Bogsera en model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare

Bogsera en model S

Inlägg av Castro90 »

Den närmaste veckan räknar jag med att köra fast en gång eller två samt behöva dra upp någon annan ur diket. Därför undrar jag var jag bäst fäster en bogseringslina både fram och bak på bilen. I min tidigare bil som inte var facelift gjordes det ju bakom noseconen. Hur gör jag på en nyare modell?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Bogsera en model S

Inlägg av Jeppe_E »

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Sätt dit en dragkrok! Utmärkt att både dra och bli lossdragen med...
Använt den många ggr.
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Hoppas ditt försäkringsbolag inte läser det här 8-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Bogsera en model S

Inlägg av Tars »

jeppe_sthlm skrev:
Hoppas ditt försäkringsbolag inte läser det här 8-)
Nu tänkte jag lägga ner denna diskussion en gång för alla.

Jag har kollar med mitt försäkringsbolag och försäkringen gäller.

Får jag dra den med en bil som saknar dragkrok? Svar: Ja, enligt paragraf 9 i VVFS 2003:20 så går det bra. Dock står polisen över oss så det kan beror på deras bedömmning ifall det anses som lagbrott eller ej.
Paragraf 9: Efterfordon ska kunna vara kopplat på ett säkert sätt till dragande fordon. Förbindelsen skall vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag tänkte mer på att "jag planerar att köra fast och i diket". Nu läste jag iofs att TS bara planerar att köra fast med Teslan och inte köra den i diket, så då är det nog lugnt :)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare

Inlägg av Castro90 »

jeppe_sthlm skrev:
Jag tänkte mer på att "jag planerar att köra fast och i diket". Nu läste jag iofs att TS bara planerar att köra fast med Teslan och inte köra den i diket, så då är det nog lugnt :)
Okej, planerar är väl inte riktigt sant senast igår fick jag dra upp en bil ut diket. Då det har kommit ganska mycket snö och det är skiftande temperaturer kan det ibland vara lite svårt att komma fram på skogsvägarna där jag kör. Känns bra att veta var jag ska fästa linan. dragkrok funderar jag på att installera i danmark men är lite osäker p.g.a. garantin på drivlinan.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

jeppe_sthlm skrev:
BildBild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Skriv svar