Enligt en artikel så har vi nu nått till den punkt då bilen (Model X) inte längre tillåter dig att bestämma över färden. En ägare i USA hävdar att bilen vägrade att ge honom möjlighet att kontrollera bilens framfart... Resultatet blev något mittemellan vad bil och förare ville, ett antal stolpar och skyltar mejades ner vid en avfart. Nu är det väl inte så många som tror på denna berättelse utan anser att det handlar om att försöka dölja sina egna misstag men kom ihåg vad som hände i filmen "I Robot"...
https://electrek.co/2019/02/11/tesla-cr ... QNv7DFYFYE
Autopiloten tar över (AI)
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
Autopiloten tar över (AI)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Autopiloten tar över (AI)
Man kanske inte ska skratta men...lator skrev:Enligt en artikel så har vi nu nått till den punkt då bilen (Model X) inte längre tillåter dig att bestämma över färden. En ägare i USA hävdar att bilen vägrade att ge honom möjlighet att kontrollera bilens framfart... Resultatet blev något mittemellan vad bil och förare ville, ett antal stolpar och skyltar mejades ner vid en avfart. Nu är det väl inte så många som tror på denna berättelse utan anser att det handlar om att försöka dölja sina egna misstag men kom ihåg vad som hände i filmen "I Robot"...
https://electrek.co/2019/02/11/tesla-cr ... QNv7DFYFYE

Tidigare har ju AP haft lite bekymmer med vägar som delar sig, men det är ju ganska tydligt att det är ett förarfel som ligger bakom. Det är ju bara för att på något sätt skylla ifrån sig. Tesla kommer troligen att granska loggen från bilen och komma fram till att föraren inte alls hade händerna på ratten.
Sen tycker jag du drar lite egna slutsatser. Artikeln beskriver ju inte alls att vi nått till den punkten?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- lator
- Teslaägare
Borde jag ha satt dit en smiley tycker du...?Jeppe_E skrev:Man kanske inte ska skratta men...lator skrev:Enligt en artikel så har vi nu nått till den punkt då bilen (Model X) inte längre tillåter dig att bestämma över färden. En ägare i USA hävdar att bilen vägrade att ge honom möjlighet att kontrollera bilens framfart... Resultatet blev något mittemellan vad bil och förare ville, ett antal stolpar och skyltar mejades ner vid en avfart. Nu är det väl inte så många som tror på denna berättelse utan anser att det handlar om att försöka dölja sina egna misstag men kom ihåg vad som hände i filmen "I Robot"...
https://electrek.co/2019/02/11/tesla-cr ... QNv7DFYFYE![]()
Tidigare har ju AP haft lite bekymmer med vägar som delar sig, men det är ju ganska tydligt att det är ett förarfel som ligger bakom. Det är ju bara för att på något sätt skylla ifrån sig. Tesla kommer troligen att granska loggen från bilen och komma fram till att föraren inte alls hade händerna på ratten.
Sen tycker jag du drar lite egna slutsatser. Artikeln beskriver ju inte alls att vi nått till den punkten?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Ironi är svårt och då tillhör jag ändå den ironiska generationenlator skrev:Borde jag ha satt dit en smiley tycker du...?

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Tja, om sensorn i ratten som detekterar att användaren rört ratten går sönder så skulle det kunna hända att man kan inte avbryta autopiloten och ta över manuellt. Då skulle man behöva slåss mot rattservon.
MEN samma sensorfel skulle göra att bilen inte detekterar att du rör vid ratten då och då och skulle stänga av autopiloten efter bara någon minut!
Så jag lutar också mot att detta är liknande bortförklaring som de som trycker på gasen isf bromsen brukar komma med.
MEN samma sensorfel skulle göra att bilen inte detekterar att du rör vid ratten då och då och skulle stänga av autopiloten efter bara någon minut!
Så jag lutar också mot att detta är liknande bortförklaring som de som trycker på gasen isf bromsen brukar komma med.
Även bromsen avaktiverar AP, så.... Då pratar vi om en systemkollapsTiborBlomhall skrev:Tja, om sensorn i ratten som detekterar att användaren rört ratten går sönder så skulle det kunna hända att man kan inte avbryta autopiloten och ta över manuellt. Då skulle man behöva slåss mot rattservon.

Min första reaktion om något var på väg att gå åt pipan hade ju varit att bromsa.
Det beror på hur trovärdig källan är. risken är att han blir karaktärsmördad, som you you blev när hans model3 enligt honom själv rammade en avgränsare. Att loggen inte registrerar säger givetvis ingenting utan bilen måste in för att gås igenom. ord kan stå mot ord om inte föraren har en egen bevisning, vilket den troligtvis inte har.(och det mänsliga minnet är kännt för att inte vara tillförlitligt)