DN: "Gör Gamla stan till en zon för enbart avgasfria fordon”
Moderator: Redaktion
DN: "Gör Gamla stan till en zon för enbart avgasfria fordon”
Intressant debattartikel i dagens DN:
http://www.dn.se/debatt/gor-gamla-stan- ... ria-fordon
Och detta är skrivet av Bil Swedens VD Bertil Moldén.
Men jag får inte ihop det!
bilsweden.se : "BIL Sweden är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar."
Alltså, bilsweden representerar biltillverkarna, som (med något undantag) dissar elbilar. Och så skriver bilsweden denna artikel. Nä, jag får inte riktigt ihop det...
http://www.dn.se/debatt/gor-gamla-stan- ... ria-fordon
Och detta är skrivet av Bil Swedens VD Bertil Moldén.
Men jag får inte ihop det!
bilsweden.se : "BIL Sweden är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar."
Alltså, bilsweden representerar biltillverkarna, som (med något undantag) dissar elbilar. Och så skriver bilsweden denna artikel. Nä, jag får inte riktigt ihop det...
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: DN: "Gör Gamla stan till en zon för enbart avgasfria for
Citat "Att ta in personbilar i den svenska miljözonslagstiftningen skulle även bidra till en förnyelse av den relativt gamla personbilsflottan."
Även övriga biltillverkare tillverkar många elbils- och laddhybridmodeller. Och gamla stan är lagom stor så den passar deras batteristorlekar
Även övriga biltillverkare tillverkar många elbils- och laddhybridmodeller. Och gamla stan är lagom stor så den passar deras batteristorlekar

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
LOLTiborBlomhall skrev:Även övriga biltillverkare tillverkar många elbils- och laddhybridmodeller. Och gamla stan är lagom stor så den passar deras batteristorlekar

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Teslaspolen
- Teslaägare
Jag har ett ännu bättre försla även om det där är ett steg på rätt väg.
"Gör Sverige till en avgasfri zon!"
Kanske är det så framtiden blir, fossilfordon blir mer och mer avgränsade i vart de får användas, lite som rökning? Samma elände båda två.
"Gör Sverige till en avgasfri zon!"

Kanske är det så framtiden blir, fossilfordon blir mer och mer avgränsade i vart de får användas, lite som rökning? Samma elände båda två.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Fast det blir väl lite som med dubbdäck som är förbjudet på några gator i Stockholm och Göteborg. Först tänkte jag äsch nu får jag köra omkring med odubbat och köra fast hela tiden ute i skogen. Sen tänkte jag att jag kan ju bara undvika den där gatan, har funkat bra hittills. Men till sist så ramlar det väl ner till att man kan strunta i det helt eftersom böterna bara är en tusenlapp, mindre än kostnaden för ett däck, och de kontrollerar typ en gång per år.
Kan inte Tibor skriva ett svar på den artikeln? Enkla saker som att börja med att ta bort trängselskatt för nollutsläppsbilar?
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Ja, det är väl så. Odinsgatan är dock ganska lätt att undvika, även om jag chansat ett par gånger och aldrig åkt dit. Men jag har ändå sett kontroller hyfsat ofta.LarsL skrev:Fast det blir väl lite som med dubbdäck som är förbjudet på några gator i Stockholm och Göteborg. Först tänkte jag äsch nu får jag köra omkring med odubbat och köra fast hela tiden ute i skogen. Sen tänkte jag att jag kan ju bara undvika den där gatan, har funkat bra hittills. Men till sist så ramlar det väl ner till att man kan strunta i det helt eftersom böterna bara är en tusenlapp, mindre än kostnaden för ett däck, och de kontrollerar typ en gång per år.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Klockrent!!Teslaspolen skrev:Jag har ett ännu bättre försla även om det där är ett steg på rätt väg.
"Gör Sverige till en avgasfri zon!"![]()
Förslag till våra menlösa politiker: Gör fossilbilar till entusiastbilar. Låt folk få köra lite med sina välputsade
gamla veteranbilar men låt det kosta. Inför en tidsplan som sträcker sig 10-20 år framåt i tiden där man
kan se exakt hur mycket koldioxidskatten höjs för varje år. Börja lite lugnt dom första 5 åren så Model 3
och ev. andra bilar hinner komma ut på marknaden, men följ planen benhårt och landa i att det blir
dyyyyyrt att köra fossilt. Då vet alla vad som gäller och kan förlika sig med tanken att eldrift är det
som gäller framöver. Gör Sverige till en miljövänlig "stormakt", för att använda ett ord jag inte riktigt gillar.
Jag har förädlat din idé något:Larofo skrev:Förslag till våra menlösa politiker: Gör fossilbilar till entusiastbilar.
Fossilbilar som redan är registrerade i Sverige klassas som "entusiastbilar" och då får lägre skatter och avgifter, på samma sätt som veteranbilar. Genom detta blir det billigare för barnfamiljer att äga sin existerande bil, vilket inte kommer rendera några klagomål.
Samtidigt får nya fossilbilar miljöavgifter som motsvarar 1,5 gånger bilens inköpspris. För elbilar tar man bort momsen och alla andra skatter, tillåter körning i kollektivtrafikfiler och en mängd andra fördelar liknande det man har i Norge.
Med den lösningen kommer folk inte att klaga eftersom det blev billigare att köra sina existerande bilar, men bilparken kommer tvingas över till elektrisk drift genom att det inte är möjligt att köpa några nya fossilbilar till ett vettigt pris.
Den enda negativa effekten med detta är att gamla bilar kommer rulla längre än vad de annars skulle ha gjort - systemet uppmuntrar till att reparera bilarna istället för att skrota de, men genom alla nya elbilar som säljs så kommer klimateffekten mer än väl bli positiv.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- lator
- Teslaägare
Eller förenklat: Lägg all beskattning på bränslet. Ta bort vägskatten i nuvarande form och höj bensin-/diesel-priset med typ 5 kr. Resulterar i att bensinslukande monster självsaneras från våra vägar samtidigt som folk får råd att ha kvar en fossilbil för att dra husvagnen ett par gånger per år samt åka till tippen en gång per månad.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Detta tycker jag är fel, mycket bättre att göra som i Norge där det skilljer mycket när man ska köpa ny bil. Jag går nu på Högskolan och en i min klass är 35 år och har två barn. Att ta kollektivtrafik skulle ta honom aldeles för lång tid så han kör sin gamla bensinbil som han har köpt begagnad. Han har själv sagt att han kommer inte ha pengar att lägga några hundra tusen på en ny bil utan han köper istället en begagnad. Om man skulle höja skatterna drastiskt på bensin så skulle det slå hårt mot han och hans familj men det skulle inte göra det lättare för honom att få råd att köpa en ny elbil.lator skrev:Eller förenklat: Lägg all beskattning på bränslet. Ta bort vägskatten i nuvarande form och höj bensin-/diesel-priset med typ 5 kr. Resulterar i att bensinslukande monster självsaneras från våra vägar samtidigt som folk får råd att ha kvar en fossilbil för att dra husvagnen ett par gånger per år samt åka till tippen en gång per månad.
Därför så tycker jag att man ska göra som i Norge, straffa inte dem som har en gammal fossilbil pga att dem inte har råd att köpa en ny elbil utan gör det riktigt dyrt att välja en ny fossilbil framför en elbil så kommer fler elbilar ut på marknaden och om några år så kommer även andrahandsmarknaden vara full med elbilar för dem som har liten inkomst. Detta kanske gör att det tar lite längre tid men man straffar inte dem som redan idag har lite pengar och är i behov av en bil.
Håller med Vigge.. För att få det att fungera och för att "folket" inte ska drabbar för hårt ekonomiskt måste insatserna göras på nybilssidan först... Först kanske 5-10 år efter att den absoluta majoriteten av nybilsförsäljningen varit fossilfri kan man sätta rejält höga priser på bränslen. (Höjningar på nån krona eller två går ju att göra redan nu.. För att komma tillbaka till tidigare kostnad per mil.. De e billigare att köra bil idag bränslemässigt än för 15 år sen!)
En bra start vore att se till att miljöbilar (riktiga miljöbilar.. Inte en sån dieselmiljöbil som jag har som enligt papprena drar 0.45l/mil men i verkligheten 0.6l/mil.) blir kraftigt premierade.
En bra start vore att se till att miljöbilar (riktiga miljöbilar.. Inte en sån dieselmiljöbil som jag har som enligt papprena drar 0.45l/mil men i verkligheten 0.6l/mil.) blir kraftigt premierade.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- lator
- Teslaägare
Tanken med min fundering är inte att det ska bli dyrare för din kursare att ta sig till skolan men kanske det går att få honom att välja en snålare bensinbil istället för en Hissingecontainer... 5 kr per liter jämnar ut kostnaden för den som kör en bensinbil med en skatt på 2500 kr och en förbrukning på 0,8 liter per mil vid 625 mil, drar den mer blir det dyrare men en snål bil (som är bättre för miljön) ger kraftigt lägre kostnader. Detta skulle givetvis mest gynna lite äldre dieselbilar med låg förbrukning och hög skatt, något som kan vara tveksamt i stadsmiljö, men påverkar ändå folk att köra mindre då det är milen som kostar.
Detta är inget som hindrar en övergång till högre kostnader vid nyköp av fossilbilar utan bara en kompletterande åtgärd för att minska bilkörandet med gamla bilar.
Detta är inget som hindrar en övergång till högre kostnader vid nyköp av fossilbilar utan bara en kompletterande åtgärd för att minska bilkörandet med gamla bilar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Jag vet inte hur gamal bilen är men jag skulle inte förvåna mig om den är mer än 15 år och det är en väldigt liten bil, vet inte om den är två eller fyra dörrar på bilen så en mindre bil kan han inte skaffa. Han går samma program som är högskoleingenjör i hållbar utveckling och förnyelsebar energi så han är också intresserad av miljön men han har helt enkelt inte råd att lägga mer än ungefär 15-20000 kronor på en bil. Så då kan han inte få en ny elbil utan han har den han har och den räcker för honom. Så att höja bensinpriset skulle bli dyrare för honom för han skulle inte ha råd att få fram 200000 för att köpa en ny elbil.lator skrev:Tanken med min fundering är inte att det ska bli dyrare för din kursare att ta sig till skolan men kanske det går att få honom att välja en snålare bensinbil istället för en Hissingecontainer... 5 kr per liter jämnar ut kostnaden för den som kör en bensinbil med en skatt på 2500 kr och en förbrukning på 0,8 liter per mil vid 625 mil, drar den mer blir det dyrare men en snål bil (som är bättre för miljön) ger kraftigt lägre kostnader. Detta skulle givetvis mest gynna lite äldre dieselbilar med låg förbrukning och hög skatt, något som kan vara tveksamt i stadsmiljö, men påverkar ändå folk att köra mindre då det är milen som kostar.
När det gäller att få undan gamla bilar som spyr ut mycket.. Gärna då utan katalysator eller partikelfilter, har skrotningspremier tidigare visat sig vara väldigt effektivt. Varför försöka sälja ett gammalt skrälle för 5000kr om man kan få säg 8000kr i skrotpremie..
Kan utformas på så sätt att de bilar som har sämst rening ger högst premie.. Så kan det fortfarande finnas billiga lite äldre bilar kvar som ändå har skapliga utsläppsvärden.. Så man inte stänger ute de som inte kan lägga 50k+ på en bil..
Kan utformas på så sätt att de bilar som har sämst rening ger högst premie.. Så kan det fortfarande finnas billiga lite äldre bilar kvar som ändå har skapliga utsläppsvärden.. Så man inte stänger ute de som inte kan lägga 50k+ på en bil..