Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Inlägg av Mats »

Som tidigare påpekats,
högt golv i baksätet = dålig sittkomfort bak Gäller till viss det även för model S om du ska åka lååångt. Ungarna klagade lite efter 600 mil i Europa.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Man ska köra bra många mil för att det skrapa ihop 30000kr i snabbladdning.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare

Inlägg av LarsA »

Hade valt eNiro av de två.
Tittade på begagnad Tesla model S för 2 år sedan pga bl.a. räckvidden, men avstod då de löpande kostnaderna blev för höga.
Den ökande konkurrensen och tillgänglighet betyder nog att prisutvecklingen på begagnade Teslor kommer mer att följa andra elbilar.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Vad är det för levtid på e-Niro just nu?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Smutt skrev:
Känns som repkostnaderna för en Tesla går ner fort nu, handtagen går att reparera ganska billigt osv ser inga stora kostnader om man undviker taklucka
Fasiken inte lätt att hitta en utan taklucka, håller ett öga på Teslas S85D:or från 2015 (dvs typ alla) och tex just nu bara
en av dom utan luckan :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
Smutt skrev:
Känns som repkostnaderna för en Tesla går ner fort nu, handtagen går att reparera ganska billigt osv ser inga stora kostnader om man undviker taklucka
MCU för 30 tusen är ju en sån sak som är rätt vanlig. Drivaxlar för 20 papp en annan. Luftfjädring som går sönder... Så visst finns det en del.
Men det kompenseras till stor del av fri laddning. Men du har en poäng att välja en RWD utan luftfjädring

Du får köra bra många mil för att kompensera för ett MCU-byte för 30000kr :lol:

Man ska nog inte dra alltför stora växlar på det där med fri laddning.. En hel del som aldrig kommer att utnyttja det. Jag satt och fundera på om jag skulle kasta mig ut och beställa en M3 för att få 9 månaders fri SuC. Men jag insåg ganska snabbt att de 9 månaderna kanske skulle innebära typ 500 kWh för mig om jag nu inte skulle ligga och köra 6 mil extra varje gång jag skulle ladda :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Bjelke skrev:
Smutt skrev:
Fasiken inte lätt att hitta en utan taklucka, håller ett öga på Teslas S85D:or från 2015 (dvs typ alla) och tex just nu bara
Så länge man aldrig använder det så är det ju ändå rätt lugnt. De flesta har det ju bara där för att kunna köra takräcke.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Smutt skrev:
MCU för 30 tusen är ju en sån sak som är rätt vanlig. Drivaxlar för 20 papp en annan. Luftfjädring som går sönder... Så visst finns det en del.
Bättre begagnad drivaxel kostar 1500:-
Ny kostar strax över 8000:-
Mcu går att hitta för några tusenlappar på skroten.
Men om man köper nytt så blir det självklart dyrt.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tars skrev:
Verdi skrev:
Smutt skrev:
Då måste man ju kunna skruva själv eller ha kontakter. Vi andra är utelämnade till SC. :(
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fast det går ju säkert hitta en verkstad som kan byta drivaxlar även på en Tesla.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Tars skrev:
Verdi skrev:
Smutt skrev:
Då måste man ju kunna skruva själv eller ha kontakter. Vi andra är utelämnade till SC. :(
Men snart nära dig, kommer det finnas ett alternativ till er alla!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Där har du en jäkla bra business! En sådan möjlighet skulle göra att jag kände mig mycket tryggare att behålla bilen efter garantin gått ut!

Lite frustrerande annars när man ser att det finns billiga delar på skroten, men har en centralt placerad tumme och är utan garage.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

MSO skrev:
Bjelke skrev:
Smutt skrev:
Så länge man aldrig använder det så är det ju ändå rätt lugnt. De flesta har det ju bara där för att kunna köra takräcke.
Ja om man köpte en ny bil så kunde man ju styra över det men om man köper en från 2015 (som jag tittar mest på) så vet man ju inget om skicket på taket och
kan mycket väl råka ut för läckage och mekanik som strular :(
Jag har testat taken på alla loaners jag haft och det har inte låtit något vidare när man kört taken på dom, känns som en klen och komplicerad konstruktion (inte helt oväntat på en Tesla förvisso).
Extra surt att köpa en bil med panorama på när man inte vill ha det oavsett skicket (jag gillar inte dessa, inte heller glastaket på nya bilen).
Kunde jag så skulle jag välja bort dom där värdelösa handtagen också, och även funktionen med rutor som ska köras upp och ner varenda gång man öppnar dörren.
Det är för mycket som kan krångla på en Tesla helt enkelt, och har man nästan 30 mil till närmaste SC så är det ingen höjdare...

Så min drömTesla att ersätta min gamla med är en S85D med stålfjädring, inget panorama, inga babystolar längst bak, ingen skinnklädsel,
men däremot elbaklucka (den funkar bra iaf), rattvärme, premiumstolar (eller vad dom nu kallades på den tiden, next gen?) och stora stereon.
Plus lite tjusig inredning och fin färg osv såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Bjelke: fick byta elmotorn till elbakluckan på vår X100D ganska snabbt <1000mil så man kan nog ha otur med de också ;) (som med allt annat på en bil oavsett märke/modell)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare

Inlägg av h37 »

Har en Tesla 2015 som överensstämmer med Bjälkes önskemål men det är en 70D. Köpte bilen ny augusti 2015 och har kört den själv sen dess. Har gjort en del förbättringar som eftermontering av ellyft för bakluckan, förbättrat vindrutespolningen, monterat dashcam. Har lagat ett dörrlås själv, delen som behövde bytas kostar några tior. Den dyraste reparationen var byte av 12 volts batteriet, som kostade lite drygt 2000 kr.
Köpte min första bil 1955 och väntar nu på min TM3 så därför ska MS säljas.
Ring gärna 070-6643200 om ni vill ha del av mina erfarenheter.
Hälsningar Henrik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Leo skrev:
Bjelke: fick byta elmotorn till elbakluckan på vår X100D ganska snabbt <1000mil så man kan nog ha otur med de också ;) (som med allt annat på en bil oavsett märke/modell)
Japp, jag har tänkt på det också eftersom jag öppnade bakluckan två gånger varje dag dom första två åren (laddade på jobbet varje dag med UMC), och har varit lite beredd
på att just den motorn skulle ge upp och den är ju väldigt lätt att byta till skillnad från panoramatak tex :)
Detsamma gäller luftfjädringen, inget man meckar enkelt med, varken hemma eller hos Tesla.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Leo skrev:
Japp, jag har tänkt på det också eftersom jag öppnade bakluckan två gånger varje dag dom första två åren (laddade på jobbet varje dag med UMC), och har varit lite beredd
på att just den motorn skulle ge upp och den är ju väldigt lätt att byta till skillnad från panoramatak tex :)
Detsamma gäller luftfjädringen, inget man meckar enkelt med, varken hemma eller hos Tesla.
UMC:n har man ju i frunken. ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Leo skrev:
UMC:n har man ju i frunken. ;)
Nähe du, såvida man aldrig använder UMCn förstås, frunken ska man ju aldrig öppna utom i nödfall ;)
(eller om man inte är rädd om lacken på huven kanske)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar