Men eTron är ju hyfsat lik en MX idag. Lite högre förbrukning pga tyngre och högre luftmotstånd. Det tror jag var medvetna val av Audi, inte inkompetens. Att Audi inte slår Tesla på den punkten är synd men tror jag snarare betyder att vi inte kan förvänta oss några stora förbättringar av räckvidd med nuvarande batteriteknik. Men jag killgissar bara nu, det finns säkert andra på forumet som har bättre koll på det.fth skrev:Håller helt med, dom tillverkarna har sannolikt inte haft "Tesla-dödare" som mål och bör heller inte kritiseras för att dom inte levererar det, dom skall bedömas på egna meriter, och där står dom sig väl.Jeppe_E skrev:Vi kan ta ett sådant exempel som e-niro eller Kona electric. Bra räckvidd, men sjukt plastiga, ingen tesla och laddar långsamt jämfört med.. tadaa.. en Tesla. Ja, det är ingen Tesla, men de har heller aldrig utgett sig för att konkurrera med en Tesla.
Vad gäller VW, Audi, Jaguar, BMW, Mercedes, etc. så håller jag dock inte alls med, dom har utan tvekan haft Tesla som referens och mål. Att dom inte lyckas bättre är inget annat än ett misslyckande. Och nej, i mina ögon lyckas dom inte "bra nog" när dom är 5-10 år efter Tesla, trots X miljoner/miljarder/triljoner euro i R&D.Jeppe_E skrev:Så, det där med att andra inte lyckas "bättre" kan vi nog lägga ner. Frågan är väl mer, lyckas de bra nog?
/fth
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Nej, e-Tron är lik en Audi Q5/Q7 (således en Q6 ). Att den skulle vara lik en MX är helt fabricerat av media och människors förkärlek till att kategorisera saker och ting.Muhlegg skrev:Men eTron är ju hyfsat lik en MX idag. Lite högre förbrukning pga tyngre och högre luftmotstånd. Det tror jag var medvetna val av Audi, inte inkompetens. Att Audi inte slår Tesla på den punkten är synd men tror jag snarare betyder att vi inte kan förvänta oss några stora förbättringar av räckvidd med nuvarande batteriteknik. Men jag killgissar bara nu, det finns säkert andra på forumet som har bättre koll på det.fth skrev:Håller helt med, dom tillverkarna har sannolikt inte haft "Tesla-dödare" som mål och bör heller inte kritiseras för att dom inte levererar det, dom skall bedömas på egna meriter, och där står dom sig väl.Jeppe_E skrev:Vi kan ta ett sådant exempel som e-niro eller Kona electric. Bra räckvidd, men sjukt plastiga, ingen tesla och laddar långsamt jämfört med.. tadaa.. en Tesla. Ja, det är ingen Tesla, men de har heller aldrig utgett sig för att konkurrera med en Tesla.
Vad gäller VW, Audi, Jaguar, BMW, Mercedes, etc. så håller jag dock inte alls med, dom har utan tvekan haft Tesla som referens och mål. Att dom inte lyckas bättre är inget annat än ett misslyckande. Och nej, i mina ögon lyckas dom inte "bra nog" när dom är 5-10 år efter Tesla, trots X miljoner/miljarder/triljoner euro i R&D.Jeppe_E skrev:Så, det där med att andra inte lyckas "bättre" kan vi nog lägga ner. Frågan är väl mer, lyckas de bra nog?
/fth
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Inte lik till utseendet. Jag tänkte på storlek vs räckvidd. Det är räckvidden som Tesla är bättre på trots att MX är större. jag hade hoppats att Audi kunde matcha eller förbättra.Jeppe_E skrev:Nej, e-Tron är lik en Audi Q5/Q7 (således en Q6 ). Att den skulle vara lik en MX är helt fabricerat av media och människors förkärlek till att kategorisera saker och ting.Muhlegg skrev:Men eTron är ju hyfsat lik en MX idag. Lite högre förbrukning pga tyngre och högre luftmotstånd. Det tror jag var medvetna val av Audi, inte inkompetens. Att Audi inte slår Tesla på den punkten är synd men tror jag snarare betyder att vi inte kan förvänta oss några stora förbättringar av räckvidd med nuvarande batteriteknik. Men jag killgissar bara nu, det finns säkert andra på forumet som har bättre koll på det.fth skrev:Håller helt med, dom tillverkarna har sannolikt inte haft "Tesla-dödare" som mål och bör heller inte kritiseras för att dom inte levererar det, dom skall bedömas på egna meriter, och där står dom sig väl.Jeppe_E skrev:Vi kan ta ett sådant exempel som e-niro eller Kona electric. Bra räckvidd, men sjukt plastiga, ingen tesla och laddar långsamt jämfört med.. tadaa.. en Tesla. Ja, det är ingen Tesla, men de har heller aldrig utgett sig för att konkurrera med en Tesla.
Vad gäller VW, Audi, Jaguar, BMW, Mercedes, etc. så håller jag dock inte alls med, dom har utan tvekan haft Tesla som referens och mål. Att dom inte lyckas bättre är inget annat än ett misslyckande. Och nej, i mina ögon lyckas dom inte "bra nog" när dom är 5-10 år efter Tesla, trots X miljoner/miljarder/triljoner euro i R&D.Jeppe_E skrev:Så, det där med att andra inte lyckas "bättre" kan vi nog lägga ner. Frågan är väl mer, lyckas de bra nog?
/fth
Re: Audi e-tron
Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.
Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.
Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.
Re: Audi e-tron
Att många bygger elbilar på höjden är ju även för att trolla bort en del nackdelar som man får när batteriet stjäl utrymme på höjden.Geni87 skrev:Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.
Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.
Re: Audi e-tron
tror avgasingenjörerna ännu inte har insett att kylbehovet är minst 7-8 ggr mindre på en batteribil
ms 76132 "Eleamore"
Re: Audi e-tron
Japp så är det garanterat, annars får man göra som Tesla och ha ett tunnare pack, eller som Porsche och lämna ett tomrum där baksätespassagerarnas fötter hamnar. Batteriet märks dock i baksätet på Model 3 där sittdynan hamnar ganska nära golvet jämfört med många ICE-bilar med med liknande karossform och storlek.Verdi skrev:Att många bygger elbilar på höjden är ju även för att trolla bort en del nackdelar som man får när batteriet stjäl utrymme på höjden.Geni87 skrev:Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.
Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.
Maximal kyleffekt är säkert 7-8 gånger mindre. Men eftersom deltatemperaturen mellan kylvätskan och utomhusluften också är mycket mindre kan man inte minska kylarean i värmeväxlarna med 7-8 gånger. Enkel termodynamik.12man skrev:tror avgasingenjörerna ännu inte har insett att kylbehovet är minst 7-8 ggr mindre på en batteribil
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
Kan någon ge mig en bra förklaring till varför ökat vindmotstånd skulle ha större påverkan på elbilar än fossilbilar? Jag vet att fossilbilar har mycket mer förluster men då luftmotståndet är det "sista" i kedjan av motstånd så borde en fördubbling av luftmotstånd ha ungefär lika stor påverkan procentuellt på en elbil som en fossilbil. Skillnaden jag skulle säga är att i en fossilbil tänker du inte på om du kommer 70 eller 80 mil mellan tankningarna men i en elbil har du väldigt bra koll på förbrukning och räckvidd.Geni87 skrev:Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.
Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.
Re: Audi e-tron
Skillnaden är att eftersom du måste stanna och ladda oftare så blir restiderna betydligt längre vid långresor. Att stanna ofta och tanka förlänger inte restiden på samma sätt och därför tänker man inte på att bilen drar så mycket mer soppa. Men det märks förstås i plånboken.vigge50 skrev:Kan någon ge mig en bra förklaring till varför ökat vindmotstånd skulle ha större påverkan på elbilar än fossilbilar? Jag vet att fossilbilar har mycket mer förluster men då luftmotståndet är det "sista" i kedjan av motstånd så borde en fördubbling av luftmotstånd ha ungefär lika stor påverkan procentuellt på en elbil som en fossilbil. Skillnaden jag skulle säga är att i en fossilbil tänker du inte på om du kommer 70 eller 80 mil mellan tankningarna men i en elbil har du väldigt bra koll på förbrukning och räckvidd.
Re: Audi e-tron
Därför att du har mindre mängd tillgänglig energi i en elbil. En liter diesel motsvarar ca 10kWh. Så i min XC60 har jag 700kWh. Tyvärr har den bara ca 35% verkningsgrad, så effektivt har jag bara 245kWh kvar, men det är ju fortfarande betydligt mer än ett batteripack. Men visst har vindmotståndet lika stor påverkan, bara det att man inte tänker på det eftersom man, precis som du säger kommer 70 mil istället för 100 mil. Det är så att säga "långt nog". Men om man kommer 30 eller 50 mil är ju stor skillnadvigge50 skrev:Kan någon ge mig en bra förklaring till varför ökat vindmotstånd skulle ha större påverkan på elbilar än fossilbilar? Jag vet att fossilbilar har mycket mer förluster men då luftmotståndet är det "sista" i kedjan av motstånd så borde en fördubbling av luftmotstånd ha ungefär lika stor påverkan procentuellt på en elbil som en fossilbil. Skillnaden jag skulle säga är att i en fossilbil tänker du inte på om du kommer 70 eller 80 mil mellan tankningarna men i en elbil har du väldigt bra koll på förbrukning och räckvidd.Geni87 skrev:Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.
Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Audi e-tron
Det sista du skriver är nog den viktigaste faktorn. Men det finns även en annan skillnad.vigge50 skrev:Kan någon ge mig en bra förklaring till varför ökat vindmotstånd skulle ha större påverkan på elbilar än fossilbilar? Jag vet att fossilbilar har mycket mer förluster men då luftmotståndet är det "sista" i kedjan av motstånd så borde en fördubbling av luftmotstånd ha ungefär lika stor påverkan procentuellt på en elbil som en fossilbil. Skillnaden jag skulle säga är att i en fossilbil tänker du inte på om du kommer 70 eller 80 mil mellan tankningarna men i en elbil har du väldigt bra koll på förbrukning och räckvidd.Geni87 skrev:Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.
Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.
En förbränningsmotor har en verkningsgrad som ökar med högre last, till en viss gräns. Om man exempelvis fördubblar luftmotståndet kan verkningsgraden i motorn öka ganska rejält beroende på vilken hastighet man kör i. Ett liknande förhållande mellan verkningsgrad och last finns även i en elmotor, men eftersom den redan är många gånger mer effektiv än en förbränningsmotor vid låglast är nästan verkningsgradsförbättringen vid högre last försumbar i det fallet.
Hoppas att mitt resonemang gick att förstå...
Re: Audi e-tron
Tack för bra förklaring. Låg i sängen och funderade på detta men kom inte på anledningen. För det är ju uppenbart så att förbrukningen i en fossilbil ökar mindre procentuellt sett. En Tesla drar väl i runda slängar 60-80% mer energi med en rejäl husvagn på släp. På en fossilbil typ Volvo V70 ligger motsvarande siffra på 30-40% av det jag läst.Geni87 skrev:Det sista du skriver är nog den viktigaste faktorn. Men det finns även en annan skillnad.vigge50 skrev:Kan någon ge mig en bra förklaring till varför ökat vindmotstånd skulle ha större påverkan på elbilar än fossilbilar? Jag vet att fossilbilar har mycket mer förluster men då luftmotståndet är det "sista" i kedjan av motstånd så borde en fördubbling av luftmotstånd ha ungefär lika stor påverkan procentuellt på en elbil som en fossilbil. Skillnaden jag skulle säga är att i en fossilbil tänker du inte på om du kommer 70 eller 80 mil mellan tankningarna men i en elbil har du väldigt bra koll på förbrukning och räckvidd.Geni87 skrev:Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.
Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.
En förbränningsmotor har en verkningsgrad som ökar med högre last, till en viss gräns. Om man exempelvis fördubblar luftmotståndet kan verkningsgraden i motorn öka ganska rejält beroende på vilken hastighet man kör i. Ett liknande förhållande mellan verkningsgrad och last finns även i en elmotor, men eftersom den redan är många gånger mer effektiv än en förbränningsmotor vid låglast är nästan verkningsgradsförbättringen vid högre last försumbar i det fallet.
Hoppas att mitt resonemang gick att förstå...
Blir väl nästa grej man får höra från "Livets Hårda Skola" i Facebook-trådarna att elbilar är värdelösa eftersom förbrukningen ökar så mycket med släp (att de fortfarande är långt effektivare bryr sig såklart ingen om...).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Det har nog främst att göra med luftmotstånd, inte verkningsgraden på drivlinan. Tar vi en elbil som e-Crafter så lär den påverkas betydligt mindre av ett släp jämfört med Model X.Legato skrev:Tack för bra förklaring. Låg i sängen och funderade på detta men kom inte på anledningen. För det är ju uppenbart så att förbrukningen i en fossilbil ökar mindre procentuellt sett. En Tesla drar väl i runda slängar 60-80% mer energi med en rejäl husvagn på släp. På en fossilbil typ Volvo V70 ligger motsvarande siffra på 30-40% av det jag läst..
Detsamma gäller nog också e-Tron vs Model X där 75 D sannolikt inte längre har längre räckvidd än e-Tron om man hakar på ett släp.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Förklaringen som Geni87 ger är helt rätt.
Det finns två huvudsakliga orsaker till att ICE-motorn har låg verkningsgrad jämfört med en elmotor. Dels är energiomvandlingsprocessen betydligt mindre effektiv, men dessutom krävs många gånger mer energi för att hålla igång en ICE. Energiförlusterna intern i kolvmotorn (beroende på pumpförluster, friktionsförluster m m) är så pass stora att de i tex 70 km/h kan orsaka (grovt räknat) hälften av förbrukningen.
Denna post ökar inte för att man kopplar till en husvagn (såvida inte man tvingas köra på lägre växel). Därmed kommer en större andel av energin i bränslet att användas för nyttigt arbete och följden blir att verkningsgraden blir högre.
Det finns två huvudsakliga orsaker till att ICE-motorn har låg verkningsgrad jämfört med en elmotor. Dels är energiomvandlingsprocessen betydligt mindre effektiv, men dessutom krävs många gånger mer energi för att hålla igång en ICE. Energiförlusterna intern i kolvmotorn (beroende på pumpförluster, friktionsförluster m m) är så pass stora att de i tex 70 km/h kan orsaka (grovt räknat) hälften av förbrukningen.
Denna post ökar inte för att man kopplar till en husvagn (såvida inte man tvingas köra på lägre växel). Därmed kommer en större andel av energin i bränslet att användas för nyttigt arbete och följden blir att verkningsgraden blir högre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Pedrazzini
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 23 jul 2015 00:20
- Ort: Stora Höga
Re: Audi e-tron
Efter många års erfarenhet av att dra tunga släp med häst och båt (c:a 2 ton) med fossilbilar (diesel och bensin) kan jag intyga att det ökar förbrukningen med minst 80% där också. Och då är hästsläpet väsentligen mer strömlinjeformat än en husvagn. Båten är lägre men ännu tyngre. De siffror jag sett på förbrukningen vid tyngre släp med MX tyder på ungefär samma siffror.
Idag kör vi ett hästsläp från Umesläp med c:a 1,5 tons vikt med 1 häst och drygt 2 ton om vi stoppar i 2 hästar efter en BMW X3 2.0 D. Bilen drar knappt 0,6 liter/mil utan släp i 80 km/h och c:a 1,1 liter per mil med släp i samma fart.
Idag kör vi ett hästsläp från Umesläp med c:a 1,5 tons vikt med 1 häst och drygt 2 ton om vi stoppar i 2 hästar efter en BMW X3 2.0 D. Bilen drar knappt 0,6 liter/mil utan släp i 80 km/h och c:a 1,1 liter per mil med släp i samma fart.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Audi e-tron
Geni87 skrev:
Det sista du skriver är nog den viktigaste faktorn. Men det finns även en annan skillnad.
En förbränningsmotor har en verkningsgrad som ökar med högre last, till en viss gräns. Om man exempelvis fördubblar luftmotståndet kan verkningsgraden i motorn öka ganska rejält beroende på vilken hastighet man kör i. Ett liknande förhållande mellan verkningsgrad och last finns även i en elmotor, men eftersom den redan är många gånger mer effektiv än en förbränningsmotor vid låglast är nästan verkningsgradsförbättringen vid högre last försumbar i det fallet.
Hoppas att mitt resonemang gick att förstå...
Det där var långsökt hehe. Sänk farten och dra åt handbromsen ett par snäpp för att köra riktigt snålt då?!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Att verkningsgraden hos motorn ökar motsäger inte att förbrukningen ökar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Audi e-tron
Eh? Både verkningsgraden och förbrukningen kan öka. Bara för att man går från 10% verkningsgrad till 20% med X% ökad last betyder det inte att förbrukningen inte ökar. Det betyder däremot att förbrukningen inte ökar lika mycket som lasten ökar.Henrik Torphammar skrev:Geni87 skrev:
Det sista du skriver är nog den viktigaste faktorn. Men det finns även en annan skillnad.
En förbränningsmotor har en verkningsgrad som ökar med högre last, till en viss gräns. Om man exempelvis fördubblar luftmotståndet kan verkningsgraden i motorn öka ganska rejält beroende på vilken hastighet man kör i. Ett liknande förhållande mellan verkningsgrad och last finns även i en elmotor, men eftersom den redan är många gånger mer effektiv än en förbränningsmotor vid låglast är nästan verkningsgradsförbättringen vid högre last försumbar i det fallet.
Hoppas att mitt resonemang gick att förstå...
Det där var långsökt hehe. Sänk farten och dra åt handbromsen ett par snäpp för att köra riktigt snålt då?!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Precis. Allt annat lika så ger högre verkningsgrad lägre förbrukning, men i detta fall talar vi om att koppla på en husvagn eller något liknande och då är definitivt inte allt längre lika.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Åter till TS fråga
-Laddlucka även höger sida
-Rumpvärme i baksätet (ingår ej i std)
-Varför inte Nightvision och Matrix LED
-Laddlucka även höger sida
-Rumpvärme i baksätet (ingår ej i std)
-Varför inte Nightvision och Matrix LED
Re: Audi e-tron
Ska åka och kika på etron. Har börjat pendla 16 mil om dagen och ländryggen är helt förstörd. Får ingen bra sittställning i Teslan. Stolarna ger en för krökt ställning för ryggen.
Är inte bilens fel utan min trasiga ryggs fel... Förr när jag gjorde den resan en gång i veckan och körde 3-4 mil de andra dagarna så märkte jag inget.
Är inte bilens fel utan min trasiga ryggs fel... Förr när jag gjorde den resan en gång i veckan och körde 3-4 mil de andra dagarna så märkte jag inget.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Audi e-tron
Stolarna är ju inte superduper bra i Teslan. Väldigt kort sits med dåligt stöd för låren. Ändå har jag rätt korta ben. Blir extra påtagligt när man kör Volvo V90 med lårstöd varannan gång. Men Volvo måste väl vara nån typ av världsmästare på säten så det blir kanske lite missvisande.Verdi skrev:Ska åka och kika på etron. Har börjat pendla 16 mil om dagen och ländryggen är helt förstörd. Får ingen bra sittställning i Teslan. Stolarna ger en för krökt ställning för ryggen.
Är inte bilens fel utan min trasiga ryggs fel... Förr när jag gjorde den resan en gång i veckan och körde 3-4 mil de andra dagarna så märkte jag inget.
Re: Audi e-tron
Vänder på frågan. Vilka tillval kan man hoppa över?
Det borde väl komma ut bilar till handlarna snart väl?
Det borde väl komma ut bilar till handlarna snart väl?
Re: Audi e-tron
Många journalister som har testkört har klagat på de virtuella backspeglarna så de borde man nog välja bort. Eller i varje fall testa själv innan man beställer.mjoakim skrev:Vänder på frågan. Vilka tillval kan man hoppa över?
Det borde väl komma ut bilar till handlarna snart väl?
Re: Audi e-tron
Välja bort? Det är väl inget man väljer bort, utan snarare väljer till?Muhlegg skrev:Många journalister som har testkört har klagat på de virtuella backspeglarna så de borde man nog välja bort. Eller i varje fall testa själv innan man beställer.mjoakim skrev:Vänder på frågan. Vilka tillval kan man hoppa över?
Det borde väl komma ut bilar till handlarna snart väl?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017