Model 3, Stor prissänkning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av Jjakobb »

Tänkte skapa en tråd som specifikt inriktar sig på prissänkningen av M3. Detta så att inte Tesla blir mindre nedringda, utan att vi kan dela med oss av information här. Alltså prissänkningen av baspriset, prissänkningen/förändringen av AP-upplägget och hur de annars kommer hantera alla 3 dagars öppet köp, samt hur den fungerar i samband med utnyttjande av refferal code.
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av Dadid »

Komplettera den beställda badbilden med det lilla autopilotpaketet så är allt frid och fröjd.
Krångligare om alla val är ifyllda...
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Användarvisningsbild
vthorsell
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jan 2019 16:28

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av vthorsell »

Ja min beställning är nu 42000kr dyrare än det nya priset.. så bra idé med en samlingstråd.. Tesla kommer vara svårnådda imorrn skulle jag tro..
Tesla Model 3 P3D (Solid Black)
Användarvisningsbild
JosefAlex
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 jan 2019 23:48
Ort: Göteborg

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av JosefAlex »

Precis, den som kommer fram imorgon kan väl posta svar här, nån som har tid att ringa o kolla?

Vore ju en grym bonus att få detta nu innan leverans som plåster på såren...
Kör: Svart Volvo S60 Bi-fuel (2007)
Reserverade: 28 feb 2017 Beställde: 7 dec 2018
LR AWD Pearl White Multi Coat, 19" Sportfälgar, Svart interiör, EAP.
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av Jjakobb »

vthorsell skrev:
Ja min beställning är nu 42000kr dyrare än det nya priset.. så bra idé med en samlingstråd.. Tesla kommer vara svårnådda imorrn skulle jag tro..
Precis så jag tänkte
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av helix »

Bra initiativ och nog klokt att inte alla ringer och ställer exakt samma frågor för då kommer bli total kortslutning för Tesla imorgon, hehe

Jag gissar att det kommer vara så här (Baserat på hur Tesla hanterat liknande situationer tidigare)

- Prisjusteringen kommer gälla samtliga och allas order kommer att uppdateras.
- De som beställt EAP för 55k med tidigare listade "features" kommer få alternativet att behålla detta valet och få specade funktioner som gällde innan förändringen. Dvs, precis samma som gäller för alla de som kör Model S/X med 55k AP och tagit leverans.
- Vill man ändra till de nya AP-paketen kommer detta vara möjligt. De som vill "byta ner sig" till det Tesla nu kallar AP (istf EAP) kommer kunna göra detta och därmed minska priset till 33,2k istf 55k och får därmed lite mindre features (Summon försvinner, Nav on ap kommer inte osv)
- De som vill ha både AP och FSD kommer kunna lägga till detta också.

Teslas IT-system och processande av dokument på MyTesla kommer säkert gå helt åt pipan och det kommer uppdateras ordrar med felaktigheter. Men när man väl plockar ut bilen (när det nu blir) så kommer det vara korrigerat även om det blir en "bumpy road" på resan dit ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av Legato »

Instämmer 100% i helix killgissning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2014 15:20
Ort: Helsingborg

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av Perry »

Förlåt om det är halvt off-topic, men har det alltid varit 4 stycken USB-kontakter i mittkonsolen? Jag trodde det bara var 2 innan? Är det något som skiljer jämfört hur det var igår förutom prissättningen och uppstyckningen av Autopilot?
jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av jan_b »

EM har sagt att de som beställt EAP kommer få de features som utlovades. Det utesluter självklart inte att man får fler alternativ som helix nämner
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av Jeppe_E »

Perry skrev:
Förlåt om det är halvt off-topic, men har det alltid varit 4 stycken USB-kontakter i mittkonsolen? Jag trodde det bara var 2 innan? Är det något som skiljer jämfört hur det var igår förutom prissättningen och uppstyckningen av Autopilot?
Ja, två fram + 2 bak.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av Legato »

Perry skrev:
Förlåt om det är halvt off-topic, men har det alltid varit 4 stycken USB-kontakter i mittkonsolen? Jag trodde det bara var 2 innan? Är det något som skiljer jämfört hur det var igår förutom prissättningen och uppstyckningen av Autopilot?
Bättre prestanda på alla treor... Tyvärr lär väl just det inte gynna alla bilar som anlänt eller är på väg till Sverige. Om de inte löser det OTA.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Perry skrev:
Förlåt om det är halvt off-topic, men har det alltid varit 4 stycken USB-kontakter i mittkonsolen? Jag trodde det bara var 2 innan? Är det något som skiljer jämfört hur det var igår förutom prissättningen och uppstyckningen av Autopilot?
Bättre prestanda på alla treor... Tyvärr lär väl just det inte gynna alla bilar som anlänt eller är på väg till Sverige. Om de inte löser det OTA.
Det lär det definitivt göra. De skrev ju firmware Update i blogposten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8746
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av Pontus »

Den bilen jag köpte är ca 8.000 dollar billigare nu med det lilla AP paketet. Lär ju inte göra underverk när man ska sälja den.
Jag betalade 9 kusd för long range
5 kusd för premium.
Totalt 14 kusd och nu säljer dom det för 8 kusd.
Det blir i varje fall billigare när man ska ha ny Tesla hemma i Sverige :)
Vad händer med oss som har gamla AP, får vi behålla Summon mm och får vi uppgraderingarna till dessa funktioner?
Sänks förmånsvärdena i mitten av året också?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
vthorsell
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jan 2019 16:28

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av vthorsell »

I gruppen ”Tesla Model 3 Sverige” så postades följande angående den lilla röra de det nya priset har ställt med, bilden är från ett mail från Tesla:

”Så...

Jag fick info från tesla att de rekommenderar att man avbokar sin bil, för att sedan lägga en ny order. För dem utan 6/9mån fri supercharge så är det ju enkelt att göra...

Jag kommer nu att vänta, ta emot bilen, och sedan trycka på för SW-update...
De 700kr kan de behålla...”
CD3BE420-DCE8-49FE-A90C-806ECB449228.jpeg
Tesla Model 3 P3D (Solid Black)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av HelectriC »

vthorsell skrev:
I gruppen ”Tesla Model 3 Sverige” så postades följande angående den lilla röra de det nya priset har ställt med, bilden är från ett mail från Tesla:

”Så...

Jag fick info från tesla att de rekommenderar att man avbokar sin bil, för att sedan lägga en ny order. För dem utan 6/9mån fri supercharge så är det ju enkelt att göra...

Jag kommer nu att vänta, ta emot bilen, och sedan trycka på för SW-update...
De 700kr kan de behålla...”

Blir många som förlorar sina referalkunder iom detta.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
vthorsell
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jan 2019 16:28

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av vthorsell »

HelectriC skrev:
vthorsell skrev:
I gruppen ”Tesla Model 3 Sverige” så postades följande angående den lilla röra de det nya priset har ställt med, bilden är från ett mail från Tesla:

”Så...

Jag fick info från tesla att de rekommenderar att man avbokar sin bil, för att sedan lägga en ny order. För dem utan 6/9mån fri supercharge så är det ju enkelt att göra...

Jag kommer nu att vänta, ta emot bilen, och sedan trycka på för SW-update...
De 700kr kan de behålla...”

Blir många som förlorar sina referalkunder iom detta.
Likaså förlorar jag nio månaders supercharging om jag gör så här :(

Men man kanske ska hålla i hatten lite och vänta och se vad som händer, Tesla Sverige är lika överraskade som alla andra än så länge..
Tesla Model 3 P3D (Solid Black)
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av Melkin »

Märkligt att de rekommenderar avbokning. Går det verkligen för alla? Om jag tolkar mitt beställningsavtal rätt så går det inte att avboka hur som helst. Jag missar säkert något, så vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att reda ut vilka rättigheter/möjligheter jag har vad gäller att kunna få ta del av det nya priset, om Tesla nu inte skulle korrigera detta själva i efterhand.

1) Jag har provkört, så ingen 3-dagars ångerrätt
2) Jag beställde i butik den 19 februari - status på kontot: "Vi håller på att upprätta din faktura"
3) Jag ämnar köpa privat, kontant
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av Legato »

Melkin skrev:
Märkligt att de rekommenderar avbokning. Går det verkligen för alla? Om jag tolkar mitt beställningsavtal rätt så går det inte att avboka hur som helst. Jag missar säkert något, så vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att reda ut vilka rättigheter/möjligheter jag har vad gäller att kunna få ta del av det nya priset, om Tesla nu inte skulle korrigera detta själva i efterhand.

1) Jag har provkört, så ingen 3-dagars ångerrätt
2) Jag beställde i butik den 19 februari - status på kontot: "Vi håller på att upprätta din faktura"
3) Jag ämnar köpa privat, kontant
24 timmars ångerrätt om du provkört vill jag minnas...

Standardreturperioden är en (1) kalenderdag efter leverans. Om du har fått din bil levererad utan att tidigare ha gjort en prov- eller demonstrationskörning med oss förstår vi att du kan behöva ytterligare tid att lära känna din bil. I sådant fall erbjuder vi dig sju (7) kalenderdagar efter leverans för att lämna tillbaka din bil, enligt villkoren i denna policy.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
tordy
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 feb 2019 11:47
Ort: Laholm

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av tordy »

Sitt lugnt i båten. Det kommer säkert bli bra med priserna för ej levererade bilar tror jag.
Tråkigt för de som fick hämtat sin bil igår däremot.
Tänk på de som hämtade en X Ludicrous för en vecka sedan. De hade idag fått en X och en 3a för samma peng typ.
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av Ptesla »

Jag har fått mail från min kontakt på Tesla nu på morgonen med besked att de kommer gå igenom hur de ska hantera situationen med ledningen under dagen. Så håll i hatten allihopa, det löser sig säkert!
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av Legato »

tordy skrev:
Sitt lugnt i båten. Det kommer säkert bli bra med priserna för ej levererade bilar tror jag.
Tråkigt för de som fick hämtat sin bil igår däremot.
Tänk på de som hämtade en X Ludicrous för en vecka sedan. De hade idag fått en X och en 3a för samma peng typ.
Håller med om att sitta lugnt. X priserna är jag dock övertygad om att de är felaktiga.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av TiborBlomhall »

Och vi som tyckte det var total kaos kring leveranserna hittills :lol:

Det är onekligen lockande att avboka och köpa nytt om man då för samma pris får fullständiga självkörningsförmågan.

Elon håller enligt tweet på att kolla om de inte kan skänka med den till befintliga köpare. (Fattade de inte att resultatet skulle bli så här?)

Har man köpt bil utan autopilot är det dock en "no-brainer"
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av anna__ »

Frågan är när Standard och LR RWD kommer lanseras i EU, någon som hört något?
Verdi

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av Verdi »

vthorsell skrev:
HelectriC skrev:
vthorsell skrev:
I gruppen ”Tesla Model 3 Sverige” så postades följande angående den lilla röra de det nya priset har ställt med, bilden är från ett mail från Tesla:

”Så...

Jag fick info från tesla att de rekommenderar att man avbokar sin bil, för att sedan lägga en ny order. För dem utan 6/9mån fri supercharge så är det ju enkelt att göra...

Jag kommer nu att vänta, ta emot bilen, och sedan trycka på för SW-update...
De 700kr kan de behålla...”

Blir många som förlorar sina referalkunder iom detta.
Likaså förlorar jag nio månaders supercharging om jag gör så här :(

Men man kanske ska hålla i hatten lite och vänta och se vad som händer, Tesla Sverige är lika överraskade som alla andra än så länge..

Räkna på vad fri SuC i 9 månader är värt för just dig. Antagligen är det mindre än 5000:-.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3, Stor prissänkning

Inlägg av NiklasTesla »

TiborBlomhall skrev:
Och vi som tyckte det var total kaos kring leveranserna hittills :lol:

Det är onekligen lockande att avboka och köpa nytt om man då för samma pris får fullständiga självkörningsförmågan.

Elon håller enligt tweet på att kolla om de inte kan skänka med den till befintliga köpare. (Fattade de inte att resultatet skulle bli så här?)

Har man köpt bil utan autopilot är det dock en "no-brainer"
Åhh herregud vad enkelt det är egentligen! Bara se till att skicka ut info till alla befintliga reservationstagare om att dom också får ta del av prissänkningen (& på rätt språk denna gång)! :roll: :roll: :roll:
Skriv svar