Hjälp att tänka kring eltraktor
Moderator: Redaktion
Hjälp att tänka kring eltraktor
Jag önskar få lite hjälp att tänka kring ett inköp av en liten eldriven traktor. Det är på jobbet som det ska skaffas en. Först hade de tänkt att köpa en eldriven och hade fått en rekommenderad för sig av den lokala handlaren. Men vid senaste samtalet hade de vänt 180 grader och ville inte sälja den pga att den skulle funka dåligt vintertid. Jag har inte varit inblandad i det här tidigare, men nu vaknade jag till. Då jag vet att kunskapen om eldrift är dålig så tänkte jag att först försöka få fram lite mer fakta och be er om hjälp att värdera den.
Tyvärr är det blybatterier, och det är väl så att de presterar sämre på vintern än Li-jon? Men det säljaren hade sagt var att den inte hade tillräcklig kraft när det kom t.ex. till att ploga snö om den är tung. Ja, om motorn är för svag, men annars vet vi ju hur en elmotor står sig mot en diesel när det kommer till att segdra.
Den heter Weidemann 1160 eHoftrac.
http://www.weidemann.de/sv/hoftrac/model/1160-ehoftrac/
Fullständiga specar finns i länken ovan. Nu har de alltså offererat en annan, diesel, av samma tillverkare. Tyvärr ligger uppgifterna om vilken kvar på jobbet så jag kan inte berätta vilken det är. Ska ju naturligtvis ses som jämförelse. Jag får återkomma i morgon med det.
Nån som vet rent generellt hur det är med blybatterier på vintern? Förlorar de kapacitet mer än Li-jon?
Tyvärr är det blybatterier, och det är väl så att de presterar sämre på vintern än Li-jon? Men det säljaren hade sagt var att den inte hade tillräcklig kraft när det kom t.ex. till att ploga snö om den är tung. Ja, om motorn är för svag, men annars vet vi ju hur en elmotor står sig mot en diesel när det kommer till att segdra.
Den heter Weidemann 1160 eHoftrac.
http://www.weidemann.de/sv/hoftrac/model/1160-ehoftrac/
Fullständiga specar finns i länken ovan. Nu har de alltså offererat en annan, diesel, av samma tillverkare. Tyvärr ligger uppgifterna om vilken kvar på jobbet så jag kan inte berätta vilken det är. Ska ju naturligtvis ses som jämförelse. Jag får återkomma i morgon med det.
Nån som vet rent generellt hur det är med blybatterier på vintern? Förlorar de kapacitet mer än Li-jon?
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Det jag hört att blybatterier inte klarar många djupa urladdningar, vilket ju litihum gör.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Vinteregenskaper avgörs mer av värmeisoleringen av batterierna än typen. LiIon gillar heller inte minusgrader.
Men blybatterier är mycket tyngre och klarar inte lika många laddningar så jag skulle avstå och hellre satsa på dyrare grejer med litiumbatterier.
Men blybatterier är mycket tyngre och klarar inte lika många laddningar så jag skulle avstå och hellre satsa på dyrare grejer med litiumbatterier.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Avant Techno lär ha en modell också, men vet inget hur dom funkar.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Ja, blybatterierna gjorde mig tveksam direkt.
Jag tänkte också på att titta efter andra tillverkare, men det måste finnas en lokal ÅF som kan ge service på maskinen. Så det begränsar kraftigt urvalet (antagligen till just den här).
Jag tänkte också på att titta efter andra tillverkare, men det måste finnas en lokal ÅF som kan ge service på maskinen. Så det begränsar kraftigt urvalet (antagligen till just den här).
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Avant e6 verkar vara med li-ion batterier. Blir lite sugen på att köpa en själv och ta på mig rollen som snöröjare i området (får invänta lottovinsten bara, och övertyga frun. Osäker på vilket som är svårast)
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Jag kan garantera dig att det blir svåraste är att vara snöröjare... om du inte gillar att höra synpunkter på allt du gör så klart.MattiasH skrev:Avant e6 verkar vara med li-ion batterier. Blir lite sugen på att köpa en själv och ta på mig rollen som snöröjare i området (får invänta lottovinsten bara, och övertyga frun. Osäker på vilket som är svårast)
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
För sådär tio år sedan besökte jag Effpower som tagit fram avancerade blybatterier för tunga fordon, med Volvo i åtanke. De hade ju räknat en del på det där och kommit fram till att på entreprenadmaskiner är batteriernas vikt inget problem. Priset var däremot ett problem och firman gick i graven ett par år senare. Med det vill jag ha sagt att det inte behöver vara ett problem att det är blybatterier, om de är bra.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Nej vikten är ju oftast i get bekymmer utan man brukar ju ofta hänga på extra vikter på traktorer.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Det är lite tidigt och klent urval än.
Lilla avanten har jag testat, men ifrån att kunna lyfta mellan 5-6 ton idag så var det för klen (och alldeles för dyr).
Kramers 4 tonnare kunde vara lämplig liten hjullastare, men har blybatterier:
https://www.kramer-online.com/en/produc ... nicalData/
Volvo är på väg med en lämplig liten lastare, men ännu bara ett koncept
https://www.volvoce.com/global/en/news- ... r-concept/
Den mest vettiga traktor hittils är Fendt vario e100 med 100kwh batteri (ungefär motsvarande eb dieseltank på 30 liter) och ccs/typ 2 laddning.
Det är en vanlig mindre jordbrukstraktor på 67 hästkrafter, med alla kopplingar som en vanlig jordbrukstraktor har, plus ett höeffekts eluttag för att driva redskap.
Man kan tänka att man kunde ha exvis en snöslunga med eldrift på den.
Det är synd att den har samma transmission som en vanlig jordbrukstraktor och inte utnyttjar exvis en egen elmotor på kraftuttaget.
Men det är en ganska vettig början.
https://www.fendt.com/se/e100-vario.html
Tyvärr så går den inte att köpa än.
Lilla avanten har jag testat, men ifrån att kunna lyfta mellan 5-6 ton idag så var det för klen (och alldeles för dyr).
Kramers 4 tonnare kunde vara lämplig liten hjullastare, men har blybatterier:
https://www.kramer-online.com/en/produc ... nicalData/
Volvo är på väg med en lämplig liten lastare, men ännu bara ett koncept
https://www.volvoce.com/global/en/news- ... r-concept/
Den mest vettiga traktor hittils är Fendt vario e100 med 100kwh batteri (ungefär motsvarande eb dieseltank på 30 liter) och ccs/typ 2 laddning.
Det är en vanlig mindre jordbrukstraktor på 67 hästkrafter, med alla kopplingar som en vanlig jordbrukstraktor har, plus ett höeffekts eluttag för att driva redskap.
Man kan tänka att man kunde ha exvis en snöslunga med eldrift på den.
Det är synd att den har samma transmission som en vanlig jordbrukstraktor och inte utnyttjar exvis en egen elmotor på kraftuttaget.
Men det är en ganska vettig början.
https://www.fendt.com/se/e100-vario.html
Tyvärr så går den inte att köpa än.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
mickeisol skrev:Det är lite tidigt och klent urval än.
Lilla avanten har jag testat, men ifrån att kunna lyfta mellan 5-6 ton idag så var det för klen (och alldeles för dyr).
Kramers 4 tonnare kunde vara lämplig liten hjullastare, men har blybatterier:
https://www.kramer-online.com/en/produc ... nicalData/
Volvo är på väg med en lämplig liten lastare, men ännu bara ett koncept
https://www.volvoce.com/global/en/news- ... r-concept/
Den mest vettiga traktor hittils är Fendt vario e100 med 100kwh batteri (ungefär motsvarande eb dieseltank på 30 liter) och ccs/typ 2 laddning.
Det är en vanlig mindre jordbrukstraktor på 67 hästkrafter, med alla kopplingar som en vanlig jordbrukstraktor har, plus ett höeffekts eluttag för att driva redskap.
Man kan tänka att man kunde ha exvis en snöslunga med eldrift på den.
Det är synd att den har samma transmission som en vanlig jordbrukstraktor och inte utnyttjar exvis en egen elmotor på kraftuttaget.
Men det är en ganska vettig början.
https://www.fendt.com/se/e100-vario.html
Tyvärr så går den inte att köpa än.
Lastaren på Fenten lär nog inte heller lyfta några 5-6 ton, då är nog Avant e-6 smidigare oc och starkare i förhållande till totalvikten.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Om man enkelt kan byta batteriet till ett fulladdat så är det inte så illa med blybatterier. Och så måste man såklart se till att sköta vattningen av batterierna.
De toyotatruckar jag kört via jobbet skulle vattnas vid (eg efter) varje laddning. Litervis med avjoniserat vatten gick åt till truckarna. Batterierna vägde från 200 kg upp till tonnet iofs...
Men om dbatreribyte är svårt/Tidskrävande eller om man ej har ett extrabatteri då blir det riktigt segt att vänta in en uppladdning som tar en halvdag... minst.
MvhPP
De toyotatruckar jag kört via jobbet skulle vattnas vid (eg efter) varje laddning. Litervis med avjoniserat vatten gick åt till truckarna. Batterierna vägde från 200 kg upp till tonnet iofs...
Men om dbatreribyte är svårt/Tidskrävande eller om man ej har ett extrabatteri då blir det riktigt segt att vänta in en uppladdning som tar en halvdag... minst.
MvhPP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Den skulle inte gå hela dagarna, så batteriernas kapacitet är inga problem. Men det är svårt att bedöma hur den presterar just i kyla. Den kan ju behöva gå några timmar när det kommer kraftiga snöfall; det är nog då den skulle få mest att göra.PoloPrinsen skrev:Om man enkelt kan byta batteriet till ett fulladdat så är det inte så illa med blybatterier. Och så måste man såklart se till att sköta vattningen av batterierna.
De toyotatruckar jag kört via jobbet skulle vattnas vid (eg efter) varje laddning. Litervis med avjoniserat vatten gick åt till truckarna. Batterierna vägde från 200 kg upp till tonnet iofs...
Men om dbatreribyte är svårt/Tidskrävande eller om man ej har ett extrabatteri då blir det riktigt segt att vänta in en uppladdning som tar en halvdag... minst.
MvhPP
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Jag jobbar en del åt en firma som bygger truckar för laster uppåt 100 ton men deras "std" ligger på 30-50 ton och dom kör också med bly ungefär som alla andra eltruckar,Jerker skrev:Den skulle inte gå hela dagarna, så batteriernas kapacitet är inga problem. Men det är svårt att bedöma hur den presterar just i kyla. Den kan ju behöva gå några timmar när det kommer kraftiga snöfall; det är nog då den skulle få mest att göra.PoloPrinsen skrev:Om man enkelt kan byta batteriet till ett fulladdat så är det inte så illa med blybatterier. Och så måste man såklart se till att sköta vattningen av batterierna.
De toyotatruckar jag kört via jobbet skulle vattnas vid (eg efter) varje laddning. Litervis med avjoniserat vatten gick åt till truckarna. Batterierna vägde från 200 kg upp till tonnet iofs...
Men om dbatreribyte är svårt/Tidskrävande eller om man ej har ett extrabatteri då blir det riktigt segt att vänta in en uppladdning som tar en halvdag... minst.
MvhPP
och dom klarar av typ lika många cykler som våra elbilsbatterier.
Jag kan ju fråga dom om dom har några kunder som jobbar i kalla klimat (dom flesta verkar gå till länder i dom allra varmaste områdena, senast typ Bangladesh osv)

Jag körde själv stora eltruckar några år men dom hade vi marginellt i minusgrader och batteriverkstaden där vi bytte batterier var också varmt så ingen erfarenhet därifrån tyvärr.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Ja tack, har du möjlighet till det så vore jag glad! Nu är det ju sällan väldigt kallt här heller (Nyköping). Det är ju oftast bara fråga om enstaka köldknäppar. Men 0-gradigt är ju vanligt vintertid.Bjelke skrev:Jag jobbar en del åt en firma som bygger truckar för laster uppåt 100 ton men deras "std" ligger på 30-50 ton och dom kör också med bly ungefär som alla andra eltruckar,Jerker skrev:Den skulle inte gå hela dagarna, så batteriernas kapacitet är inga problem. Men det är svårt att bedöma hur den presterar just i kyla. Den kan ju behöva gå några timmar när det kommer kraftiga snöfall; det är nog då den skulle få mest att göra.PoloPrinsen skrev:Om man enkelt kan byta batteriet till ett fulladdat så är det inte så illa med blybatterier. Och så måste man såklart se till att sköta vattningen av batterierna.
De toyotatruckar jag kört via jobbet skulle vattnas vid (eg efter) varje laddning. Litervis med avjoniserat vatten gick åt till truckarna. Batterierna vägde från 200 kg upp till tonnet iofs...
Men om dbatreribyte är svårt/Tidskrävande eller om man ej har ett extrabatteri då blir det riktigt segt att vänta in en uppladdning som tar en halvdag... minst.
MvhPP
och dom klarar av typ lika många cykler som våra elbilsbatterier.
Jag kan ju fråga dom om dom har några kunder som jobbar i kalla klimat (dom flesta verkar gå till länder i dom allra varmaste områdena, senast typ Bangladesh osv)
Jag körde själv stora eltruckar några år men dom hade vi marginellt i minusgrader och batteriverkstaden där vi bytte batterier var också varmt så ingen erfarenhet därifrån tyvärr.
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Det här är denna dieseltraktor de vill sälja till oss istället:
http://www.weidemann.de/sv/hoftrac/model/1380/
http://www.weidemann.de/sv/hoftrac/model/1380/
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Då skulle jag nog titta på Avant e6, den kommer ju från ett kallt och snöigt land.Jerker skrev:Det här är denna dieseltraktor de vill sälja till oss istället:
http://www.weidemann.de/sv/hoftrac/model/1380/
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Hm... ja, den skulle kunna vara ett alternativ. Generalagenten (och närmaste service) finns i Norrköping, det skulle kunna fungera.Sofie skrev:Då skulle jag nog titta på Avant e6, den kommer ju från ett kallt och snöigt land.Jerker skrev:Det här är denna dieseltraktor de vill sälja till oss istället:
http://www.weidemann.de/sv/hoftrac/model/1380/
Tack för tipset, ska kolla upp det!
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Det måste vara traktorvärdens lättaste service på en e6, endast hydrauloljebyte. Samt givetvis smörjning av alla leder.Jerker skrev:Hm... ja, den skulle kunna vara ett alternativ. Generalagenten (och närmaste service) finns i Norrköping, det skulle kunna fungera.Sofie skrev:Då skulle jag nog titta på Avant e6, den kommer ju från ett kallt och snöigt land.Jerker skrev:Det här är denna dieseltraktor de vill sälja till oss istället:
http://www.weidemann.de/sv/hoftrac/model/1380/
Tack för tipset, ska kolla upp det!
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Ja, jag har inte riktigt koll på vad som behöver servas på en sån här maskin. Vi har ju flera andra, typ större parkgräsklippare som går på bensin eller diesel, och de har en massa remmar som slits och de behöver in på än den ena, än den andra servicen med oljebyten andra slitagedelar som ska bytas. Det är rätt mycket service på dem, och dyrt är det.Sofie skrev:Det måste vara traktorvärdens lättaste service på en e6, endast hydrauloljebyte. Samt givetvis smörjning av alla leder.Jerker skrev:Hm... ja, den skulle kunna vara ett alternativ. Generalagenten (och närmaste service) finns i Norrköping, det skulle kunna fungera.Sofie skrev:Då skulle jag nog titta på Avant e6, den kommer ju från ett kallt och snöigt land.Jerker skrev:Det här är denna dieseltraktor de vill sälja till oss istället:
http://www.weidemann.de/sv/hoftrac/model/1380/
Tack för tipset, ska kolla upp det!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Tyvärr hade dom ingen erfarenhet av arbete i kyla... Han trodde dock inte att det skulle vara några problem så länge fordonet inte står utomhus hela tiden (dvs inne i värmen när det inte används).Jerker skrev:Ja tack, har du möjlighet till det så vore jag glad! Nu är det ju sällan väldigt kallt här heller (Nyköping). Det är ju oftast bara fråga om enstaka köldknäppar. Men 0-gradigt är ju vanligt vintertid.Bjelke skrev:Jag jobbar en del åt en firma som bygger truckar för laster uppåt 100 ton men deras "std" ligger på 30-50 ton och dom kör också med bly ungefär som alla andra eltruckar,Jerker skrev:Den skulle inte gå hela dagarna, så batteriernas kapacitet är inga problem. Men det är svårt att bedöma hur den presterar just i kyla. Den kan ju behöva gå några timmar när det kommer kraftiga snöfall; det är nog då den skulle få mest att göra.PoloPrinsen skrev:Om man enkelt kan byta batteriet till ett fulladdat så är det inte så illa med blybatterier. Och så måste man såklart se till att sköta vattningen av batterierna.
De toyotatruckar jag kört via jobbet skulle vattnas vid (eg efter) varje laddning. Litervis med avjoniserat vatten gick åt till truckarna. Batterierna vägde från 200 kg upp till tonnet iofs...
Men om dbatreribyte är svårt/Tidskrävande eller om man ej har ett extrabatteri då blir det riktigt segt att vänta in en uppladdning som tar en halvdag... minst.
MvhPP
och dom klarar av typ lika många cykler som våra elbilsbatterier.
Jag kan ju fråga dom om dom har några kunder som jobbar i kalla klimat (dom flesta verkar gå till länder i dom allra varmaste områdena, senast typ Bangladesh osv)
Jag körde själv stora eltruckar några år men dom hade vi marginellt i minusgrader och batteriverkstaden där vi bytte batterier var också varmt så ingen erfarenhet därifrån tyvärr.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hjälp att tänka kring eltraktor
Bjelke skrev:Tyvärr hade dom ingen erfarenhet av arbete i kyla... Han trodde dock inte att det skulle vara några problem så länge fordonet inte står utomhus hela tiden (dvs inne i värmen när det inte används).Jerker skrev:Ja tack, har du möjlighet till det så vore jag glad! Nu är det ju sällan väldigt kallt här heller (Nyköping). Det är ju oftast bara fråga om enstaka köldknäppar. Men 0-gradigt är ju vanligt vintertid.Bjelke skrev:Jag jobbar en del åt en firma som bygger truckar för laster uppåt 100 ton men deras "std" ligger på 30-50 ton och dom kör också med bly ungefär som alla andra eltruckar,Jerker skrev:Den skulle inte gå hela dagarna, så batteriernas kapacitet är inga problem. Men det är svårt att bedöma hur den presterar just i kyla. Den kan ju behöva gå några timmar när det kommer kraftiga snöfall; det är nog då den skulle få mest att göra.PoloPrinsen skrev:Om man enkelt kan byta batteriet till ett fulladdat så är det inte så illa med blybatterier. Och så måste man såklart se till att sköta vattningen av batterierna.
De toyotatruckar jag kört via jobbet skulle vattnas vid (eg efter) varje laddning. Litervis med avjoniserat vatten gick åt till truckarna. Batterierna vägde från 200 kg upp till tonnet iofs...
Men om dbatreribyte är svårt/Tidskrävande eller om man ej har ett extrabatteri då blir det riktigt segt att vänta in en uppladdning som tar en halvdag... minst.
MvhPP
och dom klarar av typ lika många cykler som våra elbilsbatterier.
Jag kan ju fråga dom om dom har några kunder som jobbar i kalla klimat (dom flesta verkar gå till länder i dom allra varmaste områdena, senast typ Bangladesh osv)
Jag körde själv stora eltruckar några år men dom hade vi marginellt i minusgrader och batteriverkstaden där vi bytte batterier var också varmt så ingen erfarenhet därifrån tyvärr.
OK, men vi har bara kallgarage, och det är inte en modell som man kan byta batteri på, utan endast ladda.