Model S 2019

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Ernst

Model S 2019

Inlägg av Ernst »

På den amerikanska hemsidan så heter numera 100d Tesla Model S och P100d Model S Performance. Vet ni om tesla i samband med namnbytet har gjort ytterligare uppdateringar eller förändringar av bilen? Kommer det ske några andra förändringar 2019? Ska jag beställa eller vänta? :geek:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S 2019

Inlägg av Bjelke »

Man vet ytterst sällan vad som komma skall när det gäller Tesla, och rådet brukar nästan alltid vara att det inte är någon idé att vänta
pgav av någon spekulation eller gissningar, det kan komma något nytt i morgon eller inget alls på flera månader osv.
Det vi vet (nästan säkert iaf) nu är att det kommer en strypt 100-variant med lite mindre tillgänglig batterikapacitet till ett
lägre pris, men inte ens det skulle jag säga är riktigt säkert för det dök inte upp på vår Svenska sida direkt när det kom i USA iaf...
Så att beställa nu är väl ungefär lika som att vänta, såvitt vi vet :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Ernst

Inlägg av Ernst »

men vet man vad som är ”nytt” på Model S Performance 2019 och om jag beställer en p100d på den svenska hemsidan nu blir det då en MS performance?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Bra fråga, det kan nog bara Tesla svara på (i bästa fall, ofta vet dom inte ens själva)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Ernst

Inlägg av Ernst »

Ok men släpps det någon motsvarighet till releasenotes när tesla uppdaterar hårdvara eller utseenden i nya bilar? Tex när de bytte chip i AP, de nya gråa handtagen och listerna i interiören som tidigare var aluminiumfärg etc?

Man undrar ju tex som ”nya” MS levereras med AP3
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Det fanns en sån lista men den underhålls inte längre vad jag vet. AP3 eller inte är faktiskt ganska ointressant för om du köper fully self driving, om det nu någonsin kommer, lär Tesla ha rutiner för att byta hårdvara som behöver uppdateras för det finns flera som redan har betalat för funktionen utan att få leverans.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Ernst

Inlägg av Ernst »

mans71 skrev:
Det fanns en sån lista men den underhålls inte längre vad jag vet. AP3 eller inte är faktiskt ganska ointressant för om du köper fully self driving, om det nu någonsin kommer, lär Tesla ha rutiner för att byta hårdvara som behöver uppdateras för det finns flera som redan har betalat för funktionen utan att få leverans.
Jag har tolkat det som att problemen med automatiska vindrutetorkare mm som nu fungerar dåligt skulle rättas till i AP3 men det kanske är fel?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Ernst skrev:
mans71 skrev:
Jag har tolkat det som att problemen med automatiska vindrutetorkare mm som nu fungerar dåligt skulle rättas till i AP3 men det kanske är fel?
Det där känner inte jag igen, men ta inte mitt ord för det, jag vet inte allt...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare

Inlägg av hanst »

Det enda jag har hört Elon säga är att det är ett nytt neuralt nätverk på g till torkarna och då borde det komma till alla bilar med den lösningen.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

1. Tesla har inte modellår, små uppdateringar görs hela tiden.

2. Inga namnbytta S modeller har levererats än i USA, så det är svårt att veta om nått är nytt. Men om det är nyheter så är det troligen små som ändringar som omnämndes i #1 och skulle ha gjorts oavsett namnbytet.

3. Tesla är otroligt toppstyrt (Elon Musk). Det är inte många i Teslas organisation som vet vad som är på gång och när det kommer. Dom flesta anställda får sin information, precis som vi, via Twitter.

4. Det finns mer eller mindre bekräftade uppgifter om att S och X ska kunna få nån slags facelift under senare delen av 2019. Om det blir av, när det blir av, vad som blir nytt är det typ bara Elon, och ett litet team, som vet.

5. Vindrutetorkarna - Elon lovade för 2-3 månader sedan en uppdatering som skulle fixa vindrutetorkarna "om en vecka". Denna har ej släppts än. Finns inget som indikerar att AP3 får bättre automatik, tvärtom historiken säger att nya versioner av hårdvaran får funktioner senare p.g.a. utvecklingstid.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare

Inlägg av rssvanberg »

Red.
Senast redigerad av rssvanberg, redigerad totalt 1 gånger.
Ernst

Inlägg av Ernst »

EnTraktor skrev:

2. Inga namnbytta S modeller har levererats än i USA, så det är svårt att veta om nått är nytt. Men om det är nyheter så är det troligen små som ändringar som omnämndes i #1 och skulle ha gjorts oavsett namnbytet.

3. Tesla är otroligt toppstyrt (Elon Musk). Det är inte många i Teslas organisation som vet vad som är på gång och när det kommer. Dom flesta anställda får sin information, precis som vi, via Twitter.

4. Det finns mer eller mindre bekräftade uppgifter om att S och X ska kunna få nån slags facelift under senare delen av 2019. Om det blir av, när det blir av, vad som blir nytt är det typ bara Elon, och ett litet team, som vet.

5. Vindrutetorkarna - Elon lovade för 2-3 månader sedan en uppdatering som skulle fixa vindrutetorkarna "om en vecka". Denna har ej släppts än. Finns inget som indikerar att AP3 får bättre automatik, tvärtom historiken säger att nya versioner av hårdvaran får funktioner senare p.g.a. utvecklingstid.
Vad finns det för rykten om facelift? Är det i så fall något äldre bilar kan uppgradera till?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Ernst skrev:
EnTraktor skrev:

Vad finns det för rykten om facelift? Är det i så fall något äldre bilar kan uppgradera till?
Som sagt är det mest rykten och spekulationer. Förrän det är släppt vet vi egentligen ingenting om hur mycket som stämmer.

https://electrek.co/2018/07/30/tesla-mo ... h-q3-2019/
https://electrek.co/2018/07/30/tesla-mo ... irst-look/
https://electrek.co/2018/12/31/tesla-20 ... x-refresh/
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Funderar själv på att beställa en ny S men väntar just nu på följande:

- svenska priser för strypt 100 kwh
- ev uppdatering av model s exteriör/interiör
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

FutureTesla skrev:
Funderar själv på att beställa en ny S men väntar just nu på följande:

- svenska priser för strypt 100 kwh
- ev uppdatering av model s exteriör/interiör
Me too...

Ser dock att det börjar komma en del intressanta lageralternativ i Holland och Sverige, gällande 75D, men jag vill se nya priser först.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Håller med och de har bra priser, vet ngn om man får miljöbonusen vid köp av ny tesla i lager? eller måste man köpa en helt ny?
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Den är ny, så länge som den inte varit i trafik innan. En demobil t ex kan vara missa bonusen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Tack för svar! De nya bilar i lager man ser på Teslas svenska hemsida verkar alla ha varit i trafik, är demo/service bilar eller liknande = ingen bonus.
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

FutureTesla skrev:
Tack för svar! De nya bilar i lager man ser på Teslas svenska hemsida verkar alla ha varit i trafik, är demo/service bilar eller liknande = ingen bonus.
Inte säkert
De bilar som säljs under fliken ny demo får du premie antingen från staten eller från tesla om de hunnit få den
Nu är det lite lurigt med den nya premien så där kan det bli problematiskt om en demo byter ägare inom 6 månader
Bäst att höra direkt med tesla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Ok tack får kolla med Tesla.
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare

Inlägg av rssvanberg »

FutureTesla skrev:
Ok tack får kolla med Tesla.
Bra tips är att kolla in https://teslainventory.teslastats.no/
Stort utbud av nya lagerbilar i The Netherlands :)
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Tack för info! Ja det finns massor med model S i lager i Nederländerna. Jag tror jag väntar lite ändå tills mars för ev. update av model S
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare

Inlägg av rssvanberg »

FutureTesla skrev:
Tack för info! Ja det finns massor med model S i lager i Nederländerna. Jag tror jag väntar lite ändå tills mars för ev. update av model S
Låter vettigt.. Jag väntar på en 100D med leverans i mitten av Mars och är "livrädd" att precis missa en update.. :)
Skriv svar