Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av ippii »

Jeppe_E skrev:
ippii skrev:
Jeppe_E skrev:
ippii skrev:
Jeppe_E skrev:
Bara så att jag förstår. Exakt vad är det som är premium med konstantfarthållare och automatisk vindrutetorkare som fungerar sisådär och som inte går att justera känsligheten på?
Det finns en del andra saker som inte heller är premium, men sett till prestanda och teknisk innovation så är den ju i framkant.

Alltså på en bil som kostar 660.000 kr.
I så fall är inte BMW "premium" heller, har också konstantfarthållare och värdelös regnsensor som standard. :)
I en BMW för 660.000?
Absolut. Du kan köpa en 7-serie för över 1 miljon, men det kostar ändå extra med smart farthållare.
Nu misstänker jag ju starkt att en 7-serie för över miljonen inte riktigt är i samma klass som en Model 3. Naturligtvis kommer någon här att hävda att Model 3 är bättre. Men som sagt. En jämförbar bil med Model 3 i utrustning typ en Laddhybrid 530e sedan med M-paket och Driving assistance och lite annat lull kostar 626.000 kr före rabatter.
Delar din misstanke. Jag menar bara att smart farthållare ej är standard på BMW (premiummärke). Oavsett modell.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:

Du kan få adaptiv farthållare i en mycket billigare bil än så. Men vad är din poäng? Många här har kritiserat att det inte går att köpa adaptiv farthållare separat. Du slår in en vidöppen dörr.
Att Tesla inte har det som ett alternativ, utan det är allt eller inget. Om vi nu ska fortsätta jämförelsen så har BMW 3 olika val. Konstant, TACC eller LKAS. Sen ska man förstås inte sticka under stolen med att Teslas AP är väldigt mycket mer avancerad än någon annan tillverkares LKAS. Men å andra sidan så tar BMW bara hälften så mycket som Tesla och hos andra tillverkare så kan den faktiskt ingå som standard.

Min poäng är att Tesla borde kunna erbjuda endast TACC som ett tillval. Borde vara enkelt att mjukvarustyra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:

Du kan få adaptiv farthållare i en mycket billigare bil än så. Men vad är din poäng? Många här har kritiserat att det inte går att köpa adaptiv farthållare separat. Du slår in en vidöppen dörr.
Att Tesla inte har det som ett alternativ, utan det är allt eller inget. Om vi nu ska fortsätta jämförelsen så har BMW 3 olika val. Konstant, TACC eller LKAS. Sen ska man förstås inte sticka under stolen med att Teslas AP är väldigt mycket mer avancerad än någon annan tillverkares LKAS. Men å andra sidan så tar BMW bara hälften så mycket som Tesla och hos andra tillverkare så kan den faktiskt ingå som standard.

Min poäng är att Tesla borde kunna erbjuda endast TACC som ett tillval. Borde vara enkelt att mjukvarustyra.
Jag håller med. Särskilt som jag är allt annat än imponerad av AP och inte har det aktiverat på min bil. Hade en gratis månad här över jul men tack vare snö och is så blev det mest en massa felmeddelanden. Finns inte en chans att jag köper det.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av Smutt »

Har det inte på min S och kommer inte ha det på min M3 känns som en fin besparing på 110000kr
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av taliz »

Efter att endast ha kört hoj i 15 år så blev det en chock att köra bil igen. Helt fruktansvärt irriterande att hålla på och bromsa och gasa och konstant anpassa sig till framförvarande. Man känner sig verkligen som i ett lemmeltåg.
Skulle få tokspel utan åtminstone adaptiv farthållare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av e5m1r »

Jag fattar verkligen inte vad ni som väljer bort AP menar
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av ippii »

e5m1r skrev:
Jag fattar verkligen inte vad ni som väljer bort AP menar
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom
Det går väl inte att komma ifrån att 55.000 kr är en fet summa pengar. Är man dessutom tveksam kring funktionen i sig så är det väl inte så konstigt att många inte tar det? Jag själv tycker att EAP är lite hypat. Har kört Volvo med nyaste Pilot Assist. Är inte EAP typ dubbelt så bra som den så är det inget som jag kommer att sakna.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av Smutt »

Är inte bara 55000kr det är 500kr som svider i plånboken varje månad pga förmånsvärdet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av TiborBlomhall »

För att svänga tillbaka till originalfrågan:

Tesla ska tydligen åter börja bygga M3 LR med enbart bakhjulsdrift - till kinesiska marknaden.

Enligt Reuters: https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKCN1PQ40F

Kanske de skulle kunna göra likadant till europa också?
Auto
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 aug 2014 16:53

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av Auto »

Något sånt skulle vara toppen i europa! Ca 70 000 kr lägre pris är mycket! Det man vill åt är räckvidden så man kan åka långt på en laddning.

https://digital.di.se/artikel/tesla-bor ... ant-i-kina
TiborBlomhall skrev:
För att svänga tillbaka till originalfrågan:

Tesla ska tydligen åter börja bygga M3 LR med enbart bakhjulsdrift - till kinesiska marknaden.

Enligt Reuters: https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKCN1PQ40F

Kanske de skulle kunna göra likadant till europa också?
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av ippii »

Auto skrev:
Något sånt skulle vara toppen i europa! Ca 70 000 kr lägre pris är mycket! Det man vill åt är räckvidden så man kan åka långt på en laddning.

https://digital.di.se/artikel/tesla-bor ... ant-i-kina
TiborBlomhall skrev:
För att svänga tillbaka till originalfrågan:

Tesla ska tydligen åter börja bygga M3 LR med enbart bakhjulsdrift - till kinesiska marknaden.

Enligt Reuters: https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKCN1PQ40F

Kanske de skulle kunna göra likadant till europa också?
Men det ska ju komma. Elon har skrev ju i sitt förra brev till personalen att de ska leverera "at least the Mid Range Model 3 variant in all markets", med början runt maj 2019.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av TiborBlomhall »

Mid Range ja. Fast nu snackar vi Long Range.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av Jeppe_E »

TiborBlomhall skrev:
Mid Range ja. Fast nu snackar vi Long Range.
Läs artikeln igen, utan att lägga in egna värderingar på Long Range. :)

"a long range RWD" inte "The Long range"

Eftersom den kostar 88000kr mindre så kan det knappast bara vara en mindre drivenhet.

Det kan ju lika bra vara Reuters tolkning att 260 miles/416 km är "long range"
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av TiborBlomhall »

Gå till kinesiska beställningssidan så kan du själv se att där kan man beställa LR med bak- eller fyrhjulsdrift.

https://3.tesla.cn/model3/design?#battery
M3LRchina.PNG
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av Latt »

TiborBlomhall skrev:
Gå till kinesiska beställningssidan så kan du själv se att där kan man beställa LR med bak- eller fyrhjulsdrift.

https://3.tesla.cn/model3/design?#battery
Och bara för dom lata har jag kollat för er. Det är samma estimerade räckvidd på dual-motor och bakhjulsdriven. 590 km :)

Edit: Det är också samma top hastighet och acceleration ... så det kan nog inte stämma helt
Model S 100D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av TiborBlomhall »

Stäng av Google translate så funkar det:
M3LRchina2.PNG
Verdi

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Jag fattar verkligen inte vad ni som väljer bort AP menar
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom

Under min gratismånad hade den svårt att aktivera AP just pga den där snön...
Verdi

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
För att svänga tillbaka till originalfrågan:

Tesla ska tydligen åter börja bygga M3 LR med enbart bakhjulsdrift - till kinesiska marknaden.

Enligt Reuters: https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKCN1PQ40F

Kanske de skulle kunna göra likadant till europa också?
En MR är väl en mjukvarulåst LR på 85%? Det är ju egentligen helt perfekt. På min arbetsplats är det en kille som har doktorerat inom batteri-området och tydligen mår ett Litium-ion batteri absolut bäst mellan 77-80%. Så för längsta möjliga livslängd så ska man sätta max laddning på 80% och sen ladda så ofta upp dit som det bara går.

En MR RWD ska göra 0-60 mph på 5,6 sek. Det blir typ 5,8 sek för 0-100 km/h. Knappt märkbart långsammare än den där LR RWD i Kina.

På Skatteverkets sida för att räkna ut förmånsvärde så finns faktiskt LR RWD med. En naken sån har ett förmånsvärde på 2999:-/mån medan en LR AWD har 3791:-/mån.

Känns som en MR kanske kan bli andrabil hos oss ändå. Snabb laddning, bra prestanda, lågt förmånsvärde... Ska bli spännande.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av TiborBlomhall »

Nej MR har färre antal batterier än LR.

Inte mjukvarulåst.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av Jeppe_E »

TiborBlomhall skrev:
Gå till kinesiska beställningssidan så kan du själv se att där kan man beställa LR med bak- eller fyrhjulsdrift.

https://3.tesla.cn/model3/design?#battery
M3LRchina.PNG
Wow... Det var en rejäl prissänkning. Vet faktiskt inte om samma prisförhållande rådde i USA när den såldes där? Eller är det så kanske att försäljningen i Kina av LR/P inte alls motsvarar vad Tesla förväntade sig och direkt var tvugna att lansera en billigare variant?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
Nej MR har färre antal batterier än LR.

Inte mjukvarulåst.

Aj då. Då känns det inte lika bra.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av Pontus »

Jeppe_E skrev:
TiborBlomhall skrev:
Gå till kinesiska beställningssidan så kan du själv se att där kan man beställa LR med bak- eller fyrhjulsdrift.

https://3.tesla.cn/model3/design?#battery
M3LRchina.PNG
Wow... Det var en rejäl prissänkning. Vet faktiskt inte om samma prisförhållande rådde i USA när den såldes där? Eller är det så kanske att försäljningen i Kina av LR/P inte alls motsvarar vad Tesla förväntade sig och direkt var tvugna att lansera en billigare variant?
I USA kostade väl fyrhjulsdriften 4000 dollar efter en sänkning från 5000?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av Jeppe_E »

Pontus skrev:
Jeppe_E skrev:
TiborBlomhall skrev:
Gå till kinesiska beställningssidan så kan du själv se att där kan man beställa LR med bak- eller fyrhjulsdrift.

https://3.tesla.cn/model3/design?#battery
M3LRchina.PNG
Wow... Det var en rejäl prissänkning. Vet faktiskt inte om samma prisförhållande rådde i USA när den såldes där? Eller är det så kanske att försäljningen i Kina av LR/P inte alls motsvarar vad Tesla förväntade sig och direkt var tvugna att lansera en billigare variant?
I USA kostade väl fyrhjulsdriften 4000 dollar efter en sänkning från 5000?
4000 USD skillnad är ju inte 88000 kr, som skillnaden är i den kinesiska konfiguratorn.

Hmm.. Det som är intressant här är ju att LR AWD som kostar i princip samma i Kina som i Sverige. Om Tesla skulle lansera LR RWD så skulle den i så fall landa in någonstans mellan 580-590 kkr
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
Pontus skrev:
Jeppe_E skrev:
TiborBlomhall skrev:
Gå till kinesiska beställningssidan så kan du själv se att där kan man beställa LR med bak- eller fyrhjulsdrift.

https://3.tesla.cn/model3/design?#battery
M3LRchina.PNG
Wow... Det var en rejäl prissänkning. Vet faktiskt inte om samma prisförhållande rådde i USA när den såldes där? Eller är det så kanske att försäljningen i Kina av LR/P inte alls motsvarar vad Tesla förväntade sig och direkt var tvugna att lansera en billigare variant?
I USA kostade väl fyrhjulsdriften 4000 dollar efter en sänkning från 5000?
4000 USD skillnad är ju inte 88000 kr, som skillnaden är i den kinesiska konfiguratorn.

Hmm.. Det som är intressant här är ju att LR AWD som kostar i princip samma i Kina som i Sverige. Om Tesla skulle lansera LR RWD så skulle den i så fall landa in någonstans mellan 580-590 kkr
När Tesla sålde LR RWD i USA så beräknades den landa på strax under 600 i Sverige, så det är inget nytt.

Med tanke på att skatteverket fick uppgifter om den samtidigt som LR AWD & Performance, så har nog Tesla haft planer på att återintroducera den ett bra tag. Att de gör det nu i Kina är ju ytterligare ett tecken på att vi kan förvänta oss LR RWD även i EU. Antagligen kommer de några månader senare lansera MR.

De kommer alltså minska instegspriset i betydligt fler steg än många förväntat sig.
Många trodde nog att de skulle gå till SR direkt från LR AWD & Performance i Europa.
Nu ser det ut att bli LR AWD & Performance > LR > MR > SR.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Inlägg av NEO »

Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Jag fattar verkligen inte vad ni som väljer bort AP menar
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom

Under min gratismånad hade den svårt att aktivera AP just pga den där snön...
Körde en X100D med 50km på mätaren för några dagar sedan. Körde riktigt långt med den och fick testa AP2.5 ordentlig. Till en början fungerade autopiloten bra, men ju längre jag körde desto fler funktioner föll bort. Slutade med att alla funktioner var borta efter 12mil, även cruise control. När autopiloten fungerade var den långt ifrån hypen jag läst mig till, tycker fortfarande den beter sig märkligt gentemot AP1. Men jag är inte heller ute efter en självkörande bil utan istället en stabil autopilot för motorvägen, rondeller och andra FSD egenskaper klarar jag mig fint utan, så möjligt jag inte såg hela bilden.

Där vägen var snötäckt var bilen farligt nära mitträcke och bilar på höger sida, riktigt obehagligt.
Skriv svar