Tack för ett intressant inlägg, Franz. Ett par poänger:
Det blir faktiskt moms, men inte på bilarna, utan på det faktum att jag anses utfört en momspliktig tjänst åt Tesla som Tesla belönat mig med motsvarande 5 miljoner för. Men den momsen borde jag kunna fakturera Tesla, och de kan då dra av den helt och hållet. Om de ställer upp på det upplägget.
I mitt nuvarande AB har jag runt en halvmiljon i sparat aktieutdelningsutrymme och använder mig av huvudregeln för att beräkna lönebaserat utrymme varje år, vilket landar på runt 300 000 kr per år, så jag kan lyfta en rätt hyfsad utdelning och skulle kunna få ut pengarna snabbare på det viset. Och istället för att ta ut pengar som utdelning med 60% beskattning kan jag ta mer lön till 60% beskattning eftersom varje krona jag tar ut mer i lön ger mig 50 öre som jag får lov att ta ut till 20% skatt. På så vis skulle jag kunna höja min lön så jag nollar resultatet i bolaget under ett par år och bara dela ut vinstmedlen från bilförsäljningen under dessa år, borde kunna dela ut närmare en halvmiljon per år på det viset.
Men eftersom jag använder huvudregeln i ett bolag så kan jag alltså använda schablonregeln i ett annat, så det skulle kunna finnas en poäng att ta bilarna i ett annat AB för att enbart lyfta schablonbaserad utdelning därifrån till jag räknas som passiv ägare och kan ta ut resten.
Det är knixigt. Jag ska träffa en skattejurist imorgon, jag hoppas han har bra upplägg.