Delar din misstanke. Jag menar bara att smart farthållare ej är standard på BMW (premiummärke). Oavsett modell.Jeppe_E skrev:Nu misstänker jag ju starkt att en 7-serie för över miljonen inte riktigt är i samma klass som en Model 3. Naturligtvis kommer någon här att hävda att Model 3 är bättre. Men som sagt. En jämförbar bil med Model 3 i utrustning typ en Laddhybrid 530e sedan med M-paket och Driving assistance och lite annat lull kostar 626.000 kr före rabatter.ippii skrev:Absolut. Du kan köpa en 7-serie för över 1 miljon, men det kostar ändå extra med smart farthållare.Jeppe_E skrev:I en BMW för 660.000?ippii skrev:I så fall är inte BMW "premium" heller, har också konstantfarthållare och värdelös regnsensor som standard.Jeppe_E skrev:Bara så att jag förstår. Exakt vad är det som är premium med konstantfarthållare och automatisk vindrutetorkare som fungerar sisådär och som inte går att justera känsligheten på?
Det finns en del andra saker som inte heller är premium, men sett till prestanda och teknisk innovation så är den ju i framkant.
Alltså på en bil som kostar 660.000 kr.
Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Moderator: Redaktion
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Att Tesla inte har det som ett alternativ, utan det är allt eller inget. Om vi nu ska fortsätta jämförelsen så har BMW 3 olika val. Konstant, TACC eller LKAS. Sen ska man förstås inte sticka under stolen med att Teslas AP är väldigt mycket mer avancerad än någon annan tillverkares LKAS. Men å andra sidan så tar BMW bara hälften så mycket som Tesla och hos andra tillverkare så kan den faktiskt ingå som standard.Verdi skrev:
Du kan få adaptiv farthållare i en mycket billigare bil än så. Men vad är din poäng? Många här har kritiserat att det inte går att köpa adaptiv farthållare separat. Du slår in en vidöppen dörr.
Min poäng är att Tesla borde kunna erbjuda endast TACC som ett tillval. Borde vara enkelt att mjukvarustyra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Jag håller med. Särskilt som jag är allt annat än imponerad av AP och inte har det aktiverat på min bil. Hade en gratis månad här över jul men tack vare snö och is så blev det mest en massa felmeddelanden. Finns inte en chans att jag köper det.Jeppe_E skrev:Att Tesla inte har det som ett alternativ, utan det är allt eller inget. Om vi nu ska fortsätta jämförelsen så har BMW 3 olika val. Konstant, TACC eller LKAS. Sen ska man förstås inte sticka under stolen med att Teslas AP är väldigt mycket mer avancerad än någon annan tillverkares LKAS. Men å andra sidan så tar BMW bara hälften så mycket som Tesla och hos andra tillverkare så kan den faktiskt ingå som standard.Verdi skrev:
Du kan få adaptiv farthållare i en mycket billigare bil än så. Men vad är din poäng? Många här har kritiserat att det inte går att köpa adaptiv farthållare separat. Du slår in en vidöppen dörr.
Min poäng är att Tesla borde kunna erbjuda endast TACC som ett tillval. Borde vara enkelt att mjukvarustyra.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Har det inte på min S och kommer inte ha det på min M3 känns som en fin besparing på 110000kr
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Efter att endast ha kört hoj i 15 år så blev det en chock att köra bil igen. Helt fruktansvärt irriterande att hålla på och bromsa och gasa och konstant anpassa sig till framförvarande. Man känner sig verkligen som i ett lemmeltåg.
Skulle få tokspel utan åtminstone adaptiv farthållare.
Skulle få tokspel utan åtminstone adaptiv farthållare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Jag fattar verkligen inte vad ni som väljer bort AP menar
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Det går väl inte att komma ifrån att 55.000 kr är en fet summa pengar. Är man dessutom tveksam kring funktionen i sig så är det väl inte så konstigt att många inte tar det? Jag själv tycker att EAP är lite hypat. Har kört Volvo med nyaste Pilot Assist. Är inte EAP typ dubbelt så bra som den så är det inget som jag kommer att sakna.e5m1r skrev:Jag fattar verkligen inte vad ni som väljer bort AP menar
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Är inte bara 55000kr det är 500kr som svider i plånboken varje månad pga förmånsvärdet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
För att svänga tillbaka till originalfrågan:
Tesla ska tydligen åter börja bygga M3 LR med enbart bakhjulsdrift - till kinesiska marknaden.
Enligt Reuters: https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKCN1PQ40F
Kanske de skulle kunna göra likadant till europa också?
Tesla ska tydligen åter börja bygga M3 LR med enbart bakhjulsdrift - till kinesiska marknaden.
Enligt Reuters: https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKCN1PQ40F
Kanske de skulle kunna göra likadant till europa också?
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Något sånt skulle vara toppen i europa! Ca 70 000 kr lägre pris är mycket! Det man vill åt är räckvidden så man kan åka långt på en laddning.
https://digital.di.se/artikel/tesla-bor ... ant-i-kina
https://digital.di.se/artikel/tesla-bor ... ant-i-kina
TiborBlomhall skrev:För att svänga tillbaka till originalfrågan:
Tesla ska tydligen åter börja bygga M3 LR med enbart bakhjulsdrift - till kinesiska marknaden.
Enligt Reuters: https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKCN1PQ40F
Kanske de skulle kunna göra likadant till europa också?
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Men det ska ju komma. Elon har skrev ju i sitt förra brev till personalen att de ska leverera "at least the Mid Range Model 3 variant in all markets", med början runt maj 2019.Auto skrev:Något sånt skulle vara toppen i europa! Ca 70 000 kr lägre pris är mycket! Det man vill åt är räckvidden så man kan åka långt på en laddning.
https://digital.di.se/artikel/tesla-bor ... ant-i-kina
TiborBlomhall skrev:För att svänga tillbaka till originalfrågan:
Tesla ska tydligen åter börja bygga M3 LR med enbart bakhjulsdrift - till kinesiska marknaden.
Enligt Reuters: https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKCN1PQ40F
Kanske de skulle kunna göra likadant till europa också?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Läs artikeln igen, utan att lägga in egna värderingar på Long Range.TiborBlomhall skrev:Mid Range ja. Fast nu snackar vi Long Range.
"a long range RWD" inte "The Long range"
Eftersom den kostar 88000kr mindre så kan det knappast bara vara en mindre drivenhet.
Det kan ju lika bra vara Reuters tolkning att 260 miles/416 km är "long range"
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Gå till kinesiska beställningssidan så kan du själv se att där kan man beställa LR med bak- eller fyrhjulsdrift.
https://3.tesla.cn/model3/design?#battery
https://3.tesla.cn/model3/design?#battery
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Och bara för dom lata har jag kollat för er. Det är samma estimerade räckvidd på dual-motor och bakhjulsdriven. 590 kmTiborBlomhall skrev:Gå till kinesiska beställningssidan så kan du själv se att där kan man beställa LR med bak- eller fyrhjulsdrift.
https://3.tesla.cn/model3/design?#battery
Edit: Det är också samma top hastighet och acceleration ... så det kan nog inte stämma helt
Model S 100D
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
e5m1r skrev:Jag fattar verkligen inte vad ni som väljer bort AP menar
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom
Under min gratismånad hade den svårt att aktivera AP just pga den där snön...
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
En MR är väl en mjukvarulåst LR på 85%? Det är ju egentligen helt perfekt. På min arbetsplats är det en kille som har doktorerat inom batteri-området och tydligen mår ett Litium-ion batteri absolut bäst mellan 77-80%. Så för längsta möjliga livslängd så ska man sätta max laddning på 80% och sen ladda så ofta upp dit som det bara går.TiborBlomhall skrev:För att svänga tillbaka till originalfrågan:
Tesla ska tydligen åter börja bygga M3 LR med enbart bakhjulsdrift - till kinesiska marknaden.
Enligt Reuters: https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKCN1PQ40F
Kanske de skulle kunna göra likadant till europa också?
En MR RWD ska göra 0-60 mph på 5,6 sek. Det blir typ 5,8 sek för 0-100 km/h. Knappt märkbart långsammare än den där LR RWD i Kina.
På Skatteverkets sida för att räkna ut förmånsvärde så finns faktiskt LR RWD med. En naken sån har ett förmånsvärde på 2999:-/mån medan en LR AWD har 3791:-/mån.
Känns som en MR kanske kan bli andrabil hos oss ändå. Snabb laddning, bra prestanda, lågt förmånsvärde... Ska bli spännande.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Nej MR har färre antal batterier än LR.
Inte mjukvarulåst.
Inte mjukvarulåst.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Wow... Det var en rejäl prissänkning. Vet faktiskt inte om samma prisförhållande rådde i USA när den såldes där? Eller är det så kanske att försäljningen i Kina av LR/P inte alls motsvarar vad Tesla förväntade sig och direkt var tvugna att lansera en billigare variant?TiborBlomhall skrev:Gå till kinesiska beställningssidan så kan du själv se att där kan man beställa LR med bak- eller fyrhjulsdrift.
https://3.tesla.cn/model3/design?#battery
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
TiborBlomhall skrev:Nej MR har färre antal batterier än LR.
Inte mjukvarulåst.
Aj då. Då känns det inte lika bra.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
I USA kostade väl fyrhjulsdriften 4000 dollar efter en sänkning från 5000?Jeppe_E skrev:Wow... Det var en rejäl prissänkning. Vet faktiskt inte om samma prisförhållande rådde i USA när den såldes där? Eller är det så kanske att försäljningen i Kina av LR/P inte alls motsvarar vad Tesla förväntade sig och direkt var tvugna att lansera en billigare variant?TiborBlomhall skrev:Gå till kinesiska beställningssidan så kan du själv se att där kan man beställa LR med bak- eller fyrhjulsdrift.
https://3.tesla.cn/model3/design?#battery
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
4000 USD skillnad är ju inte 88000 kr, som skillnaden är i den kinesiska konfiguratorn.Pontus skrev:I USA kostade väl fyrhjulsdriften 4000 dollar efter en sänkning från 5000?Jeppe_E skrev:Wow... Det var en rejäl prissänkning. Vet faktiskt inte om samma prisförhållande rådde i USA när den såldes där? Eller är det så kanske att försäljningen i Kina av LR/P inte alls motsvarar vad Tesla förväntade sig och direkt var tvugna att lansera en billigare variant?TiborBlomhall skrev:Gå till kinesiska beställningssidan så kan du själv se att där kan man beställa LR med bak- eller fyrhjulsdrift.
https://3.tesla.cn/model3/design?#battery
Hmm.. Det som är intressant här är ju att LR AWD som kostar i princip samma i Kina som i Sverige. Om Tesla skulle lansera LR RWD så skulle den i så fall landa in någonstans mellan 580-590 kkr
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
När Tesla sålde LR RWD i USA så beräknades den landa på strax under 600 i Sverige, så det är inget nytt.Jeppe_E skrev:4000 USD skillnad är ju inte 88000 kr, som skillnaden är i den kinesiska konfiguratorn.Pontus skrev:I USA kostade väl fyrhjulsdriften 4000 dollar efter en sänkning från 5000?Jeppe_E skrev:Wow... Det var en rejäl prissänkning. Vet faktiskt inte om samma prisförhållande rådde i USA när den såldes där? Eller är det så kanske att försäljningen i Kina av LR/P inte alls motsvarar vad Tesla förväntade sig och direkt var tvugna att lansera en billigare variant?TiborBlomhall skrev:Gå till kinesiska beställningssidan så kan du själv se att där kan man beställa LR med bak- eller fyrhjulsdrift.
https://3.tesla.cn/model3/design?#battery
Hmm.. Det som är intressant här är ju att LR AWD som kostar i princip samma i Kina som i Sverige. Om Tesla skulle lansera LR RWD så skulle den i så fall landa in någonstans mellan 580-590 kkr
Med tanke på att skatteverket fick uppgifter om den samtidigt som LR AWD & Performance, så har nog Tesla haft planer på att återintroducera den ett bra tag. Att de gör det nu i Kina är ju ytterligare ett tecken på att vi kan förvänta oss LR RWD även i EU. Antagligen kommer de några månader senare lansera MR.
De kommer alltså minska instegspriset i betydligt fler steg än många förväntat sig.
Många trodde nog att de skulle gå till SR direkt från LR AWD & Performance i Europa.
Nu ser det ut att bli LR AWD & Performance > LR > MR > SR.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Körde en X100D med 50km på mätaren för några dagar sedan. Körde riktigt långt med den och fick testa AP2.5 ordentlig. Till en början fungerade autopiloten bra, men ju längre jag körde desto fler funktioner föll bort. Slutade med att alla funktioner var borta efter 12mil, även cruise control. När autopiloten fungerade var den långt ifrån hypen jag läst mig till, tycker fortfarande den beter sig märkligt gentemot AP1. Men jag är inte heller ute efter en självkörande bil utan istället en stabil autopilot för motorvägen, rondeller och andra FSD egenskaper klarar jag mig fint utan, så möjligt jag inte såg hela bilden.Verdi skrev:e5m1r skrev:Jag fattar verkligen inte vad ni som väljer bort AP menar
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom
Under min gratismånad hade den svårt att aktivera AP just pga den där snön...
Där vägen var snötäckt var bilen farligt nära mitträcke och bilar på höger sida, riktigt obehagligt.