Elbilspriser

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Re: Elbilspriser

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Precis. Det är lätt att glömma avgifterna vid registreringsbesiktning, den uteblivna vagnskadegarantin och kostnaderna för att få hem bilen. En helt ny bil kan ju inte köras för egen maskin.
Varför inte då? Jag har själv kört hem två splitter nya BMW från Ashford, UK. För övrigt gick det på ett ut kostnadsmässigt att frakta hem den eller köra hem den själv. Flygbiljett, hotell, slitage på bilen osv kostar också en hel del.
Men det blir problem om den redan är inregistrerad i ett annat land om du vill ha ut miljöbilspremien.
Är det ett krav? När jag körde hem mina fick jag särskilda exportskyltar på dem som endast var till för att kunna köra hem bilen till Sverige. Bilarna såldes för export och blev aldrig registrerade i England.

Fast det är möjligt att man inte ens får det... Känns i vart fall inte aktuellt att importera så länge SEK är så svag. Vinsten måste vara minst 15% som jag ser det för att det ens ska gå plus minus noll. Importbilar tenderar att vara lite svårare att sälja också. Man kan nog räkna med ~10% sämre begagnatvärde. (dvs ~5% av nypriset om man har den 3-4 år) Och ska man ha den företagsleasad så måste man ta hjälp av nån bilfirma som kan få in den utan att den blir momssmittad. Och dessutom övertala ett leasingbolag att acceptera den som leasingobjekt.
OK, ja det där får undersökas närmare, särskilt om det det blir fråga om att köpa en Sono Sion. Den är fortfarande den mest intressanta bilen för min del. Hoppas verkligen att den kommer i produktion.
Jag har länken till https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... nus-malus/

Där står det så här:
Det är endast nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som berörs av bonus malus. När det gäller personbilar klass II finns det ingen övre gräns på totalvikten. Fordonsskatten förblir oförändrad för de bilar som rullar på vägarna redan i dag. Med nya menas fordon som blir skattepliktiga (tas i trafik) för första gången den 1 juli 2018 eller senare. (Fordonet får inte ha varit påställt tidigare, vare sig i Sverige eller utomlands.) För malus gäller också att bilen har fordonsår 2018 eller senare.

Alltså gäller det INTE för importerade fordon.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Elbilspriser

Inlägg av Jerker »

TeslaTissel skrev:
Jag har länken till https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... nus-malus/

Där står det så här:
Det är endast nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som berörs av bonus malus. När det gäller personbilar klass II finns det ingen övre gräns på totalvikten. Fordonsskatten förblir oförändrad för de bilar som rullar på vägarna redan i dag. Med nya menas fordon som blir skattepliktiga (tas i trafik) för första gången den 1 juli 2018 eller senare. (Fordonet får inte ha varit påställt tidigare, vare sig i Sverige eller utomlands.) För malus gäller också att bilen har fordonsår 2018 eller senare.

Alltså gäller det INTE för importerade fordon.
Nja, det gäller för importerade fordon om de inte har tagits i bruk innan.
Skriv svar