Nu har Lidköping äntligen fått sin första snabbladdare. Det är Toveks bil som har satt upp den. Den levererar trevliga 150kW och är därmed i nuläget en av de kraftfullaste i Sverige. Laddning är gratis vad jag har förstått, men jag vet inte om det bara gäller för deras kunder. Jag skulle nog tro det. Troligen är det bara CCS, men jag vet inte. Jag ska under veckan göra en "kontrollbesiktning" av underverket eftersom de själva inte har koll på vad de har byggt för nånting.
Det är även planerat att sätta upp 16 stycken typ2-stolpar, men jag vet inte statusen på dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Snacka om perfekt läge för dig!
Var det där du beställde din bil tom?
Javisst. Nu vill de att jag ska komma och titta på laddaren. När jag frågade säljaren imorse på telefon vad det var för modell sa han att den var jättestor. Jag får väl inspektera lite.
De vet ju av begripliga skäl ingenting om elbilar ännu, och jag är nog drömkunden i det sammanhanget. Jag tycker ju bara att det är skitkul, framförallt med tanke på att de är så taggade och verkligen vill lära sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Snacka om perfekt läge för dig!
Var det där du beställde din bil tom?
Javisst. Nu vill de att jag ska komma och titta på laddaren. När jag frågade säljaren imorse på telefon vad det var för modell sa han att den var jättestor. Jag får väl inspektera lite.
De vet ju av begripliga skäl ingenting om elbilar ännu, och jag är nog drömkunden i det sammanhanget. Jag tycker ju bara att det är skitkul, framförallt med tanke på att de är så taggade och verkligen vill lära sig.
Just att du byter bort en Tesla är nog en stor trumf för dom. Dom borde ge dig bra inbyte så dom kan peka på den för potentiella kunder.
Just att du byter bort en Tesla är nog en stor trumf för dom. Dom borde ge dig bra inbyte så dom kan peka på den för potentiella kunder.
Jag tror faktiskt inte att de är så jätteintresserade av att ha en Tesla stående på parkeringen. De ser det - åtminstone initialt - mer som ett problem att de måste sälja bilar som de absolut inte kan nånting om. De ser nog hellre att folk byter en fossil-Audi mot en e-tron. Och det är ju begripligt. Jag märker att säljaren är nästinitill rädd för Teslan, samtidigt som han är intresserad. Men han ställer hela tiden väldigt märkliga frågor, t.ex. hur man laddar på SuC, om man behöver ett speciellt kort så att det är gratis osv. Häromdagen frågade han om det ingår en "laddare" så man kan ladda hemma i väggutaget. Han är nog rädd att potentiella kunder kommer och ställer en massa frågor som han inte kan svara på. Men troligen vet en potentiell Tesla-köpare ändå mer än säljaren när det gäller bilens teknik, så sett är det nog inget problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kan vem som helst ladda på den eller är det bara kunder?
Har de öppet 24/7?
Jag vet inte, men jag tror faktiskt att den är tillgänglig för vem som helst. På onsdag ska jag dit och lämma Teslan. Då får jag reda på hur de har tänkt sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Just att du byter bort en Tesla är nog en stor trumf för dom. Dom borde ge dig bra inbyte så dom kan peka på den för potentiella kunder.
Jag tror faktiskt inte att de är så jätteintresserade av att ha en Tesla stående på parkeringen. De ser det - åtminstone initialt - mer som ett problem att de måste sälja bilar som de absolut inte kan nånting om. De ser nog hellre att folk byter en fossil-Audi mot en e-tron. Och det är ju begripligt. Jag märker att säljaren är nästinitill rädd för Teslan, samtidigt som han är intresserad. Men han ställer hela tiden väldigt märkliga frågor, t.ex. hur man laddar på SuC, om man behöver ett speciellt kort så att det är gratis osv. Häromdagen frågade han om det ingår en "laddare" så man kan ladda hemma i väggutaget. Han är nog rädd att potentiella kunder kommer och ställer en massa frågor som han inte kan svara på. Men troligen vet en potentiell Tesla-köpare ändå mer än säljaren när det gäller bilens teknik, så sett är det nog inget problem.
Herregud, bra påminnelse om hur ovetande gemene man är. Bilförsäljare är ju inga raketkirurger rent allmänt heller, så de får väl gå en massa kurser.
Ser framför mig hur en massa medelålders herrar sitter i grupp med armarna i kors och skrockar och skakar på huvudet.
Nu är min säljare snarare en ung grabb (jämfört med mig åtminstone) och han är relativt välinsatt. Som du säger, de går en massa kurser. På e-tron introduktionen i München hade de ju även ett gäng Teslor och andra elbilar, som säljarna fick prova. Men några kurser ersätter ju inte flera års erfarenhet. Fast är man bara intresserad så kommer ju kunskapen med automatik skulle jag vilja påstå. Även gamla gubbar kan tänka om när intresset finns. Min svärfar är gammal bilförsäljare, men pensionerad sedan många år. Han är förmånsvärt insatt när det gäller elbilar, och då har han inte ens internet. Jag fattar inte var han får all information ifrån.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Var förbi kollade laddaren men den är inte igång. De visste inte så mycket om betalningen eller om alla får ladda. Kom tillbaka om två veckor sa de. Skövde skulle få en också.
Senast redigerad av Lophornis, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Laddaren är verkligen en rejäl bamse. Den har två stycken CCS-handskar, en typ2-kabel och en typ2-anslutning utan kabel. Oklart om totaleffekten är 150kW, eller om det gäller per CCS-anslutning. Gissningsvis delar båda anslutningar på effekten. Men det var ingen som visste detta, och med tanke på kabeldimensionen de har använt skulle en totaleffekt på 350kW fungera utan problem.
Betalningen sker med någon form av bricka eller laddkort. Vilket eller vilka har inte bestämts ännu. Kunderna får troligen en gratisbricka att ladda med, vilket jag personligen tycker är väldigt trevligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu har de äntligen tagit fram ett betalsystem för snabbladdaren hos Toveks bil i Lidköping. Det är Clever, äh förlåt bi-bi-bi-bee, som står för betallösningen. Ett vanligt Clever-kort ska alltså funka. Dock bara utanför öppettiderna om jag fattat det hela rätt. Annars får man väl gå in och be snällt om lite ström.
Laddaren är av okänd orsak fortfarande strypt till 2x50kW. Effekt för betydligt mer än så finns framdragen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu har de äntligen tagit fram ett betalsystem för snabbladdaren hos Toveks bil i Lidköping. Det är Clever, äh förlåt bi-bi-bi-bee, som står för betallösningen. Ett vanligt Clever-kort ska alltså funka. Dock bara utanför öppettiderna om jag fattat det hela rätt. Annars får man väl gå in och be snällt om lite ström.
Laddaren är av okänd orsak fortfarande strypt till 2x50kW. Effekt för betydligt mer än så finns framdragen.
Den 24/4 så startades en likadan på Toveks i Skövde. Där var de lite mera restriktiva med att låta andra ladda. Men de skulle också använda Bee kort. Deras demo bilar skulle stå där sa de. Jag påpekade att de är väl snart uppladdade och då kan väl allmänheten som betalar kunna ladda. Det skulle gå bra sa dom. Man får väl se om man använder den något. 2st CCS kablar, 1st typ2 kabel och ett typ2 uttag fanns på stationen.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)