TiborBlomhall skrev:Stäng av Google translate så funkar det:
Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Moderator: Redaktion
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Drömbil! RWD och 600 km+ räckvidd. Hoppas den kommer hit!
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Dumt fråga men utan AP då antar jag att man inte får kamera funktionerna?
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Vilka är kamerafunktionerna du tänker på?anna__ skrev:Dumt fråga men utan AP då antar jag att man inte får kamera funktionerna?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
360 Kameran där man tex kan se bilar runt om kring vid körning, men antar att det är en del av AP paketet
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Precis och jag tror även att dashcam funktionen trillar bort utan AP.anna__ skrev:360 Kameran där man tex kan se bilar runt om kring vid körning, men antar att det är en del av AP paketet
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Bilarna runt om dig identifieras inte av kamerorna, utan av ultraljudsssensorerna.anna__ skrev:360 Kameran där man tex kan se bilar runt om kring vid körning, men antar att det är en del av AP paketet
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Tror ni det blir Long Range RWD eller Mid range som kommer lanseras härnest?
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Om man nu ska spekulera, så var nog inte tanken att RWD-modellerna skulle lanseras alls, sen gick Elon ut och sa att MR-modellen var tvungen att börja säljas utanför USA. LR RWD var ju bara tillgänglig under en "kort" tid i USA som sedan ersattes av MR. Så frågan är nu om samma scenario kommer att utspela sig i Kina och EU.anna__ skrev:Tror ni det blir Long Range RWD eller Mid range som kommer lanseras härnest?
Den lite kritiska bedömaren, kan ju påstå att Tesla inte sålt enligt förväntan av AWD/P och därför blev tvungna att snabbt lansera LR RWD för att få upp försäljningen.
LR RWD är ju trevligare än MR RWD.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Håller helt med, särskilt nu när den är tillgänglig i Kina så känns det kanske aktuellt att den faktiskt kan dyka upp här också...
Jag är står redo att klicka på köp oavsett om det blir den eller Mid- range

Jag är står redo att klicka på köp oavsett om det blir den eller Mid- range

- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
ippii skrev:Det går väl inte att komma ifrån att 55.000 kr är en fet summa pengar. Är man dessutom tveksam kring funktionen i sig så är det väl inte så konstigt att många inte tar det? Jag själv tycker att EAP är lite hypat. Har kört Volvo med nyaste Pilot Assist. Är inte EAP typ dubbelt så bra som den så är det inget som jag kommer att sakna.e5m1r skrev:Jag fattar verkligen inte vad ni som väljer bort AP menar
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom
Hatar hans keps men
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Precis som många av hans videos är de alldeles för långa. Vet inte riktigt vad nyttan är för mig som tittar heller - Att han är glad att han har det och fick det till standardpris? I'm confused.TeslaTissel skrev:ippii skrev:Det går väl inte att komma ifrån att 55.000 kr är en fet summa pengar. Är man dessutom tveksam kring funktionen i sig så är det väl inte så konstigt att många inte tar det? Jag själv tycker att EAP är lite hypat. Har kört Volvo med nyaste Pilot Assist. Är inte EAP typ dubbelt så bra som den så är det inget som jag kommer att sakna.e5m1r skrev:Jag fattar verkligen inte vad ni som väljer bort AP menar
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom
Hatar hans keps men
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Han är en copycat utan dess like. En liten fanboy som gärna vill vara med och leka med de stora pojkar & flickorna. Jag har inte sett en enda video med han där han berättat något nytt eller annorlunda.Martey skrev:
Precis som många av hans videos är de alldeles för långa. Vet inte riktigt vad nyttan är för mig som tittar heller - Att han är glad att han har det och fick det till standardpris? I'm confused.
Men ja, det var väl typ det, att han var glad att han fick det pris som han kommit överens med Tesla om? För övrigt håller jag med han. En Tesla köper man bl.a för autopiloten. Det är en del av bilen enligt mig.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Jeppe_E skrev:Han är en copycat utan dess like. En liten fanboy som gärna vill vara med och leka med de stora pojkar & flickorna. Jag har inte sett en enda video med han där han berättat något nytt eller annorlunda.Martey skrev:
Precis som många av hans videos är de alldeles för långa. Vet inte riktigt vad nyttan är för mig som tittar heller - Att han är glad att han har det och fick det till standardpris? I'm confused.
Men ja, det var väl typ det, att han var glad att han fick det pris som han kommit överens med Tesla om? För övrigt håller jag med han. En Tesla köper man bl.a för autopiloten. Det är en del av bilen enligt mig.
Gillar din kommentar!

Själv var jag supertveksam till om jag skulle gå så långt med AP men efter att bestämt mig för att ta reda på mer kring det ”tekniska” och gick så djupt som till att skriva en egen artikel om det i min blog insåg jag att Teslas lösning verkligen är både enkel, komplicerad och bygger på flera enkla tekniker samt fleet-learning.
Studerade även de olika lösningar som konkurrenterna arbetat med jämfört och provkört några Model S i olika AP versioner. JA då tog jag och lade till det i min order!

Hoppas klippet ändå gav er något även om ni hade diverse åsikter om det.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Tror ni tesla kommer lansera LR RWD eller MR versionen här? Med tanke på att LR är tillgänglig på menyn i China..
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Ja, sannolikheten är ganska hög för det. Jag skulle påstå att det helt beror på försäljningen i Europa kommer att gå i Q1. Tesla har affärer i 14 länder i Europa. I dessa 14 länder bor det 330 miljoner människor. I USA bor det i princip lika många (328M).anna__ skrev:Tror ni tesla kommer lansera LR RWD eller MR versionen här? Med tanke på att LR är tillgänglig på menyn i China..
Rent teoretiskt så borde Tesla sälja lika många bilar i Europa som de gjort i USA. Men, det är fortfarande bara 16000 bilar beställda i den ursprungliga beställningshetsen under december/början av januari. Sen har det säkert tillkommit en hel del. Vi pratar om 20000 bilar till Europa fram till siste januari https://insideevs.com/tesla-model-3-ord ... ope-20000/
Så baserat på det så skulle man kunna säga 4-5000 bilar per månad i Europa. Det kanske inte är tillräckligt för Tesla om man ser till deras kapacitet. Så då kan antingen en MR eller en LR RWD dyka upp ganska snabbt, likt den gjorde i Kina. Har faktiskt ingen aning om hur många Model 3 som är beställda i Kina.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Har du beställt Jeppe_E?Jeppe_E skrev:Ja, sannolikheten är ganska hög för det. Jag skulle påstå att det helt beror på försäljningen i Europa kommer att gå i Q1. Tesla har affärer i 14 länder i Europa. I dessa 14 länder bor det 330 miljoner människor. I USA bor det i princip lika många (328M).anna__ skrev:Tror ni tesla kommer lansera LR RWD eller MR versionen här? Med tanke på att LR är tillgänglig på menyn i China..
Rent teoretiskt så borde Tesla sälja lika många bilar i Europa som de gjort i USA. Men, det är fortfarande bara 16000 bilar beställda i den ursprungliga beställningshetsen under december/början av januari. Sen har det säkert tillkommit en hel del. Vi pratar om 20000 bilar till Europa fram till siste januari https://insideevs.com/tesla-model-3-ord ... ope-20000/
Så baserat på det så skulle man kunna säga 4-5000 bilar per månad i Europa. Det kanske inte är tillräckligt för Tesla om man ser till deras kapacitet. Så då kan antingen en MR eller en LR RWD dyka upp ganska snabbt, likt den gjorde i Kina. Har faktiskt ingen aning om hur många Model 3 som är beställda i Kina.
Jag är så sugen men eftersom det inte blir tjänstebil eller liknande så är det aningen dyrt för mig just nu men hoppas att LR RWD kommer väldigt snart!
Värdeminskning är såklart svårt att sia om men vad bör det landa på per år för en model 3 i detta fall?
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Nej, jag har inte beställt en Model 3 (än) räknar fortfarande på lite alternativ. Privat, ingen tjänstebil.anna__ skrev:Har du beställt Jeppe_E?Jeppe_E skrev:Ja, sannolikheten är ganska hög för det. Jag skulle påstå att det helt beror på försäljningen i Europa kommer att gå i Q1. Tesla har affärer i 14 länder i Europa. I dessa 14 länder bor det 330 miljoner människor. I USA bor det i princip lika många (328M).anna__ skrev:Tror ni tesla kommer lansera LR RWD eller MR versionen här? Med tanke på att LR är tillgänglig på menyn i China..
Rent teoretiskt så borde Tesla sälja lika många bilar i Europa som de gjort i USA. Men, det är fortfarande bara 16000 bilar beställda i den ursprungliga beställningshetsen under december/början av januari. Sen har det säkert tillkommit en hel del. Vi pratar om 20000 bilar till Europa fram till siste januari https://insideevs.com/tesla-model-3-ord ... ope-20000/
Så baserat på det så skulle man kunna säga 4-5000 bilar per månad i Europa. Det kanske inte är tillräckligt för Tesla om man ser till deras kapacitet. Så då kan antingen en MR eller en LR RWD dyka upp ganska snabbt, likt den gjorde i Kina. Har faktiskt ingen aning om hur många Model 3 som är beställda i Kina.
Jag är så sugen men eftersom det inte blir tjänstebil eller liknande så är det aningen dyrt för mig just nu men hoppas att LR RWD kommer väldigt snart!
Värdeminskning är såklart svårt att sia om men vad bör det landa på per år för en model 3 i detta fall?
Värdeminskningen tycker jag att man bör sätta som vilken annan bil som helst, dvs 50% på 3 år. En del hävdar högre (upp emot 60%) men de har oftast en annan historia bakom, med lägre dollarkurs och därmed ett lägre inköpspris än vad motsvarande bil kostar idag. Detta är ju inte fallet med Model 3, eftersom dollarn är relativt dyr nu. Så fallhöjden är ju tvärtom högre, om dollarn av någon underlig anledning skulle börja tappa i värde.
DNB räknar en typ av "restvärde" på 50% efter 3 år. Men 100k per år är nog inte orimligt. Kanske något högre första året iom miljöbonusen.
Min konfiguration ligger på 7000kr/mån hos DNB med 150k i kontantinsats och en slutbetalning efter 3 år på 50% av bilens nypris.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Om man skjuter in de 60.000 också ( miljöbonusen)samt väljer 24 månader och 65% restskuld så blir det runt 3200 kr.Jeppe_E skrev:Nej, jag har inte beställt en Model 3 (än) räknar fortfarande på lite alternativ. Privat, ingen tjänstebil.anna__ skrev:Har du beställt Jeppe_E?Jeppe_E skrev:Ja, sannolikheten är ganska hög för det. Jag skulle påstå att det helt beror på försäljningen i Europa kommer att gå i Q1. Tesla har affärer i 14 länder i Europa. I dessa 14 länder bor det 330 miljoner människor. I USA bor det i princip lika många (328M).anna__ skrev:Tror ni tesla kommer lansera LR RWD eller MR versionen här? Med tanke på att LR är tillgänglig på menyn i China..
Rent teoretiskt så borde Tesla sälja lika många bilar i Europa som de gjort i USA. Men, det är fortfarande bara 16000 bilar beställda i den ursprungliga beställningshetsen under december/början av januari. Sen har det säkert tillkommit en hel del. Vi pratar om 20000 bilar till Europa fram till siste januari https://insideevs.com/tesla-model-3-ord ... ope-20000/
Så baserat på det så skulle man kunna säga 4-5000 bilar per månad i Europa. Det kanske inte är tillräckligt för Tesla om man ser till deras kapacitet. Så då kan antingen en MR eller en LR RWD dyka upp ganska snabbt, likt den gjorde i Kina. Har faktiskt ingen aning om hur många Model 3 som är beställda i Kina.
Jag är så sugen men eftersom det inte blir tjänstebil eller liknande så är det aningen dyrt för mig just nu men hoppas att LR RWD kommer väldigt snart!
Värdeminskning är såklart svårt att sia om men vad bör det landa på per år för en model 3 i detta fall?
Värdeminskningen tycker jag att man bör sätta som vilken annan bil som helst, dvs 50% på 3 år. En del hävdar högre (upp emot 60%) men de har oftast en annan historia bakom, med lägre dollarkurs och därmed ett lägre inköpspris än vad motsvarande bil kostar idag. Detta är ju inte fallet med Model 3, eftersom dollarn är relativt dyr nu. Så fallhöjden är ju tvärtom högre, om dollarn av någon underlig anledning skulle börja tappa i värde.
DNB räknar en typ av "restvärde" på 50% efter 3 år. Men 100k per år är nog inte orimligt. Kanske något högre första året iom miljöbonusen.
Min konfiguration ligger på 7000kr/mån hos DNB med 150k i kontantinsats och en slutbetalning efter 3 år på 50% av bilens nypris.
Man kan ju alltid binda om det efter 2 år antar jag
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Då räknar du på en basmodell, utan något alls?anna__ skrev:Om man skjuter in de 60.000 också ( miljöbonusen)samt väljer 24 månader och 65% restskuld så blir det runt 3200 kr.Jeppe_E skrev:Nej, jag har inte beställt en Model 3 (än) räknar fortfarande på lite alternativ. Privat, ingen tjänstebil.anna__ skrev:Har du beställt Jeppe_E?Jeppe_E skrev:Ja, sannolikheten är ganska hög för det. Jag skulle påstå att det helt beror på försäljningen i Europa kommer att gå i Q1. Tesla har affärer i 14 länder i Europa. I dessa 14 länder bor det 330 miljoner människor. I USA bor det i princip lika många (328M).anna__ skrev:Tror ni tesla kommer lansera LR RWD eller MR versionen här? Med tanke på att LR är tillgänglig på menyn i China..
Rent teoretiskt så borde Tesla sälja lika många bilar i Europa som de gjort i USA. Men, det är fortfarande bara 16000 bilar beställda i den ursprungliga beställningshetsen under december/början av januari. Sen har det säkert tillkommit en hel del. Vi pratar om 20000 bilar till Europa fram till siste januari https://insideevs.com/tesla-model-3-ord ... ope-20000/
Så baserat på det så skulle man kunna säga 4-5000 bilar per månad i Europa. Det kanske inte är tillräckligt för Tesla om man ser till deras kapacitet. Så då kan antingen en MR eller en LR RWD dyka upp ganska snabbt, likt den gjorde i Kina. Har faktiskt ingen aning om hur många Model 3 som är beställda i Kina.
Jag är så sugen men eftersom det inte blir tjänstebil eller liknande så är det aningen dyrt för mig just nu men hoppas att LR RWD kommer väldigt snart!
Värdeminskning är såklart svårt att sia om men vad bör det landa på per år för en model 3 i detta fall?
Värdeminskningen tycker jag att man bör sätta som vilken annan bil som helst, dvs 50% på 3 år. En del hävdar högre (upp emot 60%) men de har oftast en annan historia bakom, med lägre dollarkurs och därmed ett lägre inköpspris än vad motsvarande bil kostar idag. Detta är ju inte fallet med Model 3, eftersom dollarn är relativt dyr nu. Så fallhöjden är ju tvärtom högre, om dollarn av någon underlig anledning skulle börja tappa i värde.
DNB räknar en typ av "restvärde" på 50% efter 3 år. Men 100k per år är nog inte orimligt. Kanske något högre första året iom miljöbonusen.
Min konfiguration ligger på 7000kr/mån hos DNB med 150k i kontantinsats och en slutbetalning efter 3 år på 50% av bilens nypris.
Man kan ju alltid binda om det efter 2 år antar jag
Jag använder DNB's dealerpad för tesla:
https://tesla.dealerpad.net/sv_SE/tesla ... e=75300000
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Gällande andrahandsvärde så är det bra att veta att Tesla även i USA med "konstant" dollarkurs har ett högt andrahandsvärde. Sen är ju inte valutor medelvärdesåtervändande, dollarn kan lika gärna stiga som falla även på denna nivå.
För mig är det självklart att en Tesla ska ha högt andrahandsvärde, främst pga att driftskostnader blir en större och större del av TCO ju äldre en bil blir. Om en Tesla skulle ha samma andrahandsvärde procentuellt som en fossilbil så skulle en "TCO-ekvivalent" bil ändras väldigt mycket för varje år vilket känns orimligt. Det skulle förutsätta att Teslor åldras sämre än fossilbilar. Sanningen är nog snarare den motsatta, dels pga mjukvaran uppdateras löpande och dels för att mindre saker slits ut/går sönder.
Model 3 tror jag kommer ha ett magiskt bra andrahandsvärde då den också är helt ensam i sitt segment. Jag har räknat med 50% på 4 år och 8000 mil på mina tidigare Teslor. Xen har hållt värdet mycket bättre än så, Sen blir nog något över den nivån. (Xen säljs nu och kommer ha tappat 17% på drygt två år och 3700 mil, ingen annan bil jag haft har ens varit nära det andrahandsvärdet).
Om man oroar sig för restvärdet så kan jag dock rekommendera operationell leasing via Sixt. Då lämnar man bara tillbaka bilen efter leasingperioden... Oftast kan man även få en "utköpsoption" så man kan köpa bilen om värdet hållt sig bra, eller återlämna den om värdet inte hållt sig bra.
För mig är det självklart att en Tesla ska ha högt andrahandsvärde, främst pga att driftskostnader blir en större och större del av TCO ju äldre en bil blir. Om en Tesla skulle ha samma andrahandsvärde procentuellt som en fossilbil så skulle en "TCO-ekvivalent" bil ändras väldigt mycket för varje år vilket känns orimligt. Det skulle förutsätta att Teslor åldras sämre än fossilbilar. Sanningen är nog snarare den motsatta, dels pga mjukvaran uppdateras löpande och dels för att mindre saker slits ut/går sönder.
Model 3 tror jag kommer ha ett magiskt bra andrahandsvärde då den också är helt ensam i sitt segment. Jag har räknat med 50% på 4 år och 8000 mil på mina tidigare Teslor. Xen har hållt värdet mycket bättre än så, Sen blir nog något över den nivån. (Xen säljs nu och kommer ha tappat 17% på drygt två år och 3700 mil, ingen annan bil jag haft har ens varit nära det andrahandsvärdet).
Om man oroar sig för restvärdet så kan jag dock rekommendera operationell leasing via Sixt. Då lämnar man bara tillbaka bilen efter leasingperioden... Oftast kan man även få en "utköpsoption" så man kan köpa bilen om värdet hållt sig bra, eller återlämna den om värdet inte hållt sig bra.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Andrahandsvärdet är ju något som bygger på att det faktiskt finns kunder som är beredda på att ge ett visst pris. Det är fullt möjligt att det blir ett högt pris på Model 3, men risken finns ju att det om 3 år finns en mängd olika alternativ som är billigare än en begagnad trea. Men 50% över 4 år låter bra. Kör dock lite längre än 2000 mil/år. I så fall skulle en Model 3 med AP och lite färg på kosta 7500/mån + 50000 kr i förlorad kontantinsats om man säljer den efter 4 år till halva priset. Så, ca 8500/mån då.Legato skrev:Gällande andrahandsvärde så är det bra att veta att Tesla även i USA med "konstant" dollarkurs har ett högt andrahandsvärde. Sen är ju inte valutor medelvärdesåtervändande, dollarn kan lika gärna stiga som falla även på denna nivå.
För mig är det självklart att en Tesla ska ha högt andrahandsvärde, främst pga att driftskostnader blir en större och större del av TCO ju äldre en bil blir. Om en Tesla skulle ha samma andrahandsvärde procentuellt som en fossilbil så skulle en "TCO-ekvivalent" bil ändras väldigt mycket för varje år vilket känns orimligt. Det skulle förutsätta att Teslor åldras sämre än fossilbilar. Sanningen är nog snarare den motsatta, dels pga mjukvaran uppdateras löpande och dels för att mindre saker slits ut/går sönder.
Model 3 tror jag kommer ha ett magiskt bra andrahandsvärde då den också är helt ensam i sitt segment. Jag har räknat med 50% på 4 år och 8000 mil på mina tidigare Teslor. Xen har hållt värdet mycket bättre än så, Sen blir nog något över den nivån. (Xen säljs nu och kommer ha tappat 17% på drygt två år och 3700 mil, ingen annan bil jag haft har ens varit nära det andrahandsvärdet).
Om man oroar sig för restvärdet så kan jag dock rekommendera operationell leasing via Sixt. Då lämnar man bara tillbaka bilen efter leasingperioden... Oftast kan man även få en "utköpsoption" så man kan köpa bilen om värdet hållt sig bra, eller återlämna den om värdet inte hållt sig bra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Det intressanta är ju om det finns likvärdiga alternativ billigare eller ej. Eftersom ingen ännu presenterat något sådant så verkar det för mig extremt osannolikt att något sådant skulle komma som en blixt från klar himmel.
Jag erbjuder gärna försäkring om någon är intresserad
Annars finns som sagt operationell leasing om man är oroad över andrahandsvärdet.
Jag erbjuder gärna försäkring om någon är intresserad

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Jag räknade också via DNB på ca 715.000, 203.000 i kontantinsats ( ink 60 miljöbonusen) och 24 månader och 65% restvärde . Då blir månadskostnad 3699Jeppe_E skrev:Andrahandsvärdet är ju något som bygger på att det faktiskt finns kunder som är beredda på att ge ett visst pris. Det är fullt möjligt att det blir ett högt pris på Model 3, men risken finns ju att det om 3 år finns en mängd olika alternativ som är billigare än en begagnad trea. Men 50% över 4 år låter bra. Kör dock lite längre än 2000 mil/år. I så fall skulle en Model 3 med AP och lite färg på kosta 7500/mån + 50000 kr i förlorad kontantinsats om man säljer den efter 4 år till halva priset. Så, ca 8500/mån då.Legato skrev:Gällande andrahandsvärde så är det bra att veta att Tesla även i USA med "konstant" dollarkurs har ett högt andrahandsvärde. Sen är ju inte valutor medelvärdesåtervändande, dollarn kan lika gärna stiga som falla även på denna nivå.
För mig är det självklart att en Tesla ska ha högt andrahandsvärde, främst pga att driftskostnader blir en större och större del av TCO ju äldre en bil blir. Om en Tesla skulle ha samma andrahandsvärde procentuellt som en fossilbil så skulle en "TCO-ekvivalent" bil ändras väldigt mycket för varje år vilket känns orimligt. Det skulle förutsätta att Teslor åldras sämre än fossilbilar. Sanningen är nog snarare den motsatta, dels pga mjukvaran uppdateras löpande och dels för att mindre saker slits ut/går sönder.
Model 3 tror jag kommer ha ett magiskt bra andrahandsvärde då den också är helt ensam i sitt segment. Jag har räknat med 50% på 4 år och 8000 mil på mina tidigare Teslor. Xen har hållt värdet mycket bättre än så, Sen blir nog något över den nivån. (Xen säljs nu och kommer ha tappat 17% på drygt två år och 3700 mil, ingen annan bil jag haft har ens varit nära det andrahandsvärdet).
Om man oroar sig för restvärdet så kan jag dock rekommendera operationell leasing via Sixt. Då lämnar man bara tillbaka bilen efter leasingperioden... Oftast kan man även få en "utköpsoption" så man kan köpa bilen om värdet hållt sig bra, eller återlämna den om värdet inte hållt sig bra.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Miljöbonusen får du efter 6-7månader så den blir svår att räkna in i kontantinsatsen.anna__ skrev:Jag räknade också via DNB på ca 715.000, 203.000 i kontantinsats ( ink 60 miljöbonusen) och 24 månader och 65% restvärde . Då blir månadskostnad 3699Jeppe_E skrev:Andrahandsvärdet är ju något som bygger på att det faktiskt finns kunder som är beredda på att ge ett visst pris. Det är fullt möjligt att det blir ett högt pris på Model 3, men risken finns ju att det om 3 år finns en mängd olika alternativ som är billigare än en begagnad trea. Men 50% över 4 år låter bra. Kör dock lite längre än 2000 mil/år. I så fall skulle en Model 3 med AP och lite färg på kosta 7500/mån + 50000 kr i förlorad kontantinsats om man säljer den efter 4 år till halva priset. Så, ca 8500/mån då.Legato skrev:Gällande andrahandsvärde så är det bra att veta att Tesla även i USA med "konstant" dollarkurs har ett högt andrahandsvärde. Sen är ju inte valutor medelvärdesåtervändande, dollarn kan lika gärna stiga som falla även på denna nivå.
För mig är det självklart att en Tesla ska ha högt andrahandsvärde, främst pga att driftskostnader blir en större och större del av TCO ju äldre en bil blir. Om en Tesla skulle ha samma andrahandsvärde procentuellt som en fossilbil så skulle en "TCO-ekvivalent" bil ändras väldigt mycket för varje år vilket känns orimligt. Det skulle förutsätta att Teslor åldras sämre än fossilbilar. Sanningen är nog snarare den motsatta, dels pga mjukvaran uppdateras löpande och dels för att mindre saker slits ut/går sönder.
Model 3 tror jag kommer ha ett magiskt bra andrahandsvärde då den också är helt ensam i sitt segment. Jag har räknat med 50% på 4 år och 8000 mil på mina tidigare Teslor. Xen har hållt värdet mycket bättre än så, Sen blir nog något över den nivån. (Xen säljs nu och kommer ha tappat 17% på drygt två år och 3700 mil, ingen annan bil jag haft har ens varit nära det andrahandsvärdet).
Om man oroar sig för restvärdet så kan jag dock rekommendera operationell leasing via Sixt. Då lämnar man bara tillbaka bilen efter leasingperioden... Oftast kan man även få en "utköpsoption" så man kan köpa bilen om värdet hållt sig bra, eller återlämna den om värdet inte hållt sig bra.
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
tänkte mer om man har möjlighet att lägga in det som kontantinsats så får man tillbaka den sen eller att man gör en inbetalning av den efter 6-7 månaderMartey skrev:Miljöbonusen får du efter 6-7månader så den blir svår att räkna in i kontantinsatsen.anna__ skrev:Jag räknade också via DNB på ca 715.000, 203.000 i kontantinsats ( ink 60 miljöbonusen) och 24 månader och 65% restvärde . Då blir månadskostnad 3699Jeppe_E skrev:Andrahandsvärdet är ju något som bygger på att det faktiskt finns kunder som är beredda på att ge ett visst pris. Det är fullt möjligt att det blir ett högt pris på Model 3, men risken finns ju att det om 3 år finns en mängd olika alternativ som är billigare än en begagnad trea. Men 50% över 4 år låter bra. Kör dock lite längre än 2000 mil/år. I så fall skulle en Model 3 med AP och lite färg på kosta 7500/mån + 50000 kr i förlorad kontantinsats om man säljer den efter 4 år till halva priset. Så, ca 8500/mån då.Legato skrev:Gällande andrahandsvärde så är det bra att veta att Tesla även i USA med "konstant" dollarkurs har ett högt andrahandsvärde. Sen är ju inte valutor medelvärdesåtervändande, dollarn kan lika gärna stiga som falla även på denna nivå.
För mig är det självklart att en Tesla ska ha högt andrahandsvärde, främst pga att driftskostnader blir en större och större del av TCO ju äldre en bil blir. Om en Tesla skulle ha samma andrahandsvärde procentuellt som en fossilbil så skulle en "TCO-ekvivalent" bil ändras väldigt mycket för varje år vilket känns orimligt. Det skulle förutsätta att Teslor åldras sämre än fossilbilar. Sanningen är nog snarare den motsatta, dels pga mjukvaran uppdateras löpande och dels för att mindre saker slits ut/går sönder.
Model 3 tror jag kommer ha ett magiskt bra andrahandsvärde då den också är helt ensam i sitt segment. Jag har räknat med 50% på 4 år och 8000 mil på mina tidigare Teslor. Xen har hållt värdet mycket bättre än så, Sen blir nog något över den nivån. (Xen säljs nu och kommer ha tappat 17% på drygt två år och 3700 mil, ingen annan bil jag haft har ens varit nära det andrahandsvärdet).
Om man oroar sig för restvärdet så kan jag dock rekommendera operationell leasing via Sixt. Då lämnar man bara tillbaka bilen efter leasingperioden... Oftast kan man även få en "utköpsoption" så man kan köpa bilen om värdet hållt sig bra, eller återlämna den om värdet inte hållt sig bra.