Tesla Model S Bothnia Challenge

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Tesla Model S Bothnia Challenge

Inlägg av elulf »

Hej,

Jag håller på att planera en roadtrip med familjen runt bottniska viken, tänkte höra om det finns några här som har lite mer laddinfo förutom det man kan hitta på uppladdning.nu. Särskilt trevligt om det finns nån finländare här på forumet, för den finska delen av resan är jag mycket osäker på. Uppladdning.nu visar väldigt skralt med laddmöjligheter i Finland men eftersom det är en svensk sajt kanske den är dåligt uppdaterad utanför Sverige. Känner nån till en finsk motsvarighet?

Första laddstopp blir Sundsvall, Birsta snabbladdningsstation med två stycken 22kW mod3/typ2 med kabel. Är det nån från Sundsvall här som vet om det finns en överhängande risk att båda två är upptagna när man kommer? Får man ut 22 kW från varje enskild kabel eller delar man på effekten om fler än en laddar samtidigt? Det ska även finnas 2 st 22kW mod3/typ1 i Birsta, jag har ingen typ1/typ2-adapter men funderar på att skaffa en för säkerhets skull.

Nästa stopp blir Umeå, där har vi släkt och räknar med att få köra 3-fas över natten.

Norr om Umeå är det glest med laddmöjligheter enligt uppladdning.nu, om man inte vill tigga till sig 3-fas från en bensinmack verkar det bara finnas ett enda alternativ, PiteEnergi i Piteå. Där ska det finnas 2 vanliga 3-fas uttag plus två mod3/typ1. Är det nån som känner till nåt om den laddplatsen? Framförallt vore det intressant att veta om man som i Sundsvall kan få ut ordentligt med kräm från typ1-kablarna. Det skulle i så fall vara ytterligare en anledning att skaffa en typ1/typ2 adapter.

Efter vi korsar finska gränsen blir det en liten avstickare till Rovaniemi, några dagar vila med snigelladdning sen ner till Uleåborg och ytterligare nån dag snigelladdning. Sen kommer den mest kritiska delen av resan ca 65 mil Uleåborg till Åbo. Det hade varit trevligt att ta kustvägen ner men där verkar det inte finnas nån laddmöjlighet alls. Istället står valet mellan E75/E63 med laddstopp i Jyväskylä eller vägarna 86/63/19/E12 med laddning i Säinejoki eller Kurikka. I Jyväskylä ska det finnas 3-fas och mod3/typ2 både med kabel och som uttag men i uppladdning.nu är platsen oroväckande nog markerad med en gul plupp och inte en grön, jag är lite osäker på vad det betyder. På den alternativa resvägen finns hela fyra mod3/typ2-uttag att välja på men i samtliga fall kombineras de med 230V 16A schuko vilket får en att misstänka IKEA-kvalitet på snabbladdningen. Nån som vet?

Väl nere i Åbo får barnen besöka mumintrollen en dag sen blir det färjan till Kapellskär över natten och sen hem till Uppsala. Totalt ca 215 mil körning plus 25 mil på båt. Måhända blir man historisk på kuppen? Rimligtvis har väl ingen kört på el runt bottniska viken tidigare.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Tesla Model S Bothnia Challenge

Inlägg av lator »

Detta låter ju som en optimal utmaning. Hur är det med Tesla-försäljningen i Finland? Inga "superchargers" på gång där? Det är ju en himla tur att det fungerar med vanliga 16 amp trefas-uttag för det finns ju i princip överallt. Vad jag vet så är Tesla ensamma om att ha den möjligheten (bortsett från adapter till schuko).

Om ni blir först med att åka elbil runt viken låter jag vara osagt. Som bekant så har det mesta redan gjorts och uppfunnits redan...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar