Greenway Polska

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Greenway Polska

Inlägg av Svenssons »

Greenway Polska har bra planer på snabbladdarnätverk i Polen men de har blivit bromsade på grund av tekniska inspektioner av de snabbladdare de har byggt och håller på att bygga. Nu verkar detta vara löst och många nya platser har därför fått snabbladdare som det går att ladda vid. T.ex. finns nu 4 stycken strategiskt placerade snabbladdare mellan Warszawa och Kaunas. Se kartan: https://driver.greenwaypolska.pl/#/portal/locations
Greenway.png
De har också valt en lite annorlunda form av betalning. Har man kort och ska ladda på deras laddare kostar det just nu 1,89 zl per kW plus 0,40 zl per minut efter de första 45 minuterna när det gäller DC-laddning. Detta gör att man inte vill stå och blockera en laddare för länge och gör man det så tjänar Greenway Polska mer pengar som de kan använda för att öka antalet stolpar.

Tyvärr har de för tillfället dragit ner toppeffekten till 40 kW från DC. Spelar kanske inte så stor roll när man max brukar få 45-48 kW,

Mer info går att läsa på deras hemsida:
http://greenwaypolska.pl/en/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Greenway Polska

Inlägg av EnTraktor »

Det är bara vissa laddare som har den lägre 40 kW effekten. På dessa laddare från man 5 eller 10% rabatt på priset.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Verkar bli dryga 4,70 sek/kWh. Inte alltför illa förmodar jag när man är ute på resande fot. Ser även att E45an tvärs över södra Polen är välfyĺld med laddare. Den är ju nybyggd och riktigt bekväm mot innan. Man kommer hela vägen till Ukrainska Lviv ser hag. Klart fin stad, tyvärr verkar all laddning i östra europa vara mer eller mindre problematisk. Skillnad mot bensinmackar som byggts nya i parti och minut.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Använde Greenway i Gdansk och det fungerade bra, sämre var det i Litauen och Lettland då dem hade precis gjort så att det krävdes kort, som jag inte hade skaffat som jag gjorde med Greenway och Elmo i Estland. Ladddar du med Chademo adaptern så var beredd på att folk kopplar loss laddaren och laddar sina bilder så när jag inte var nära bilen så kollade jag i appen och två gånger gjorde dem så :)

De laddare jag använde i dessa länder, kunde bara använda ett uttag i taget, alltså antingen DC, CCS eller AC. Är det så i Sverige också? aldrig tänkt på det.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

DC +AC går att kombinera, men med reducerad effekt på AC. Chademo+ ccs brukar inte gå samtidigt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Gustafsson skrev:
DC +AC går att kombinera, men med reducerad effekt på AC. Chademo+ ccs brukar inte gå samtidigt.
Minns inte exakt var jag testade men DC + AC gick inte och stod något i stil med att effekten inte räcker till. Testade på två likadana laddare i Litauen med samma resultat, men det är kanske hur dem konfigureras
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag har bara provat på Clever Karlstad med Roadstern. Den laddar då AC 60A enfas, men när någon startar Chademo sjunker strömmen till va 30 A :cry:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Gustafsson skrev:
Jag har bara provat på Clever Karlstad med Roadstern. Den laddar då AC 60A enfas, men när någon startar Chademo sjunker strömmen till va 30 A :cry:
Har samma erfarenhet från Clever i Arboga. Dessutom ökade inte strömmen igen när Chademo var färdig. Jag fick dra ur och starta om för att få 60A igen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Gustafsson skrev:
Har samma erfarenhet från Clever i Arboga. Dessutom ökade inte strömmen igen när Chademo var färdig. Jag fick dra ur och starta om för att få 60A igen.
Och den i Hudiksvall ska klara det men den kraschar direkt och ibland startar den om men flera gånger har den varit helt död efteråt och måste felanmälan osv :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

Om man kan använda AC och DC samtidigt beror nog på modell av laddare samt hur mycket el som finns tillgänglig. I Greenways fall så har man på vissa laddare bestämt att gå från nån slags industriabbonemang som ger XXX kW effekt men som kostar ca 6000 SEK i mån i fast avgift, till ett vanligt hushållsabonnemang som har en begränsning på 40 kW men så kostar det bara ca 100 SEK i mån i avgifter. Den dagen efterfrågan ökar kommer man öka på effekten.

Greenway lobbar nu hos statliga elbolaget att elbilsladdare ska få nedsatta avgifter.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Greenway har en intressant betalmodell där det tillkommer en minutkostnad efter en viss tid förutom kostnaden per kWh:
unnamed.jpg
De har också byggt ut nätverket i Polen så att det inte ser ut att vara några problem alls att köra runt i Polen nu, man behöver inte längre släcka bensinstationer eller köra ut på åkrar för att ladda...
https://greenwaypolska.pl/en/our-stations/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det ser ju ut som den prismodell vi ofta frågat efter :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

Det händer mycket i Polen nu. Även 2 bensinkedjor har börjat bygga sina snabbladdare vid motorvägarna. Dom finns att hitta på Plugshare.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Skriv svar