SimonB skrev:Är det bara jag som känner frustration att inte veta när RWD Long Range kommer till Europa?
Så länge dragkrok inte finns att tillgå på Model 3 ser jag ingen anledning att ha AWD. Men hela Sverige tycks veta att allt annat inte går att köra, sedan Zlatan gjorde reklam för fyrhjulsdrift under 30 sekunder i TV4 för några år sedan.
Jag bor nära Åre med många snödagar per år. Men jag har aldrig känt något behov av AWD. Kör idag både AWD (Subaru) samt RWD (BMW) och väljer alla dagar i veckan hellre bakhjulsdrift än AWD (undantag de gånger man ska dra tungt släp på oplogad väg, vilket tråkigt nog inte är ett alternativ med Model 3 oavsett i dagsläget).
De enda anledningarna för mig att välja Model 3 AWD framför RWD blir därför att säkra ett högre andrahandsvärde samt en snabbare leverans av bilen. Men till kostnaden av ett högre inköpspris samt kortare räckvidd.
Väntan börjar bli på tok för lång just nu...
Suck...
(Ingen som hänger med Elon på torsdagskvällar som kan be honom att klicka på "Aktivera RWD för Europaknappen"?)
Att du föredrar RWD framför AWD beror nog mest på att det är BMW vs Subaru.
Styrkänslan blir lite lite sämre i en AWD men du vinner desto mer. Jag tycker man får ett mycket stabilare uppträdande. Bilen "håller ihop" när man går över gränsen friktionsmässigt. Man får inga plötsliga kast som man får med RWD. Och så får man otroligt mycket bättre prestanda i alla väglag som inte är torr asfalt.
I en Tesla har man sån otroligt omedelbart vrid att det lätt slår undan fästet om man bara har RWD. Visst, den stryper så att man inte sladdar av vägen men det är ju bekostnad av just prestandan.
Jag tycker det är en no brainer att välja AWD om man ändå tänker sig en LR. Siktar man på en SR eller SR+ så är det en annan sak. Då blir steget upp till LR AWD för stort (om man inte är intresserad av längre räckvidd)
Ärligt talat så hade jag valt en SR+ AWD före en LR RWD om de kostat lika mycket. Räckvidden på en SR+ är som en Model S 75D eller en Model X 90D/100D. Dvs fullt tillräckligt för att klara vardagskörningen med råge. På långkörning så gör batteristorleken inte så mycket som man kan tro.