Tesla WC med Renault Zoe

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Tesla WC med Renault Zoe

Inlägg av kler »

Jag har skaffat en Zoe, eftersom jag hade en Tesla WC över.
Nä, skämt åsido så har vi skaffat en Zoe, och till den en Tesla WC.

Det visar sig dock att de inte riktigt är kompisar.
Eftersom jag bara haft bilen några dagar så har jag inte exakt ringat in beteendet, men kortfattat är det ungefär på detta vis.

- Ibland börjar WC blinka rött 1 gång (jordfel enligt manualen)
- De gånger bilen laddar verkar det inte vara något problem, den har aldrig avbrutit under laddning (laddat över 10h)
- Problemet uppstår ofta (eller kanske t.o.m. alltid) efter att jag startat värmen med fjärrkontrollen - obs efter, när värmen gått klart
- Problemet uppstår ibland också lite "när som helst", men endast när bilen inte laddar
- Så snart jag tar ur kontakten ur bilen blir WC grön, och jag kan stoppa tillbaka den (och den fortsätter då att vara grön, tills nästa tillfälle den ska jäklas med mig)

Finns det någon som kör Zoe med Tesla WC, och antingen har problem, eller också att det fungerar bra? Tacksam för input.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Megaman
Teslaägare

Re: Tesla WC med Renault Zoe

Inlägg av Megaman »

Vi laddar Zoe med Tesla WC och det verkar vara ett generellt "problem". Vår börjar med Ongoing checks och stannar/blir rött. Men bilen startar om testet igen och börjar ladda efter det.
WC är inställd på standardläget, har dock inte testat legacy mode. Men eftersom det har fungerat så har jag inte brytt mig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Renault kör nån egen variant på protokollet och är känd för att vara jävligt kinkig. Renault garanterar inte att laddningen funkar om laddbox-/sladden inte är Z.E.-certifierad. Jag hade en bra och relativt billig laddsladd som jag var tvungen att överge för att det bara krånglade. Samma sladd funkar utmärkt med alla andra bilar.
MariaB

Inlägg av MariaB »

Vår wc funkar klockrent till zoen. Kanske skillnad på olika Zoe -modeller? Vår är 4 år.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

MariaB skrev:
Vår wc funkar klockrent till zoen. Kanske skillnad på olika Zoe -modeller? Vår är 4 år.
Ja, det är en del av problemet med Renault, tydligen, att de håller på och mixtrar med protokollet. Jag fick höra det att min första kabel funkade med vissa Zoe men inte med andra.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

:'(

Tack för svar! :)

Det är ju typ att det går att leva med, speciellt om det fortsätter på det viset att den laddar stabilt, och bara ska bråka emellan laddningar och vid värmning.

Meeen irriterande... Om 100 år kanske protokollen stabiliserat sig...
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar