Förbjuden använda schucko och avtalslöst tillstånd & bråk
Moderator: Redaktion
Förbjuden använda schucko och avtalslöst tillstånd & bråk
Hej!
Jag hyr sedan drygt 2 år en p-plats med tillåtelse att använda schucko (det var en av grundförutsättningarna till att jag tog platsen).
Företaget som har tagit över har missat (se nedan). Vad skall jag göra?
- hävda att den omedelbara uppsägningstiden är för kort?
- vägra den retroaktiva prishöjningen?
- börja cykla i stället? Hoppas de inte jagar mig då vi saknar avtal.... 14 månader är nästan 15 kkr vilket vore skönt att slippa betala!
Hälsningar
Lars
Brev från fastighetsbolaget:
Hej Lars,
Det är beklagligt att en dubbeluthyrning på detta sätt har hänt, och att ditt avtal inte kom med i överföringen från Xxxx till oss.
Därför har du dessvärre varit utan avtal sedan 2018-01-01, och du har heller inget avtal med Yyyy för platsen (vi har kontrollerat detta med Yyyy). Således har du inte betalat för platsen på över ett år.
Gällande laddning i garaget har vi tillsammans med Xxxx tagit beslutet att ingen laddning får ske i s.k. Schuko-uttag. Detta innebär att du fr.o.m. nu inte kommer att få ladda din bil i det uttag du tidigare har använt. Vi skulle därför vilja be dig att upphöra med detta.
Vi kommer sända dig ett avtal för plats 96 som du hittills nyttjat, som gäller fr.o.m. 2018-01-01 och t.o.m. 2019-02-15. Vi genomförde 2018-10-01 en prishöjning (från tidigare 900 kr inkl. moms i månaden, till 1 050 kr inkl. moms i månaden) och denna prishöjning kommer att finnas med i detta avtal.
Fr.o.m. 2019-02-18 får du sedan ett nytt avtal på plats 62 som ligger på plan -1 i samma garage, eftersom Zzzz hyr hela plan 0 i garaget.
För att på korrekt sätt kunna upprätta dessa avtal skulle vi vilja be dig om ditt personnummer.
Vi planerar tillsammans med Yyyyy att i framtiden sätta in laddare med den av elsäkerhetsverket rekommenderade typen typ2. Då kommer vi naturligtvis att vilja erbjuda dig en sådan laddare. Dock har vi inget besked om när en sådan installation kommer att ske.
Med vänlig hälsning,
Aaaa
Jag hyr sedan drygt 2 år en p-plats med tillåtelse att använda schucko (det var en av grundförutsättningarna till att jag tog platsen).
Företaget som har tagit över har missat (se nedan). Vad skall jag göra?
- hävda att den omedelbara uppsägningstiden är för kort?
- vägra den retroaktiva prishöjningen?
- börja cykla i stället? Hoppas de inte jagar mig då vi saknar avtal.... 14 månader är nästan 15 kkr vilket vore skönt att slippa betala!
Hälsningar
Lars
Brev från fastighetsbolaget:
Hej Lars,
Det är beklagligt att en dubbeluthyrning på detta sätt har hänt, och att ditt avtal inte kom med i överföringen från Xxxx till oss.
Därför har du dessvärre varit utan avtal sedan 2018-01-01, och du har heller inget avtal med Yyyy för platsen (vi har kontrollerat detta med Yyyy). Således har du inte betalat för platsen på över ett år.
Gällande laddning i garaget har vi tillsammans med Xxxx tagit beslutet att ingen laddning får ske i s.k. Schuko-uttag. Detta innebär att du fr.o.m. nu inte kommer att få ladda din bil i det uttag du tidigare har använt. Vi skulle därför vilja be dig att upphöra med detta.
Vi kommer sända dig ett avtal för plats 96 som du hittills nyttjat, som gäller fr.o.m. 2018-01-01 och t.o.m. 2019-02-15. Vi genomförde 2018-10-01 en prishöjning (från tidigare 900 kr inkl. moms i månaden, till 1 050 kr inkl. moms i månaden) och denna prishöjning kommer att finnas med i detta avtal.
Fr.o.m. 2019-02-18 får du sedan ett nytt avtal på plats 62 som ligger på plan -1 i samma garage, eftersom Zzzz hyr hela plan 0 i garaget.
För att på korrekt sätt kunna upprätta dessa avtal skulle vi vilja be dig om ditt personnummer.
Vi planerar tillsammans med Yyyyy att i framtiden sätta in laddare med den av elsäkerhetsverket rekommenderade typen typ2. Då kommer vi naturligtvis att vilja erbjuda dig en sådan laddare. Dock har vi inget besked om när en sådan installation kommer att ske.
Med vänlig hälsning,
Aaaa
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbjuden använda schucko och avtalslöst tillstånd & brå
Vad menas med "dubbeluthyrning"??
Och retroaktiva avtal för privatpersoner? Tror inte dom kan få igenom det faktiskt, knappt möjligt för företag heller...
Har dom klantat sig och dessutom nekar dig en sak du hade rätt till tidigare så får dom väl stå sitt kast, dom kan kanske få igenom att du betalar för den
senaste månaden.
Finns det alternativ som du kan gå över till? (det skulle jag ha gjort i det läget antagligen).
Och retroaktiva avtal för privatpersoner? Tror inte dom kan få igenom det faktiskt, knappt möjligt för företag heller...
Har dom klantat sig och dessutom nekar dig en sak du hade rätt till tidigare så får dom väl stå sitt kast, dom kan kanske få igenom att du betalar för den
senaste månaden.
Finns det alternativ som du kan gå över till? (det skulle jag ha gjort i det läget antagligen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
De har inget avtal från 2018-01-01 men vill ändå ha betalt från då, på vilken grund? Om de inte tänker erbjuda laddning på plats 62 skulle jag be dom torka sig med det där pappret. Men det är klart att kan de dra fram laddning till plats 62 så skulle detju kunna funka att betala för den andra platsen under tiden då avtal saknades.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag skulle hävda att det var ingen parkeringsplats du hyrde från förra företaget utan en laddplats. De ska alltså erbjuda dig en likvärdig plats, med laddning.
Vidare fråga hur de ska behålla befintliga kunder som behöver ladda nu med löften om framtida laddplatser någon gång i framtiden.
Vidare fråga hur de ska behålla befintliga kunder som behöver ladda nu med löften om framtida laddplatser någon gång i framtiden.
Allt här handlar om vilket avtal du hade för din plats, vad som var angivet som att det ingick och hur uppsägning mm beskrevs.
Som Tibor skriver: Om det var beskrivet som laddplats så är det en sådan du har avtal på. Har du sedan detta som privatperson så gäller det nog en del andra regler än om du har detta kontrakt som företag.
Som Tibor skriver: Om det var beskrivet som laddplats så är det en sådan du har avtal på. Har du sedan detta som privatperson så gäller det nog en del andra regler än om du har detta kontrakt som företag.
Du har ju parkerat där och laddat ett år så självklart betalar du för den tiden. Att de inte fakturerat vet du ju själv.
Har de inte laddmöjlighet framåt kan du ju välja att parkera på annat ställe.
Har de inte laddmöjlighet framåt kan du ju välja att parkera på annat ställe.
Kan du posta de ursprungliga avtalen när du skaffade platsen, och ev. ändringsmedddelanden som skickats efter 2018-01-01. Då kan man göra en analys av läget. Har du fått hyresavier för platsen, som du betalat, under perioden 2018-01-01 och därefter? Är dessa från det nya eller det gamla företaget? Här är ett inlägg på Lawline som är nyttig läsning för att förstå vilka några sakerna är som påverkar dina möjligheter.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Sen är det relativt stor skillnad på B2B och B2C i lagstiftningen, där B2C generellt är bättre för LEM om det är han som privatperson som har avtalet.boreno skrev:Kan du posta de ursprungliga avtalen när du skaffade platsen, och ev. ändringsmedddelanden som skickats efter 2018-01-01. Då kan man göra en analys av läget. Har du fått hyresavier för platsen, som du betalat, under perioden 2018-01-01 och därefter? Är dessa från det nya eller det gamla företaget? Här är ett inlägg på Lawline som är nyttig läsning för att förstå vilka några sakerna är som påverkar dina möjligheter.
Du kan ju alltid vägra skriva på det retroaktiva avtalet.
Hade du gjort det hade jag, om jag varit de som hyr ut, inget gett dig någon ny p plats utan sagt, ok, betala inget för 2018, men du får inte parkers här från och med idag.
Vidare skall tilläggas att om avtalet gått ut så kan du inte kräva någonting vare sig plats, laddplats eller gratis el.
Nytt avtal, nya förutsättningar.
Lycka till
Hade du gjort det hade jag, om jag varit de som hyr ut, inget gett dig någon ny p plats utan sagt, ok, betala inget för 2018, men du får inte parkers här från och med idag.
Vidare skall tilläggas att om avtalet gått ut så kan du inte kräva någonting vare sig plats, laddplats eller gratis el.
Lycka till
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Lite intressant läge faktiskt, om dom inte kan erbjuda en laddplats och han verkligen behöver det såAlx skrev:Du kan ju alltid vägra skriva på det retroaktiva avtalet.
Lycka till
har alltså inget att förlora på att vägra att betala det retroaktiva, om han ändå måste leta efter ett annat
alternativ...
Det borde uthyraren även ha i åtanke...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Schucko urtaget borde ju vara lätt att byta mot det blå campingurtaget
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Hade jag varit han som startade tråden och det fanns andra alternativ i närheten, som kanske även erbjöd laddplats, så hade jag tackat för 1 års gratis parkering och bytt parkeringsplats.Bjelke skrev:Lite intressant läge faktiskt, om dom inte kan erbjuda en laddplats och han verkligen behöver det så
har alltså inget att förlora på att vägra att betala det retroaktiva, om han ändå måste leta efter ett annat
alternativ...
Det borde uthyraren även ha i åtanke...
Men å andra sidan kanske det inte finns så många alternativ i närheten och då blir det värre läge.
Mitt svar (skrevs för att vinna tid och hinna undersöka andra alternativ):
Hej Aaaa!
Detta är alltför kort uppsägningstid (en dag!) och långt utanför branchpraxis!
Grundförutsättningen för att jag skaffade elbil var att jag kunde ladda på jobbet! Parkering med el är viktigt för mig och därför vill jag hålla ursprunglig överenskommelse. Jag kan givetvis acceptera CEE-don enfas/trefas och typ2.
Jag skall se över andra lösningar och överväga byta bil alt cykla! Jag behöver också kontakta en jurist.
Med vänlig hälsning
Lars
End
Jag behöver träna och är nu inne på att
- köpa en cykel för pengarna som motsv retroaktiva avtalet pga förbud ladda
- vägra retroaktivt avtal
- vägra nytt avtal
- parkera på gatan de få gånger jag tar bil
Hur skulle tingsrätt döma en fordran där Aaaa kräver mig på pengar utan avtal? Skulle man verkligen slåss för pengar som man ändå fått in av annan hyresgäst?
Hej Aaaa!
Grundförutsättningen för att jag skaffade elbil var att jag kunde ladda på jobbet! Parkering med el är viktigt för mig och därför vill jag hålla ursprunglig överenskommelse. Jag kan givetvis acceptera CEE-don enfas/trefas och typ2.
Jag skall se över andra lösningar och överväga byta bil alt cykla! Jag behöver också kontakta en jurist.
Med vänlig hälsning
Lars
End
- vägra nytt avtal
Hur skulle tingsrätt döma en fordran där Aaaa kräver mig på pengar utan avtal? Skulle man verkligen slåss för pengar som man ändå fått in av annan hyresgäst?
Hälsningar
Lars
Lars
Tror de har svårt att överhuvudtaget bevisa i vilken omfattning du nyttjat platsen. Vidare så tror jag inte att ett företag stämmmer någon för fordringar i 10.000kr klassen. Man orkar helt enkelt inte med besväret. Dessutom, stämma på vilka grunder? Att du parkerat där utan hyresavtal för platsen? Det är väl det parkeringsregler är till för. För att hantera folk som parkerar utan tillstånd.lem skrev:Mitt svar (skrevs för att vinna tid och hinna undersöka andra alternativ):
Hej Aaaa!
Med vänlig hälsning
Lars
End
- vägra nytt avtal
Ne, jag hade inte förlorat en minuts sömn över det där om jag var dig.