Hjälp! backspeglarna fälls inte ut [Löst]
Moderator: Redaktion
Hjälp! backspeglarna fälls inte ut [Löst]
Låser upp bilen imorse men backspeglarna fälls inte ut (inställt på auto-fold) och att försöka manuellt hjälper inte heller, självklart ett par reboot men fortfarande helt dött. Det går att vinkla själva glasen (som när man ska backa). Inget motorljud så det är helt tyst och eftersom det är båda som vägrar så kan det väl inte vara fel på bådas motorer tänker jag.
Har kört 1,5mil och måste köra hem lika mycket på eftermiddan. Tur att man har backkameran men det är ovant och lite farligt faktiskt.
Några idér på vad jag ska göra? lite desperat här
Har kört 1,5mil och måste köra hem lika mycket på eftermiddan. Tur att man har backkameran men det är ovant och lite farligt faktiskt.
Senast redigerad av thedude, redigerad totalt 1 gånger.
- TeslaMartin
- Teslaägare
Re: Hjälp! backspeglarna fälls inte ut
Mina fryser fast ibland. Då är vridmotorn tyst.thedude skrev:Låser upp bilen imorse men backspeglarna fälls inte ut (inställt på auto-fold) och att försöka manuellt hjälper inte heller, självklart ett par reboot men fortfarande helt dött. Det går att vinkla själva glasen (som när man ska backa). Inget motorljud så det är helt tyst och eftersom det är båda som vägrar så kan det väl inte vara fel på bådas motorer tänker jag.
Jag brukar då manuellt vinkla loss dem en bit, sedan trycker jag på ”vik in/ut”-knappen och de går igång igen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Då skulle jag nog ringa Tesla för dom kan nog se på distans vad som är fel...
Vet inte om säkringarna är kopplade så att det kan bli fel på just det där sättet men är det något annat som verkar dött nu?
Provat med att byta förarprofil och sedan tillbaks? (om du har olika på bilen).
Jag tror inte heller att båda motorerna skulle ge upp samtidigt.
Vet inte om säkringarna är kopplade så att det kan bli fel på just det där sättet men är det något annat som verkar dött nu?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Har olika profiler men båda har samma inställningar för speglarna. Det var kallt imorse men bilen är torr så de är inte fastfrusna för man känner när man försöker rycka på dem. Jag vågar inte vrida för mycket så något går sönderBjelke skrev:Då skulle jag nog ringa Tesla för dom kan nog se på distans vad som är fel...
När någon spegel har verkligen varit fastfrusen då har jag fortfarande hört motorn surra men inget hände, det är annorlunda den här gången tror jag.Bjelke skrev:Mina fryser fast ibland. Då är vridmotorn tyst.
Jag brukar då manuellt vinkla loss dem en bit, sedan trycker jag på ”vik in/ut”-knappen och de går igång igen.
Nu står bilen i varmt garage så jag testar igen om en liten stund kanske
Ringer Tesla för klarhet
Gick ju från +3 till -12 inatt här i Stockholmstrakten tex. Så antagligen något som frusit fast.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag har stängt av auto fold nu på vintern. De fryser fast väldigt lätt. Dock tror jag min fru inte har gjort den inställningen så när hon haft den fälls de in. Och häromdagen efter en uppdatering av mjukvaran så var de fällda trots att jag haft bilen dagen innan. Inte var det kallt heller så de borde ju ha fällts ut. Men alltid när det händer går jag ut och bänder ut de manuellt. Brukar aldrig vara några problem.
Jag hade detta problem, och då sa Tesla att det är ok att fälla spegeln med handen. Brasklappen är att detta var fyra år sedan, så det kanske längre gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Funkar nu när bilen stått i varmgarage i ett par timmar. Men märkligt ändå att de kändes helt dött. Måste liksom varit själva motorerna som frusit och inte lederna.
Slutet gott, allting gott

På min Model S -16 fryste hö backspegel fast förra vintern.
SC Täby tog hand om den och de tog bort en filt som satt i leden. Gjorde det på båda sidor.
Vet inte om det finns kvar på på senare modeller, men det var då orsak till att den frös fast.
Har skrivits om detta i andra trådar tidigare.
SC Täby tog hand om den och de tog bort en filt som satt i leden. Gjorde det på båda sidor.
Vet inte om det finns kvar på på senare modeller, men det var då orsak till att den frös fast.
Har skrivits om detta i andra trådar tidigare.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23
thedude skrev:Funkar nu när bilen stått i varmgarage i ett par timmar. Men märkligt ändå att de kändes helt dött. Måste liksom varit själva motorerna som frusit och inte lederna.
Det kan ju vara så att de har skyddat motorerna så att de inte ens försöker om motståndet är för stort. Då brinner motorerna upp till sist.
Re: Hjälp! backspeglarna fälls inte ut [Löst]
Jag stänger av autofold på vintern, men det funkar utmärkt att folda dom med handen, både in och ut
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Så kan det vara förstås, vore kul plocka isär och testa själv men men ....Verdi skrev:thedude skrev:Funkar nu när bilen stått i varmgarage i ett par timmar. Men märkligt ändå att de kändes helt dött. Måste liksom varit själva motorerna som frusit och inte lederna.
Det kan ju vara så att de har skyddat motorerna så att de inte ens försöker om motståndet är för stort. Då brinner motorerna upp till sist.

Känns lite motigt att göra så men bra att veta till nästa gång så jag inte kör med infällda speglarVerdi skrev:Jag stänger av autofold på vintern, men det funkar utmärkt att folda dom med handen, både in och ut