Jag läste för ett litet tag sedan på en lokal nyhetssida att det lokala energibolaget skulle sätta upp fler publika laddstolpar i stan. Men för att fortsätta utbyggnaden av laddstolparna behövde de även börja ta betalt för elen som man använder, då det för närvarande är gratis. Men de såg två problem med det. Det ena problemet är att det riskerar bli för dyrt att ladda på stolparna så att de står orörda. Eller att bilar står kvar vid stolpen även fast bilen är fulladdad. Så de vill alltså ta betalt för elen men också för tiden så att man inte står där mer än nödvändigt. Därför tänkte jag kolla om det finns någon som känner till en bra lösning på deras problem, då de själva inte har lyckats hitta en lösning. Finns det något smart sätt att ta betalt för elen under laddning och sedan ta ut en avgift när fordonet är fulladdat t.ex. som vid Supercharges? Hur informerar man bilägaren om när tomgångsavgiften börjar tas ut?
Om det finns lösningar på problemet kan jag skicka dem vidare till ansvariga på energibolaget.
Ska tilläggas att det rör sig om 22 KW AC stolpar.
Förslag på betalningslösningar på publika laddstolpar
Moderator: Redaktion
- Jonathanerik_77
- Teslaägare
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Re: Förslag på betalningslösningar på publika laddstolpar
Om laddplatserna råkar stå på 1-2 timmarsparkeringsplatser med hyggligt hög p-avgift är det förmodligen ett icke-problem.
Är det däremot på gratis eller billiga parkeringsplatser behövs det troligen nån teknisk lösning, alternativt att man får köpa en annan typ av p-biljett (dyrare) om man ska ladda och att den gäller i t.ex. max två timmar.
Är det däremot på gratis eller billiga parkeringsplatser behövs det troligen nån teknisk lösning, alternativt att man får köpa en annan typ av p-biljett (dyrare) om man ska ladda och att den gäller i t.ex. max två timmar.
Model S Standard Range Raven
- Jonathanerik_77
- Teslaägare
Ja, det hade varit en bra lösning. Men tyvärr så är alla parkeringarna avgiftsfria. Jag tänkte själv lite på om man kunde ha en tidsbegränsning på parkeringen, men med tanke på att fossilbilar inte lappas när de står på laddplatserna så tror jag inte att det skulle lösa problemet.jeppe_sthlm skrev:Om laddplatserna råkar stå på 1-2 timmarsparkeringsplatser med hyggligt hög p-avgift är det förmodligen ett icke-problem.
Jag tycker att man betalar för den strömmen man får och sedan likt Tesla tar extra betalt om man har sladden inkopplad men inte laddar.
- Jonathanerik_77
- Teslaägare
Jag har också tänkt på den lösningen. Men hur lång tid får gå från att bilen är fulladdad tills avgiften börjar att tas? Ska det vara efter 5 minuter som på SuC eller ska det vara längre då det inte rör sig om jättesnabb laddning och ägaren kanske inte är i direkt närhet till bilen? Hur ska man informera bilägaren eller får man själv hålla koll på hur lång tid laddningen beräknas att ta?leiflodde skrev:Jag tycker att man betalar för den strömmen man får och sedan likt Tesla tar extra betalt om man har sladden inkopplad men inte laddar.
22kW ladduttag är för mig 3,7kW i laddning. Att sätta ett minutpris på en sådan laddare är nästan helt omöjligt att få rättvist.
Min jobbparkering har en extra parkeringsavgift om man står vid laddarna, det blir enkelt att implementera och övervaka men samtidigt använder jag dem aldrig. Det blir betydligt billigare för mig att stanna till vid en snabbladdare än att betala minutavgift som täcker 22kW hela dagen.
Mitt förslag är att de lastbalanserar uttagen så att de inte behöver bekymra sig över att folk står länge. Detta är parkering med laddmöjlighet och då ska jag kunna stå där under hela besöket utan att behöva springa och flytta bilen mitt i. En 22kW stolpekan bli 3-6 st stolpar med effekter som de flesta kan dra nytta av.
Betalning:
Har laddeffekten dragits ner till 3,7 kW så går det alldeles utmärkt att ta 7,50kr/timme för parkeringen, alla kan ladda och priset per kWh blir rimligt.
Alternativet är att ansluta sig till någon laddkedja som har en rfid-tag som kan aktivera laddstolparna och då ta betalt per kWh.
(I slutet av omställningen så ska så klart bilen identifieras genom kabel och sedan debitera per kWh på kortet som är kopplat till bilens VIN.)
Vill man ha snabbladdning så måste de köpa en snabbladdare! 22kW ladduttag är inte snabbladdare.
Min jobbparkering har en extra parkeringsavgift om man står vid laddarna, det blir enkelt att implementera och övervaka men samtidigt använder jag dem aldrig. Det blir betydligt billigare för mig att stanna till vid en snabbladdare än att betala minutavgift som täcker 22kW hela dagen.
Mitt förslag är att de lastbalanserar uttagen så att de inte behöver bekymra sig över att folk står länge. Detta är parkering med laddmöjlighet och då ska jag kunna stå där under hela besöket utan att behöva springa och flytta bilen mitt i. En 22kW stolpekan bli 3-6 st stolpar med effekter som de flesta kan dra nytta av.
Betalning:
Har laddeffekten dragits ner till 3,7 kW så går det alldeles utmärkt att ta 7,50kr/timme för parkeringen, alla kan ladda och priset per kWh blir rimligt.
Alternativet är att ansluta sig till någon laddkedja som har en rfid-tag som kan aktivera laddstolparna och då ta betalt per kWh.
(I slutet av omställningen så ska så klart bilen identifieras genom kabel och sedan debitera per kWh på kortet som är kopplat till bilens VIN.)
Vill man ha snabbladdning så måste de köpa en snabbladdare! 22kW ladduttag är inte snabbladdare.