ADAC utförde ny test av keyless system på över 200 modeller, bl.a. 2 Teslor:
https://www.adac.de/infotestrat/technik ... fault.aspx
Bara tre modeller klarade provet, alla från Land Rover-Jaguar. Deras system räknar kommunikationsstid mellan bil och nyckel och blockerar försök med signal förstärkare. Något som Tesla jobbade på enligt artikel från förra året, det blev dock PIN to drive istället.
Det som väcker min förvåning är att ADAC’s tjuvar lyckade bade öppna och starta Teslor. Har de ”glömd” att aktivera PIN? Vad tycker ni?
Ny test av nyckellösa system
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ny test av nyckellösa system
De klassificerade bilarna efter "illegal öppning möjligt" och "illegal motorstart möjligt" i resultat PDF dokumentet.
Illegal öppning är möjligt även med PIN kod aktiverat.
Illegal motorstart är möjligt om man inte aktiverat tilläggstjänsten PIN kod. Iom att PIN kod inte är tvingande standard kan de inte ta hänsyn till den. De kunde dock ha nämnt den som kommentar.
Det som snarare förvånar mig är att Model X kör väl med bluetooth på nyckelfjärren och bluetooth ska vara säker mot signalförstärkare har det sagts.
Illegal motorstart är möjligt om man inte aktiverat tilläggstjänsten PIN kod. Iom att PIN kod inte är tvingande standard kan de inte ta hänsyn till den. De kunde dock ha nämnt den som kommentar.
Det som snarare förvånar mig är att Model X kör väl med bluetooth på nyckelfjärren och bluetooth ska vara säker mot signalförstärkare har det sagts.
Re: Ny test av nyckellösa system
BT gör den inte säker, men betydligt säkrare. Frekvenshoppningen gör det t ex mycket svårare att bara använda en förlängare/förstärkare. Det går alltså inte att köpa en liten manick på eBay som gör det möjligt att sno bilar, utan kräver i dagsläget mer anvancerad utrustning.TiborBlomhall skrev:De klassificerade bilarna efter "illegal öppning möjligt" och "illegal motorstart möjligt" i resultat PDF dokumentet.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid