Hittepå och lurendrejerisiffror med andra ord. Vad då "after savings"? Då kan jag väl köpa vilken bensinare som helst och köra den 2 km om året och sedan hävda vilka fantasisiffror jag vill.frippan skrev:Svårt att tolka detta
Sänkt pris?
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Re: Sänkt pris?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
”Nödlösningar, når inte vinst, fusklösningar”Henrik Torphammar skrev:Det är mycket som är underligt här. Demand finns säger tesla, i samma veva tar man fram nödlösningar typ MR som kostar i det närmaste lika mycket att tillverka som LR men säljs betydligt billigare. Man sänker priser och joxar.
Säger att ordrar finns och att tillverkningen är begränsningen, sen sänker man priset igen.
Att olika marknader har olika priset är väl minsta märkligheten här.
Att sänka priset när man inte når vinst är konstigt. I synnerhet när man säljer fusklösningen MR.
Vet inte riktigt vad det luktar?
Det luktar spekulation och felaktiga påståenden!
Om man nu går på Elons beräkningar så skulle en Model 3 MR som kostar 42900 USD kosta 539.000 kr med svensk moms och 10% tull. En LR AWD skulle i så fall kosta 627.000. Sedan lite destinationsavgifter på det. Så rent teoretiskt så skulle priset sänkas även i Sverige/EU. Det föregeående priset på 53000 USD för en LR AWD ger att bilen skulle kosta 665000 kr och riktigt så mycket kostar den ju inte.
Sen finns det ju andra faktorer än bara moms&tull som påverkar det lokala priset. En AWD LR kostar €56.400 i Tyskland. Det är 587.000 kr...
Hmmm.. Jag undrar hur det egentligen står till med orderingången. Sjukt tråkigt om Tesla ska råka ut för tråkigheter nu, när de äntligen visar svarta siffror.
Sen finns det ju andra faktorer än bara moms&tull som påverkar det lokala priset. En AWD LR kostar €56.400 i Tyskland. Det är 587.000 kr...
Hmmm.. Jag undrar hur det egentligen står till med orderingången. Sjukt tråkigt om Tesla ska råka ut för tråkigheter nu, när de äntligen visar svarta siffror.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Hur tänker du ang orderingången? 
Det handlar inte att de måste sänka priset nu pga tax credit?

Jeppe_E skrev:Om man nu går på Elons beräkningar så skulle en Model 3 MR som kostar 42900 USD kosta 539.000 kr med svensk moms och 10% tull. En LR AWD skulle i så fall kosta 627.000. Sedan lite destinationsavgifter på det. Så rent teoretiskt så skulle priset sänkas även i Sverige/EU. Det föregeående priset på 53000 USD för en LR AWD ger att bilen skulle kosta 665000 kr och riktigt så mycket kostar den ju inte.
I en normal marknadsekonomi borde sänkt pris betyda mindre efterfrågan, men jag vet inte om Elon och Tesla alltid tänker vinstmaximering, de kan tänka max växt framåt för att få stordriftsfördelar, samt att sälja så mycket det bara går för att stödja Teslas syfte, att driva på elektrifieringen. Men jag upplever priserna lite svajiga nu, samt dyr dollar gör att jag ligger och avvaktar vad som händer framöver.
Model Y LR
Model S 100D -18
Det har Tesla redan gjort tidigare i januari. Då sänkte Tesla alla modeller med 2000 USD. Vet inte om den senaste minskningen på 1100 USD bara gäller Model 3. Januari är ju generellt en dålig försäljningsmånad, kanske ännu värre nu när incitamentet halverats. Totalt sett har bilen nu bara blivit 450 USD dyrare tots att incitamentet halverats. I så fall borde ju andelen personer som beställer en Model 3 inte minska jämfört med föregående månad. Men nu är det nytt kvartal så försäljningen bör ju öka i februari och definitivt mars.anna__ skrev:Hur tänker du ang orderingången?
Jeppe_E skrev:Om man nu går på Elons beräkningar så skulle en Model 3 MR som kostar 42900 USD kosta 539.000 kr med svensk moms och 10% tull. En LR AWD skulle i så fall kosta 627.000. Sedan lite destinationsavgifter på det. Så rent teoretiskt så skulle priset sänkas även i Sverige/EU. Det föregeående priset på 53000 USD för en LR AWD ger att bilen skulle kosta 665000 kr och riktigt så mycket kostar den ju inte.
Jag har tidigare spekulerat i detta i en separat tråd http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=14815
En del tror det beror på fokusering på tillverkning av bilar till EU/Kina och det kan väl vara en del av sanningen, men trots detta så fanns det enligt beräkningarna ca 14000 lagerbilar i USA i slutet av året. Så tittar man på det, samtidigt som de inte har några problem att leverera en Model 3 i USA omgående, så visar det ju ändå på att det inte föreligger någon kapacitetsbrist i fabriken. Det har beställts 16000 Model 3 i EU och med en produktionstakt på 3000 bilar i veckan (för EU) så har Tesla tillverkat alla dessa under de första 6 veckorna.
Så frågan är vad Tesla gör nu, när de initiala volymerna är avklarade, USA's kö är avklarad och man dessutom lanserat LR RWD i Kina. För mig (som ändå jobbar inom tillverkningsindutrin) så är detta tecken på att man har mer kapacitet än beställningar. Frågan är hur det ser ut när Tesla får ett mer stabiliserat behov.
Jag är nyfiken på hur de kommer gå vidare i Europa med tanke på att han sa att i senast i Maj måste åtminstone MR modellen finnas här.
Jeppe_E skrev:Det har Tesla redan gjort tidigare i januari. Då sänkte Tesla alla modeller med 2000 USD. Vet inte om den senaste minskningen på 1100 USD bara gäller Model 3. Januari är ju generellt en dålig försäljningsmånad, kanske ännu värre nu när incitamentet halverats. Totalt sett har bilen nu bara blivit 450 USD dyrare tots att incitamentet halverats. I så fall borde ju andelen personer som beställer en Model 3 inte minska jämfört med föregående månad. Men nu är det nytt kvartal så försäljningen bör ju öka i februari och definitivt mars.anna__ skrev:Hur tänker du ang orderingången?
Jag har tidigare spekulerat i detta i en separat tråd http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=14815
En del tror det beror på fokusering på tillverkning av bilar till EU/Kina och det kan väl vara en del av sanningen, men trots detta så fanns det enligt beräkningarna ca 14000 lagerbilar i USA i slutet av året. Så tittar man på det, samtidigt som de inte har några problem att leverera en Model 3 i USA omgående, så visar det ju ändå på att det inte föreligger någon kapacitetsbrist i fabriken. Det har beställts 16000 Model 3 i EU och med en produktionstakt på 3000 bilar i veckan (för EU) så har Tesla tillverkat alla dessa under de första 6 veckorna.
Så frågan är vad Tesla gör nu, när de initiala volymerna är avklarade, USA's kö är avklarad och man dessutom lanserat LR RWD i Kina. För mig (som ändå jobbar inom tillverkningsindutrin) så är detta tecken på att man har mer kapacitet än beställningar. Frågan är hur det ser ut när Tesla får ett mer stabiliserat behov.
Det är fortfarande ett börsnoterat bolag med syfte att drivas med vinst. Att driva på elektrifieringen är inte huvudagendan för Tesla, även om det är Elons vision.termosen skrev:I en normal marknadsekonomi borde sänkt pris betyda mindre efterfrågan, men jag vet inte om Elon och Tesla alltid tänker vinstmaximering, de kan tänka max växt framåt för att få stordriftsfördelar, samt att sälja så mycket det bara går för att stödja Teslas syfte, att driva på elektrifieringen. Men jag upplever priserna lite svajiga nu, samt dyr dollar gör att jag ligger och avvaktar vad som händer framöver.
Om handerlsavtalet mellan EU och USA går i lås, så kan vi ju se en 10% minskning av priset och det är ju ändå en hel del pengar på en bil som kostar 650.000 kr. Sen är det kanske inte hela sänkningen som kommer konsumenterna till godo.
Det är nu i Feb som de kommer inleda förhandlingar?Jeppe_E skrev:Det är fortfarande ett börsnoterat bolag med syfte att drivas med vinst. Att driva på elektrifieringen är inte huvudagendan för Tesla, även om det är Elons vision.termosen skrev:I en normal marknadsekonomi borde sänkt pris betyda mindre efterfrågan, men jag vet inte om Elon och Tesla alltid tänker vinstmaximering, de kan tänka max växt framåt för att få stordriftsfördelar, samt att sälja så mycket det bara går för att stödja Teslas syfte, att driva på elektrifieringen. Men jag upplever priserna lite svajiga nu, samt dyr dollar gör att jag ligger och avvaktar vad som händer framöver.
Om handerlsavtalet mellan EU och USA går i lås, så kan vi ju se en 10% minskning av priset och det är ju ändå en hel del pengar på en bil som kostar 650.000 kr. Sen är det kanske inte hela sänkningen som kommer konsumenterna till godo.
Ja, det är ju helt avhängt hur försäljningen går. Även om jag inte tror på det, så kan jag idag gå in och beställa en Tesla för leverans i Mars, allt enligt designstudion. Med tanke på tillverkning/transport så är det ett rimligt antagande att det inte är kapaciteten som sätter stopp. Det kan till och med vara så att bilen redan är finns i tillverkningen eller på en båt på väg till Europa, innan jag ens har beställt den.anna__ skrev:Jag är nyfiken på hur de kommer gå vidare i Europa med tanke på att han sa att i senast i Maj måste åtminstone MR modellen finnas här.
Jag tror att försäljningen Q1 2019 kommer avgöra riktningen för hur Teslas strategi ser ut i form av olika modeller, både SR på USA-marknaden och MR/LR (RWD) på den internationella.
Jag skulle inte hålla andan....anna__ skrev:Det är nu i Feb som de kommer inleda förhandlingar?Jeppe_E skrev:Det är fortfarande ett börsnoterat bolag med syfte att drivas med vinst. Att driva på elektrifieringen är inte huvudagendan för Tesla, även om det är Elons vision.termosen skrev:I en normal marknadsekonomi borde sänkt pris betyda mindre efterfrågan, men jag vet inte om Elon och Tesla alltid tänker vinstmaximering, de kan tänka max växt framåt för att få stordriftsfördelar, samt att sälja så mycket det bara går för att stödja Teslas syfte, att driva på elektrifieringen. Men jag upplever priserna lite svajiga nu, samt dyr dollar gör att jag ligger och avvaktar vad som händer framöver.

Nja priset på bilen, frakten, vagnskadeförsäkring osv är väl det samma ändå?Jeppe_E skrev:Det är fortfarande ett börsnoterat bolag med syfte att drivas med vinst. Att driva på elektrifieringen är inte huvudagendan för Tesla, även om det är Elons vision.termosen skrev:I en normal marknadsekonomi borde sänkt pris betyda mindre efterfrågan, men jag vet inte om Elon och Tesla alltid tänker vinstmaximering, de kan tänka max växt framåt för att få stordriftsfördelar, samt att sälja så mycket det bara går för att stödja Teslas syfte, att driva på elektrifieringen. Men jag upplever priserna lite svajiga nu, samt dyr dollar gör att jag ligger och avvaktar vad som händer framöver.
Det är väl bara tullavgifterna som sänks?
Några 10% minskning av priset av det skälet lär vi nog inte se. Men någon % på totalen gör det säkert
Ja, sant, jag uttryckte mig klumpigt. Bilens pris är ju exkl påslag (alltså nettopriset) så det handlar kanske om 4000 USD för en LR AWD som kostar $50000 i USA. Så ca 36000kr skulle det påverka priset med. Det är 5,5%.Crappy skrev:Nja priset på bilen, frakten, vagnskadeförsäkring osv är väl det samma ändå?Jeppe_E skrev:Det är fortfarande ett börsnoterat bolag med syfte att drivas med vinst. Att driva på elektrifieringen är inte huvudagendan för Tesla, även om det är Elons vision.termosen skrev:I en normal marknadsekonomi borde sänkt pris betyda mindre efterfrågan, men jag vet inte om Elon och Tesla alltid tänker vinstmaximering, de kan tänka max växt framåt för att få stordriftsfördelar, samt att sälja så mycket det bara går för att stödja Teslas syfte, att driva på elektrifieringen. Men jag upplever priserna lite svajiga nu, samt dyr dollar gör att jag ligger och avvaktar vad som händer framöver.
Några 10% minskning av priset av det skälet lär vi nog inte se. Men någon % på totalen gör det säkert
https://www.hoosieragtoday.com/u-s-eu-t ... sing-well/
Ser ju inte så lovade ut just nu
Vilken "nästan" täcker AP
Ser ju inte så lovade ut just nu
Jeppe_E skrev:Ja, sant, jag uttryckte mig klumpigt. Bilens pris är ju exkl påslag (alltså nettopriset) så det handlar kanske om 4000 USD för en LR AWD som kostar $50000 i USA. Så ca 36000kr skulle det påverka priset med. Det är 5,5%.Crappy skrev:Nja priset på bilen, frakten, vagnskadeförsäkring osv är väl det samma ändå?Jeppe_E skrev:Det är fortfarande ett börsnoterat bolag med syfte att drivas med vinst. Att driva på elektrifieringen är inte huvudagendan för Tesla, även om det är Elons vision.termosen skrev:I en normal marknadsekonomi borde sänkt pris betyda mindre efterfrågan, men jag vet inte om Elon och Tesla alltid tänker vinstmaximering, de kan tänka max växt framåt för att få stordriftsfördelar, samt att sälja så mycket det bara går för att stödja Teslas syfte, att driva på elektrifieringen. Men jag upplever priserna lite svajiga nu, samt dyr dollar gör att jag ligger och avvaktar vad som händer framöver.
Vilken "nästan" täcker AP

Jag var inte om jag hängt med i alla pris förändringar tesla har gjort men visst var de så att man sänkte priset i USA ganska nyligen? Vad för prisförändringar har skett i USA och har detta påverkat priset i Sverige?
De jag funderar på är vad man kan förvänta sig att en midrange bil kommer kosta i Sverige, om jag förstått de rätt så kostar väl en midrange svart bil numera 42900 dollar, vad tror de ni blir I Sverige, är de bara att räkna dollar x 12? Dvs ca 515000 kr?
Mm mycket pengar, när man reserverade en gång i tiden så räknade jag att bilen skulle gå på runt 400-450 tusen med ap, vi är ju inte riktigt där kan man säga men de beror såklart på att SR inte finns och att dollarn är betydligt dyrare idag.
De jag funderar på är vad man kan förvänta sig att en midrange bil kommer kosta i Sverige, om jag förstått de rätt så kostar väl en midrange svart bil numera 42900 dollar, vad tror de ni blir I Sverige, är de bara att räkna dollar x 12? Dvs ca 515000 kr?
Mm mycket pengar, när man reserverade en gång i tiden så räknade jag att bilen skulle gå på runt 400-450 tusen med ap, vi är ju inte riktigt där kan man säga men de beror såklart på att SR inte finns och att dollarn är betydligt dyrare idag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Med tanke på hur kronan rasat i värde iår känns alla prissänkningar väldigt avlägsna.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
42.900 dollar blir ca 400.000kr.
Läge att importera?
Läge att importera?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
De hade fått en bil på Tesla Malmö som någon hade importerat från USA, det enda som skiljer är väl uttaget för laddning?Zalman3 skrev:42.900 dollar blir ca 400.000kr.
Läge att importera?
Finns adapter

Chademo adapter finns väl?anna__ skrev:De hade fått en bil på Tesla Malmö som någon hade importerat från USA, det enda som skiljer är väl uttaget för laddning?Zalman3 skrev:42.900 dollar blir ca 400.000kr.
Läge att importera?
Finns adapter
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Problemet är väl garantier osvZalman3 skrev:Chademo adapter finns väl?anna__ skrev:De hade fått en bil på Tesla Malmö som någon hade importerat från USA, det enda som skiljer är väl uttaget för laddning?Zalman3 skrev:42.900 dollar blir ca 400.000kr.
Läge att importera?
Finns adapter
Om du importerar så kommer du ju inte undan svenska avgiferna
42900
Resultat i svenska kronor (SEK)
Tullavgift (10 %) 38 531,06 kr
Moms (25 %) 105 960,42 kr
TOTALT 529 802,12 kr
sen måste du få hit bilen. räkna med 15000 och en bra försäkring annars har du repor mm när den kommer.
sen måste du regbesiktiga den här.
Man missar premien med 60.000:-
garantierna tror jag inte är något problem, men det jag kan garantera är att du inte får någon vagnskadegaranti,
sen kan jag också garantera att andrahandsvärdet blir sämre.
Ren förlust att importera ny Tesla skullle jag kunna garantera.
42900
Resultat i svenska kronor (SEK)
Tullavgift (10 %) 38 531,06 kr
Moms (25 %) 105 960,42 kr
TOTALT 529 802,12 kr
sen måste du få hit bilen. räkna med 15000 och en bra försäkring annars har du repor mm när den kommer.
sen måste du regbesiktiga den här.
Man missar premien med 60.000:-
garantierna tror jag inte är något problem, men det jag kan garantera är att du inte får någon vagnskadegaranti,
sen kan jag också garantera att andrahandsvärdet blir sämre.
Ren förlust att importera ny Tesla skullle jag kunna garantera.
Tesla gör inte garantireparationer på amerikanska bilar i Europa. Garantin gäller såklart, men det är dyrt att ta bilen till ett amerikanskt servicecenter.
Bara enfasladdning.
Miljöbonus kan man nog få däremot om bilen är ny.
Bara enfasladdning.
Miljöbonus kan man nog få däremot om bilen är ny.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
-
Och superchargers på långresorna givetvis.bylund skrev:Bara enfasladdning.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Det verkar som att leasing är på G
https://electrek.co/2019/02/19/tesla-model-3-leasing/
https://electrek.co/2019/02/19/tesla-model-3-leasing/