Är det lagligt att modifiera Teslan för att få betalfunktion

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Re: Är det lagligt att modifiera Teslan för att få betalfunk

Inlägg av kler »

Elof skrev:
Mycket snack om huruvida det är lagligt. Mer intressant är väl om det är möjligt, och i så fall hur? Kanske finns en tråd om det som jag inte har hittat. På den amerikanska teslaklubben spårade den tråden snabbt ur i en juridik- och etiktråd.
Mer intressant huruvida det är lagligt.
Jag skulle aldrig våga mig på det om det nu fungerade, oavsett om det är lagligt eller ej, för att jag inte har någon som helst lust att bråka med Tesla :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

kler skrev:
OfarligTesla skrev:
kler skrev:
Därför att de flesta människor och företag vill göra rätt för sig och bibehålla en god relation med mjukvaruleverantörer.
Den var bra, fick mig ett gott skratt.

För övrigt så kan du ju läsa 3.4.2 i uppsatsen du länkade, där verkar de säga emot dig. Även om uppsatsen i sig behandlar en annan fråga.
Ja, hade du läst hela tråden så hade du vetat att var det jag som hittade uppsatsen och postade ett screenshot på just den paragrafen med den relevanta formuleringen markerad.

Denna enskilda uppsats, skriven av student på juristprogrammet
15 högskolepoäng, övertygar inte mig. Jag vill nog se något mer övertygande innan jag tror att det skulle vara olagligt att modifiera saker man äger.
Ja eller så kan vi följa vanlig konvention för bevisbörda, att när du hävdar att det finns en lucka i ett system som hela världen använder så får du komma med bevis på att det är så.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

bylund skrev:
Om vi ska citera lite lag här också :)
Jag är inte jurist, så detta är rena lekmannatolkningar.

Upphovsrätten ger visst stöd för att förhindra ändringar av ens verk också. Claes Eriksson vann mot TV4 då de ansågs ha gjort intrång på hans upphovsrätt genom att bryta "Hajen som visste för mycket" för reklam. https://lagen.nu/dom/nja/2008s309 (kanske inte helt relevant, men visar på att man inte kan ändra hur man vill i ett verk).

Det finns dock vissa saker som man inte kan avtala bort vad gäller ändringar.
Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.

Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.
D v s lagen tillåter ändringar som gör att man kan uppnå det avsedda målet. Har man inte köpt AP så är väl inte heller det avsedda ändamålet att man ska kunna göra det?

Annars är det nog en fråga om vad man har för licensavtal för användandet med Tesla vad man får göra och inte.

För övrigt finns även
Ändringar av byggnader och bruksföremål

26 c § Ägaren till en byggnad eller ett bruksföremål får ändra egendomen utan upphovsmannens samtycke
En bil är ju såklart ett bruksföremål. Innebär det att man får även ändra programvaran på bilen utan samtycke, eller är det bara fysiska förändringar som avses? Jag tror på det senare.
Gällande hajen som visste för mycket så tror jag att det är applicerbart på konstnärliga verk.

Gällande 26 g § så beskriver den vissa rättigheter, men uttrycker inget om att det skulle vara olagligt att göra andra förändringar, eller hur?

Gällande sista punkten så är den nog inte applicerbar på mjukvara, precis som du skriver.
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Varför tror så många här att ni äger mjukvaran i bilen? Tror ni att äger mjukvaran i era datorer ni köpt och på alla skivor med programvaror? Tror ni verkligen Tesla skulle låta er äga mjukvaran i bilarna. Oroligt naivt i mina ögon. Ni har licens sätt använda de delar ni betalar för. Inget annat
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

OfarligTesla skrev:
kler skrev:
OfarligTesla skrev:
kler skrev:
Därför att de flesta människor och företag vill göra rätt för sig och bibehålla en god relation med mjukvaruleverantörer.
Den var bra, fick mig ett gott skratt.

För övrigt så kan du ju läsa 3.4.2 i uppsatsen du länkade, där verkar de säga emot dig. Även om uppsatsen i sig behandlar en annan fråga.
Ja, hade du läst hela tråden så hade du vetat att var det jag som hittade uppsatsen och postade ett screenshot på just den paragrafen med den relevanta formuleringen markerad.

Denna enskilda uppsats, skriven av student på juristprogrammet
15 högskolepoäng, övertygar inte mig. Jag vill nog se något mer övertygande innan jag tror att det skulle vara olagligt att modifiera saker man äger.
Ja eller så kan vi följa vanlig konvention för bevisbörda, att när du hävdar att det finns en lucka i ett system som hela världen använder så får du komma med bevis på att det är så.
Precis.

Grundförutsättningen är naturligtvis att man får ändra på saker man äger.

Så det är upp till bevis då, varför jag inte skulle få modifiera min Tesla och dess mjukvara. (Att det bryter mot någon trafikföreskrift - det köper jag rakt av, men frågan gäller Tesla som målsäganden).
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Du äger inte mjukvaran!

Du får inte modifiera hårdvaran heller, dragkroksproblemet.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

bullen skrev:
Varför tror så många här att ni äger mjukvaran i bilen? Tror ni att äger mjukvaran i era datorer ni köpt och på alla skivor med programvaror? Tror ni verkligen Tesla skulle låta er äga mjukvaran i bilarna. Oroligt naivt i mina ögon. Ni har licens sätt använda de delar ni betalar för. Inget annat
Man äger inte mjukvaran upphovsrättsmässigt. Dvs man får inte framställa kopior.

Men man äger nyttjanderätten.

Och man måste skilja på:

- mjukvara man hyr
- mjukvara som är licensierad (där licens kan dras tillbaka eller förverkas)
- mjukvara man betalat för / köpt (typ ett spel på Bluray)

Jag har inte sett något licensavtal för min Tesla, så jag likställer Teslans mjukvara med det tredje exemplet. Mjukvara man köpt.
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

kler skrev:
Gällande 26 g § så beskriver den vissa rättigheter, men uttrycker inget om att det skulle vara olagligt att göra andra förändringar, eller hur?
Nej, precis, den beskriver rättigheter man har. Resten påstår jag avgörs av den licens man har får programvaran. T ex så sägs ju att rätten att använda den modifierade programvaran upphör när rätten att använda den ursprungliga upphör. Så jag tror kärnfrågan är om det finns ett licensavtal, och vad som i så fall står i det.

Jag är alltså inne på att det handlar om avtalsbrott snarare än kriminalitet att göra förändringar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Du äger inte mjukvaran!

Får du visst, där är det helt andra regler som gäller, som inte är relaterade till Tesla i sig.

Om vi nu fokuserar på trådfrågan så förstår jag inte hur denna tråden kunde bli 8 sidor lång :)

Om du vill bygga om din Tesla till en brödrost så får du göra det. Men du får inte använda Teslas kod för att göra det.

Så, ja. det är lagligt att modifiera sin bil, så länge du använder din egen kod. Sen om bilen blir laglig är en helt annan diskussion.

mycket märklig diskussion för övrigt :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

bylund skrev:
kler skrev:
Nej, precis, den beskriver rättigheter man har. Resten påstår jag avgörs av den licens man har får programvaran. T ex så sägs ju att rätten att använda den modifierade programvaran upphör när rätten att använda den ursprungliga upphör. Så jag tror kärnfrågan är om det finns ett licensavtal, och vad som i så fall står i det.

Jag är alltså inne på att det handlar om avtalsbrott snarare än kriminalitet att göra förändringar. Så otillåtet, men inte olagligt är min gissning. Gör man dessa förändringar åt någon annan kan man kanske få betala skadestånd om det skulle gå till domstol.

Gör man det som privatperson på egen bil så riskerar man mest att bilen slutar fungera. Jag har svårt att tro att Tesla har ett åtagande att se till att en bil med modifierad programvara får prata med Teslas servrar o s v.
Att man kommer att "göra sig ovän" med Tesla är nog ett faktum :)

Och att de klipper bort bilen från deras system, antagligen. Kanske tom att de skulle disabla bilen.

Men kärnfrågan, gör jag något olagligt, där tolkar jag dig som att du är på min linje?
Alltså nej - du gör inget olagligt.
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Du äger inte mjukvaran!

Får du visst, där är det helt andra regler som gäller, som inte är relaterade till Tesla i sig.

Om vi nu fokuserar på trådfrågan så förstår jag inte hur denna tråden kunde bli 8 sidor lång :)

Om du vill bygga om din Tesla till en brödrost så får du göra det. Men du får inte använda Teslas kod för att göra det.

Så, ja. det är lagligt att modifiera sin bil, så länge du använder din egen kod. Sen om bilen blir laglig är en helt annan diskussion.

mycket märklig diskussion för övrigt Bild
Får du modifiera koden i din router?
I din värmepump?
I din brödrost?
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

kler skrev:
Precis.

Så det är upp till bevis då, varför jag inte skulle få modifiera min Tesla och dess mjukvara. (Att det bryter mot någon trafikföreskrift - det köper jag rakt av, men frågan gäller Tesla som målsäganden).
Nej det är inte grundförutsättning utan vad vi vet är att det är ganska begränsat vad man får göra med mjukvaran på de produkter man köper (för annars skulle som sagt branschen kollapsat sedan länge), du har kommit med absolut 0 som stödjer din ståndpunkt utan det är bara massa tyckande. Återkom när du har något att komma med så vi kan ha en vuxen diskussion.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

OfarligTesla skrev:
kler skrev:
Precis.

Nej det är inte grundförutsättning utan vad vi vet är att det är ganska begränsat vad man får göra med mjukvaran på de produkter man köper (för annars skulle som sagt branschen kollapsat sedan länge), du har kommit med absolut 0 som stödjer din ståndpunkt utan det är bara massa tyckande. Återkom när du har något att komma med så vi kan ha en vuxen diskussion.
Fast dessa begränsningar är väl i avtal och och villkor, inte i lag?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

kler skrev:
I din värmepump?
I din brödrost?
Nej, det skulle kräva ny CE-märkning och det kan du inte göra utan tillverkarens support.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

LarsL skrev:
kler skrev:
I din värmepump?
I din brödrost?
Nej, det skulle kräva ny CE-märkning och det kan du inte göra utan tillverkarens support.
Haha

Ny CE-märkning efter modifiering av kod i router.
Här har man läst på, det hör jag :)
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

bylund skrev:
OfarligTesla skrev:
kler skrev:
Precis.

Fast dessa begränsningar är väl i avtal och och villkor, inte i lag?
Precis som Bylund skriver.

Jag vet inte var du svamlar om "annars skulle branschen ha kollapsat".

Vi börjar från början, och tar det steg för steg.

Får du modifiera din telefon?
For du modifiera din router?

Så om du vill svara på det, så har vi en gemensam utgångspunkt.
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

kler skrev:
LarsL skrev:
kler skrev:
I din värmepump?
I din brödrost?
Haha

Tack för personangreppet från någon som uppenbarligen inte har en susning om vad den talar om. Jag lämnar därmed den här tråden då den inte har något med verkligheten att göra.

För det första är inte en brödrost och en värmepump en router. En brödrost är en maskin och faller därmed under maskindirektivet som styr hur CE-märkning ska utföras. Fallerar du att CE-märka kan det leda till kraftfulla sanktioner och näringsförbud, dödsstraff för företag.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

LarsL skrev:
kler skrev:
LarsL skrev:
kler skrev:
I din värmepump?
I din brödrost?
Haha

Tack för personangreppet från någon som uppenbarligen inte har en susning om vad den talar om. Jag lämnar därmed den här tråden då den inte har något med verkligheten att göra.

För det första är inte en brödrost och en värmepump en router. En brödrost är en maskin och faller därmed under maskindirektivet som styr hur CE-märkning ska utföras. Fallerar du att CE-märka kan det leda till kraftfulla sanktioner och näringsförbud, dödsstraff för företag.
Nu gällde ju frågan kod.
Men du ser ju inte det här du eftersom du lämnat tråden.
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

kler skrev:

Det skulle inte gå att sälja mjukvara på det sättet det säljs idag om man lagligt kunde låsa upp funktionalitet man inte betalat för hur som helst. Att det ändå skulle hålla för att ”folk och företag vill göra rätt för sig” är en skrattretande idé.

Och nej jag får inte modifiera min telefon hur som helst, detsamma gäller min router. För att ens kunna modifera dem hur som helst skulle jag behöva dekompilera hela koden vilken i sig inte är helt lagligt att göra då du faktiskt framställer en fullskalig kopia av koden när du gör det.

Men vi kan lika gärna ge oss, jag inser att du har en ståndpunkt och kommer aldrig ge dig trots att du inte kan hitta något som stödjer den. Stöter på tillräckligt många av dem i jobbet för att slösa fritid på diskussioner med dem.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

OfarligTesla skrev:
kler skrev:

Det skulle inte gå att sälja mjukvara på det sättet det säljs idag om man lagligt kunde låsa upp funktionalitet man inte betalat för hur som helst. Att det ändå skulle hålla för att ”folk och företag vill göra rätt för sig” är en skrattretande idé.

Och nej jag får inte modifiera min telefon hur som helst, detsamma gäller min router. För att ens kunna modifera dem hur som helst skulle jag behöva dekompilera hela koden vilken i sig inte är helt lagligt att göra då du faktiskt framställer en fullskalig kopia av koden när du gör det.

Men vi kan lika gärna ge oss, jag inser att du har en ståndpunkt och kommer aldrig ge dig trots att du inte kan hitta något som stödjer den. Stöter på tillräckligt många av dem i jobbet för att slösa fritid på diskussioner med dem.
Jag har modifierat flera av mina routrar (way back).
Handlar ofta om att använda ett säkerhetshål för att ta sig in, och sen kör routrar ofta interpreterad kod, så det är bara editera på.

Och gällande "fullskalig kopia" är det ok för privat bruk. Se Bylunds inlägg.

Jag kommer att ge mig omedelbart jag hittar något som stöder att det skulle vara olagligt att modifiera mjukvara man äger (t.ex. spel på Bluray, och äger (inte så som i att ha upphovsrätt till, ifall någon tänkte gå det spåret ett varv till)).
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

kler skrev:
LarsL skrev:
kler skrev:
I din värmepump?
I din brödrost?
Haha

Modifiering av router innebär ju oftast att man lägger in eller gör ändringar i öppen källkod, t.ex. OpenWrt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Svenssons skrev:
kler skrev:
LarsL skrev:
kler skrev:
I din värmepump?
I din brödrost?
Haha

Modifiering av router innebär ju oftast att man lägger in eller gör ändringar i öppen källkod, t.ex. OpenWrt.
Det kan man ju också göra.
Jag har modifierat routrars befintliga mjukvara dock.
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

Hmm, jag tror en av de mest grundläggande frågorna glömts bort här. Tesla säljer ju inte mjukvara som skall köras fristående. Deras mjukvara är ett styrsystem till en bil, dvs något helt annat än att diskutera mjukvara i ett fristående perspektiv.
Jag kom på en bra liknelse, även om den kanske inte finns rent praktiskt.
Tänk att jag köper en bensindriven bil, motorn har en dubbelförgasare. Bilen säljs i två varianter, en där bara den ena förgasaren är inkopplad, en där båda förgasarna används. Det är en prisskillnad så klart. Biltillverkaren säljer också på eftermarknaden möjligheten att börja använda båda förgasarna till ett fast pris som är högre än det var om man beställt detta från början. Rent tekniskt är det endast en slang som flyttas från en port till en annan och vips så kan bilägaren utnyttja motorns fulla potential.
Vi bortser i denna hypotes från kravet att typa om bilen!
Jag som köpte den billiga och trötta varianten äger ju fortfarande en bil som har hårdvara som jag köpt, äger och får hantera precis som jag vill. Så länge jag äger bilen, inte har tecknat ett avtal där jag går med på att inte flytta slangen så har jag rätt att göra så.
Att det finns en moralisk aspekt på det hela är en sak men biltilverkaren ville ju också ta en genväg genom att inte fysiskt ha två olika sorters förgasare. Jag likställer mitt exempel med att kunna ändra en konfig-parameter för att få tillgång till hela batteriets kapacitet i en Tesla tex.
Att jag sen inte skulle göra det med tanke på risken för vad Tesla gör för motdrag, avstängd SuC mm är en helt annan sak..
Lagligt är det, för Tesla säljer inte mjukvara till mig utan en bil!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

kler skrev:
Svenssons skrev:
kler skrev:
LarsL skrev:
kler skrev:
I din värmepump?
I din brödrost?
Haha

Det kan man ju också göra.
Jag har modifierat routrars befintliga mjukvara dock.
Du vet väl om att den mesta mjukvaran i routrarna är öppen mjukvara? Du har alltså gjort ändringar i mjukvara som du får göra ändringar i.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

A76 skrev:
Hmm, jag tror en av de mest grundläggande frågorna glömts bort här. Tesla säljer ju inte mjukvara som skall köras fristående. Deras mjukvara är ett styrsystem till en bil, dvs något helt annat än att diskutera mjukvara i ett fristående perspektiv.
Jag kom på en bra liknelse, även om den kanske inte finns rent praktiskt.
Tänk att jag köper en bensindriven bil, motorn har en dubbelförgasare. Bilen säljs i två varianter, en där bara den ena förgasaren är inkopplad, en där båda förgasarna används. Det är en prisskillnad så klart. Biltillverkaren säljer också på eftermarknaden möjligheten att börja använda båda förgasarna till ett fast pris som är högre än det var om man beställt detta från början. Rent tekniskt är det endast en slang som flyttas från en port till en annan och vips så kan bilägaren utnyttja motorns fulla potential.
Vi bortser i denna hypotes från kravet att typa om bilen!
Jag som köpte den billiga och trötta varianten äger ju fortfarande en bil som har hårdvara som jag köpt, äger och får hantera precis som jag vill. Så länge jag äger bilen, inte har tecknat ett avtal där jag går med på att inte flytta slangen så har jag rätt att göra så.
Att det finns en moralisk aspekt på det hela är en sak men biltilverkaren ville ju också ta en genväg genom att inte fysiskt ha två olika sorters förgasare. Jag likställer mitt exempel med att kunna ändra en konfig-parameter för att få tillgång till hela batteriets kapacitet i en Tesla tex.
Att jag sen inte skulle göra det med tanke på risken för vad Tesla gör för motdrag, avstängd SuC mm är en helt annan sak..
Lagligt är det, för Tesla säljer inte mjukvara till mig utan en bil!
Enig, även om jag anser att Tesla säljer en bil med innehållande mjukvara. Precis som en router. Eller en brödrost.

Och jag har som sagt själv inte sett något avtal som ens går att bryta emot vad jag minns, annat än att jag ska betala DNB pengar :)
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Skriv svar