Montera takräcke på Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Montera takräcke på Model S

Inlägg av hybris »

Skall semestra lite och blir fler än 5 i bilen så insåg att takbox kommer behövas. Köpte Takräcket från Tesla i Upplands-Väsby. Priset var 2500 SEK.

Du kan endast montera dett om du har panoramataket. Finns inga infästningar annars.

Rekommenderar att läsa pappersinstruktionen som följer med, titta på Teslas video och läs länken från teslamotorsclub.

Teslas video: (inte perfekt...)

Mycket bra tips på TMC:
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... post560214

Saker som strulade för mig:
1. Var svårt att låsa de fyra sidorna på railsen. Tips är att trycka med fingrarna bakom samtidigt som man låster. Trodde först jag monterat fel...
2. Kolla tipset kring gummifötterna. Jättelätt att fatta hur de skall placeras fel. Notera 236 och 235 märkningen på baksidan och hur de sedan skall monteras, detta beskrivs bäst i pappersmanualen.
3. Teslas video och TMC sägwr olika gällande antal hål för inpassningen. Tycker TMC killen har mer rät med 3 på varje sida båda fram och bak.

En annan detalt är att vindljudet ökar markant över 50 km/h med rails på. Inte alls konstig men bara en reflektion.

Boxen jag införskaffade var packline FX-SUV. Ordet SUV betyder bara att boxen är lite kortare vilket är perfekt för en halvkombi eller kombi. Dvs passar Tesla model S bra. Med fel box kommer annars backluckan slå boxen.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
VENOM
Teslaägare

Re: Montera takräcke på Model S

Inlägg av VENOM »

ImageUploadedByTapatalk1438264812.956401.jpg
Calix Nordic loader köpte jag och passar utmärkt, låg profil 28cm. Takräcket var inga problem, men tar lite tid första gången

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Boxen jag införskaffade var packline FX-SUV. Ordet SUV betyder bara att boxen är lite kortare vilket är perfekt för en halvkombi eller kombi. Dvs passar Tesla model S bra. Med fel box kommer annars backluckan slå boxen.
Vad har Teslan för sensorer, skulle den kunna känna av en RFID tag? Hade varit lite smart om den kände av boxen och begränsade öppningen av luckan automatiskt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Du kan ställa in rätt öppning manuellt och sedan hålla inne knappen tills den piper. Då har du satt minne på den öppningen...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Räkna med 1-2h första gången. Sedan ca 10 min att ta av och 15-20 att skruva dit igen.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Har du folierat boxen så att den matchar bilen?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Du kan ställa in rätt öppning manuellt och sedan hålla inne knappen tills den piper. Då har du satt minne på den öppningen...
Det var det som fick mig att tänka att det vore nördigt men kul om bilen kände av boxen och själv valde "rätt" minne. Följer minnet för bakluckan med användarprofilen likt stolarna mm?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

+46 skrev:
Jag skulle själv faktiskt kunna göra det då jag fick de metrarna som vart över när kliniken bil folierades. Kanske dax att skaffa box bara av den anledningen :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

+46 skrev:
Frågade Wrapzone med de folierar inte boxar. De säger att resultatet blir dåligt/håller inte pgr av plasten. Så de vill inte ta ansvar / göra det.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Pontus skrev:
hybris skrev:
Det var det som fick mig att tänka att det vore nördigt men kul om bilen kände av boxen och själv valde "rätt" minne. Följer minnet för bakluckan med användarprofilen likt stolarna mm?
Nej inställningen är en för bilen. Iofs är allt mjukvara i Model S så Tesla kan säkert fixa det en vacker dag.
fmm1000

Inlägg av fmm1000 »

Jeg har redan en tackbox och derctil hōrande tackräcke.

Måste jeg da köpe ny tackräcka gennom Tesla eller får jeg bruke dom jeg redan har.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Gissar att ditt takräcke inte passar model S. 2500 SEK är inte så blodigt.,boxen är säkert inga problem...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Upptäckte att bilen tycker det är natt på dagen numera. Först trodde jag det var en bugg. Sedan klurade jag på var sensorn sitter... Jo den sitter högst upp i mitten på framrutAn. Dvs bakom backspegeln. Jag har en takbox med lite överhäng... Där var det problemet. Får manuellt ändra kartor, lysen... Lite synd att det inte finns en knapp för att välja dag/natt som slår på alla inställningar. Liten detalj och inget stort problem. Mer av en upptäckt.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Postat bilden i en annan tråd men tänkte att de som vill se resultatet med takräcke och takbox kanske inte hittar den andra tråden. Så här är bilen med takräcke och box.
image.jpeg
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Hur pass mycket påverkas räckvidden av takboxen? Har du reagerat på det?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Inte järnkoll på det då jag inte hade åkt långresor innan. Gissar 5-10% men finns säkert någon som har lite data. Jag har bara en känsla. Inga problem att ta sig mellan superchargers med 80% laddat dock.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

hybris skrev:
Inte järnkoll på det då jag inte hade åkt långresor innan. Gissar 5-10% men finns säkert någon som har lite data. Jag har bara en känsla. Inga problem att ta sig mellan superchargers med 80% laddat dock.
17% fick jag det till på en sträcka jag alltid brukar ha samma förbrukning på.

http://tesla.sondell.biz/?p=1167

De små plastskydden över skruvhålen på taket ska man vara försiktig med. Otroligt sköra och dålig konstruktion. Men man får nya på Service center om det skiter sig.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Detta är under sommartid. På vintern när man skall åka till fjällen med takbox och om man har en 70D. Så blir det inte någon vidare räckvidd! Räknade snabbt med 80% laddning så bör räckvidden vara ~180km. Eller är jag helt fel?
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Stefan skrev:
Detta är under sommartid. På vintern när man skall åka till fjällen med takbox och om man har en 70D. Så blir det inte någon vidare räckvidd! Räknade snabbt med 80% laddning så bör räckvidden vara ~180km. Eller är jag helt fel?
Beror ju helt på hur fort du kör och hur kallt det är. Det där är nog worst case. Luftmotståndet ökar ju på vintern. Men man har också värmen som förbrukar. Så procentuellt kanske det ger samma ökning i förbrukning, men en högre grundförbrukning då. Hade jag orkat kunde jag räknat ut det teoretiskt som jag gjorde på bloggen. Men också lite svårt att sätta luftmotståndskoefficienten kombinerat. Är ju inte bara arean mot vinden som ökar. Så droppar nog det.

Hastigheten betyder ju ännu mer för förbrukningen med takbox. Jag har kört i 70 km/h med takbox i nollgradigt med en förbrukning på ned mot 160 Wh/km mellan Arvika och Karlstad när laddkabeln hade pajat och jag inte egentligen hade nog ström till Karlstad SC. Det var supersnålkörning med vinterjacka på :). Över 100 km/h med takbox är ju stort slöseri med energi.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag körde mellan 80-120 km/h. Kan nog stämma att det är närmare 20%.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Om vädret tillåter så vill man köra enligt hastighetsbegränsningen och då kan det bli snålt med laddningen, om man har 70D och laddar 80%. Får fundera på en 85a kanske eller ladda 90-100% vid varje SC. Hade varit intresant om någon kunde göra grafer när man kör med takbox.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Tesla får ta fram en egen box som tar hänsyn till bilens aerodynamik och fungerar perfekt i symbios. 17% ökad energiförbrukning är långt från ok.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Det är nog exakt samma sak med alla typer av bilar. Jag tror min drar mindre då min box är ganska slimmad. Hade inga problem med 80% laddning och ta mig mellan laddarna. Som sagt körde aldrig snabbare än hastighetsbegränsningen. Skall man öka tempot tror jag man vill ladda lite till... Inga problem alls vid vår resa...
Skriv svar