Ni med S85kw, ej performance
Moderator: Redaktion
Ni med S85kw, ej performance
När ni gasar fullt, vad visar kw-mätaren då?
Det ska ju vara 270 kw i den. Men läser man på olika forum så brukar effektmätaren visa allt ifrån 300-320kw vid fullt gaspådrag.
Och på den här filmen så är det ganska tydligt att mätaren visar 320 kw. Alltså ca 435 hk.
Det är 68 hk mer än vad Tesla anger.
Hur kan det vara så?
Det ska ju vara 270 kw i den. Men läser man på olika forum så brukar effektmätaren visa allt ifrån 300-320kw vid fullt gaspådrag.
Och på den här filmen så är det ganska tydligt att mätaren visar 320 kw. Alltså ca 435 hk.
Det är 68 hk mer än vad Tesla anger.
Hur kan det vara så?
Re: Ni med S85kw, ej performance
Och kikar man på 60kw modellen så visar mätaren 240 kw vid fullt gas pådrag. Vilket är 326 hk.
Alltså 20 hk mer än vad Tesla anger.
Men det kanske bara är så att bilen lämnar mer effekt ifall den är full laddad?
Jag har ingen aning, för min Tesla får jag vänta ca 4 månader till på.
Då ska det testas
Då ska det testas

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
En elmotor kan man överbelasta temporärt bara den kan kyla ner sig sedan.
270 kW är väl maxeffekt motorn tål en längre tid (inte heller konstant). Momentant tål den mer.
Reglerna för angivelse av maxeffekt kräver att motorn ska tåla dem över en viss tidsperiod.
Tydligen klarar S85 drivkretsar att leverera mer än 270 kW till elmotorn momentant.
Batterierna skulle kunna leverera ännu högre effekt men i S85 är det drivkretsarna som begränsar.
S60 modellen har samma motor och drivkretsar som S85, men där är det batteriet som begränsar max kapacitet.
Läs mer på:
http://teslaclubsweden.se/tekniska-deta ... eripacket/
270 kW är väl maxeffekt motorn tål en längre tid (inte heller konstant). Momentant tål den mer.
Reglerna för angivelse av maxeffekt kräver att motorn ska tåla dem över en viss tidsperiod.
Tydligen klarar S85 drivkretsar att leverera mer än 270 kW till elmotorn momentant.
Batterierna skulle kunna leverera ännu högre effekt men i S85 är det drivkretsarna som begränsar.
S60 modellen har samma motor och drivkretsar som S85, men där är det batteriet som begränsar max kapacitet.
Läs mer på:
http://teslaclubsweden.se/tekniska-deta ... eripacket/
ledsen men du får vad du betalt för...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Ja precis. Och det va just därför jag undrade hur en S85 kan ge 435hk när den är specad för 367 hk?hybris skrev:ledsen men du får vad du betalt för...
Men det kanske du har nåt bättre svar på?
vi kör en träff så kör vi lite.. lättast så.. gärna en kurvig väg med lite aktiv körning. Så kan vi jämföra.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Vad gör en kurvig väg för skillnad på effekten motorn lämnar? Jag är imponerad att en S85 lämnar så mycket effekt som den gör.
Kolla denna tråd http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... 85-and-P85
Verkar som alla modeller ligger över spec vad gäller peak power.
S60 ligger c:a 8 % över spec
S85 och P85 ligger c:a 18 % över spec.
S85 427 Hk
P85 497 Hk
Detta gäller endast peak power, dvs ej "maxeffekt" över en längre tid.
Verkar som alla modeller ligger över spec vad gäller peak power.
S60 ligger c:a 8 % över spec
S85 och P85 ligger c:a 18 % över spec.
S85 427 Hk
P85 497 Hk
Detta gäller endast peak power, dvs ej "maxeffekt" över en längre tid.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
- lator
- Teslaägare
Kul att få se jämförelsen mellan S60 och S85 på slutet. S85 är ju klart snabbare men jag tror man överlever i en S60 också...Rich-hard skrev:Och kikar man på 60kw modellen så visar mätaren 240 kw vid fullt gas pådrag. Vilket är 326 hk.
Då ska det testas
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- lator
- Teslaägare
Och jag undrar fortfarande varför effekten anges till 69 kW i regbeviset... Max effektuttag under ett ljusår inkl laddningar eller?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- lator
- Teslaägare
Finns det något med försäkringar som är bra? Speciellt när det gäller Model S...
69 kW kontinuerligt borde räcka för att hålla ca 160 km/h med en Model S. 69 kW i en timme blir 69 kWh vilket innebär att jag kan fortsätta ett tag till innan batteriet är tomt... Jag har svårt att tro att de har tillverkat en bil som inte håller för att åka mer än 160 på autobahn i mer än en timme!
Någon som har koll på vad som anges i Norges regbevis?
69 kW kontinuerligt borde räcka för att hålla ca 160 km/h med en Model S. 69 kW i en timme blir 69 kWh vilket innebär att jag kan fortsätta ett tag till innan batteriet är tomt... Jag har svårt att tro att de har tillverkat en bil som inte håller för att åka mer än 160 på autobahn i mer än en timme!

69kWh har jag läst på norska forumet.lator skrev:Finns det något med försäkringar som är bra? Speciellt när det gäller Model S...
Angiven effekt på reg.beviset är väl bara bra. Väck inte den björn som sover!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
- lator
- Teslaägare
Björnar har en förmåga att vakna av sig själva till slut. Fast de blir ju oftast argare om de väcks i förtid... 

OBS gissning följer!
Har fått för mig att elmotorer definieras för kontinuerlig effekt under 60 minuter. 69 kWh ligger ganska nära vad man kan ta ut av ett 85-batteri och antagligen ökar inre resistansen och/eller polspänningen sjunker när man närmar sig urladdning. Så även om du kan dra ur 400 eller 500 kW momentant orkar inte batteriet upprätthålla den effekten en hel timme.
Ergo: 69 kW märkeffekt. Bäddar för skaplig försäkringspremie. Definitionen gynnar el- kontra fossbilar.
/ gissning
Har fått för mig att elmotorer definieras för kontinuerlig effekt under 60 minuter. 69 kWh ligger ganska nära vad man kan ta ut av ett 85-batteri och antagligen ökar inre resistansen och/eller polspänningen sjunker när man närmar sig urladdning. Så även om du kan dra ur 400 eller 500 kW momentant orkar inte batteriet upprätthålla den effekten en hel timme.
Ergo: 69 kW märkeffekt. Bäddar för skaplig försäkringspremie. Definitionen gynnar el- kontra fossbilar.
/ gissning
- lator
- Teslaägare
Jag har sagt det förut. Risken med dessa effektangivelser är att försäkringsbranschen vaknar efter några olyckor och inte längre godkänner dessa "osanna" effektsiffror. Osanna därför att bara Tesla anger en så löjligt låg siffra, endast BMW gör något liknande men där handlar det om små skillnader, inte glappet från +300 kW till 69... Jag har inget emot "låga" försäkringspremier men jag vill inte att det ska slå tillbaka efter ett tag.
Försvaret att det ska vara en effektsiffra som motsvarar den effekt som går att ta ut under en längre tid (typ 1 timme) faller om man jämför med fossilmotorer. Vilken sån klarar att ge max effekt i en timme utan att haverera? Alla anges dock utifrån maxeffekt.
Försvaret att det ska vara en effektsiffra som motsvarar den effekt som går att ta ut under en längre tid (typ 1 timme) faller om man jämför med fossilmotorer. Vilken sån klarar att ge max effekt i en timme utan att haverera? Alla anges dock utifrån maxeffekt.

Visst! Men normer är normer och därmed styrande. Kanske i synnerhet i en så konservativ bransch som försäkring.
Allt under förutsättning att förutsättningarna är de rätta. Vilket egentligen är aktuariens problem, och hen får väl betalt för riskminimering? Per definition. Cirkeln sluts.

Allt under förutsättning att förutsättningarna är de rätta. Vilket egentligen är aktuariens problem, och hen får väl betalt för riskminimering? Per definition. Cirkeln sluts.

Apropå olyckor, förresten: Hur många allvarliga personskador har inträffat i en Tesla hittills? Worldwide?
Det är klart att nån kan köra åt skogen, bokstavligen, som framlidne grabben på vårt Konsum som nyligen sideswipade enda trädet på ett tomt fält, men gör man det i en MS så klarar man nog livhanken hur tokigt man än har farit fram.
Återstår skador på tredje man (som den überbeskattade trafikförsäkringen täcker) och egna materiella skador som lär maxas till bilens nypris. Livslång invaliditet med rehab däremot, t ex, är nog det som bolagen helst vill hedga.
Ganska lite av detta hänger på motoreffekten, annat än som kryphål för bolagen. Har du kört två mil för mycket sista året? Ajajaj.
Det är klart att nån kan köra åt skogen, bokstavligen, som framlidne grabben på vårt Konsum som nyligen sideswipade enda trädet på ett tomt fält, men gör man det i en MS så klarar man nog livhanken hur tokigt man än har farit fram.
Återstår skador på tredje man (som den überbeskattade trafikförsäkringen täcker) och egna materiella skador som lär maxas till bilens nypris. Livslång invaliditet med rehab däremot, t ex, är nog det som bolagen helst vill hedga.
Ganska lite av detta hänger på motoreffekten, annat än som kryphål för bolagen. Har du kört två mil för mycket sista året? Ajajaj.
- lator
- Teslaägare
Jag antar att jag bara vill försöka förstå principen. Men jag ska släppa det och lita på aktuarierna...

Allt kan ha sina risker!lator skrev:Jag antar att jag bara vill försöka förstå principen. Men jag ska släppa det och lita på aktuarierna...

Från norsk tråd om 69kW-resonemanget;
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9103.30
- lator
- Teslaägare
Väldigt intressant och faktaspäckad tråd från Norge.MEL skrev:Från norsk tråd om 69kW-resonemanget;
Klistrar in en konversation mellan försäkringsbranschen och vägverket i Norge angående angiven effekt på Model S.
HEI
Maks. effekt for elektriske motorer kan angis etter flere forskjellige målemetoder/vilkår. Effektvariasjonene kan bli svært store. For godkjenningsformål innen EU/EØS benyttes effekt for el. motorer målt iht. ISO std. 612, betegnet som «max. continuous rated power». Ved kortvarig uttak kan målt effekt være vesentlig høyere. Av hensyn til varmeutvikling i motoren, strømkildens (batterienes) evne til å avgi høy effekt og optimalisering av rekkevidde kan det ligge begrensninger i effektuttaket over tid innebygget i motorstyringen.
Maks. kontinuerlig effekt for Tesla Model S er angitt i EF-typegodkjenningen til 69 kW og 52 kW, avhengig av variant. Disse verdiene benyttes ved godkjenning og registrering i Norge. Vurdert ut fra særlig bilenes akselerasjonsevne er kortvarig effekt betydelig høyere enn dette, og brosjyremateriell angir maks. effekt 4-5 ganger over det typegodkjente. Det skal påpekes at karakteristikken for dreiemomentet er vesentlig forskjellig mellom forbrennings- og el. motorer, også dette vil påvirke akselerasjonsevnen.
Vi er kjent med at andre typer el. biler har en EF-typegodkjent, kontinuerlig motoreffekt som ligger vesentlig nærmere det som oppfattes som naturlig ut fra bilens ytelser. Vi kan ikke gi noen nærmere forklaring på hvorfor Tesla bilene er i en særstilling her.

Hybris, hur menar du att det här bidrar till att svara på trådskaparens fråga, eller bidra till någonting överhuvudtaget?hybris skrev:vi kör en träff så kör vi lite.. lättast så.. gärna en kurvig väg med lite aktiv körning. Så kan vi jämföra.
Vi kan väl alla på detta forum försöka respektera varandras val av bil/modell/färg/and what not och vara konstruktiva och hjälpsamma i våra inlägg/frågeställningar/svar istället för att ständigt framhäva hur bra just ens eget val var kontra andras.
Senast redigerad av Daniel, redigerad totalt 1 gånger.