Haha förvisso santMrStarhouse skrev:Från Dnb’s sida tror jag det är lugnt.
Man får väl bara dubbelkolla med Tesla också, så dom förstått det, så dom inte tror det är Dnb som ska vara ägare.
Dom verkar ju ha det lite rörigt just nu

Moderator: Redaktion
Haha förvisso santMrStarhouse skrev:Från Dnb’s sida tror jag det är lugnt.
Man får väl bara dubbelkolla med Tesla också, så dom förstått det, så dom inte tror det är Dnb som ska vara ägare.
Dom verkar ju ha det lite rörigt just nu
”-Jos” Var hittade du villkoren? Hemsidan? DNB? Har du länk? Vill se villkoren innan jag trycker på (send)-knappen!!-JoS skrev:Var fundersam kring samma sak sen hittade jag detta på DNBs hemsida:MrStarhouse skrev:Du ska nog kanske kolla det där med Tesla en gång till, för om det är privat finansiering så ska du stå som köpare och inte DNB.MrStarhouse skrev:Med tanke på miljöbonusen är det dock viktigt att man själv står som ägare, som det normalt är på vanliga billån, och inte som en brukare, vilket är fallet för tex privat leasing.JosefAlex skrev:Slutfakturan dök upp på Teslakontot - står DNB under "såld till", men mitt namn under "Levereras till"
Tesla får 20%, sen betalar jag resten till DNB med vanligt billån månadsvis.
Anledningen att jag påpekar detta är för att när jag gjorde min anmälan om privat finansiering så fick jag direkt tillbaka ett svar om att ”ditt leasingavtal är godkänt”, och det tyckte jag lät fel. Jag ringde då Dnb och hörde med dom, dom sa då att det är ett vanligt billån där jag står som ägare. Dom mailade också avtalet, och det är ett vanligt avbetalningsköp där Tesla står som säljare och jag som köpare.
Men detta är nog nåt man måste övervaka, för om Dnb hamnar som ägare även en stund så är ju miljöbonusen rökt.
"Bilen ägs av låntagaren men DNB har ett så kallat äganderättsförbehåll vilket innebär att bilen utgör säkerhet för lånet."
Så som jag tolkar det skall det vara lugnt.
De fanns någonstans i avtalet också men för lat för att leta fram i den djungeln, men länkar till deras sida där det stårTeslaTissel skrev:”-Jos” Var hittade du villkoren? Hemsidan? DNB? Har du länk? Vill se villkoren innan jag trycker på (send)-knappen!!-JoS skrev:Var fundersam kring samma sak sen hittade jag detta på DNBs hemsida:MrStarhouse skrev:Du ska nog kanske kolla det där med Tesla en gång till, för om det är privat finansiering så ska du stå som köpare och inte DNB.MrStarhouse skrev:Med tanke på miljöbonusen är det dock viktigt att man själv står som ägare, som det normalt är på vanliga billån, och inte som en brukare, vilket är fallet för tex privat leasing.JosefAlex skrev:Slutfakturan dök upp på Teslakontot - står DNB under "såld till", men mitt namn under "Levereras till"
Tesla får 20%, sen betalar jag resten till DNB med vanligt billån månadsvis.
Anledningen att jag påpekar detta är för att när jag gjorde min anmälan om privat finansiering så fick jag direkt tillbaka ett svar om att ”ditt leasingavtal är godkänt”, och det tyckte jag lät fel. Jag ringde då Dnb och hörde med dom, dom sa då att det är ett vanligt billån där jag står som ägare. Dom mailade också avtalet, och det är ett vanligt avbetalningsköp där Tesla står som säljare och jag som köpare.
Men detta är nog nåt man måste övervaka, för om Dnb hamnar som ägare även en stund så är ju miljöbonusen rökt.
"Bilen ägs av låntagaren men DNB har ett så kallat äganderättsförbehåll vilket innebär att bilen utgör säkerhet för lånet."
Så som jag tolkar det skall det vara lugnt.
Ringde DNB idag för att be dem skicka mig villkoren, men de gjorde aldrig det så jag vore väldigt glad om du/någon - kan hjälpa mig?
![]()
Med tanke på miljöbonusen är det dock viktigt att man själv står som ägare, som det normalt är på vanliga billån, och inte som en brukare, vilket är fallet för tex privat leasing.[/quote]JosefAlex skrev:Slutfakturan dök upp på Teslakontot - står DNB under "såld till", men mitt namn under "Levereras till"
Tesla får 20%, sen betalar jag resten till DNB med vanligt billån månadsvis.
Den går till DNB och så sänks leasingavgiften när den trillat in. Stod på deras hemsida när man ansökte om leasingenMax3 skrev:Får man inte bonus om man företagsleasar genom DNB? På teslas hemsida står det ju det och när jag pratade med en kille på Tesla så han också att det gick.
Samma om man valt SIXT som företagsleasingagivare.R2D2 skrev:Den går till DNB och så sänks leasingavgiften när den trillat in. Stod på deras hemsida när man ansökte om leasingenMax3 skrev:Får man inte bonus om man företagsleasar genom DNB? På teslas hemsida står det ju det och när jag pratade med en kille på Tesla så han också att det gick.
Fick svar på frågan, hoppas hon har koll, betalar in imorgon...MrStarhouse skrev:Du ska nog kanske kolla det där med Tesla en gång till, för om det är privat finansiering så ska du stå som köpare och inte DNB.MrStarhouse skrev:Med tanke på miljöbonusen är det dock viktigt att man själv står som ägare, som det normalt är på vanliga billån, och inte som en brukare, vilket är fallet för tex privat leasing.JosefAlex skrev:Slutfakturan dök upp på Teslakontot - står DNB under "såld till", men mitt namn under "Levereras till"
Tesla får 20%, sen betalar jag resten till DNB med vanligt billån månadsvis.
Anledningen att jag påpekar detta är för att när jag gjorde min anmälan om privat finansiering så fick jag direkt tillbaka ett svar om att ”ditt leasingavtal är godkänt”, och det tyckte jag lät fel. Jag ringde då Dnb och hörde med dom, dom sa då att det är ett vanligt billån där jag står som ägare. Dom mailade också avtalet, och det är ett vanligt avbetalningsköp där Tesla står som säljare och jag som köpare.
Men detta är nog nåt man måste övervaka, för om Dnb hamnar som ägare även en stund så är ju miljöbonusen rökt.
Samma här och Credit note 2. Innebär Credit note 2 att dnb då pyntat för bilen redan?Kalle skrev:nu har jag fått ett till "attachment" på tesla kontot. regler för vad som funkar om man importerar bilar till olika marknader.
Jag tycker dokumentet är tydligt om vad som gäller. Nederländerna är angivet som exempel på en kärnmarknad och det finns en referens till vilka marknader som tillhandahåller service. Anledningen till att vi fått dokumentet är för att förtydliga att vissa tjänster inte är tillgängliga i t ex Polen. Du kan t ex inte garanteras vägassistans, vilket jag tycker är värdefull information till mig som blivande teslaägareAiO skrev:Grå Marknad?! Ett doument som dök upp på mitt teslakonto.
Vad sjutton är detta nu då? Ögnade bara lite snabbt på dokumentet... Vad innebär detta? Ingen service öht i annat än Nederländerna?Eller varför var det viktigt att delge mig som kund detta dokument?
Aha. Om man ger sig ut och åker här och där... Ja då är det bra info! Hann som sagt inte läsa alltihop innan jpbbet, men tolkade det som att jag själv köpte fordonet i en Grå Marknad. OK. Tack för förklaring.
Jag tycker dokumentet är tydligt om vad som gäller. Nederländerna är angivet som exempel på en kärnmarknad och det finns en referens till vilka marknader som tillhandahåller service. Anledningen till att vi fått dokumentet är för att förtydliga att vissa tjänster inte är tillgängliga i t ex Polen. Du kan t ex inte garanteras vägassistans, vilket jag tycker är värdefull information till mig som blivande teslaägare
Grattis.Ante74 skrev:Nu står det då på mitt konto att bilen är betald och även en ny post igen om att det är leverans den 25/2 16.00 och VIN numret står också på första sidan.
Kan man lita på detta?