Vad ska jag välja?
Moderator: Redaktion
Vad ska jag välja?
Hej,
Känner mig så sjukt velig när det gäller utrustning på min M3.
Har fortfarande inte beställt, mest för att jag måste sälja nuvarande bil men också för att jag känner att jag har dålig koll på just Tesla.
Kan ni initierade Tesla-människor hjälpa mig bygga ihop en bra M3? Har egentligen en budget på 700k men beror lite på hur mycket jag får för nuvarande bil.
Bilen kommer användas som pendlarbil ca: 8 mil 4 dagar i veckan och 30 mil 1-2 dagar/vecka, sen en del utflykter på helgerna.
Vad ska man ha? P eller LR, förstår inte riktigt skillnaden, förutom att för 117k får man bättre acceleration, röda bromsok, snyggare fälgar & kolfiberspoiler, nåt jag missar?
Färgval? Tycker röd är sjukt snyggt , men är det värt de extra 27,6k? Nån annan färg som rekommenderas? Eller ska man foliera?
Sätena, vågar man köra vitt, sett en del videor och dom verkar ju till skillnad från många andra premiummärken inte alls tappa färg eller dra åt sig färg.
AP, är det dumt att inte välja till? Rätt saftig summa trots allt.
Eller ska jag rentav vänta tills billigare varianterna kommer, om dom nu gör det inom snar framtid?
Som sagt, har ni smarta tips eller förslag så skulle jag uppskatta det.
Känner mig så sjukt velig när det gäller utrustning på min M3.
Har fortfarande inte beställt, mest för att jag måste sälja nuvarande bil men också för att jag känner att jag har dålig koll på just Tesla.
Kan ni initierade Tesla-människor hjälpa mig bygga ihop en bra M3? Har egentligen en budget på 700k men beror lite på hur mycket jag får för nuvarande bil.
Bilen kommer användas som pendlarbil ca: 8 mil 4 dagar i veckan och 30 mil 1-2 dagar/vecka, sen en del utflykter på helgerna.
Vad ska man ha? P eller LR, förstår inte riktigt skillnaden, förutom att för 117k får man bättre acceleration, röda bromsok, snyggare fälgar & kolfiberspoiler, nåt jag missar?
Färgval? Tycker röd är sjukt snyggt , men är det värt de extra 27,6k? Nån annan färg som rekommenderas? Eller ska man foliera?
Sätena, vågar man köra vitt, sett en del videor och dom verkar ju till skillnad från många andra premiummärken inte alls tappa färg eller dra åt sig färg.
AP, är det dumt att inte välja till? Rätt saftig summa trots allt.
Eller ska jag rentav vänta tills billigare varianterna kommer, om dom nu gör det inom snar framtid?
Som sagt, har ni smarta tips eller förslag så skulle jag uppskatta det.
Model X Plaid - 23
Model Y P - 24
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Model Y P - 24
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Re: Vad ska jag välja?
Om du har 700k budget blir valet mellan AWD och Performance lätt. Du har bara råd med AWD. Men den är mest prisvärd så kör på den.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Jo, men kan eventuellt få upp budgeten lite... Men är det värt det är väl egentligen frågan...
Model X Plaid - 23
Model Y P - 24
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Model Y P - 24
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
- FutureTesla
- Teslaägare
Jag kör på LR med AP istället för röd färg. Fick bli en svart då.
Bra ax är ju kul, men har inte råd.
Haha, 4,8 s till 100 km/h som LR AWD ligger på är nog den snabbaste bil 99,9% av "befolkningen" någonsin kört. Bra acceleration får man oavsett.Kalle skrev:Jag kör på LR med AP istället för röd färg. Fick bli en svart då.

2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Håller med. Jag kör idag en Model S 85 och den imponerar mig fortfarande i ax, trots att den "bara" gör 0-100 på 5,6 sek. De enda som skulle va besvikna på accelerationen i en AWD / LR Model 3 är de som idag kör en Ludicrous-Tesla.ippii skrev:Haha, 4,8 s till 100 km/h som LR AWD ligger på är nog den snabbaste bil 99,9% av "befolkningen" någonsin kört. Bra acceleration får man oavsett.Kalle skrev:Jag kör på LR med AP istället för röd färg. Fick bli en svart då.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
- FutureTesla
- Teslaägare
Jag provkörde Model3 Peformance för några veckor sedan och den kändes mycket snabbare än model S75D som jag kört tidigare och den gör 0-100 på 4,3 s? Så jag tror det kommer va ganska mkt skillnad mellan performance och LR i prestanda och känsla...men den kostar ju en del mer också 

Model S Plaid 2023
På tal om olika val; när det gäller exempelvis den uppgraderade autopiloten, får man alla uppdateringar till bilen även om man inte valt EAP??
Med andra ord, vad ”missar” man nu o i framtiden om man inte valt till detta?
Med andra ord, vad ”missar” man nu o i framtiden om man inte valt till detta?
//P
Det beror på.
Ska du köpa privat så ska du välja en P eftersom den är mer prisvärd än LR sett till prislappen.
Ska den företagsleasas så välj LR på grund av mycket lägre förmånsvärde som gör den ganska mycket billigare då.
Jag har vita stolar på min S och efter drygt 1000 mil så kan man visserligen se ett visst blått skimmer på förarstolen efter jeans men det är inget man tänker på och det går säkert att få bort också. Övriga säten är som nya trots två mindre barn i baksätet. Slafsar de lera eller annat så är det bara att torka bort med en babywipe.
Jag gillar inte AP men det är många som gör det. Jag har inte AP aktiverat på min S och har inte saknat det än. (har haft det tidigare)
Ska bilen inte användas till långa resor ofta så skulle jag vänta på SR. Den är tillräckligt bra på allt. Inklusive räckvidd. Ungefär som en Model S 75.
Ska du köpa privat så ska du välja en P eftersom den är mer prisvärd än LR sett till prislappen.
Ska den företagsleasas så välj LR på grund av mycket lägre förmånsvärde som gör den ganska mycket billigare då.
Jag har vita stolar på min S och efter drygt 1000 mil så kan man visserligen se ett visst blått skimmer på förarstolen efter jeans men det är inget man tänker på och det går säkert att få bort också. Övriga säten är som nya trots två mindre barn i baksätet. Slafsar de lera eller annat så är det bara att torka bort med en babywipe.
Jag gillar inte AP men det är många som gör det. Jag har inte AP aktiverat på min S och har inte saknat det än. (har haft det tidigare)
Ska bilen inte användas till långa resor ofta så skulle jag vänta på SR. Den är tillräckligt bra på allt. Inklusive räckvidd. Ungefär som en Model S 75.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Tänkt på att om du ger dig på P så blir även vinterdäcken (en uppsättning 20" däck och fälg kostar 40.000) och försäkringen dyrare.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Så sant! Ja menade ÄNNU bättre ax är ännu roligareippii skrev:Haha, 4,8 s till 100 km/h som LR AWD ligger på är nog den snabbaste bil 99,9% av "befolkningen" någonsin kört. Bra acceleration får man oavsett.Kalle skrev:Jag kör på LR med AP istället för röd färg. Fick bli en svart då.

Jag vill bara vakna upp en morgon men ett tweet från Elon som säger att LR RWD finns på menyn i Sverige 

-
anna__ skrev:Jag vill bara vakna upp en morgon men ett tweet från Elon som säger att LR RWD finns på menyn i Sverige
det kommer bli bara cirka 40000kr skillnad och då man får 1 motor och 10Mil räckvidd mindre , är värt ?
Model 3 LR AWD
Hur räknar du då?okaenrique skrev:anna__ skrev:Jag vill bara vakna upp en morgon men ett tweet från Elon som säger att LR RWD finns på menyn i Sverige
det kommer bli bara cirka 40000kr skillnad och då man får 1 motor och 10Mil räckvidd mindre , är värt ?
En MR RWD kostar 7000 USD mindre. Det är i Teslakronor räknat, 86500 SEK. Så ett pris på 573.000.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Frågan är vilken som kommer lanseras, som i USA MR eller som i Kina LR RWDJeppe_E skrev:Hur räknar du då?okaenrique skrev:anna__ skrev:Jag vill bara vakna upp en morgon men ett tweet från Elon som säger att LR RWD finns på menyn i Sverige
En MR RWD kostar 7000 USD mindre. Det är i Teslakronor räknat, 86500 SEK. Så ett pris på 573.000.
Nån som funderar på en P kommer bli grymt besviken på en RWD pga den ålar sig vid full acceleration
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
-
Jeppe_E skrev:Hur räknar du då?okaenrique skrev:anna__ skrev:Jag vill bara vakna upp en morgon men ett tweet från Elon som säger att LR RWD finns på menyn i Sverige
sorry jag har räknat fel det bli 557700 kr om man jämföra men P och AWD , men jag tror tesla kommer höja pris för RWD.
Performance 60900 $ 767 200 kr
Dual Motor All-Wheel Drive $49,900 = 650 200 kr
Rear-Wheel Drive $42,900 = 557700 kr
Model 3 LR AWD
Lätt att tro att man sparar 90000kr men man får ju en bil som laddar sämre och det tror jag många kommer ångra att dom snålar på batteriet
Räknar du på LR Eller MR versionen?:)okaenrique skrev:Jeppe_E skrev:Hur räknar du då?okaenrique skrev:anna__ skrev:Jag vill bara vakna upp en morgon men ett tweet från Elon som säger att LR RWD finns på menyn i Sverige
sorry jag har räknat fel det bli 557700 kr om man jämföra men P och AWD , men jag tror tesla kommer höja pris för RWD.
Jag testade en P och den var helt galen!Smutt skrev:Nån som funderar på en P kommer bli grymt besviken på en RWD pga den ålar sig vid full acceleration
Har dock läst att AWD-RWD är ganska jämna och den stora skillnaden ligger mellan P och AWD
-
är inte skilnad mellan P och AWD bara software ? det är exact samma motor .anna__ skrev:Jag testade en P och den var helt galen!Smutt skrev:Nån som funderar på en P kommer bli grymt besviken på en RWD pga den ålar sig vid full acceleration
Har dock läst att AWD-RWD är ganska jämna och den stora skillnaden ligger mellan P och AWD
Model 3 LR AWD
Körde 180mil med AWD i Kalifornien och den beter sig inte som en S AWD troligen för att den är lättare, den tvekar släpper ålar sig självklart bara när man kör max från stillastående, gör man aldrig det så funkar det ju hur bra som helst med AWDanna__ skrev:Jag testade en P och den var helt galen!Smutt skrev:Nån som funderar på en P kommer bli grymt besviken på en RWD pga den ålar sig vid full acceleration

-
anna__ skrev:Räknar du på LR Eller MR versionen?:)okaenrique skrev:Jeppe_E skrev:Hur räknar du då?okaenrique skrev:anna__ skrev:Jag vill bara vakna upp en morgon men ett tweet från Elon som säger att LR RWD finns på menyn i Sverige
MR

Model 3 LR AWD
Har du testat P också?Smutt skrev:Körde 180mil med AWD i Kalifornien och den beter sig inte som en S AWD troligen för att den är lättare, den tvekar släpper ålar sig självklart bara när man kör max från stillastående, gör man aldrig det så funkar det ju hur bra som helst med AWDanna__ skrev:Jag testade en P och den var helt galen!Smutt skrev:Nån som funderar på en P kommer bli grymt besviken på en RWD pga den ålar sig vid full acceleration