Ändra laddström med appen

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Ändra laddström med appen

Inlägg av Teslaspolen »

Jag tror inte jag är den enda som väntat på denna funktion ganska länge. Hamnar i situationer gång på gång då det hade varit väldigt praktisk att ha.

Lite uppmärksamhet och diskussion ikring det hade inte skadat, så att vi kanske kunde få den någon gång. :)
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Re: Ändra laddström med appen

Inlägg av Lembritt »

Den funktionen skulle vara väldigt bra!

Har hänt flera gånger att man vill justera strömstyrkan utan att behöva gå ut till bilen.
Om alla som hämtar ut sin Model 3, frågar om det, kanske vi kan få Tesla att fixa det ;)
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Håller med, jag vill ha det ofta
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Min gissning är att det ligger någon säkerhetsaspekt bakom att det inte lanserats. Rent generellt vore det ju busenkelt för dem att ordna och funktionen skulle vara användbar.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

oscfor skrev:
Min gissning är att det ligger någon säkerhetsaspekt bakom att det inte lanserats. Rent generellt vore det ju busenkelt för dem att ordna och funktionen skulle vara användbar.
Precis, tänker så också. Höjer man och något börjar ryka eller glöda så är det bra om man är nära.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

ippii skrev:
oscfor skrev:
Precis, tänker så också. Höjer man och något börjar ryka eller glöda så är det bra om man är nära.
Ström har ju ofta en utmatningseffekt så det behöver ju inte börja ryka direkt. Laddade tex på SolnaGnagarns plats som hade 10A säkring. Det funkade bra att ladda 13A pp vintern men på sommaren var det 10A som gällde. Efter en lååååååååång dag av 13A så var säkringen ljummen, men första timmarna var den iskall.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Det handlar nog snarare om att förhindra att säkringar går och att man inte kan göra något åt det, snarare än rena "säkerhetsaspekter".

En användare som ställer om effekten i bilen har bättre chans att korrigera eventuella problem.

Men för mig är det också en gåta.
Hade gärna haft den funktionen.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Hade det varit säkerhetsaspekter så hade de ju med fördel låtit en sänka effekten i appen. Det är inte alltid man vill höja effekten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Svenssons skrev:
Hade det varit säkerhetsaspekter så hade de ju med fördel låtit en sänka effekten i appen. Det är inte alltid man vill höja effekten.
Fast det hade sett hur dumt ut som helst om de implementerat det :)
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

kler skrev:
Svenssons skrev:
Varför? Om det nu vore pga säkerhetsaspekter som man inte har implementerat detta så skulle man kunna argumentera varför man gör det.

Nu tror inte jag att det beror på säkerhetsaspekter. Är ju ingen skillnad att sätta det i appen mot att sätta det i bilen. Eventuell risk uppstår ju först många timmar senare oavsett och då är man troligen inte vid bilen även ifall man satte effekten i bilen tidigare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

VW har det i sin app. Den enda funktion vi använder egentligen i VW-appen förutom förvärmning någon gång ibland. Hade varit jättebra med samma funktion i Teslan.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Svenssons skrev:
kler skrev:
Svenssons skrev:
Varför? Om det nu vore pga säkerhetsaspekter som man inte har implementerat detta så skulle man kunna argumentera varför man gör det.

Nu tror inte jag att det beror på säkerhetsaspekter. Är ju ingen skillnad att sätta det i appen mot att sätta det i bilen. Eventuell risk uppstår ju först många timmar senare oavsett och då är man troligen inte vid bilen även ifall man satte effekten i bilen tidigare.
Jag tror inte heller att det är av säkerhetsaspekter.
Men jag menar bara att om de endast implementerat möjlighet att sänka förbrukningen så hade frågorna och frustrationen från användare varit oändliga. Inte för att funktionaliteten "sänka" då fanns, utan för att funktionaliteten "höja" då inte fanns.

Jag gissar att få produktansvariga skulle vilja släppa en sådan halv-funktion, utan då låter man nog hellre bli.
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Om det nu hade varit en säkerhetsaspekt så hade man enkelt kunnat informera om det i appen vid funktion för sänkning. Nu är det dock inte osäkrare att höja effekten i bilen än i appen så då är det svårare att förklara varför man bara skulle ta med halva funktionen.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

En förklaring skulle kunna vara att man som användare kan orsaka att en säkring går om man höjer effekten.
Är man på plats (gör det från bilen) så har man kanske bättre möjligheter att åtgärda eventuella problem.
Har man höjt på distans så är risken större att man inte kan åtgärda eventuella problem.
Tesla vill då kanske skydda användare från att göra "ireversibla misstag", så att säga.
Varning i all ära, men som produktutvecklare så är nog första valet att hindra användare från att göra fel, snarare än att varna.

En annan förklaring skulle kunna vara att Tesla resonerar som så att man vet för en given plats vad som finns tillgängligt, och att funktionaliteten i appen skulle vara överflödig.

Det är de enda vettiga anledningarna att Tesla skulle gjort ett aktivt val att inte implementera funktionaliteten, som jag kan tänka mig. Annars handlar det kanske bara om att de inte värderar funktionaliteten så högt och har prioriterat ner det, vilket i sig vore lite märkligt tycker jag.

Det "borde antagligen" vara en enkel sak för dem att implementera, och de borde inse värdet av detta (framför t.ex. pruttkuddar) därför tror jag att de aktivt valt bort att implementera det, snarare än att bara prioriterat ner/bort det.
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Jag hade gärna haft funktionen. Det är ju mitt ansvar om jag ändrar och jag ser ingen direkt skillnad mot att ändra i bilen. Har jag medvetet sänkt i bilen så vet jag sannolikt också om det går att höja laddströmen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Jag vet inte om det är en replik på vad jag skrev?
Då måste jag kanske förtydliga att jag inte argumentera för att funktionen inte borde finnas. Jag hade som sagt också gärna haft den. Jag spekulerar varför Tesla valt att inte implementera funktionaliteten.
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Tycker det är många självklara saker som saknas i appen.
Schemalagd förvärmning
Schemalagd laddning
Ändring av strömstyrka
Laddstatistik

Istället har man fått värdelös remote körning som ändå inte fungerar och tar för lång tid om den nu skulle fungerat.

En annan irriterande grej är att efter förvärmning återgår inte klimatinställningarna till det manuellt tidigare valda, inte heller till auto utan något mellanting, ofta med recirculation som aktiverat varpå bilen immar igen fullständigt.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar