Har aldrig haft en bil med glastak, paranoid fråga, men, hur stor sannolikhet är det egentligen att få stenskott på taket?
Känns som rätt extrem otur, ja har dock en jävlans otur med stenskott i vanliga fall då ja kör E4an varje dag..
Har man nån försäkring på M3 på taket om det spricker osv.? Vet nån hur försäkringsbolagen brukar göra för tak?
Och - nån som har erfarenhet av dom har "nya" stenskottsfilm för framrutorna? Hört olika, men bl.a. att dom inte hjälper så mycket och att dom är dryga o ta bort :/.
Åker också dagligen E4 i Sthlm och det går inte att undvika alla dessa grus/stenar.
Spelar ingen roll hur man kör, höger- eller vänsterfil, fort eller långsamt.
Tänkte faktiskt kolla med folieringsfirman när det beger sig om att sätta stenskyddsfilm på takglaset.
Det faller väl annars på vagnskadan och den har ju inte så rolig självrisk.
Antar att det gäller alla försäkringsbolag men om nån vet annat är det intressant.
Undvik riksväg 40 bara från motet efter flygplatsen och inåt Göteborg, under bygget av Västlänken. Konstant lastbilar in mot stan med grus, som de sprider likt regn över alla bilar, alternativt lastbilar med lera, som de sprider likt reng över alla bilar, åt andra hållet.
Tyvärr blir självrisken för ”vagnskadedelen” typ ca 14000kr istället för ”glasförsäkringen” som brukar vara ca 1500-2500kr för privatperson och 3000-6000 för företag beroende på bil/märke.
Men betyyyydligt ovanligare med stenskott på taket än på framrutan. Men visst händer det.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tyvärr blir självrisken för ”vagnskadedelen” typ ca 14000kr istället för ”glasförsäkringen” som brukar vara ca 1500-2500kr för privatperson och 3000-6000 för företag beroende på bil/märke.
Men betyyyydligt ovanligare med stenskott på taket än på framrutan. Men visst händer det.
Så här informerar Tesla om Trygg Hansas försäkring: "•Förmånliga självrisker tex fast självrisk vid glasskador på förlängda framrutan: 5 % av prisbasbeloppet för företagsägd bil och 1500 kronor för privatpersoner"
Förlängda framrutan? Är inte det glastaket? Isf 1500kr i självrisk.
Så här informerar Tesla om Trygg Hansas försäkring: "•Förmånliga självrisker tex fast självrisk vid glasskador på förlängda framrutan: 5 % av prisbasbeloppet för företagsägd bil och 1500 kronor för privatpersoner"
Förlängda framrutan? Är inte det glastaket? Isf 1500kr i självrisk.
Så här informerar Tesla om Trygg Hansas försäkring: "•Förmånliga självrisker tex fast självrisk vid glasskador på förlängda framrutan: 5 % av prisbasbeloppet för företagsägd bil och 1500 kronor för privatpersoner"
Förlängda framrutan? Är inte det glastaket? Isf 1500kr i självrisk.
Framrutan går upp en bit på taket så det beror lite på vad du menar. Skulle man på något sätt få en skada rakt uppifrån på taket så är det nog annat som gäller. Jag tror nog dock att det är ganska ordentligt osannolikt om man inte ligger bakom en aktiv trebuchet-transport.
Så här informerar Tesla om Trygg Hansas försäkring: "•Förmånliga självrisker tex fast självrisk vid glasskador på förlängda framrutan: 5 % av prisbasbeloppet för företagsägd bil och 1500 kronor för privatpersoner"
Förlängda framrutan? Är inte det glastaket? Isf 1500kr i självrisk.
Risken att få ett stenskott uppifrån måste ju vara försvinnande liten... Hade taket "lutat" lite framåt hade det känts som en rimlig risk att ta med i beräkningarna, nu måste det vara extremt ovanligt. Aldrig hört talas om en S som drabbats av detta.
Risken att få ett stenskott uppifrån måste ju vara försvinnande liten... Hade taket "lutat" lite framåt hade det känts som en rimlig risk att ta med i beräkningarna, nu måste det vara extremt ovanligt. Aldrig hört talas om en S som drabbats av detta.
Fast det är väl sällan rakt uppifrån som är problemet, liksom du skriver.
Däremot skarven mellan framruta och takruta, där man vid plåttak får en liten lackskada. Alla mina tidigare bilar har haft det...
Får man ett stenskott som träffar glaskanten där är risken för sprickbildning inte obetydlig.
En kollega fick just det på sin Peugeot 508(?) och det blev en lång och dyr historia pga vagnskade-biten.
Kanske skulle risken kunnat minskats med en T-gummilist i skarven mellan rutorna? Inte lika cleant men skyddar nog bättre.
Risken att få ett stenskott uppifrån måste ju vara försvinnande liten... Hade taket "lutat" lite framåt hade det känts som en rimlig risk att ta med i beräkningarna, nu måste det vara extremt ovanligt. Aldrig hört talas om en S som drabbats av detta.
Jodå det kan hända. Fick ett litet (5mm) stenskott efter 1500mil med 85:an. Var fortfarande lika litet efter 8000 mil när jag sålde den i höstas.
Risken att få ett stenskott uppifrån måste ju vara försvinnande liten... Hade taket "lutat" lite framåt hade det känts som en rimlig risk att ta med i beräkningarna, nu måste det vara extremt ovanligt. Aldrig hört talas om en S som drabbats av detta.
Fast det är väl sällan rakt uppifrån som är problemet, liksom du skriver.
Däremot skarven mellan framruta och takruta, där man vid plåttak får en liten lackskada. Alla mina tidigare bilar har haft det...
Får man ett stenskott som träffar glaskanten där är risken för sprickbildning inte obetydlig.
En kollega fick just det på sin Peugeot 508(?) och det blev en lång och dyr historia pga vagnskade-biten.
Kanske skulle risken kunnat minskats med en T-gummilist i skarven mellan rutorna? Inte lika cleant men skyddar nog bättre.
Ja visst kan det hända, och jag har sett ett par rutor från model S som hade spruckit precis av den anledningen,
dvs en sten träffar precis i framkanten på glaset... Ligger man på 90km/h så träffar en sten kanten med
25m/s för att översätta det till något som gör det lättare att förstå vilken kraft det rör sig om, och precis som
du säger så är det inte ovanligt med stenskott där på kanten och lacken brukar ta skada.
Risken att få ett stenskott uppifrån måste ju vara försvinnande liten... Hade taket "lutat" lite framåt hade det känts som en rimlig risk att ta med i beräkningarna, nu måste det vara extremt ovanligt. Aldrig hört talas om en S som drabbats av detta.
Fast det är väl sällan rakt uppifrån som är problemet, liksom du skriver.
Däremot skarven mellan framruta och takruta, där man vid plåttak får en liten lackskada. Alla mina tidigare bilar har haft det...
Får man ett stenskott som träffar glaskanten där är risken för sprickbildning inte obetydlig.
En kollega fick just det på sin Peugeot 508(?) och det blev en lång och dyr historia pga vagnskade-biten.
Kanske skulle risken kunnat minskats med en T-gummilist i skarven mellan rutorna? Inte lika cleant men skyddar nog bättre.
Ja visst kan det hända, och jag har sett ett par rutor från model S som hade spruckit precis av den anledningen,
dvs en sten träffar precis i framkanten på glaset... Ligger man på 90km/h så träffar en sten kanten med
25m/s för att översätta det till något som gör det lättare att förstå vilken kraft det rör sig om, och precis som
du säger så är det inte ovanligt med stenskott där på kanten och lacken brukar ta skada.
Precis, känner igen det där. Körde en Peugot med glastak som precis som på Model 3 fick stenskott som till råga på allt drog iväg övere hala glastaket.
Orsaken var att just det glastaket var en aning, en halmillimeter högre i körriktningen vilket gör att kanten ligger helt naken för stenskottsangrepp. Antar att det var rätt många bilar av just den modellen som åkte på samma sak? T-list det enda som hjälper-
Normalt lägger man alltid skarvar 1 mm under framförvarande artikel för vindbrus och stenskott.
Skulle glaskanten på taket ligga högt och exponerat för stenskott så blir det just kanten som är som mest känslig.
Jag köpte en film på biltema som jag satte på båtskrovet på ett ställe det vill ta i. Sådan skulle man kunna klippa en smal remsa av och täcka kanten med. Med varmluftspistol blir den väldigt följsam. Går givetvis även bra vid dörrskarv om det kommer mycket stensprut.
Kom just hem från Carglass... De bytte min glaslucka på min S. Kostade 17000kr. Ja precis 17000kr. Har trygg Hansa men de täcker ej taklucka. Får visserligen 3000kr som litet plåster på såret. Kommer definitivt att foliera luckan efter detta! Rädd att 95% av teslaägarna inte känner till detta kryphål. Skräck!