VW seriösa i sin elbilssatsning?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av Zalman3 »

VW har jobbat lite på att få fram ett dokument om deras elbilsplaner.
VW ska kunna tillverka sina elbilar CO2 neutralt.

"In a new presentation, VW shows how the I.D., its first next-generation electric vehicle, will be “CO2 neutral throughout the entire life cycle if the customer consistently charges with green power.”

"VW’s presentation shows that all-electric vehicles today are already emitting less CO2 emissions than other vehicles:"

https://electrek.co/2019/02/15/volkswag ... more-84704
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag söker en elbil som passar mig. Det gör nog alla förvisso :-) Men för min del så kvittar det egentligen vilket märke det är bara den är vettig i specen. VW verkar ha laddat på rejält för att sedan backa av och bygga en VIII e-golf snarare än sitt coola ID concept. Jag tror dessutom dom ligger efter tidplanen som dom ventilerar utåt. Inte minst om vi pratar volymproduktion, då behövs ju battericeller som bekant och där vet i tusan vad dom tänkt sig?

VW försöker sälja sitt MEB recept till fler tillverkare och givetvis använda det inom VAG. Dock så har vi bara sett skisser på koncept från övriga VAG. Sen skall ett riktigt koncept fram, sedan skall det bantas tillbaka till en normal bil osv osv. Långt fram i tiden innan vi ser en Octavia MEB till rimligt pris.

VW kommer antagligen inte kunna eller vilja producera speciellt många ID i början dels för batterierna som inte finns och dels för att dom har inte råd att pumpa ut obeprövad teknik som kommer kräva återkallning. Jag tror vi likt Tesla kommer få se en ganska moderat start av produktion till ett pris som är så högt att efterfrågan hålls ner.

Dom är kanske seriösa, men långt efter vad dom försöker måla fram i media tror jag.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
HenrikC
Inlägg: 776
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av HenrikC »

Det är svårt att göra elbilar till priser som passar vanliga konsumenter. De tillverkare som har haft framgång hittils har satsat på dyra bilar. Minns ni Th!nk eller Mitsubishi i-Miev/ Peugeot Ion? Små, genomusla elbilar som kostade över 300'. Ingen vettig människa köpte sådana. De lite bättre elbilarna som kommer nu (Niro, Leaf 62) kostar över 400' och de bra (Tesla model 3) kostar över 600'. Antingen kommer VW göra en prispressad modell som blir en ny Th!nk och floppar, eller så bygger man något som faktiskt är en bra bil men kostar över 400'. Jag är helt övertygad om att man valt det senare.

Den utlovade prisbilden kan man sedan lösa med marknadsföring: Ställ en dieselgolf med fritt bränsle under en leasingperiod på 6000 mil mot en Neo med fri laddning, miljöbilsbonus och lägre skatt och med ens motsvarar en Neo för 400' en Golf för 250'.

Ja, jag tror VW är seriösa i sin satsning, men förväntningar på vad som kommer att erbjudas är fel. Hela marknadens prisbild kommer flyttas uppåt och det är en öppen fråga hur varumärkena med lågprisprofil (Skoda och SEAT) kommer att må av det. Dessutom kommer övergången till el ta längre tid än vad många entusiaster väntar sig.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av Leo »

Angående "billiga bilar" så har det ju alltid tex funnits billiga Kinesiska bilar som inte säljs i Europa eftersom konsumenterna inte tycker de tekniskt är tillräckligt bra/säkra.

Är en oerhörd press redan idag där de stora måste bygga måååååånga bilar för att vara lönsamma. Är nog galet höga utvecklingskostnader man behöver täcka också.

Därav kommer det inte i ett "trollslag" helt plötsligt gå att få fram en superbillig bil bara för att den är eldriven. ÄVEN om den rent tekniskt på sätt och vis är klart billigare att bygga (åtminstone när man skalat upp det). Är så galet mycket mer kostnader inblandade än BARA själva produktionskostnaden.

Bilindustrin har ju sen tidigt 70-tal gått igenom ett stålbad i avseendet att mängder av små olönsamma tillverkare fått lägga ner eftersom de inte överlever.

Så håller definitivt med HenrikC tror marknadens förväntningar på vad som kommer att erbjudas till vilket pris är helt fel. Där man delvis framöver med en TCO-kalkyler (tex via Konsumetleasing osv) där alla kostnader tas med/värderas gör att prisbilden på själva bilen är högre men totalkostnaden ändå inte är så mycket högre.

Man kan ju även blanda in "kundernas betalningsvilja". Har aldrig sett att den ekologiska mjölken, skinkan, osten, brödet osv är billigare än den vanliga....
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av Laban »

HenrikC skrev:
Hela marknadens prisbild kommer flyttas uppåt och det är en öppen fråga hur varumärkena med lågprisprofil (Skoda och SEAT) kommer att må av det.
Så länge man kan ha samma prisskillnad som idag borde det väl lösa sig. En Kodiaq kostar från 307k, Volvo XC 60 från 363k. Inte så stor skillnad. Lite lägre utgångspris, mer lull-lull som standard (antar jag).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av TiborBlomhall »

Angående VW priser har de dels talat om elbilen VW ID och dels om en elbilar från €25,000 - och de flesta kopplat ihop dessa två.

Trots att VW har hela tiden varit ganska tydliga om att priset €25,000 gäller deras nästa generations e-Up.

Vad ID kommer kosta är fortfarande okänt. Vissa kommer nog bli grymt besvikna.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 908
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av juristen »

Leo skrev:
Så håller definitivt med HenrikC tror marknadens förväntningar på vad som kommer att erbjudas till vilket pris är helt fel. Där man delvis framöver med en TCO-kalkyler (tex via Konsumetleasing osv) där alla kostnader tas med/värderas gör att prisbilden på själva bilen är högre men totalkostnaden ändå inte är så mycket högre.
Angående marknadens förväntningar så tror jag också att de är för högt ställda i förhållande till vad elbilstillverkarna kommer kunna leverera inom den närmaste tiden. Däremot så tycker jag elbilstillverkarna har ett stort eget ansvar i att förväntningarna har blivit högt ställda. Elon lovar folk-tesla för 35K dollar innan subventioner och VW lovar en folkelbil med bra räckvidd för 25k euro. Jag vet inte vad VW själva har sagt ordagrant men alla artiklar jag läst har förmedlat att det rör sig om instegsversionen av ID Neo.

Det visas upp mycket koncept och fantasispecar till fantasipriser. Det driver upp förväntningarna. Men när det ska till leverans så händer det inget. De som levererat de prisvärdaste bilarna hittills, Kia och Hyundai, har istället en tillverkning som inte på långa vägar möter efterfrågan. Det är det bara Tesla som gör, men till ett högt pris.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av Laban »

TiborBlomhall skrev:
Angående VW priser har de dels talat om elbilen VW ID och dels om en elbilar från €25,000 - och de flesta kopplat ihop dessa två.

Trots att VW har hela tiden varit ganska tydliga om att priset €25,000 gäller deras nästa generations e-Up.
Problemet är väl att VW inte är tydliga med priserna. De har pratat om motsvarande diesel Golf osv men det säger inte så mycket om man inte säger exakt vilken diesel Golf. GTD kostar exempelvis från €34k i Tyskland. Trendline med 115 hk dieselmotor från €23 875. Men ID kommer att ha 184 hk så jag betvivlar att ID jämförs med den. Eller Trendline nivån för den delen. Väljer man Highline , diesel på 150 hk samt DSG låda är man uppe i €32 000.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av Leo »

Låt oss titta närmare på det här.

Tyvärr har väldigt många ”misstolkat” det som VW sagt, dvs 25000€. Man har pratat om pris ”som en MOTSVARANDE diesel”. Där många felaktigt kollat på priset för en std utrustad instegsdiesel.

Priserna på VW är lokalt satta/land. Så det är ganska rimligt/troligt att man ofta tänkt/pratat om Tyskland tex.

Det är också en ”ambition”. Precis som Teslas ambition på 35000€. Där VW själva senaste 1/2 året också börjat kommunicera att det kommer kostar mer att utveckla än man kanske först trodde. Delvis för att marknaden ”kräver” mer nu (=räckvidd osv) än för 2-3 år sen.

Vissa har faktiskt pratat om priset ”efter subventioner”

Finns ju andra tillverkare som pratar om ägandekostnader (...inklusive bränslebesparing...=Tesla) Dvs ID kanske inte ska kosta mer att ÄGA/köra än en MOTSVARANDE dieselbil =likvärdigt välutrustad diesel på 150-180hk diesel...Nu ska vi lägga märke till att bilarna i Tyskland i princip dessutom alltid har mindre utrustning än motsvarande i Sverige.

€/kr är klart annorlunda idag än för 1-2år sen. (+5-10%). Där respektive land ofta har låst € och fabriken tar valutarisken/svängningarna.

Olika moms i olika länder. 19% i Tyskland och 25% i Sverige.

Tillkommer Vagnskada för Sverige. Ligger på kanske 7000-12000kr/3år

Tillkommer frakt till, OCH frakt i Sverige. Skulle gissa på 2500-4000kr totalt

Tillkommer ”återvinningsavgift”. En slags Pant till den dagen bilen ska skrotas (typ 1500-2000kr)

Tillkommer ”Svensk standardutrustning” vilket ofta bara det höjer priset 8000-15000kr. (Pga kyla/vinter/marknad, på en vanlig bil ibland pga att man då ibland måste utgå från en ”högre utrustningsnivå” för att kunna få tex =strålkastarspolning, sätesvärme, största 12V batteriet osv)

Sen ska man nog tänka priset som att det gäller enklaste grundversionen och är ett FRÅNPRIS med MINSTA batteriet.

Sen vägs alltid då klart en form av ”marknadsorissättning” in. Där då VW historiskt alltid kostat mer än motsvarande Kia osv. Så även av den aledningen inte troligt att man skulle sikta på en prisnivå som är LÅNGT UNDER konkurrenterna. Där även flera bilfabrikanter uttalat dålig lönsamhet trots dagens listprisnivå på 350000-450000kr för bilar med lite större batterier (40-60kWh). Särskilt med tanke på att ingen biltillverkare verkar kunna leverera tillräckliga volymer av befintliga elbilar ens med dagens listprisnivåer.

Så här är det nog både VW/Journalister/önsketänkande kunder/mfl som tillsammans i en härlig soppa skapat, ganska säkert, felaktiga förväntningar på vad ID kommer kosta i Sverige. (=250000€ x10= 250000kr)

Förövrigt angående ”tidsplaneringen” ligger man faktiskt exakt på den tidsplan som i princip hela tiden legat fast och vid sällsynta tillfällen kommunicerats utåt. Dvs produktionsstart Q4 2019 och 1:a leveranser typ Q1 2020. Vilket i sig är imponerande då man först tagit fram en flexibel plattform (MEB) för att först därefter kunna ta fram fysiska bilmodeller baserat på den. Där alltså 4år är en ovanligt kort tid. (Sen man kommunicerade MEB första gpngen) Särskilt med tanke på hur mycket nytt ”tänk” och ny teknik som är inblandad.

För övrigt har man väl säkrat batteritillgången för motsvarande 500miljarder kr för en tid framöver vad det nu ska motsvara för antal bilar och vilken tidshorizont har jag ingen exakt koll på. Men är ju i alla fall en bra början och bättre än de biltillverkare som inte gjort motsvarande (eller har egna cellfabriker)

Så jag skulle nog säga att JA VW är i allra högsta grad seriösa i sin elbilssatsning. Tror få andra tillverkare kommer att kunna få fram OCH LEVERERA i hyfsade volymer så många OLIKA elbilsmodeller som VW verkar kunna göra de närmaste 1-4 åren.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av Laban »

Leo skrev:
€/kr är klart annorlunda idag än för 1-2år sen. (+5-10%). Där respektive land ofta har låst € och fabriken tar valutarisken/svängningarna.

Olika moms i olika länder. 19% i Tyskland och 25% i Sverige.

Tillkommer Vagnskada för Sverige. Ligger på kanske 7000-12000kr/3år

Tillkommer frakt till, OCH frakt i Sverige. Skulle gissa på 2500-4000kr totalt

Tillkommer...
Lättast är väl att jämföra priserna i Tyskland vs Sverige på existerande modeller och ta fram en omräkningafaktor. Några ex

Golf GTD: €33 987 -> 334 900 :-
Passat GTE: €45 200 -> 453 000 :-
T-Cross: €17 975 -> 199 900 :-
Touran: €24 975 -> 249 900 :-

Det är alltså inte nödvändigtvis fel att räkna med 10 som omräkningsfaktor från euro till SEK. Värt att notera är väl att e-Golf har en omräkningsfaktor på 11.98 men vi får väl hoppas att det beror på att VW egentligen inte vill sälja e-Golf.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av TiborBlomhall »

Snarare för att de lagt på 60,000:- på priset ;) :(
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av Laban »

TiborBlomhall skrev:
Snarare för att de lagt på 60,000:- på priset ;) :(
T.o.m 74 000 :- Men hade de velat sälja bilen så hade de kanske inte gjort det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av Geni87 »

Väldigt imponerande presentation måste jag säga! Uppfriskande att se att de på ett tydligt sätt visar att elbilar redan idag är bättre ur ett klimatperspektiv under sin livstid trots halvkass elmix, men att de också har en plan för hur de ska göra elbilarna ännu bättre i framtiden genom att de t.ex. ställer krav på celltillverkarna att bara använda förnyelsebar el vid celltillverkningen. Det är kul att se att de slår hål på väldigt många elbilsmyter i presentationen, utanför de elbilsintresserade finns det ju fortfarande många som predikar de här myterna men det känns som att de lär bli färre när en etablerad tillverkare visar att de inte är sanna.

På ett sätt var det nog bra att dieselgate hände, för nu verkar de ha full fokus och framtiden känns positiv. :) Frågan är nu bara vad de andra stora tillverkarna planerar? Toyota? Undrar när de ska nyktra till och sluta självladda. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av Leo »

Brukar ibland hävda att det ”bästa som hänt VW är dieselskandalen” då fick man eld i baken och på med spikskorna!

Vilket gör att man kanske trots allt får till förändringen lite tidigare mot elbilar än som annars skulle ha skett. Dessutom tidigare och med större ”kraft” i förändringen än andra traditionella biltillverkare.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: VW seriösa i sin elbilssatsning?

Inlägg av Oykkh47 »

Batteries:
The biggest battery: 83 kWh (550km WLTP ), available 10/2020, will charge with up to 125 kW DC and 11 kW AC
The smaller batteries: 49 kWh (330km WLTP) and 62 kWh (450km WLTP) will charge with up to 100 kW DC and 11 kW AC .
All ranges are currently VW estimates and not official yet.

All batteries have active cooling and heating. Heatpump is optional (might be standard in bigger batteries or higher trims)

A/C and heatpump:
The CO2 based A/C will only be available in combination with the heatpump. If you get a configuration without heatpump, you'll get a normal A/C with R1234yf. As a reminder: A CO2 heatpump will work in much lower temperatures than usual.

2 Headlight upgrade options:
1) LED Headlight with "Bad Weather" function (no idea what the difference to the normal LED headlights is)
2) Matrix LED Headlights

Wireless Carplay is available

Not much else is known about the Infotainment System.
Except that it is based on a new vw.OSoperating system and it will allow over the air updates for the car.

As mentioned in other topics, there will be a "1st Edition" which can be preordered. What leaked out so far:
It will be available in 3 configuration variants: Cool, Style and WoW
All of them with a 62 kWh battery.
Colors: Black, Grey, White and Green
They will have some unique styling traits, reserved just for the 1st Edition.

And last but not least, VW has a Start Of Production countdown in their Intranet, counting down to 4th November 2019:


Wednesday at 6:51 PMBild
Skriv svar