Vanlig, P eller P+L
Moderator: Redaktion
Vanlig, P eller P+L
Hej
Funderar på begagnad Model S och ser att det finns en del P-modeller (typ P85D) och även vissa med Ludicrous (dvs då typ P85DL). Jag har eg. inget behov av vare sig P eller L men tänker att det kanske kan vara aktuellt ändå (tänkte köpa privat).
En fråga nu. Hur snabb bli eg. bilen utifrån perspektivet att den blir svårare att köra om det är tex en P85DL?
Varken jag eller övriga som ska köra bilen behöver nog eller vill kanske tom inte att den ska accelerera så fort som en P+L nog kan göra? För tex en P85DL, om man "ställer ner" den på "Chill" blir den som en "vanlig" 85D då? Eller är den värre så att man måste vara lite försiktig med foten på gaspedalen?
Funderar på begagnad Model S och ser att det finns en del P-modeller (typ P85D) och även vissa med Ludicrous (dvs då typ P85DL). Jag har eg. inget behov av vare sig P eller L men tänker att det kanske kan vara aktuellt ändå (tänkte köpa privat).
En fråga nu. Hur snabb bli eg. bilen utifrån perspektivet att den blir svårare att köra om det är tex en P85DL?
Varken jag eller övriga som ska köra bilen behöver nog eller vill kanske tom inte att den ska accelerera så fort som en P+L nog kan göra? För tex en P85DL, om man "ställer ner" den på "Chill" blir den som en "vanlig" 85D då? Eller är den värre så att man måste vara lite försiktig med foten på gaspedalen?
- ellerstrom
- Teslaägare
Re: Vanlig, P eller P+L
Skulle inte säga att den är svår att köra alls faktiskt (i något av lägena), men du har förutom "Ludicrous" även "Standard" (som en vanlig 85D) och "Chill" (ännu långsammare/inte riktigt lika snabb) att välja på. Så i Chill mode borde det verkligen inte vara några problem att köra bilen skulle jag säga.abagewitz skrev:Hej
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Du beskriver ett icke-problem. Möjligen kan en gammal RWD som P85 vara lite bångstyrig på våt asfalt i rondeller, men annars är Teslas drivlinor väldigt balanserade. Kräver dock ett moget omdöme som inte alla unga förare besitter. Finns Valet mode och dylikt som begränsar användandet i sådana fall.
Man får nog vara försiktig med 18-25 åringarna. Känner andra som man känner (kände) sig själv...Delta skrev:Du beskriver ett icke-problem. Möjligen kan en gammal RWD som P85 vara lite bångstyrig på våt asfalt i rondeller, men annars är Teslas drivlinor väldigt balanserade. Kräver dock ett moget omdöme som inte alla unga förare besitter. Finns Valet mode och dylikt som begränsar användandet i sådana fall.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Har haft en P90DL som lånebil (!) nu, och den var inte på något sätt svår att köra.
Tycker varken jag eller min fru.
Men självklart - with great power comes great responsibility...
Var ute och körde i modd och regn igår.
Den är otroligt stabil - även när man trycker plattan i mattan i Ludicrous.
Tycker varken jag eller min fru.
Men självklart - with great power comes great responsibility...
Var ute och körde i modd och regn igår.
Den är otroligt stabil - även när man trycker plattan i mattan i Ludicrous.
Tackar för snabba svar. Då behöver jag inte vara orolig för att den blir för "svår" då.
Man måste vara mjuk på gaspedalen i alla Teslor när det är halt. Dock gör det inte så mycket om man råkar gasa för mycket heller men det kan kännas lite obehagligt innan bilen fångat upp släppet.
Provar att byta inriktning lite på tråden.
Idag är nog inköpspriset på tex en P85D från 2015 med 5000-7000 mil lite högre (säg ca 50-70 000) än att köpa motsvarande 85D (dvs utan P).
Hur tror ni Performance och ev. Ludicrous påverkar priset om man vill sälja bilen igen i typ "tredjehand" om säg 3 år. Kommer skillnaden fortfarande att vara 50-70 000 eller kommer P-modellen att behålla värdet bättre?
Idag är nog inköpspriset på tex en P85D från 2015 med 5000-7000 mil lite högre (säg ca 50-70 000) än att köpa motsvarande 85D (dvs utan P).
Hur tror ni Performance och ev. Ludicrous påverkar priset om man vill sälja bilen igen i typ "tredjehand" om säg 3 år. Kommer skillnaden fortfarande att vara 50-70 000 eller kommer P-modellen att behålla värdet bättre?
Det finns nog inget facit där är jag rädd. Man kan argumentera för båda bilarna. Tror nog du kan räkna med att en 85D blir billigare än en P85D. Men det skiljer inte jättemycket och en P är trots allt roligare. Hade jag köpt privat hade jag nog försökt hitta en sån. Det talar ju för att P ska hålla värdet bättre, men det finns även argument för en vanlig 85D. Att den blir billigare i försäkring, sliter mindre däck och är mer förskonad från problem med drivaxlarna.abagewitz skrev:Provar att byta inriktning lite på tråden.
Jag tycker inte det skiljer något i försäkringskostnaden mellan P85D och 85D för motsvarande årsmodeller. När jag kollar på trygghansa skiljer det typ 15 sek/månad (båda lika dyra...Verdi skrev:
Det finns nog inget facit där är jag rädd. Man kan argumentera för båda bilarna. Tror nog du kan räkna med att en 85D blir billigare än en P85D. Men det skiljer inte jättemycket och en P är trots allt roligare. Hade jag köpt privat hade jag nog försökt hitta en sån. Det talar ju för att P ska hålla värdet bättre, men det finns även argument för en vanlig 85D. Att den blir billigare i försäkring, sliter mindre däck och är mer förskonad från problem med drivaxlarna.

Eftersom du letar argument för en P så tycker jag du ska köpa en P.abagewitz skrev:Jag tycker inte det skiljer något i försäkringskostnaden mellan P85D och 85D för motsvarande årsmodeller. När jag kollar på trygghansa skiljer det typ 15 sek/månad (båda lika dyra...Verdi skrev:
Det finns nog inget facit där är jag rädd. Man kan argumentera för båda bilarna. Tror nog du kan räkna med att en 85D blir billigare än en P85D. Men det skiljer inte jättemycket och en P är trots allt roligare. Hade jag köpt privat hade jag nog försökt hitta en sån. Det talar ju för att P ska hålla värdet bättre, men det finns även argument för en vanlig 85D. Att den blir billigare i försäkring, sliter mindre däck och är mer förskonad från problem med drivaxlarna.)

Jag bryr mig eg. inte om P eller inte P, vill bara ha en Model S. Tänker mer på hur mycket jag måste betala nu samt på något ha en idé om vad som ger mest värde sen när jag säljer den.Verdi skrev:
Eftersom du letar argument för en P så tycker jag du ska köpa en P.Antagligen skiljer det bara småpengar mellan dem ändå.
Skojade bara. Verkade lite som att du försökte övertala dig själv till en P.abagewitz skrev:Jag bryr mig eg. inte om P eller inte P, vill bara ha en Model S. Tänker mer på hur mycket jag måste betala nu samt på något ha en idé om vad som ger mest värde sen när jag säljer den.Verdi skrev:
Eftersom du letar argument för en P så tycker jag du ska köpa en P.Antagligen skiljer det bara småpengar mellan dem ändå.
Jag skulle försöka ha lite is i magen och vänta till i sommar med att köpa om jag vore dig. Tror det kommer en liten dipp i priserna nu när 3:orna börjar komma ut på vägarna.
Jag hade absolut letat efter en bil som gått under 8000 mil och som haft få ägare. Och köper man privat tycker jag att man ska gå för de som är bäst utrustade utan tvekan, eftersom man inte behöver tänka på förmånsvärdet.abagewitz skrev:Men jag vill ju ha en nu...
Den här ser riktigt fin ut. Bra historik förutom att nuvarande leasingtagare bara haft den i 3 månader lite drygt, vilket han dock är öppen med i annonsen (ska köpa Model 3).
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/ETD682
- Låga mil med kvarvarande nybilsgaranti och möjlighet att teckna försäkring för förlängd nybilsgaranti
- Ludicrous
- Next gen stolar
- Fri laddning
- Svart metallic och tonade rutor. Snyggt!
- 21" turbin på sommarhjulen och helt ok vinterhjul
- AP aktiverat
- Luftfjädring
- Panoramatak
- Thule wingbar lasthållare ingår
- Ceramic pro behandlad
Trots "alla rätt" (förutom beige skinn möjligen) så är det den billigaste P85D på blocket.
Den här 85D hos Tesla verkar också helt ok. https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E28FF114962
Du kan dock pruta på den där P85D:n. Det kan du inte hos Tesla. Och eftersom du bara får en hjuluppsättning hos Tesla, och inga 21" så är det frågan om inte den där P85D:n blir billigare?
Eller så kastar du alla tankar om lågmil och garantier överbord och köper den billigaste långmilaren och hoppas på det bästa!

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
De är sjukt lättkörda oavsett. Jag kör en P100DL och det är bara att gasa på, och är det halt eller blött brukar bilen reda det alldeles utmärkt. Den är på många sätt för ivrig att gå in och strypa, men kanske bättre det än att den lämnar möjligheten att totalt skjuta sig i foten som man annars kunde gjort med så mycket kraft.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
På vintern hade det varit livsfarligt om den inte hade strypt. Jag har en ödmjuk 100D utan P men med mina Hakka R2 kan jag få alla fyra hjul att släppa i > 100 km/h om det är halt och jag är hastig på gasen. En avgasbil är ju mycket mjukare i accelerationen. En Tesla hugger som en kobra.danni skrev:De är sjukt lättkörda oavsett. Jag kör en P100DL och det är bara att gasa på, och är det halt eller blött brukar bilen reda det alldeles utmärkt. Den är på många sätt för ivrig att gå in och strypa, men kanske bättre det än att den lämnar möjligheten att totalt skjuta sig i foten som man annars kunde gjort med så mycket kraft.

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Mjao. Det finns ju mellanting. Framförallt i lägre hastigheter kunde den gott tillåtit mig att styra gaspådraget mer själv.Verdi skrev:På vintern hade det varit livsfarligt om den inte hade strypt. Jag har en ödmjuk 100D utan P men med mina Hakka R2 kan jag få alla fyra hjul att släppa i > 100 km/h om det är halt och jag är hastig på gasen. En avgasbil är ju mycket mjukare i accelerationen. En Tesla hugger som en kobra.danni skrev:De är sjukt lättkörda oavsett. Jag kör en P100DL och det är bara att gasa på, och är det halt eller blött brukar bilen reda det alldeles utmärkt. Den är på många sätt för ivrig att gå in och strypa, men kanske bättre det än att den lämnar möjligheten att totalt skjuta sig i foten som man annars kunde gjort med så mycket kraft.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Dom är ju inreggade lite olika. Min P85D har 90hk i bilregistret.abagewitz skrev:Jag tycker inte det skiljer något i försäkringskostnaden mellan P85D och 85D för motsvarande årsmodeller. När jag kollar på trygghansa skiljer det typ 15 sek/månad (båda lika dyra...Verdi skrev:
Det finns nog inget facit där är jag rädd. Man kan argumentera för båda bilarna. Tror nog du kan räkna med att en 85D blir billigare än en P85D. Men det skiljer inte jättemycket och en P är trots allt roligare. Hade jag köpt privat hade jag nog försökt hitta en sån. Det talar ju för att P ska hålla värdet bättre, men det finns även argument för en vanlig 85D. Att den blir billigare i försäkring, sliter mindre däck och är mer förskonad från problem med drivaxlarna.)