Installation 3 - fas
Moderator: Redaktion
Installation 3 - fas
Hej !
Tyvärr är mina el-kunskaper ganska dåliga , så försöker få hjälp här då ja inte lyckats läsa mig till kunskapen.
Jag önskar installera ett utvändigt 3 fas uttag på mitt sommarhus. Har mailat minst fem elektriker och önskat offert för detta men inte fått ett enda svar.
Tanken är att dra fram kraft direkt från den inkommande elcentralen. Därifrån dra en utvändig kabel på fasaden ca 3 meter och skruva upp ett uttag.
Eftersom de inte är permanentboende så har ja tänkt nöja mig med ett 3 fas uttag och köra förlängningskabel från uttaget till bilen ca 10 meter.
Vad jag förstår behöver jag även en jordfelsbrytare typ B.
Har inte tänk höja säkringen utan kommer klara mig med ca 8 ampere 3- fas då de framförallt är nattladdning av min MX.
Frågor: vad ska detta kosts ungefär ? (Pris ink material och moms och utan ROT)
Ungefär hur mycket jobb är det (i tid) ? Går de att göra som ja tänkt ö.h.t?
Någon som vet någon bra elektriker kring Tjörn / Orust / Stenungsund ?
Är det ett för litet jobb eller måste man ringa? Eller varför får ja inga svar ?
Tack på förhand
Tyvärr är mina el-kunskaper ganska dåliga , så försöker få hjälp här då ja inte lyckats läsa mig till kunskapen.
Jag önskar installera ett utvändigt 3 fas uttag på mitt sommarhus. Har mailat minst fem elektriker och önskat offert för detta men inte fått ett enda svar.
Tanken är att dra fram kraft direkt från den inkommande elcentralen. Därifrån dra en utvändig kabel på fasaden ca 3 meter och skruva upp ett uttag.
Eftersom de inte är permanentboende så har ja tänkt nöja mig med ett 3 fas uttag och köra förlängningskabel från uttaget till bilen ca 10 meter.
Vad jag förstår behöver jag även en jordfelsbrytare typ B.
Har inte tänk höja säkringen utan kommer klara mig med ca 8 ampere 3- fas då de framförallt är nattladdning av min MX.
Frågor: vad ska detta kosts ungefär ? (Pris ink material och moms och utan ROT)
Ungefär hur mycket jobb är det (i tid) ? Går de att göra som ja tänkt ö.h.t?
Någon som vet någon bra elektriker kring Tjörn / Orust / Stenungsund ?
Är det ett för litet jobb eller måste man ringa? Eller varför får ja inga svar ?
Tack på förhand
Re: Installation 3 - fas
Orust engeenering säljer jfb b för 1700:-
De har säkert någon elektriker att rekommendera också
De har säkert någon elektriker att rekommendera också
När det kommer till Teslas Wall charger, som inte har DC övervakning inbyggt är ju då rekommendationen jfb typ B.
I ditt fall med ett 16a cee 3fas uttag, så är inte det riktigt samma läge, utan då skulle du kunna nöja dig med jfb typ A
I ditt fall med ett 16a cee 3fas uttag, så är inte det riktigt samma läge, utan då skulle du kunna nöja dig med jfb typ A
Fast risken att urtaget nån gång i framtiden byts mot en WC lär ju va 100% så då är det väl bättre att slå till på en B med en gång
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
-
testa med Gustavssons el på Orust. De har dragit elen i vårt hus och garage, vi är väldigt nöjda, även om de har mycket att göra och du kanske får vänta. Vet dock inte hur prisbilden ser ut då det ingick som paket i byggena. Installerade dock ingen jfb då vi har det i laddboxen vi kopplade in.
- Gustafsson
- Teslaägare
Monterade ett vanligt rött trefasuttag under elskåpet i sommarstugan. Kostade ca 3000:- med resa dit för elektrikern. Använder UMC i det uttaget. Ingen jordfelsbrytare. Förlängningssladd från Biltema som jag inte behövt använda.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Finns andra laddboxar än Teslas i denna värld...Smutt skrev:Fast risken att urtaget nån gång i framtiden byts mot en WC lär ju va 100% så då är det väl bättre att slå till på en B med en gång
ja håller nog med , är värt att satsa på en jfb typ b. Har en ambition att vid mån av tid i sommar kanske gräva ner en kabel och köpa en wallbox. Bror min väntar på sin e-tron, vore lite kul me en wallbox och skylt , tesla park only
.
Ska försöka få konstakt med Gustafssons el!

Ska försöka få konstakt med Gustafssons el!