AP

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Anderssons

AP

Inlägg av Anderssons »

Hej

Hur vet man att en äldre s har hårdvara för AP aktivering? Vad krävs för att få igång det i så fall?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Re: AP

Inlägg av ellerstrom »

Anderssons skrev:
Hej

Hur vet man att en äldre s har hårdvara för AP aktivering? Vad krävs för att få igång det i så fall?

Alla Model S med nya fronten (den utan en svart oval plastbit i "grillen") samt alla Model X har AP hårdvara. När det kommer till äldre Model S så är det enklast att se det på att det sitter en kamera i vindrutan och en radar (liten fyrkantig och svart grej) i luftintaget långt nere på fronten (i mitten av det svarta nätet som finns där). Är det en D modell du kollar på (dvs dual motor, eller 4-hjusdrift) så har alla dessa modeller AP.

Skillnaden mellan AP1 och AP2 ses enklast på sidoblinkersen, där AP2 har en kamera och AP1 inte (den är istället en platt och helt silvrig triangel).

När det gäller att få AP aktiverad, så kan man köpa det på sitt MyTesla-konto när man äger bilen.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Anderssons

Inlägg av Anderssons »

ellerstrom skrev:
Anderssons skrev:
Hej

Alla Model S med nya fronten (den utan en svart oval plastbit i "grillen") samt alla Model X har AP hårdvara. När det kommer till äldre Model S så är det enklast att se det på att det sitter en kamera i vindrutan och en radar (liten fyrkantig och svart grej) i luftintaget långt nere på fronten (i mitten av det svarta nätet som finns där). Är det en D modell du kollar på (dvs dual motor, eller 4-hjusdrift) så har alla dessa modeller AP.

Skillnaden mellan AP1 och AP2 ses enklast på sidoblinkersen, där AP2 har en kamera och AP1 inte (den är istället en platt och helt silvrig triangel).

När det gäller att få AP aktiverad, så kan man köpa det på sitt MyTesla-konto när man äger bilen.
Tack för snabbt svar. Det är inget som är värt eller går att installera i efterhand?

Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Anderssons skrev:
ellerstrom skrev:
Anderssons skrev:
Hej

Tack för snabbt svar. Det är inget som är värt eller går att installera i efterhand?

Går säkert, men det är säkerligen inte värt det. Dessutom gör inte Tesla det själva ens (vad jag vet).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Så här kan man enklast kolla:
Ingen kamera på vindrutan uppe vid backspegeln = ingen AP.
Kamera vid backspegeln men inte vid sidoblinkers = AP1
Kamera vid både backspegeln och sidoblinkers = AP2

Har bilen hårdvaran (kamerorna) men förra ägaren köpte inte funktionen går det att aktivera AP i efterhand.
Har bilen inte hårdvaran går det inte att montera den i efterhand.
Det går heller inte byta AP1 till AP2.
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare

Inlägg av Ampera »

Bilar byggda oktober 2014 och senare har möjlighet till AP, men kolla försäkerhets skull efter kameran
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Och ser du bilder på tex blocket så är det enklast att se på växel / blinkerspak eller om grafiken i lilla skärmen visas på bilderna
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar