Är väldigt glad för att använda farthållaren i min Tesla som jag tycker är helt magiskt bra. Häromhelgen när vi körde hem ifrån Göteborg var det en hel del köbildning pga av olycka, i denna situation var det faktiskt väldigt behagligt att tuffa fram med farthållare på medans andra slirar på kopplingen för att röra sig sakta framåt. Det jag undrar med min tråd är om bromsljusen tänds vid sänkning av farten med farthållaren på. Det blev såklart kraftig inbromsning vid början av köbildningen och jag slog då på varningsljus men frågan uppstod just då.
Ngn som vet? (har inte koll på om detta varit uppe på forumet tidigare)
Bromsljus med farthållare på?
Moderator: Redaktion
- elmotor_mattias
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
- Ort: Ystad
Re: Bromsljus med farthållare på?
Ja bromsljus tänds när den bromsar.
Detsamma gäller utan farthållaren när man bara regen-bromsar. Vet inte exakt vid vilken effekt de tänds, men släpper man bara lite så tänds dom inte men släpper man mycket så tänds dom.
Detsamma gäller utan farthållaren när man bara regen-bromsar. Vet inte exakt vid vilken effekt de tänds, men släpper man bara lite så tänds dom inte men släpper man mycket så tänds dom.
Re: Bromsljus med farthållare på?
Inte helt säker men runt 15 någonstans men finns en vy på stora skärmen (minns ej var) där man kan se bilen och bromsljusen tändas.
Re: Bromsljus med farthållare på?
Tryck på batteriet på pekskärmen, laddskärmen har animerade bromsljus.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- elmotor_mattias
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
- Ort: Ystad
Re: Bromsljus med farthållare på?
Jag har tidigare spenderat en stund med att försöka lista ut hur det funkar och har inte sett något enkelt samband mellan regen-nivå och bromsljuständning. Om man exempelvis rullar med regen nedför en kraftig nedförsbacke så är inte bromsljusen tända även om regen är på max.
Bromsljusen verkar endast tändas vid kraftig deaccelerering, inte all tid när regenerering föregår. Det måste vara någon klurig algoritm som styr det där. Det fungerar iallafall väldigt bra - varje gång det känns som att bilen bromsar in så tänds bromsljusen, men vid regen då man inte har känslan av inbromsning förblir de släckta.
Bromsljusen verkar endast tändas vid kraftig deaccelerering, inte all tid när regenerering föregår. Det måste vara någon klurig algoritm som styr det där. Det fungerar iallafall väldigt bra - varje gång det känns som att bilen bromsar in så tänds bromsljusen, men vid regen då man inte har känslan av inbromsning förblir de släckta.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Bromsljus med farthållare på?
De tänds väl vid en viss nivå av retardation helt enkelt? När det sedan planar ut på en viss nivå av regen borde de släckas igen. Dvs det borde vara kopplat till förändring av hastighet och inte regen nivå i sig.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)