ta risken själv. Men det är oftast inte möjligt om det är en personalbil det gäller, och man vill kunna dra nytta av låga förmånsvärden. Då får man köpa bilen privat istället - men det är en ännu sämre deal än personalbil med dåligt restvärde.Verdi skrev:Jag förstår faktiskt bolagens rädslor och deras låga restvärden. Vad ska de göra? De förstår inte det här och när VW lova svinbilliga elbilar om några år så är det klart de drar öronen åt sig.
Är det alltså operationell leasing som är normalt när det gäller personalbilar?
Jag har Autoplan(Swedbank) och personalbil. Jag har kollat på lite olika kalkyler för Tesla genom åren och nu även E-tron. I dialog med dem kan jag påverka vad de sätter restvärdet till, givetvis inom rimliga gränser. När leasingperioden är slut så är jag ansvarig för att restvärdet inte är lägre än marknadsvärdet, då får jag pynta in skillnaden. Och v.v. får jag stoppa in ev. överskott i nästa bil. Det sker årliga kontroller på restvärdet och bilens kostnader så att det går ihop med bruttolöneavdraget.
Tesla Model Y
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag har fått uppfattningen att operationell leasing är vanligast vid personalbil, ja, eftersom det minimerar risken att man står med ett undervärde som måste göras upp med den anställde.
Men är det finansiell leasing som det gäller så spelar det ju ingen roll att leasingbolaget vill sätta restvärdet lågt. Då är det bara att tuta och köra - de pengarna som överbetalas får man igen sen när bilen säljs. Se bara till så det finns reglerat i avtalen att de pengarna kommer dig själv tillhanda, till exempel genom att puttas in i nästa personalbil eller som en lönebonus, så det inte blir arbetsgivaren som får ta hela den vinsten.
Men är det finansiell leasing som det gäller så spelar det ju ingen roll att leasingbolaget vill sätta restvärdet lågt. Då är det bara att tuta och köra - de pengarna som överbetalas får man igen sen när bilen säljs. Se bara till så det finns reglerat i avtalen att de pengarna kommer dig själv tillhanda, till exempel genom att puttas in i nästa personalbil eller som en lönebonus, så det inte blir arbetsgivaren som får ta hela den vinsten.